Alapään polttelu ja kutina

  • Viestiketjun aloittaja mikä vaiva
  • Ensimmäinen viesti
sasa
Jos et ole varma mikä on kyseessä niin kannattaa mennä lääkäriin testeihin ennen kuin aloitat lääkkeet. Kun hiivalääkkeet ottaa niin sen jälkeen ei labratesteissä välttämättä näykään jopa pariin viikkoon, vaikka hiiva olisikin. Mulla on hiivassa aina ollu oireena kutina ja runsas kokkareinen vuoto. Viime kerralla alkoi kirvelyllä ja luulin virtsikseksi, mutta kun vuoto muuttui runsaammakksi ja kokkareiseksi niin eipä tarvinnut kauaa miettiä mikä kyseessä. Kuurin jälkeen kutina ja kirvely ei kuitenkaan hellittänyt mutta kun rasvailin Ceridal-öljyllä niin tuokin katosi. Eli jos vielä kuurin jälkeen kutiaa jne niin kannattaa tuota rasvausta kokeilla, sillä voi olla vaan ärsytysreaktio lääkkeistä/lääkevoiteesta. Ceridalin avulla olen päässyt myös muutenkin tuollaisesta omituisesta polttelusta eroon - kannattaa kokeilla :)
 
moi
moi! mitä pitäs tehdä, kun mulle on tullut muutama viikko sitten emättimeen joku ihmeellinen kova juttu,paniessa kuuluu vaan kauhee loksunta!! ja yhdyntä tekee välillä tosi kipeetä! mikäköhän se mahtaa olla??
 
pelokas
Olen siis 14-vuotias tyttö , alapäätäni kutiaa ja polttaa , tuntuu myös kuin siellä voisi olla pieni haava. Menkkani eivät ole vielä alkaneet ja tänään housini olivat ensin ruoskeat ja sitten kun kävin vessassa , paperiin ilmestyi jotain punaista en tiedä voisiko olla että menkat alkavat kun ei mitään kipuja ole ollut. Luulen että hiiva tulehdus voisi olla sillä monien kertomat oireet vaikuttavat omiltani. En tiedä mikä neuvoksi sillä en tiedä miten ottaisin asian puheeksi kotona kun en ole itsekkään yhtään varma asiasta. Olisiko kellään neuvoa. Ja myös siksi epäilen hiivatulehdusta että valkovuotoni ovat jo pitkään olleet hieman oudonväriset. Tarttisin neuvoa ja aika nopeasti...
 
hh
Olen siis 14-vuotias tyttö , alapäätäni kutiaa ja polttaa , tuntuu myös kuin siellä voisi olla pieni haava. Menkkani eivät ole vielä alkaneet ja tänään housini olivat ensin ruoskeat ja sitten kun kävin vessassa , paperiin ilmestyi jotain punaista en tiedä voisiko olla että menkat alkavat kun ei mitään kipuja ole ollut. Luulen että hiiva tulehdus voisi olla sillä monien kertomat oireet vaikuttavat omiltani. En tiedä mikä neuvoksi sillä en tiedä miten ottaisin asian puheeksi kotona kun en ole itsekkään yhtään varma asiasta. Olisiko kellään neuvoa. Ja myös siksi epäilen hiivatulehdusta että valkovuotoni ovat jo pitkään olleet hieman oudonväriset. Tarttisin neuvoa ja aika nopeasti...

Voi olla hyvin mahdollista että ne ovat menkat, sillä itselläni oli aivan samanlaista, mutta siihen sisältyi kipukin.
Kannattaa kuitenin käydä lääkärissä tao gynekologilla ja ellet uskalla vanhemmille kertoa, niin muista aina että lääkäreillä on aina vaitiovelvollisuus!
 
Viimeksi muokattu:
ei oo totta!
Käytätkö sattumoisin ehkäisyrengasta? Mulla nimittäin nuvaringiä käyttäessäni oli jatkuvasti vastaavanlaisia oireita. Välillä näkyi hiivaa, välillä ei, välillä hiivalääkkeet auttoi, välillä ei. Vaivoista pääsin eroon vasta kun luovuin ehkäisyrenkaasta, eipä sillä tuossa tilanteessa paljon käyttö olisi ollutkaan kun seksi luonnollisesti ei hirveästi kiinnostanut tuossa tilassa...muuten minulla ei juurikaan ole hiivaa ollut.
Alotin nuvaringin pari kuukautta sitten ja alko polttaa ja kutittelemaan. Mulla on ollut hiiva jo ainakin kaks kertaa mutta muuten on alkanu sitten välillä polttelemaan ja nyt tää. Mietin kyllä vaihtamista takasin pillereihin. Voiskohan tää vaiva sitten johtua tosta hemmetin renkaasta?
 
Viimeksi muokattu:
iren
Alotin nuvaringin pari kuukautta sitten ja alko polttaa ja kutittelemaan. Mulla on ollut hiiva jo ainakin kaks kertaa mutta muuten on alkanu sitten välillä polttelemaan ja nyt tää. Mietin kyllä vaihtamista takasin pillereihin. Voiskohan tää vaiva sitten johtua tosta hemmetin renkaasta?
Luontaistuotekauppaan mars! Sieltä probioottikapseleita ja käyttö päivittäin paikallishoitona.
Mulle kuparikierukka aiheuttaa tod helposti epäspesifisen tulehduksen mutta probioottikapselit tasapainottavat bakteerikannan päivässä norm tasolle vaikka tulehduksen ensioireet olisivat vahvatkin.
Tosiaan käytän paikallishoitona niitä vaikka ovat syötäviä. Auttaa todella päivittäin käytettynä, ei ole enää hiivatulehduksia eikä epäspesifiä. Kyllä varmaan Lactal ym vastaavat myös toimii mutta prob on vahvempi ja auttaa nopeesti
 
Viimeksi muokattu:
Elmax
Täälläkin suunnalla epämääräistä kutinaa. Alapäässä, sisemmissä häpyhuulissa, siinä kohtaa alhaalla missä on se päätöskohta, vissiin välilihan kohdalla on kutinaa. Itse emättimessä tai muualla alapäässä ei kutinaa taikka punoitusta ole... Valkovuotokaan ei minusta näytä yhtään hiivamaiselta ja kutinankin pitäisi vissiin olla aika voimakasta. Kutina ei siis ole kauhean voimakasta, mutta tuntuu välillä kiusalliselta... mitäköhän tämä on? Tämä "välilihan" alue tuntui jossain kohtaan vähän kipeältä, mutta nyt kipu on muuttunut kutinaksi. mitäköhän mahtaa olla? Voisiko kyseessä olla juuri bakteerien epätasapaino, kun seksiä on lyhyessä ajassa harrastettu aika paljon... Kun en ihan turhaan viitsisi canesteniakaan ostaa.. kotoa löytyy myös flagyl comp paketti, mutta olen säästellyt sitä vähän kuin "pahan päivän" varalle... Bepanthenilla olen tähän asti voidellut.
 
-----
Mikäs kyseessä? Noin viikko sitten alko alapäätä kutittamaan ja sen jälkeen pian myös peräaukon ympärystää. no, vaivat helpotti vähän mutta ostin kuitenkin canesten voidetta. Kutina melkein kokonaan poissa mutta nyt alapäätä kirvelee ja polttaa... Mikäköhän kyseessä?
 
APUA
Moikka! Mullakin on ollu lähes vuoden jo tällänen vaiva, joskus saattaa alapää olla ihan kunnossa ilman mitään kipuja, joskus taas kutisee niin paljon että on pakko rapsuttaa joten alapäähän tulee haavoja ja kirvelyä. Punoitusta löytyy välilihan alueella. Varsinkin yhdynnän jälkeen sattuu ja polttelee. Olen 16 vuotias tyttö ja en ole uskaltanut mennä lääkärin puheille, koska olen jo antanut tämän vaivata vuooden verran.
 
I am
Alapään iho tarvitsee ilmaa ja jatkuva pikkuhoususuojien käyttö saattaa aiheuttaa kuvaamaasi kutinaa. Tekstistäsi ei selvinnyt sheivailetko vai onko alapään karvoituksesi vasta kasvamassa ja kutisee siksi. Mielestäni jatkuva kosteus alapäässäsi on kutinan todennäköisin syy. Voisitko ajatella, että nukkuessasi et käyttäisi suojia vaan antaisit alapääsi ikään kuin tuulettua.
Alapään kutinaan on myös muita syitä kuten hiiva, allergia.... Jos kutina ei lakkaa käy lääkärissä.

niin mulla on ollu kutinaa tää on toinen päivä ja menkkani on alkanut ja olen 12.v niin mitä siellä lääkärissä tehdään olen kova pelkäämään tälläisiä joten osaako joku sanoa että mitä siellä tehdään en haluaisi näyttää alapäätäni kenelle tahansa minusta se vie ihmisen yksityisyyden...??? kiitos jos vastaatte<3<<3
 
Viimeksi muokattu:
hoitsu
Jos kärsii alapään kutinasta ja/tai pahanhajuisesta valkovuodosta eikä hiivavoiteet ole auttaneet, voi kyse olla myös alapään ph:n epätasapainosta. Siihen saa apteekista ilman reseptiä geeliä/emätinpuikkoja, jotka korjaa ongelman. Niissä on maitohappobakteereja, jotka palauttavat happamuuden eikä tarvitse piimää tai maustamatonta jogurttia alapäähänsä laittaa.
 
Homss
Kärsin samantapaisista oireista ja kävin labrassa hiiva ja virtsatesteissä, tänään sain reseptillä Canesten emätinpuikot ja Penomax 200mg kuurin (virtsatietulehdukseen käytettävä antibiootti), mutta en tiedä mihin tuo antibiootti määrättiin? Lääkäri, joka mulle tuloksista soitti oli ulkomaalainen ja puhui sen verran huonoa suomea etten saanut selville kuin sen että näytteet olivat positiivisia ja resepti olisi noudettavissa apteekista iltapäivällä.

Yritän tässä nyt päättää soitanko kaiken varalta exälleni, että menee testeihin, koska jos jostain taudista on kyse olen saanut sen häneltä, vai onko todennäköisempää että kyse on vain jostain tulehduksesta, eikä esim klamydiasta?
 
hiivis
Aloitin pari vuotta sitten Nuvaringin käytön ja nyt on neljäs hiiva menossa. Tällä kertaa ei meinaa mikään auttaa, kaks Fluconazolia otettu ja Canestenilla rasvailtu. Lääkärille ei saa aikaa, hoitajalle viikon päästä. Hain tänään Gynocapseja ja nyt on helpompi olla. Toisaalta, eilenkin koko päivä meni ilman syyhyä tupsussa mutta illalla se alkoi taas ja yökin meni niin ja näin. Saapa nähdä mitä ilta tuokaan tullessaan. Näin pahana ei ole ollu kertaakaan, aivan järkyttävä tunne alakerrassa!
Vaihdan ens viikolla ehkäisypillereihin ja varaan samalla ajan lääkärille jotta mut steriloitais. pilleritkin ilmeisesti saattaa aiheuttaa hiivaa ja minä en lapsia aio ikinä tehdä.
 
Tirris
En toki aijo vähätellä kenenkään vaivoja tai ongelmia, pienikin vaiva voi olla helvetillistä vaikka kestäisi sitten vain yhden päivän. Minulla kävi kuitenkin vähän huonompi tuuri.

Kaikki alkoi kun olin kuudentoista, ensimmäiset yhdynnät poikaystävän kanssa olivat kuin taikaa. (Juu ei tarvitse huokailla että kyllähän tuo akka kerronnan osaa, mutta siltä se nyt näin jälkeen päin tuntuu ja antaisin mitä vaan jos saisin samanlaisen seksielämän kuin tuolloin. )
Puolisen vuotta kaikki meni hyvin, kunnes virtsatien tulehdusten sarja päätti iskeä kiinni, söin yhteensä 14 antibiootti kuuria ennen kuin minulle suostuttiin antamaan estolääkitys. Olinhan vielä niin nuori että tuommoinen on normaalia. Onneksi lopulta pääsin lääkärin pakeille joka vihdoin myönsi että tämä ei olisi saanut jatkua näin pitkälle ja vihdoin siis sain vuoden kestävän estolääkityksen.
Tässähän olis siis samalla koettu useampi määrä hiivatulehduksia kuin sallitaan, sillä antibiootit eivät oikeen olleet omiaan minun tasapainolleni. Vihdoin estolääke kuitenkin onnistui pitämään tulehduksen poissa ja hiivastakin pääsin eroon.

Muutaman kuukauden päästä hiivatulehdukset kuitenkin tulivat takaisin ja limakalvoni olivat alkaaneet myös ohentua, mikä aiheutti kipua sekä haavaumia varsinkin yhdynnän jälkeen. Pääsin jälleen lääkäriin, jossa minua moitittiin liian paljosta pesemisestä sekä siitä etten ymmärtänyt rasvaamisen päälle. Kunpa he olisivatkin olleet oikeassa...

Syötyäni useamman päivän hiivakuurin sekä luopumalla makeasta ja viljasta, hiiva tuntui talttuvan, mutta valitettavasti limakalvoni olivat pilalla estolääkkeen kuivattamisen ansioista.

Jälleen meni kuukausi ehkä kaksi kun onnistuin selviämään rasvalla lotrailun sekä hyvin rauhallisen seksielämän kanssa, kunnes kuivuus, kutina sekä haavaumat kävivät jälleen sietämättömiksi. (niille jotka ovat sitä mieltä että minä tai mieheni olemme käyneet vieraissa, täytynee pilata ilonne, sillä kävimme molemmat testeissä :) ) Pääsin siis jälleen lääkärin pakeille, joka vaihtoi e-pillerini korkeampiin estrogeenia sisältäviin pillereihin. Valitettavasti jälleen ilman tulosta.

Myöhemmin tarkastuskäynnillä ollessani lääkärini totsesi joidenkin arvojen laskeneen niin että voisi olla mahdollista etä sairastan kohdunkaulan syöpää... Näistä musertavista epäilyistä huolimatta, näinkään ei ollut. Vaikka täytyy sanoa että tässä vaiheessa olisin ollut iloinen mistä tahansa vastauksesta.

Viime kuukausina syitä on haettu niin erilaisista kystista kuin autoimmuunisairauksista tuloksetta. Olen nyt 21 vuotias ja tunnen menettäneeni naiseuteni, nautinnon seksistä sekä itseni. Tässä on minun kokemukseni todella tiivissä paketissa ja puolet pois jätettynä ja taatusti on monia ketkä ovat kokeneet paljon pahempaa tai tulevat vielä kokemaan. Tämä onkin lähinnnä lohdutukseksi niille jotka ovat saaneet siunauksen painiskella toistaiseksi pienempien onglmien kanssa. Toivon koko sydämestäni että ongelmanne jäävät vain siihen yhteen viikkoon, vaivaan tai vuoteen.

Jaksaksamista kaikille, niin pienille kuin suurillekin ongelmille.
 
Elsuify
Minulla myös kutinaa.. ja punoitusta.. Eikä kuukautiset ole tulleet vaikka jo yli 2 viikkoa myöhässä.. Voiko olla mahdollista että olen raskaana ja voiko tuo vaiva liittyä raskauden oireisiin? En usko että sukupuolitauti koska poikaystävälläni ei ole minkäänlaisia oireita.
 
niin
Minulla myös kutinaa.. ja punoitusta.. Eikä kuukautiset ole tulleet vaikka jo yli 2 viikkoa myöhässä.. Voiko olla mahdollista että olen raskaana ja voiko tuo vaiva liittyä raskauden oireisiin? En usko että sukupuolitauti koska poikaystävälläni ei ole minkäänlaisia oireita.

tee raskaustesti ekaks ja mee sitten lääkkäriin.
 
Viimeksi muokattu:
juupas
Hei Tirris ja muut pitkään vaivoista kärsineet joille laboratoriotesteissä ei ole löytynyt selitystä jatkuvalle oireilulle. Kutina ja virtsakirvely voivat johtua mycoplasma genitaliumista. Tämä on vasta viime vuosina vahvistunut merkittäväksi sukupuoliyhteydessä leviäväksi infektion aiheuttajaksi. Aikaisemmin tähän ei ole ollut laboratoriotestiä saatavilla Suomessa ja ilmeisesti monet lääkäritkään eivät ole tietoisia mycoplasma genitaliumista. Hoito on sama kuin klamydiassa. Lisä tietoa löytyy ainakin näistä:

Sukupuolitaudit :: Terveyskirjasto
http://www.yml.fi/attachments/platform/directories/1118922573_958_12582/assets/MycoWeb_120214.pdf
 
murrosikäinen
Minulla alapää on kirvellyt, kutissut, punoittanut ja sieltä tulee kellertävää, klimppistä ja tahmeaa nestettä. Tämä vaiva alkoi n 2 päivää sitten kauhealla kutinalla. Nyt olen huomannut, että siellä on pieniä kipeitä näppyläitä. mikä tämä vaiva on ja miten voin hoitaa sen ilman lääkkeitä ja lääkäriä???
 
kriesseee
Jo hei :) mul on ollu jo viis päivää nii et alapäätä on poltanut ja ollut kosketus arka. Pissallakäynti yhtä tuskaa on kirvelee nin paljon. Turvotustakin on. En tiä mitä tehdä. Luulin aluksi sen olevan hiivatulehduksen tapaista joten ostin canesten kolmen päivän kuurin apteekista. Eikä ensimmäinen tapletti ainakaan ole vuellä auttanut yhtään. Mitä tää voi olla. Auttakaa ny vähä. Olen ollut poika ystäväni kanssa n.kaksi vuotta ettei ainakaan mistään sukupuoli taudista voi olla kyse. Nii ja oon 16v. Mikä helpottais edes vähän. Vinkkei <3
 
Lisää tietoa
Jo hei :) mul on ollu jo viis päivää nii et alapäätä on poltanut ja ollut kosketus arka. Pissallakäynti yhtä tuskaa on kirvelee nin paljon. Turvotustakin on. En tiä mitä tehdä. Luulin aluksi sen olevan hiivatulehduksen tapaista joten ostin canesten kolmen päivän kuurin apteekista. Eikä ensimmäinen tapletti ainakaan ole vuellä auttanut yhtään. Mitä tää voi olla. Auttakaa ny vähä. Olen ollut poika ystäväni kanssa n.kaksi vuotta ettei ainakaan mistään sukupuoli taudista voi olla kyse. Nii ja oon 16v. Mikä helpottais edes vähän. Vinkkei <3
On aika vaikea sanoa mitään mutta.... Suihkuttelu viileällä vedellä jokaisen vessassa käynnin jälkeen, ihon painelu kuivaksi ei pyyhintää, ei saippuaa, ei siteitä tai pikkuhousunsuojia, ei sheivailuja, ei seksiä, runsaasti ilmakylpyjä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko pyykkipulveria tai huuhteluainetta vaihdettu, uusia pikkupöksyjä, joissa allergisoiva väri, liiallista sekstausta ja suuseksiä??? Onko vuotoja kutinan lisäksi? Käytätkö e-pillereitä ja jos käytät niin olethan tutustunut mahdollisiin haittavaikutuksiin? Voisit suihkuttelujen lisäksi kutinaa lievittämään laittaa ohuelti Bepanthen voidetta. Jos vaiva ei helpota niin sitten lääkäriin.
 
Viimeksi muokattu:
KÄRSIN!
Mulla oli alapäässä iha hitsin kivuliasta kihelmöintiä ja kutinaa/valkovuotoa, nyt se alkaa hellittää mutta alapäässäni nipistelee kivuliaasti (siis ihan oikeeta sattumista) oon aika nuori (ihan lapsi siis) ja se sattuu varsinkin kun kävelen! Istuessa pientä erottamatonta kutinaa... Oon hoitanu, lievä tulehdus on vielki mut jos joku osaa antaa neuvoo oon siis ihan lapsi vasta D: Kutinaa esiintyy paljon ja varsinkin isoina puuskina takapuolessa.
 
KÄRSIN!
Alkuperäinen kirjoittaja murrosikäinen;11305425:
Minulla alapää on kirvellyt, kutissut, punoittanut ja sieltä tulee kellertävää, klimppistä ja tahmeaa nestettä. Tämä vaiva alkoi n 2 päivää sitten kauhealla kutinalla. Nyt olen huomannut, että siellä on pieniä kipeitä näppyläitä. mikä tämä vaiva on ja miten voin hoitaa sen ilman lääkkeitä ja lääkäriä???
Mulla muuten aivan samat näppylät D: Enkä haluu lääkäriin!
 
Voi harmi
Alkuperäinen kirjoittaja KÄRSIN!;11341135:
Mulla muuten aivan samat näppylät D: Enkä haluu lääkäriin!
On todella vaikeaa tehdä diagnoosia kuvaustesi perusteella. Oletko harrastanut suojaamatonta seksiä (sukupuolitauti), oletko sheivaillut alapään karvoitusta (ihoärsytys), ovatko kuukautisesi alkaneet (hormonaalinen), onko valkovuodossa riisiryynimäisiä kokkareita (hiiva), tuoksuuko vuoto mielestäsi pahalta (epäspesifi tulehdus), ovatko näppylät tukkeutuneita karvatuppia johtuen sheivailusta, ovatko näppylät ilmestyneet lisääntyneen valkovudon jälkeen...
Kirjoitin jo aiemin: On aika vaikea sanoa mitään mutta.... Suihkuttelu viileällä vedellä jokaisen vessassa käynnin jälkeen, ihon painelu kuivaksi ei pyyhintää, ei saippuaa, ei siteitä tai pikkuhousunsuojia, ei sheivailuja, ei seksiä, runsaasti ilmakylpyjä tulee ensimmäisenä mieleen. Onko pyykkipulveria tai huuhteluainetta vaihdettu, uusia pikkupöksyjä, joissa allergisoiva väri, liiallista sekstausta ja suuseksiä??? Onko vuotoja kutinan lisäksi? Käytätkö e-pillereitä ja jos käytät niin olethan tutustunut mahdollisiin haittavaikutuksiin? Voisit suihkuttelujen lisäksi kutinaa lievittämään laittaa ohuelti Bepanthen voidetta. Jos vaiva ei helpota niin sitten lääkäriin.
 
-98
Mun 10v pikkusisko kärsii myös alapään kutinasta, on kuulemma koko ajan pakko päästä vessaan, ja kutisee kauheesti, niin paljo ettei pysty olemaan paikalla. Tällaisia tilanteita on tullut jo monesti, ilman syytä. se tulee vaa yhtäkkiä. Ja huom. se on sitte vasta 10-vuotias. Ite oon 14, kohta 15, enkä oo oikee perillä tuommosista jutuista... Yritän ny auttaa tota systerii lukemalla näitä juttuja, ja kattomalla vinkkejä mitä tänne on laitettu.
 
apua
noh oon 14 v ja mulla oli tos viiko sit 10 päivän antibiotti kuuri ja no sit heti ku mun kuukautiset alkio siin ku se antibiotti kuuri loppu nii emättimen suuaukko rupes kutisee nii vimmatustu :( sanoin siitä äipälle ja me mentiin apteekiin ostamaan sellane hiiva pilleri ja ei se auttanu koska mun emättimen suu aukko kutisee vieläki ja mulla palaa hermo en jaksais enää toista viikoa tätä .... voisko joku auttaa tai kertoa mikä mulla vois olla... kertoa keinoja jolla kutinan saa loppua :( kiitos jo etukäteen
 

Yhteistyössä