Alapään polttelu ja kutina

  • Viestiketjun aloittaja mikä vaiva
  • Ensimmäinen viesti
sietämätöntä
Moi oon 13 v tyttö ja alapää kutisee sietämättömästi. Joudun itkee sen takia kun ottaa niin kipeää ja kirvelee koko alapään alueelta. Jatkunu tätä jo viis päivää, eikä mikään auta. Tänään alko menkat ja kirvely senkuin paheni menkkojen jälkeen. Pissaaminen ottaa niin kipeää että tekee mieli vaan huutaa pöntöllä. En kehtaa äidille kertoa, enkä haluais lähtä gynelle. Mitä siis voisin kotona tehdä tälle? Huomenma kouluun niin mieluusti nopeita juttuja, ku en kehtais koulupenkissä raapia ja voivotella.
+yöllä en saa nukuttua kun kirvelee niin paljon, ja yöllä tuntuu pahiten . nyt en oo moneen yöhön nukkunu , ja haluaisin ensyönä nukkua edes vähän koulua varten. Pliis auttakaa !
 
ei aina näin
Moi oon 13 v tyttö ja alapää kutisee sietämättömästi. Joudun itkee sen takia kun ottaa niin kipeää ja kirvelee koko alapään alueelta. Jatkunu tätä jo viis päivää, eikä mikään auta. Tänään alko menkat ja kirvely senkuin paheni menkkojen jälkeen. Pissaaminen ottaa niin kipeää että tekee mieli vaan huutaa pöntöllä. En kehtaa äidille kertoa, enkä haluais lähtä gynelle. Mitä siis voisin kotona tehdä tälle? Huomenma kouluun niin mieluusti nopeita juttuja, ku en kehtais koulupenkissä raapia ja voivotella.
+yöllä en saa nukuttua kun kirvelee niin paljon, ja yöllä tuntuu pahiten . nyt en oo moneen yöhön nukkunu , ja haluaisin ensyönä nukkua edes vähän koulua varten. Pliis auttakaa !
Lääkäriin on nyt ihan oikeasti päästävä ja otettava äitikin mukaan. Pyydä vaikka odottamaan vastaanottohuoneen ulkopuolella. Kyseessä voi olla tulehdus, mihin tarttee ihan reseptilääkettä
 
Viimeksi muokattu:
13v
Moi, voisko joku auttaa mua..? Mulla on siis hiiva ja oon hoitanu sitä canestenilla se auttaa juu, mut sit mun vasen sisäinen häpyhuuli on ihan turvonnu, mua kirvelee ja kutisee joka päivä, mul oli virtsatieputkentulehdus. Tätä on jatkunu jo 3kk.. Mitä ihmettä mä teen, pliis auttakaa mua :(
 
Voi hyvät lapset
Moi, voisko joku auttaa mua..? Mulla on siis hiiva ja oon hoitanu sitä canestenilla se auttaa juu, mut sit mun vasen sisäinen häpyhuuli on ihan turvonnu, mua kirvelee ja kutisee joka päivä, mul oli virtsatieputkentulehdus. Tätä on jatkunu jo 3kk.. Mitä ihmettä mä teen, pliis auttakaa mua :(
Sinun tulehduksesi ei todennäköisesti ole parantunut. Antibioottikuuri altistaa erityisesti hiivatulehdukselle, joten todennäköisesti sinulla on ainakin se. Hommaa siis toinen Canesten-kuuri ja lisäksi apteekista ostat maitohappobakteerikapseleita ja syöt niitä ainakin viikon, jotta elimistön oma tasapaino ehtii kehittyä.

HYVÄT TYTÖT
Näillä tulehdusasioilla ei pidä leikkiä, niitä ei saa jäädä katsomaan ja odottelemaan, jotta ne häipyvät itsekseen. Eivät häivy, mutta pahenevat. Aina, kun alapääongelmia tulee, naisen pitää ehdottomasti mennä lääkäriin mitä pikimmin. Hoitamattomista tulehduksista seuraa loppuelämäksi monenlaista vaivaa, mm. lapsettomuutta ja munuaisvaurioita. Munuaisvauriot voivat merkitä paitsi loppuiän lääkitystä, myös dialyysihoitoja, leikkauksia tai jopa hengenlähtöä.
 
Viimeksi muokattu:
Rohkeutta vain!91
Kyllä omalle äitille pitää tytöt uskaltaa kertoa. Äitikin on nainen ja ollut joskus nuori ja ymmärtää siksi vaivanne ja nolostelunne. Mitä nopeammin pyydätte apua, sitä nopeammin tulee yleensä helpotustakin.

Ei kannata jäädä yksin näitten kanssa! Ei se äiti hermostu tai teitä tapa. Voi häkeltyä vain kun pikkuisestaan on kasvamassa kovaa vauhtia nainen kaikkine naisten vaivoineen päivineen :)

Tänään viimeksi soitin äitille, kun on vaihteeksi menossa hiiva. Tiesin kyllä mitä pitää tehä, mutta soitin silti :)

Vinkiksi sen verran, et hoitakaa aina se poikaystäväkin vaikka oireita ei olisikaan niin vältytte kierteeltä. Ja pikkarit, pitsisetkin, reippaasti 60' niin ei pöpöt elele!
 
Sarpa
moi! mitä pitäs tehdä, kun mulle on tullut muutama viikko sitten emättimeen joku ihmeellinen kova juttu,paniessa kuuluu vaan kauhee loksunta!! ja yhdyntä tekee välillä tosi kipeetä! mikäköhän se mahtaa olla??
Siis onko se röörin sisällä vai ulkona? Mulla oli joskus virtsatien ja emättimen välimaastossa vuosia kysta, joka oli välillä tosi kova ja kipeä ja haittasi seksiä ja pissaamista. Mulle oltiin varattu leikkausaikakin sitä varten, mutta jouduttiin perumaan viime hetkellä. Sitten se yhtäkkiä lähtikini itsestään pois ja pelkäsin että tulee takaisin, mutta eipäs ole näkynyt!

En tiedä varmasti, mutta voisko sullakin olla kysta? Nehän on kai jonkinlaisia paisuneita rauhasia, ja voivat olla aika koviakin.
 
Viimeksi muokattu:
Hiivasienitulehdus?
Minulla kutisee emättimen aukon ympäriltä. Tämä toistuu joka kuukausi (nyt jo 3kk ajan) yleensä just ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan. Käytän öisin siteitä ja päivisin tamponia. Välillä tuntuu siltä ettö se tamponin naru aiheu taa sen kutinan. Mutta emätin on myös punainen ja valkovuoto (ennen kuukautisia) kokkareista. Apua!?
 
vierailija
En halua lähteä viikonloppuna ruuhkaiseen päivystykseen, joten kyselenpä täältä, jos joku osaisi nimetä vaivani. Alapään ulkoiset limakalvot punoittavat, niitä syhyttää ja polttelee. Vaiva tuntuu siis isojen häpyhuulien limakalvoilla.

Sukupuolitauti ei voi olla kyseessä, koska en ole ollut metriä lähempänä miestä yli vuoteen eli siitä asti kun lapsi saatettiin alulle. Minulla on siis 5 kk ikäinen vauva ja täysimetän häntä. Ostin apteekista kolmen päivän hiivakuurin, muttei ainakaan ensimmäinen kapseli tuonut helpotusta, eikä tämä muutenkaan hiivalta vaikuta.
Kyseessä on syyhypunkki. On aloitettava hoito Nix-voitella ja Stromectol-tableteilla. Ei pitäisi imettää hoidon aikana, tarttuu rinnanpäistä vauvaan.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Hei, tässä 16 vuotias tyttö ja mietin kannattaako lääkäriin tai apteekkiin lähteä. Alapää on kutissut noin 3-4 päivän ajan ja paikottaista punoitusta on, 2 yönä unetkin mennyt kutinan takia. Olen viimeaikoina pitänyt terveyssidettä useammankin viikon putkeen ja mietin johtuisiko se mahdollisesti siitä. Ei kai tässä tarvitse lääkäriin lähteä, riittääkö itsehoito vai tarvitseeko vain antaa tuulettua ilman sidettä?
 
Jonzuu
Mulla siteissä aiheutti se liima hirvittävää kutinaa. Laastareista tulee sama oireilu. Ilmakylpyjä ja yöt olis hiivavaivasten hyvä nukkua ilman pikkupöksyjä. Mulla loppu kutinat siihen, kun kotioloissa oon ilman alusvaatteita ja ei mitään kiristävää ja hautovaa päällä. Löysät, ilmavat housut ilman pikku housuja on parasta. Samoin en käytä rintaliivejä jään kotona, kun tulee hillittömiä päänsärkyjä.
 

Yhteistyössä