11 kk korvien putkitus, onko kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Liimakorva?
  • Ensimmäinen viesti
Liimakorva?
Osaatteko auttaa ja kertoa hieman kokemuksistanne korvien putkituksesta? Meidän 11 kk vanhalle suositeltiin sellaista koska 3 antibioottia ei tehonnut odotetulla tavalla korvatulehdukseen, lapsi ollut sairas maaliskuun puolivälistä. Ollut ilmeisesti monta flunssaa peräkkäin, mutta aivan terveitäkin viikkoja on mahtunut väliin. Pikkuinen on ollut tosi urhea, eikä juuri valitellut korviaan. Jaksanut leikkiä, syödä ja olla iloinen, mitä nyt yöllä vähän valitellut välillä. Olemme lähdössä toukokuun lopulla lentomatkalle, ja lääkäri sanoi, että koska välikorvat olivat edelleenkin täynnä nestettä vaikka akuuttia tulehdusta ei enää ollutkaan, voi lentomatkasta tulla kammottava. Ja suositteli siis putkitusta. Oli lasten korvalääkäri yksityisellä.

Onko teillä hyviä / huonoja kokemuksia putkituksesta?

Onko joku päättänyt olla laittamatta putkia vaikka lääkäri suosittelee?

TUhannet kiitokset jos jaksatte kommentoida. Päätös pitäisi tehdä pian...
 
Zannikka
Osaatteko auttaa ja kertoa hieman kokemuksistanne korvien putkituksesta? Meidän 11 kk vanhalle suositeltiin sellaista koska 3 antibioottia ei tehonnut odotetulla tavalla korvatulehdukseen, lapsi ollut sairas maaliskuun puolivälistä. Ollut ilmeisesti monta flunssaa peräkkäin, mutta aivan terveitäkin viikkoja on mahtunut väliin. Pikkuinen on ollut tosi urhea, eikä juuri valitellut korviaan. Jaksanut leikkiä, syödä ja olla iloinen, mitä nyt yöllä vähän valitellut välillä. Olemme lähdössä toukokuun lopulla lentomatkalle, ja lääkäri sanoi, että koska välikorvat olivat edelleenkin täynnä nestettä vaikka akuuttia tulehdusta ei enää ollutkaan, voi lentomatkasta tulla kammottava. Ja suositteli siis putkitusta. Oli lasten korvalääkäri yksityisellä.

Onko teillä hyviä / huonoja kokemuksia putkituksesta?

Onko joku päättänyt olla laittamatta putkia vaikka lääkäri suosittelee?

TUhannet kiitokset jos jaksatte kommentoida. Päätös pitäisi tehdä pian...
Meillä on molempien lasten korvat putkitettu melko pieninä. Isompi taisi olla silloin 1v 4kk. Jos olisin tajunnut, miten paljon putkituksesta on hyötyä, olisin vaatinut operaatiota jo paljon aiemmin. Toistuvat korvatulehdukset loppuivat kuin seinään. Pienempi oli suunnilleen 1 v ikäinen, hänelläkin on putkitus auttanut tosi paljon. Muutama korvatulehdus on ollut senkin jälkeen, mutta ne on saatu hoidettua paremmin, kun märkä valuu sisäkorvasta pois ja pystytään laittamaan desinfioivaa lääkettä myös suoraan korvaan. Jos on toistuvia korvatulehduksia, niin suosittelen kyllä sitä putkitusoperaatioita ilman muuta.
 
Viimeksi muokattu:
putkis
Meillä putkitettiin pojan korvat 1v4kk ja jos tosiaan olisin tiennyt miten paljon auttoivat, olisin pyytänyt putkitusta jo aikaisemmin. Vähän reilu 1v ikäisenä alkoi korvatulehduskierre, joka katkesi vasta kun korvat putkitettiin. Tätä edelsi 5 antibioottikuuria 4 kk sisällä!!
Eli ehdottomasti suosittelen putkitusta! Siinä toimenpiteessä ei kauaa mene ja säästää monet itkut. Nyt poika 3v ja viime tarkastuksessa putket ovat itsekseen putoamassa pois. Putkituksen jälkeen korvatulehduksia on ollut 2. Molemmat paranivat nopeasti kun märkä pääsi valumaan korvasta ulos.
 
tiinaliisa
Suosittelen myös putkitusta, meilläkin on auttanut tulehduksiin. Miksi haluaisitte jättää sen tekemättä, vaikka lääkäri suosittelee? Ei ole pienelle kivaa olla koko ajan kipeänä, vaikka kuinka olisi urhea, ja toisaalta putkitus ei ole kovin iso toimenpide.
 
Liimakorva?
Suosittelen myös putkitusta, meilläkin on auttanut tulehduksiin. Miksi haluaisitte jättää sen tekemättä, vaikka lääkäri suosittelee? Ei ole pienelle kivaa olla koko ajan kipeänä, vaikka kuinka olisi urhea, ja toisaalta putkitus ei ole kovin iso toimenpide.
Niin kun ajattelin, että kun pikkuinen ei ole ollut kovin kipeä, ja lääkärikin olisi ehkä ollut odottelun kannalla vielä...kun ei ole akuuttia tulehdusta tällä hetkellä. Mutta sitten kun kuuli matkastamme, niin sanoi, että putkittaisi ennen sitä, ettei tule tuskainen lento. Mulle tuli vain sellainen olo, että hoppuilen putkituksen kanssa itsekkäistä syistä: olen odottanut tätä lomamatkaa vuoden! Ja niin on esikoinenkin. jos olisi vain meidän perhe niin peruisin ja siirtäisin myöhemmälle ajankohdalle, mutta kun sinne on lähdössä puoli sukua, ja minä olen koko matkan järkännyt. Mutta olen kyllä nyt lukenut niin paljon positiivista kommenttia, että enköhän uskaltaudu operaatioon.

Kiitos teille kommenteista!
 
Viimeksi muokattu:
kaikka
Niin kun ajattelin, että kun pikkuinen ei ole ollut kovin kipeä, ja lääkärikin olisi ehkä ollut odottelun kannalla vielä...kun ei ole akuuttia tulehdusta tällä hetkellä. Mutta sitten kun kuuli matkastamme, niin sanoi, että putkittaisi ennen sitä, ettei tule tuskainen lento. Mulle tuli vain sellainen olo, että hoppuilen putkituksen kanssa itsekkäistä syistä: olen odottanut tätä lomamatkaa vuoden! Ja niin on esikoinenkin. jos olisi vain meidän perhe niin peruisin ja siirtäisin myöhemmälle ajankohdalle, mutta kun sinne on lähdössä puoli sukua, ja minä olen koko matkan järkännyt. Mutta olen kyllä nyt lukenut niin paljon positiivista kommenttia, että enköhän uskaltaudu operaatioon.

Kiitos teille kommenteista!
kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että toimenpide on aina toimenpide ja pieniinkin toimenpiteisiin liittyy riskejä, onneksi harvinaisia. noin pienen putkitus taidetaan aina tehdä nukutuksessa, siihenkin liittyy harvinaisia komplikaatiomahdollisuuksia. pitää sitten pohtia, mikä on lapsen kannalta paras ratkaisu: heti putkitus ja matkalle vai matkan peruminen, mikä tietystikään ei poissulje sitä, että putkitus voidaan joutua tekemään joskus myöhemmin kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
maija79
Pelkästään positiivisia kokemuksia korvienputkituksesta.

Meidän pojalla 1 v 2 kk oli 4 korvatulehdusta 2 kk:den aikana. Yöt oli suoraan sanoen yhtä helvettiä. Itse toimenpide meni oikein hienosti nukutuksessa. Koko toimenpide oli ohi 1,5 tunnissa heräämisineen. Korvatulehdukset loppuivat kuin seinään. Vielä jännitetään korvaako vakuutus. Tosin 800 e maksan mielelläni siitä, että poika on hyväntuulinen ja me vanhemmat saamme nukkua yömme rauhassa.
 
miikku79
Pelkästään positiivista täälläkin. Kahdet putket tytölle laitettu. Itse ajattelen, että pienen pieni (kivuton ja itsekseen poistuva) muoviputki korvassa on paljon pienempi paha, kun jatkuvat antibiootit pienessä elimistössä, tuhoamassa viimeisetkin vastustuskyvyn rippeet.

Olen kyllä kuullut, että putkitus ei aina tehoa, mutta mielestäni se on toimenpiteenä niin pieni ja harmiton, etten missään tapauksessa jättäisi kokeilematta. Toimenpide kestää 5-15min ja tehdään ns. humautuksessa, eli ei edes varsinaisesti nukuteta. Toimenpiteen jälkeen lapsi on 15-30min aika sekaisin ja itkuinen, kunnes herää kunnolla ja lääke lakkaa kokonaan vaikuttamasta. Meillä ei ainakaan kipuja tms. ole esiintynyt missään vaiheessa putkituksen jälkeen.

Tyttö oli 1v 3kk kun ensimmäiset putket laitettiin ja toiset laitettiin kun oli 2v 3kk. Meillä ei antibiootteja ole sen koommin mihinkään tarvittu. Ennen kuin putkitus tehtiin, oli tyttö jatkuvasti kipeänä. Korvien lisäksi sai keuhkokuumeen ja rotaviruksen ja kaikki mahdolliset flunssat, jonka seurauksena tytölle puhkesi myös astma. Jatkuvien korvatulehdusten ja antibioottikuurien vuoksi vastustuskykyä ei ollut yhtään. Meillä siis sairastettiin putkeen 6kk. Kun putket laitettiin, niin sairastelut loppuivat kuin seinään. Harmittaa kun en pyytänyt putkitusta aikaisemmin, vaan lapsirukka joutui sairastamaan niin pitkään ja olemaan useita kertoja sairaalahoidossa.
Putket lähtivät itsestään vajaan vuoden päästä ja sitten tulikin taas korvatulehdus. Silloin pyysin putkitusta samantien, eikä jääty odottelemaan yhtään, koska heti alkoi astmakin taas vaivata, kun tulehdus iski päälle. Toiset putket kestivät korvissa n.8kk ja sen jälkeen ei ole enää putkia tarvittu. Perusflunssaa on ollut, mutta ei muuta. Yhtään antibioottikuuria ei ole tarvittu.
Minä siis pidän putkitusta hyvin varteenotettavana vaihtoehtona. Tokihan siinä on pienet riskit, kuten jokaisessa toimenpiteessä, mutta suuremmat riskit oli _meidän mielestämme_ siinä, jos toimenpiteen jättää väliin.
 
miikku79
Ja meillä kyllä lapsivakuutus korvasi toimenpiteen molemmilla kerroilla ja korvaa jatkossakin. Putkitus tehtiin Suomen terveystalossa ja hinta oli vähän vajaan 1000€.
 
Liimakorva?
Kyllä munkin mielestä vakuutuksen pitää se korvata, jos vakuutuksessa ei erikseen mainita, että esim. korvasairauksista aiheutuvia kuluja ei korvata...niinkuin esikoisemme papareissa. Sillä oli tasan yksi pieni korvatulehdus 10 kk iässä, ja sen vuoksi evättiin mahdollisuus saada korvasairauksista korvauksia!!!!
On onneksi nyt 5, eikä ole korvien kanssa ollut ongelmia sen jälkeen.

Minkähän takia jotkut lääkärit eivät niin helposti suosittele putkitusta? Mun kaverin lapsella oli ainakin 5 tulehdusta ekan vuoden aikana, eikö sille ikinä suositeltu operaatiota (vaikka ykstyisellä kävivät myös). On syönyt hirveen määrän antibiootteja elämänsä aikana.
 
lisätietoa
Tällaisen löysin netistä, jos siis haluaa lisätietoa putkituksesta, indikaatioista ja komplikaatioista.
Tympanostomia
Lukaisin läpi ja minusta oli asiallista tietoa suht. kansantajuisesti kirjoitettuna, kirjoittaja on korvalääkäri.


Kyllä munkin mielestä vakuutuksen pitää se korvata, jos vakuutuksessa ei erikseen mainita, että esim. korvasairauksista aiheutuvia kuluja ei korvata...niinkuin esikoisemme papareissa. Sillä oli tasan yksi pieni korvatulehdus 10 kk iässä, ja sen vuoksi evättiin mahdollisuus saada korvasairauksista korvauksia!!!!
On onneksi nyt 5, eikä ole korvien kanssa ollut ongelmia sen jälkeen.

Minkähän takia jotkut lääkärit eivät niin helposti suosittele putkitusta? Mun kaverin lapsella oli ainakin 5 tulehdusta ekan vuoden aikana, eikö sille ikinä suositeltu operaatiota (vaikka ykstyisellä kävivät myös). On syönyt hirveen määrän antibiootteja elämänsä aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä