Alapään haju ottaa aivoon...

  • Viestiketjun aloittaja raivona
  • Ensimmäinen viesti
Heteroseksin aloittanut
En usko että sillä olisi mitään vaikutusta. Olen harrastanut naisen kanssa suuseksiä eikä siitäkään tullut em. oireita. Ja miten se voisi vaikuttaa?

Tuli mieleeni, kun olen luontaishoidoista kiinnostunut, että emätintulehduksiin tms ainakin suositellaan tamponia, joka on kastettu jogurttiin. Ainakin Yhdysvalloissa emätintä huuhdellaan joskus veden ja omenaviinietikan seoksella, joka ilmeisesti neutralisoi ph:n.
 
Ex-haisuli
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
Jossakin ketjussa taisi joskus olla suuseksin vaikutuksesta... Voisko se olla syynä? Me ollaan harrastettu sitä kyllä ihan tuntitolkulla. :)
Mulla oli aiemmin miesystävä, jonka kanssa myös harrastettiin suuseksiä, ja tavanomaistakin usein. Alapääni haisi kamalalle jatkuvasti, tulehdusta ei löytynyt. Pientä apua tilapäisesti tuli Starogyn-voiteesta, mitkään maitohappokapselit eivät auttaneet.

Luin sitten jostain, että emättimen pitäisi olla hapan, emäksisyys aiheuttaa tulehdusta. Sperma on emäksistä, ex-miesystävältäni sitä tuli todella paljon ja usein. Myös se on mahdollista, että toisen sperma reagoi eri tavalla emättimessä eli joidenkin sperma saa sen alapään löyhkäämään. Suuseksissä taas hampaiden kunto vaikuttaa, kuulemma.

Syitä voi siis olla useita. Minulla tuo hermot vievä haju sinällään hyvän seksielämän lieveilmiönä oli yksi joskaan ei tärkein syy suhteen lopettamiselle. Muiden miesten kanssa vastaavaa ei ole ollut.

 
Fuzzy Peach
Minäkin olen kärsinyt tästä vaivasta jo useamman vuoden. Olen käyttänyt hoitoon Vivag-kapseleita, mutta nyt niitä ei ole ollut vähään aikaan apteekissa, olisiko ne lopetettu? Olen kokeillut Gynocaps-nimistä valmistetta, mutta se ei ole mielestäni auttanut niin hyvin.

Todella ikävä ja kiusallinen vaiva, olen oikeasti todella masentunut tämän takia :(

Olen kahden vuoden sisällä kaksi kertaa käynyt gynekologilla (tai siis oikeastaan terveyskeskuksen yleislääkärillä) ja he ovat olleet sitä mieltä ettei minua mikään vaivaa.

Kävin eilen OIKEALLA gynellä ja sain kirjallista infoa tästä vaivasta, kopsaan sen nyt tähän jos jotakuta kiinnostaa:


BAKTERIELLI VAGINOOSI

"Bakterielli vaginoosi on emättimen omien bakteerien kasvutasapainohäiriön aiheuttama tulehdus, jolloin potilalla esiintyy pahanhajuista valkovuotoa, joka voimistuu yhdynnän jälkeen. Lisäksi joillakin potilailla voi esiintyä lievää kutinaa tai polttavaa tunnetta emättimessä.

Bakterielli vaginoosi on yleisin emätintulehdusten aiheuttaja. Kierukkapotilailla on useammin bakterielli vaginoosia kuin muita ehkäisymenetelmiä käyttävillä potilailla.

Bakterielli vaginoosi voi aiheuttaa raskaana olevilla ennenaikaisen synnytyksen tai kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen. Kierukkapotilailla on muita herkemmin bakterielli vaginoosin yhteydessä kohtu- ja munasarjatulehduksia ja joskus kierukka joudutaan poistamaan toistuvien tulehdusten takia.

Bakterielli vaginoosi todetaan emätineritteestä otettavasta näytteestä tehtävällä hajutestillä ja mikroskooppitutkimuksella.

Baktrielli vaginoosi hoidetaan antibioottihoidolla (metronidatsoli), raskaana olevat penisilliinijohdoksilla (amoksisilliini). Jälkitarkastusta ei tarvita.

Bakterielli vaginoosi ei ole sukupuolitauti, eikä ole voitu osoittaa miehen voivan siirtää infektiota toiseen naiseen. Joskus miehillä on oireita, epämääräistä virtsaputkiärsytystä, jos partnerilla on bakterielli vaginoosi."


Minulle määrättiin myös Flagyl-kuuri.
Kysymykseni onkin nyt teille kokeneemmille :) että kuinka usein käytte uusimassa Flagyl-reseptin? Pitääkö joka kerta mennä gynelle erikseen ottamaan tuo näyte? Minkähän takia terkkarissa eivät uskoneet vaivojani eivätkä ottaneet näytettä?

Lääkäri totesi että tämä vaiva uusii todella helposti/usein. Lisäksi hän mainitsi, että tämä aiheuttaa alavatsan turvotusta ja painon tunnetta vatsassa. Siinä vihdoin selitys siihenkin, miksi mahani turpoaa niin kamalasti.

Tsemppiä teille kanssakärsijät :)


 
ärsyttävä vaiva!
Bakterielli vaginoosi, trikomonas ja epäspesifistinen emätintulehdus, mikä ero näillä on ja auttaako Flagyl näihin kaikkiin kolmeen?
Huomasin saman vaivan juuri voimistuvan yhdynnän jälkeen. Edellisen miehen kanssa ei mitään ongelmia. Nykyisen kanssa (oltu 2kk yhdessä) aina yhdynnän jälkeen haisee kaameelle monta päivää. Tämä on ärsyttävää..haisee omaan nenään niin voimakkaalle.
Taidan tilata ajan gynelle, kun flagyl testi oli negatiivinen ja silti haju jatkuu.
 
ei paniikkia
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävä vaiva!:
Bakterielli vaginoosi, trikomonas ja epäspesifistinen emätintulehdus, mikä ero näillä on ja auttaako Flagyl näihin kaikkiin kolmeen?
Huomasin saman vaivan juuri voimistuvan yhdynnän jälkeen. Edellisen miehen kanssa ei mitään ongelmia. Nykyisen kanssa (oltu 2kk yhdessä) aina yhdynnän jälkeen haisee kaameelle monta päivää. Tämä on ärsyttävää..haisee omaan nenään niin voimakkaalle.
Taidan tilata ajan gynelle, kun flagyl testi oli negatiivinen ja silti haju jatkuu.
Ei hajujen takii tarvi heti gynelle mennä, kyllä gyneillä sitten olis ruuhkaa..meeppäs ensin apteekkiin ja kokeile niitä mitä intiimihygieniahyllyssä on..valikoimaa löytyy. muitakin kuin Flagyl..esim. Gyno-caps..Lacktal(?)..jne..
 
jos sun lysti on
No ehkä se nyt kuitenkin on parempi hoitaa sen vaivan SYYTÄ kuin tuhlata sokkona omaisuuksia johonkin apteekin itsehoitotuotteisiin! Varsinkin kun on uusi seksikumppani, kyse voi olla myös sukupuolitaudista. Eiköhän lääkäri tiedä paremmin kuin sinä!!

Bakterielli vaginoosi ja epäspesifi emätintulehdus on sama asia. Trikomonas on sukupuolitauti.
 
ex-haisuli
Alkuperäinen kirjoittaja jos sun lysti on:
No ehkä se nyt kuitenkin on parempi hoitaa sen vaivan SYYTÄ kuin tuhlata sokkona omaisuuksia johonkin apteekin itsehoitotuotteisiin! Varsinkin kun on uusi seksikumppani, kyse voi olla myös sukupuolitaudista. Eiköhän lääkäri tiedä paremmin kuin sinä!!

Bakterielli vaginoosi ja epäspesifi emätintulehdus on sama asia. Trikomonas on sukupuolitauti.
Epäspesifi tulehdus on niin yleinen vaiva (sen todistaa jo nämä pitkät viestiketjut mm. tällä palstalla) että kyllä tohtoreilla olisi ruuhkaa jos jokainen hajuherne sinne heti tunkisi. ja jos apteekin tuotteet eivät auta niin silloin on syytä lääkärille.
 
korjaus...
Ehdotin aiemmin jogurttiin kastettua tamponia. Korjaan, että jogurttia ei kannata laittaa emättimen sisälle vaan esim terveyssiteeseen.

Kuinka moni on kysynyt partenin mielipidettä hajusta? Useinhan nainen on itse lähes hysteerinen näistä asioista ja tällä pelolla pannaan rahoiksi ja myydään sitten tuoksusiteitä sun muuta hölynpölyä, aivan kuin joku haistaisi kuukautiset kilometrien päähän.
 
ex-haisuli
Alkuperäinen kirjoittaja korjaus...:
Ehdotin aiemmin jogurttiin kastettua tamponia. Korjaan, että jogurttia ei kannata laittaa emättimen sisälle vaan esim terveyssiteeseen.

Kuinka moni on kysynyt partenin mielipidettä hajusta? Useinhan nainen on itse lähes hysteerinen näistä asioista ja tällä pelolla pannaan rahoiksi ja myydään sitten tuoksusiteitä sun muuta hölynpölyä, aivan kuin joku haistaisi kuukautiset kilometrien päähän.
Näistä jugurtti-etikka jne poppakonsteista ei ole mitään näyttöä. On tosi, että emättimen pH nousee happamasta emäksiseen suuntaan bakteeritulehduksen yhteydessä, mutta jollain jugurttirätillä sitä pH:ta ei saada laskemaan, eikä bakteeria tmv mikrobia häädettyä.

Oman tulehduskierteeni huomasi myös miesystäväni. Alapää maistuikin hänen mielestään erilaiselle.

 
hmmmm .
Alkuperäinen kirjoittaja A haa:
Pitäisikö tässä vielä sääliä gynekologi parkoja, kun tulee heille liikaa asiakkaita? :) Voi hyvät hyssykät.
aivan..mutta saavatpa rahaa kun jokainen haisuli hyppää vastaanotolla...
mulla on kans haava sormessa, pitäiskö mennä tohtorille?
 
A haa
Kyseessä on todellakin TULEHDUS, joka ei parane ilman asianmukaista antibiootti-hoitoa. Naisen emättimen ei kuulu haista yhtään millekään.

Miksi annat väärää informaatiota? Hoida sinä itseäsi niillä käsikauppakamoilla vaikka monta vuotta, jos haluat. Fiksut ihmiset menevät lääkäriin, kun huomaavat jotakin olevan vialla.
 
-mandariini-
Eipä se kai asiakkaiden ongelma ole pohtia josko lääkärillä on kiire.
Minulla ainakin auttaa vain Flagyl eikä sitä saa ilman lääkärin reseptiä. Vivag auttaa hieman, pitämään oireet kurissa lääkekuurien välillä.
 
Aikuinenn
Lactal 'mainos': "Emättimen pH-arvon kohoaminen voi aiheuttaa pahanhajuista vuotoa ja ärsytystä. Kaksitehoinen Lactal-maitohappogeeli palauttaa tehokkaasti emättimen luonnollisen pH-tasapainon ja ylläpitää sitä".
Gynocaps 'mainos': "Palauttaa emättimen bakteerikasvuston luonnollisen tasapainon. Epätasapainon seurauksia voivat olla esim. ärsytys ja paha haju. Gynocaps palauttaa emättimen normaalin suojaavan bakteerikasvuston".

Miksi apteekit sitten saisivat myydä noita lääkkeitä jos ne olisi humpuukia???

Ja SYITÄ miksi alapää voi haista, mm. pikkuhousunsuojien käyttö, liika pesu, saippua, ja vaihtuvat kumppanit (ei silti tarkoita sukupuolitautia).
 
raivona
Varmaankin moni meistä on Lactalit sun muut testanneet jo. Tuskin jokainen saman tien lääkäriin on ollut juoksemassakaan... Luulen että tuo käsikauppakama tehoaa jos huomaa hieman haiskahtavan jostain syystä, mutta eihän ne tietenkään silloin tehoa, jos on kunnon tulehdus!! Eihän siinä tapauksessa reseptilääkkeitä ja lääkärikäyntejä tarttiskaan...
 
Nuuh
Olisko kukaan muu kokenut sellasta, että itse emättimessä ei haise oudolta, valkovuotokin on hajutonta, mutta haju on ikäänkuin pelkästään emättimen ulkopuolella? Mulla ei ole mitään tulehdusta, ei hiivaa eikä muutakaan, mutta haisee silti..pesen usein pelkällä vedellä enkä käytä pikkuhousunsuojia tai hajustettuja pesuaineita pyykin pesuun. Mä en ymmärrä..olen kokeillut Pimafucort, Daktacort ja Canesten voidetta iholle kun en muutakaan keksinyt. Ei mitään muutosta parempaan. Mitään ihomuutoksia tai sellaista ei näy, haju on ainoa ongelma. Lääkärit aina olettaa, että se haju tulee sisältäpäin, mutta entä jos ei? Tämä ongelma on ollut vuosia muttei ihan aina sentään, että ei kai se ominaishajukaan voi olla. Perseestä.
 
ex-haisuli
Alkuperäinen kirjoittaja Aikuinenn:
Lactal 'mainos': "Emättimen pH-arvon kohoaminen voi aiheuttaa pahanhajuista vuotoa ja ärsytystä. Kaksitehoinen Lactal-maitohappogeeli palauttaa tehokkaasti emättimen luonnollisen pH-tasapainon ja ylläpitää sitä".
Gynocaps 'mainos': "Palauttaa emättimen bakteerikasvuston luonnollisen tasapainon. Epätasapainon seurauksia voivat olla esim. ärsytys ja paha haju. Gynocaps palauttaa emättimen normaalin suojaavan bakteerikasvuston".

Miksi apteekit sitten saisivat myydä noita lääkkeitä jos ne olisi humpuukia???

Ja SYITÄ miksi alapää voi haista, mm. pikkuhousunsuojien käyttö, liika pesu, saippua, ja vaihtuvat kumppanit (ei silti tarkoita sukupuolitautia).
Eivät ole lääkkeitä, vaan lääkkeenomaisia tuotteita. Mainoksessa on totta vain osa: liiallinen peehoon nousu kyllä aiheuttaa pahanhajuista vuotoa, mutta sama voi johtua mikrobitulehduksestakin (mikrobit joko viihtyvät korkeammassa peehoossa tai aiheuttavat sitä). Lactalien ym. idea on käyttää niitä ennalta ehkäisevästi - jos tulehdus ei tule, ei voi tietää olisiko se tullutkaan. Apua siis oli (tai ei). Päällä olevaan tulehduksiin niistä ei ole mitään apua.

Uskotko, että esim. perimänä saatu vähäinen tukka paksuuntuu tuuheuttavalla shampoolla?

 
......
Alkuperäinen kirjoittaja ex-haisuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Aikuinenn:
Lactal 'mainos': "Emättimen pH-arvon kohoaminen voi aiheuttaa pahanhajuista vuotoa ja ärsytystä. Kaksitehoinen Lactal-maitohappogeeli palauttaa tehokkaasti emättimen luonnollisen pH-tasapainon ja ylläpitää sitä".
Gynocaps 'mainos': "Palauttaa emättimen bakteerikasvuston luonnollisen tasapainon. Epätasapainon seurauksia voivat olla esim. ärsytys ja paha haju. Gynocaps palauttaa emättimen normaalin suojaavan bakteerikasvuston".

Miksi apteekit sitten saisivat myydä noita lääkkeitä jos ne olisi humpuukia???

Ja SYITÄ miksi alapää voi haista, mm. pikkuhousunsuojien käyttö, liika pesu, saippua, ja vaihtuvat kumppanit (ei silti tarkoita sukupuolitautia).
Eivät ole lääkkeitä, vaan lääkkeenomaisia tuotteita. Mainoksessa on totta vain osa: liiallinen peehoon nousu kyllä aiheuttaa pahanhajuista vuotoa, mutta sama voi johtua mikrobitulehduksestakin (mikrobit joko viihtyvät korkeammassa peehoossa tai aiheuttavat sitä). Lactalien ym. idea on käyttää niitä ennalta ehkäisevästi - jos tulehdus ei tule, ei voi tietää olisiko se tullutkaan. Apua siis oli (tai ei). Päällä olevaan tulehduksiin niistä ei ole mitään apua.

Uskotko, että esim. perimänä saatu vähäinen tukka paksuuntuu tuuheuttavalla shampoolla?
Hiuksista en osaa sanoa.. :)
Haisee ihmisillä joskus suukin (hengitys) eikä suussa silti tarvi tulehdusta olla. Hampaat voivat olla ehjät ja maha kunnossa, silti vaan haisee.
Ennalta ehkäisevästi?? mulla tulisi mieleenkään alkaa käyttää ennaltaehkäisevästi jotain emätinpuikkoja! :=D
 
huh huu
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
Jossakin ketjussa taisi joskus olla suuseksin vaikutuksesta... Voisko se olla syynä? Me ollaan harrastettu sitä kyllä ihan tuntitolkulla. :)
Suuseksistä ei saa epäspesifiä. mutta entäpä jos jokaisella haisevalla naisella olisi emätintulehdus ja jokainen harrastaa myös suuseksiä nykyään, mitä suussa muhii?
 
Nuuh
Kyllä tämä on ihan tarpeksi vit...ainen vaiva ilman sun sarkasmiasikin. Mulla ei ainakaan ole todettu mitään tulehdusta. Ja epäspesifin nimitys on kuulemma nykyään BV eli bakteerivaginoosi.
 
yks mahdollisuus....
Alkuperäinen kirjoittaja Nuuh:
Kyllä tämä on ihan tarpeksi vit...ainen vaiva ilman sun sarkasmiasikin. Mulla ei ainakaan ole todettu mitään tulehdusta. Ja epäspesifin nimitys on kuulemma nykyään BV eli bakteerivaginoosi.
Ahaa, siis bakteerivaginoosi, eli pimpissä on bakteereita. Niitä voi tulla vaikka pepusta (kakkaa).
 

Yhteistyössä