Alapään polttelu ja kutina

  • Viestiketjun aloittaja mikä vaiva
  • Ensimmäinen viesti
mikä vaiva
En halua lähteä viikonloppuna ruuhkaiseen päivystykseen, joten kyselenpä täältä, jos joku osaisi nimetä vaivani. Alapään ulkoiset limakalvot punoittavat, niitä syhyttää ja polttelee. Vaiva tuntuu siis isojen häpyhuulien limakalvoilla.

Sukupuolitauti ei voi olla kyseessä, koska en ole ollut metriä lähempänä miestä yli vuoteen eli siitä asti kun lapsi saatettiin alulle. Minulla on siis 5 kk ikäinen vauva ja täysimetän häntä. Ostin apteekista kolmen päivän hiivakuurin, muttei ainakaan ensimmäinen kapseli tuonut helpotusta, eikä tämä muutenkaan hiivalta vaikuta.
 
Eldorado
Moi!
Mulla on samanlaista oiretta, kutiaa ja punoittaa vähän. Ostin apteekista Canesten-voidetta ja vaikuttaa hieman auttaneen. Kahden päivän päästä jälkitarkastus niin saan kysyä lääkäriltä. Synnytin 6 vkoa sitten, eli sidettä/pikkuhousunsuojaa on tullut käytettyä sen ajan myös. Minullakaan ei pitäisi mikään sukupuolitauti olla kyseessä, sillä kaikki testit tehtiin kun aloin odottamaan lastani. Teoriani on se, että hiiva on tullut siitä että olen käyttänyt niitä suojia niin kauan eikä paikat ole päässeet tuulettumaan...
 
ap.
Kyseessä oli varmaankin hiivatulehdus, kun vaiva rauhoittui apteekista ostamallani kuurilla. Taidan siis selvitä ilman lääkärireissua.

Ihmetyttää vain kuin hiiva ryöpsähti ilman mitään syytä. Minä en ole käyttänyt siteitä tai pikkuhousunsuojia, koska menkkani eivät ole vielä alkaneet, eikä muutakan vuotoa ole tullut. Reidetkin ovat kapeat, joten tuuletuksen pitäisi olla kunnossa. Ruokavalioni on aina ollut sokeripitoinen, mutta ehkäpä vanhemmiten se alkaa vaikuttaa.
 
Zuzki
Joo mut en oo ollu raskaana! Eli punottaa,kutittaa,on jotai "arpia " häpyhuulissa.. en oikee tiiä mität ekis. viikko sit ostin Canesten ja sit mul oli jäljel voimassa olevaa rasvaa (canesten combi pakkauksesta) No se autto VÄHÄN no kuitenki eilen päätin mennä lääkärii. lääkäri määräs mulle sen reseptin "Diflucan" nimisen lääkkeen 150mg. (kerta tabletti) No se autto eilisen päivän mutta tänään taas alko kutisee tossa 12 mais. Ja nyt sit mietin ettei se olis mitää pahempaa?? :S
 
Rasvaa!!
ihan samat ja poissuljettuna kaikki mahdollinen hiivasta sukupuolitautiin! Ostin apteekista Aqualan´ia ja sillä olen reippaasti rasvaillut alapäätäni niin aamuisin kuin iltaisin ja kas, oireet alkoivat helpottaa heti! Nyt ei kuumota, polta eikä kutise enää :)
 
sissi
ihan samat ja poissuljettuna kaikki mahdollinen hiivasta sukupuolitautiin! Ostin apteekista Aqualan´ia ja sillä olen reippaasti rasvaillut alapäätäni niin aamuisin kuin iltaisin ja kas, oireet alkoivat helpottaa heti! Nyt ei kuumota, polta eikä kutise enää :)
Tuttu vaiva, ja niiiin viheliäinen. Raskausaikana terkkari antoi ohjeen, joka on osoittautunut ihan parhaaksi. Joskin etenkin lauksi oli aika ällö ajatus... Nimittäin jääkaappikylmää piimää, rahkaa tms. hapanmaitotuotetta kutiavalle alueelle. Kutina loppuu heti! Uusi käsittely tarpeen mukaan. Ja päivässä muutamassa katoaa oireet.

Ja tuulettele, jos mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Sattumaako?
Vanha tarina on s,e että mies on voinut tuoda tuliaisia, kun ei ole vuoteen saanut, mutta saaatathan olla yksinhuoltajakin. Otin pneumokokkirokotuksen sikainfluenssan vauhdittamana ja itselläni katosi yksi tai kaksikin vaivaa siinä samalla. Pähkäilin että kappas ne olivat jotakin bakteereja sittenkin. Eli jos et ole ottanut mitään rokotuksia viime aikoina, harkitse ja ota tuo bakteeriperäisiin tauteihin (hurjia aivokalvontulehdus etc.) tehoava rokotus. Jostain syystä näitä naisten vaivoja kutina, haju vähätellään ja hoidot eivät tunnu tuottavan tulosta.
 
aih
Aloittajan oireet viittaavat minusta selkeästi hiivaan.
Itse sitä kärsin juuri. Vaiva ollut jo reippaan viikon. Suunkautta otettava hiivalääke otettu ja nyt emätinpuikkoja. Pahimmat oireet hävinneet mutta pienemmät häpyhuulet ja koko emättimen suu on kirkuvan punainen ja kutiaa ja polttelee :( Bebanthenilla hetkeksi helpottaa ja ei auta kun rukoilla että parissa päivässä lähtee niin ei mee treffit pilalle
 
rasittava vaiva
Käytätkö sattumoisin ehkäisyrengasta? Mulla nimittäin nuvaringiä käyttäessäni oli jatkuvasti vastaavanlaisia oireita. Välillä näkyi hiivaa, välillä ei, välillä hiivalääkkeet auttoi, välillä ei. Vaivoista pääsin eroon vasta kun luovuin ehkäisyrenkaasta, eipä sillä tuossa tilanteessa paljon käyttö olisi ollutkaan kun seksi luonnollisesti ei hirveästi kiinnostanut tuossa tilassa...muuten minulla ei juurikaan ole hiivaa ollut.
 
saara
oon 16-vuotias ja mulla oli tossa tammikuun lopulla virtsaputkentulehus ja sain siihen viikon mittaisen antibitootti kuurin, noh nyt kun kuuri loppui, ja on menny n. viikko alapäätäni on alkanut kutittaa ja polttelee, mitä tehdä?! todella inhottavaa kun koko ajan joudun raapimaan kun kutina on niin karmea! :s tamppooneja olen käyttänyt ja sukupuoliyhteydessä en ole ollu joten siitä se ei ole tullut.. olisi todella kiva jos joku antaisi vähän vinkkiä mitä tehdä! :s epäilen ainakin itse että olisi hiivatulehdus, mut vinkkiä! kiitos!
 
Sama
Käytätkö sattumoisin ehkäisyrengasta? Mulla nimittäin nuvaringiä käyttäessäni oli jatkuvasti vastaavanlaisia oireita. Välillä näkyi hiivaa, välillä ei, välillä hiivalääkkeet auttoi, välillä ei. Vaivoista pääsin eroon vasta kun luovuin ehkäisyrenkaasta, eipä sillä tuossa tilanteessa paljon käyttö olisi ollutkaan kun seksi luonnollisesti ei hirveästi kiinnostanut tuossa tilassa...muuten minulla ei juurikaan ole hiivaa ollut.
minulla myös nuvaring laukaisi hiivakierteen.. nyt olen ollut ilman rengasta kohta 2kk ja eiköhän sama vaiva uusiutunut.. ei muuta kuin canesten apuun.. huoh..
 
Viimeksi muokattu:
tyttö1990
Hiivan voi myös laukaista ehkäisypilleritkin. itselläni tuli ensimmäinen hiiva tulehdus aika tarkalleen vuosi sitten ja se uusiutui kuukauden välein. (samoihin aikoihin ku aloitin e-pillerit). minulla auttoi ne pari ensimmäistä kertaa hiivatulehdukseen tarkoitetut rasvat ja muut. sit aloin huolestua kun se uusiutui koko ajan. kävin sitten gynekologilla ja hän kertoi että e pillerit usein altistavat hiivalle. no gynekologi määräsi minulle suun kautta otettavaan hiivatulehdus lääkkeen ( Fluconazol ratiopharm 150mg) ja se auttoi.. nyt sit pari päivää sitten tuli eka hiivatulehdus 4kk:n. taas hakemaan uus nappi ja eikun naamarista alas. kutina on jo onneks helpottanu mutta kirvelee silti ja haavaumia häpyhuulissa. mulla auttoi silloin vuos sitten kun vaihdoin pyyhkeen aina kun olin käynny suihkussa ja alushousut 2 kertaa päivässä ja uskokaa että viileä vesi helpottaa kutinaan ihan hemmetin hyvin :) aika työlästä se on mut palkitsevaa kun hiiva lähtee nopeemmin pois :) ja siitä gynekologista viellä. Hän kertoi että alapään bakteerit ja ph arvo on hirmu herkkä kaikelle muille ainesosille ja bakteereille, ja suositteli ostamaa sellaista alapään omaa pesuainetta joilla uusiutuu toi hiiva helposti :)
 
oon 16-vuotias ja mulla oli tossa tammikuun lopulla virtsaputkentulehus ja sain siihen viikon mittaisen antibitootti kuurin, noh nyt kun kuuri loppui, ja on menny n. viikko alapäätäni on alkanut kutittaa ja polttelee, mitä tehdä?! todella inhottavaa kun koko ajan joudun raapimaan kun kutina on niin karmea! :s tamppooneja olen käyttänyt ja sukupuoliyhteydessä en ole ollu joten siitä se ei ole tullut.. olisi todella kiva jos joku antaisi vähän vinkkiä mitä tehdä! :s epäilen ainakin itse että olisi hiivatulehdus, mut vinkkiä! kiitos!
Antibioottikuurit aiheuttavat usein hiivatulehduksen jos siihen on taipumusta. Eli todennäköisesti sitä. Toivottavasti olet jo saanut hoitoa vaivaan.
 
Viimeksi muokattu:
auts!
Minulla on ollut oireita alapään kutiamisesta, olen rasvaillut vähän, mutta voiko kyse olla karvoituksen tuomista ärtymyksistä, tai siitä kun käytän pikkuhousunsuojia koko ajan en voi olla ilman on aika runsas valkovuoto koko ajan ? toivotaan että voitte autta !
 
Tuuletusta
Alapään iho tarvitsee ilmaa ja jatkuva pikkuhoususuojien käyttö saattaa aiheuttaa kuvaamaasi kutinaa. Tekstistäsi ei selvinnyt sheivailetko vai onko alapään karvoituksesi vasta kasvamassa ja kutisee siksi. Mielestäni jatkuva kosteus alapäässäsi on kutinan todennäköisin syy. Voisitko ajatella, että nukkuessasi et käyttäisi suojia vaan antaisit alapääsi ikään kuin tuulettua.
Alapään kutinaan on myös muita syitä kuten hiiva, allergia.... Jos kutina ei lakkaa käy lääkärissä.
 
AM
Hei!
Nyt olisi avun paikka!
Noin 3-4 kk sitten mnulle tuli virtsanputkentulehdus. Kävin läkärillä ja hän antoi antibioottikuurin. Muistaakseni se oli 3 päivän kuuri. No, eihän se auttanut... Viikon päästä menin taas lääkärille ja hän antoi uuden kuurin, mutta toiset antibiootit... ja eikä vieläkään tehonnu. Kolmannella kerralla minulle sanottiin, että kuurit oli annettu väärin, ja että nyt mulla oli levinnyt se bakteeri, niin että täytyi saada kaikista vahvimman kuurin. Sainkin. Siitä ei seurannu hyvää. Oksentelin koko ajan. En pystynyt syömään 7 päivään! Kaikki tuli ulos. Lopetin sen kuurin ja olihan se tehonnut, muttei vatsalaukulleni.
Tämän kaiken jälkeen minulla oli kuitenkin outoja kipuja alapäässäni. En ottanut huomioon... Mutta nyt suunnilleen viikko sitten alkoi mahdoton kutina, aivan mieletön. Laitoin semmoista traumel-voidetta mutta olin niin tyhmä siinä vaiheessa, koska tämä voide sisältää 12%alkoholia ja 56%etanolia, eli voitte kuvitella sitä seuraavaa vaihetta. Sitä kutitti ja nyt jopa kirvelee. Virtsatessa sattuu ja valkovuotoni haisee. Myös todella keltaista! Kaikki tämä oireilu viittaa hiivasienitulehdukseen. Syön e-pillereitä ja pesen alapäätäni jokaisen yhdynnän jälkeen-SAIPPUALLA!!! mikä ei ole hyväksi!! aika gynekologille minulla on vasta 6.4.2010.
Kokeilin sitä apteekin hiivasienitulehdus peillerin mikä laitettiin alapäähän..se ei auttanut. nyt pistän sitä voidetta...se auttaa hieman aina välillä. Mutta mitävoisin tehsä vielä?? Tuntuu että hiivasta on kyse muttei mikään tepsi.. alkaa jo nää 5kk jo ottaa päähän pikkuhiljaa, kun olisi tässä muutakin elämää elättävänä! Lähtisiköhän antibiooteilla?
 
tulehdus?
Oireet
Hiivasieni saattaa tulehduttaa sekä ulkosynnyttimet että emättimen. Hiivatulehduksen oireina ovat kutina, ryynimäinen valkovuoto, joka voi olla niukkaakin, limakalvon punoitus ja arkuus ja usein ulkosynnytinten kirvely virtsatessa. Kaikki oireet eivät välttämättä esiinny yhtaikaa.

Epäspesifinen emätintulehdus eli mikrobin lisääntymisestä syntynyt infektio. Tällainen emätintulehdus on hyvin yleinen, sen osuus kaikista emätintulehduksista on jopa puolet. Altistavina tekijöinä pidetään yhdyntöjä ja kierukkaehkäisyä. Ehkäisypillereillä ei vaikutusta ole.

Oireet
NSV:n tärkein oire on harmahtava, kohtalaisen runsas valkovuoto, johon liittyy epämiellyttävä haju. Siihen saattaa liittyä myös ulkosynnytinten kutina. Haju on usein potilasta eniten haittaava oire. Se on tyypillinen tympeä kalan haju, joka usein havaitaan voimakkaimmin yhdynnän jälkeen.

EPÄSPESIFINEN EMÄTINTULEHDUS eli SEKABAKTEERITULEHDUS (eli Nonspecific vaginitis =NSV eli Bakteerivaginoosi =BV) Epäspesifinen emätintulehdus, josta tässä käytetään lyhennettä NSV, on usean, emättimen normaalikantaan kuuluvan mikrobin lisääntymisestä syntynyt infektio. Tällainen emätintulehdus on hyvin yleinen, sen osuus kaikista emätintulehduksista on jopa puolet. Altistavina tekijöinä pidetään yhdyntöjä ja kierukkaehkäisyä. Ehkäisypillereillä ei vaikutusta ole.

NSV:n laboratoriotutkimuksessa etsitään valkovuotonäytteestä ns. clue-soluja. Ne ovat emättimen epiteelisoluja, joihin on takertunut runsaasti pieniä bakteereita.

NSV:n hoitoon käytetyt lääkkeet ovat reseptilääkkeitä. Lääkeaineena on metronidatsoli tai klindamysiini, joita voidaan käyttää tabletteina suun kautta tai emätinpuikkoina. Metronidatsolikuurin aikana ei pidä käyttää alkoholia, sillä se voi aiheuttaa pahoinvointia.
 
Neiti etsivä
Hei!
Nyt olisi avun paikka!
Noin 3-4 kk sitten mnulle tuli virtsanputkentulehdus. Kävin läkärillä ja hän antoi antibioottikuurin. Muistaakseni se oli 3 päivän kuuri. No, eihän se auttanut... Viikon päästä menin taas lääkärille ja hän antoi uuden kuurin, mutta toiset antibiootit... ja eikä vieläkään tehonnu. Kolmannella kerralla minulle sanottiin, että kuurit oli annettu väärin, ja että nyt mulla oli levinnyt se bakteeri, niin että täytyi saada kaikista vahvimman kuurin. Sainkin. Siitä ei seurannu hyvää. Oksentelin koko ajan. En pystynyt syömään 7 päivään! Kaikki tuli ulos. Lopetin sen kuurin ja olihan se tehonnut, muttei vatsalaukulleni.
Tämän kaiken jälkeen minulla oli kuitenkin outoja kipuja alapäässäni. En ottanut huomioon... Mutta nyt suunnilleen viikko sitten alkoi mahdoton kutina, aivan mieletön. Laitoin semmoista traumel-voidetta mutta olin niin tyhmä siinä vaiheessa, koska tämä voide sisältää 12%alkoholia ja 56%etanolia, eli voitte kuvitella sitä seuraavaa vaihetta. Sitä kutitti ja nyt jopa kirvelee. Virtsatessa sattuu ja valkovuotoni haisee. Myös todella keltaista! Kaikki tämä oireilu viittaa hiivasienitulehdukseen. Syön e-pillereitä ja pesen alapäätäni jokaisen yhdynnän jälkeen-SAIPPUALLA!!! mikä ei ole hyväksi!! aika gynekologille minulla on vasta 6.4.2010.
Kokeilin sitä apteekin hiivasienitulehdus peillerin mikä laitettiin alapäähän..se ei auttanut. nyt pistän sitä voidetta...se auttaa hieman aina välillä. Mutta mitävoisin tehsä vielä?? Tuntuu että hiivasta on kyse muttei mikään tepsi.. alkaa jo nää 5kk jo ottaa päähän pikkuhiljaa, kun olisi tässä muutakin elämää elättävänä! Lähtisiköhän antibiooteilla?

Hiiva on kokkareista ja valkoista, ei haise. Kokeile levittää ensiavuksi bulgarian jogurttia. Vuotonäyte pitää ehdottomasti ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä