Cerazette minipillerit

  • Viestiketjun aloittaja Cerazette
  • Ensimmäinen viesti
Cerazette
Minkälaisia kokemuksia teillä on Cerazette-minipillereistä? Itselleni vaihdettiin keväällä Cerazettet monien eri yhdistelmäpillereitten jälkeen, joista mitkään eivät sopineet.

Kun aloitin nuo minipillerit suoraan edellisten pillereitten (Femoden) jälkeen, menkat tulivat yhden kerran normaalia runsaampina. Sen jälkeen niitä ei ole kuulunut ollenkaan. Ohjeessa sanottiinkin, että kuukautisvuoto voi jäädä kokonaan pois. Valkovuoto sen sijaan on ollut tosi runsasta pillerien vaihdosta lähtien, vuotaa yöt ja päivät.

Mietin myös, voivatko nuo pillerit aiheuttaa väsymystä? Olen jatkuvasti aivan uupunut, vaikka syön terveellisesti ja nukun paljon. Voisin nukkua vaikka koko ajan, enkä jaksa tehdä oikein mitään. Liikuntaa harrastaessa väsähdän heti. En tiedä johtuisiko tämä pillereistä vai jostain muusta, aion kyllä ottaa yhteyttä terv.keskukseen. Pillerien sivuvaikutuksissa kyllä mainitaan väsymys.

Mutta kertokaa omista kokemuksistanne minipillereistä!
 
miller
Mulla oli minipillerit käytössä kolmisen vuotta yhdistelmäpillereiden (Femoden) jälkeen, alkuun Mini-Pill, sittemmin Cerazette. Mulle minit sopivat mainiosti, vaihdoin yhdistelmät pois migreenin vuoksi. Menkoista pääsin eroon lähestulkoon kokonaan, taisi muutaman kerran koko kolmen vuoden aikana olla jonkinlaiset menkat. En tiedä kuvittelenko, mutta menkat tuntuivat tulevan silloin, kun olin vahingossa ottanut pillerin epäsäännöllisemmin.

Olo oli hyvä/normaali, ei siis mitään valittamista. Valkovuotoa taisi mullakin olla reilummin minien aikaan, huomaan sen nyt kun olen luomuna ja valkovuodot vaihtelevat kierron mukaan.
 
ei enää ikinä
Joillekkin sopii, toisille taas ei, minulle ei sopinut.
Mulle annettiin Cerazette resepti, kun Femodenin aikana tuli ekaa kertaa elämässä migreeniä. Tuo minipilleri ei sopinut olenkaan mulle. Ekat kuukautiset olivat tavallista runsaammat ja seuraavia sain odottaa liki 100 päivää paniikissa (tein sinä aikana raskaustestin kahdesti) ja sit kun ne menkat lopulta tuli ne kesti kolme viikoa putkeen.
Sain luvan vaihtaa takasin tavalliseen pilleriin lääkärin valvonnassa ja lupaamalla lopettaa hormoonien otto heti, jos migreeniä vielä ilmenee.
 
-
Mä vaihdoin Cerazetteen migreenin takia joka tuli yhdistelmäpillereistä. Nyt aloittamisesta tähän päivään menkat on kestänyt 43 päivää eikä loppua näy. Finnejä on enemmän kuin ennen ja painoakin on tullut lisää. Oon miettinyt jos vaihtaisin ehkäisyrenkaaseen, mutta pitää vielä katsoa.
 
miuku
Hieman kauhistuttaa lukea sivuvaikutuksia, vaikka ymmärrän että ne ovat yksilöllisiä. Itse sain tänään Cerazette-reseptin, yhdistelmäpillerit kun eivät sovi aurallisen migreenin takia. Varsinaista ehkäisyä en sinkkunaisena tarvitsisi, haluaisin lähinnä saada hormonit tasapainoon kun on jo vuosia ollut tiputteluvuotoa ennen menkkoja, karvoituksen lisääntymistä (sellaisiin paikkoihin jossa sitä on yleensä vain miehillä...), ja järkyttävän runsasta ihon rasvoittumista. Sinänsä jo itsessään tehokasta ehkäisyä, ei nimittäin tee kauheasti mieli esitellä hormonaalisia vammojaan ventovieraille miehille... Noh, uteliaana kävin sitten lueskelemassa eri nettipalstoilla kokemuksia, eikä suurimmalla osalla käyttäjistä nyt kauhean mieltä ylentäviä olleet...Vaan sitäpä kun ei kokeilematta tiedä omalla kohdalla. Jotenkin kyllä esim. koppakuoriaisten syöminen alkoi kuulostaa houkuttelevammalta kuin näiden pilsujen...
 
-
Kyllähän nuo aika kauhistuttavilta kuulostaa, kun yhtä aikaa kaikki sivuvaikutukset lukee. Toisaalta ei nämä ole haitannut elämän menoa, ehkä liikkua pitää enemmän. Mutta kannattaa koittaa, koskaan ei tiedä mitä omalla kohdalla tapahtuu, ehkä ei ole sivuvaikutuksia ollenkaan!
 
miehille e-pilleri!
Jouduin aurallisen migreenin takia luopumaan yhdistelmistä ja sain cerazetet tilalle. Hiuksistä lähti puolet, naama kukkii ja vuotopäiviä n. 20 / kk (tekee erittäin mukavaa parisuhteelle...). Ainoa positiivinen asia on, että painoa putosi noin 4 kg. Olen kokeillut kaikki markkinoiden minipillerit läpi, mutta cerazetella oireet ovat kaikkein lievimmät. Mutta joka päivä "vaippaihottumaa" hoitaessani mietin, josko se aivoinfarktin riski olisi sittenkin kannattavaa...
 
S78
Mua kiinnostaisi tietää Cerazeten käyttäjien mahdollisista iho-ongelmista. Olen käyttänyt vähän yli puoli vuotta Diane Novan jälkeen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Pääasiassa siksi, että pääsin erittäin pahasta migreenistä kokonaan eroon! Muutenkin olo on tosi tasapainoinen. Menkkoja ei ole näkynyt lähes ollenkaan, mutta haitannekohan tuo:) Tosin luin, että pitkän tauon jälkeen saattaa olla luvassa myös piiitkä menkka osuus. Kokemuksia?
Eniten harmittaa kuitenkin kukkimaan ruvennut iho. Sekä kasvot että selkä. Pitkään käyttäneiltä haluaisinkin kysyä, että kuuluuko ihon rasvoittuminen ja epäpuhtaus vain tähän hormonaaliseen muutokseen vai tuleeko se jatkumaan pillereiden käytön myötä?
 
ap.
Nyt olen käyttänyt Cerazetteä kohta neljä kuukautta. Menkat pysyivät poissa 3 kk, sen jälkeen on ollut pientä tiputteluvuotoa jo kaksi viikkoa ja kuukautiskipujakin on ollut.

Minäkin olen huomannut, että iho on alkanut taas rasvoittua. Yhdistelmäpillerit pitivät ihon kurissa, mutta nyt on taas ilmaantunut näppyjä otsaan ja selkään. Ei kiva.
 
surku
Minä söin Cerazettea ehkä kaksi kuukautta ja ihoni meni todella pahaan kuntoon. Varsinkin poskeni olivat täynnä pieniä finnejä. Lopetin käytön, koska Cerazette myös kuivatti alapään limakalvot -> yhdyntä täysin mahdotonta.

Finnit hävisivät, kun aloitin tilalle Diane Novan, pienet "verenpurkaumajäljet" iholle kuitenkin jäi.
 
Suosittelisin
Olen syönyt 4 kk Cerazettea.Kuukautiset loppui.Kasvoihin tuli muutama finni aluksi, mutta nyt iho hyvä.Epäilin käsivarsiin tulleita hikinäppylöitä pillereiden aiheuttajiksi, mutta kyseessä ilmeisesti todellakin hikinäppylät, koska nyt kuivuneet.Ei valkovuotoa ja ei painonnousua.Todella tyytyväinen ollut, vaikka gyne pelotteli 2-3 kk kestävää kuukautisvuotoa.Ikää mulla 41v.
 
eitodellakaanmulle
Unohdin tuohon edelliseen listaan laittaa:
- hiukset saa pestä joka päivä, koska päänahka rasvoittuu todella nopeasti
- päänahka kutisee aivan kamalasti ja hilseilee
- ns. menkkakivut ovat jatkuvasti päällä, vaikkeivat yhtä pahana (itse menkkojen aika riittäisi jo!)
- haluja ei ole minkäänlaisia, eikä kaksilahkeiset aiheuta minkäänlaista pienintäkään kiinnostuksen tunnetta
 
Alli
Ei ne positiivisia kokemuksia omaavat kauheesti netissä kirjottele. Itellä oli paniikki päällä, parisuhteessa se kortsuilla leikkiminen oli ärsyttävää, kävin gynellä ja sain reseptin. Luin kaiken mahdollisen, mutta turhaahan se oli. Ei ollu muutakun kamalia sivuoireita ymsyms.
Kun aloitin, menkat loppu viiteen päivään (ekana vuotopäivänä piti aloittaa) kuten tavallisestikkin, ei enempää mielialanvaihteluita kuin on naturellinakaan, ei painonnousua, makeenhimoa tai haluttomuutta/kuivuutta. Ennemmin olisin minä panemassa tota miekkosta koko ajan :D
Alotin siis kolme viikkoa sitten, jouluna pitäis menkkojen juurikin alkaa. Sitä vähän ootellaan, mutta olishan se monta kertaa kivempaa et niitä ei tuliskaa.
PMS oireita ei ole tässä vielä ollut, valkovuotoa alkanut tulemaan enemmän, mikä itsellä menkkojen lähestymisestä. Mahassa myös tunne että kohta ne alkaa, ikinä ei kuitenkaan näin aikasin ole ollut tunnetta...
 
Nasu
Ei ne positiivisia kokemuksia omaavat kauheesti netissä kirjottele. Itellä oli paniikki päällä, parisuhteessa se kortsuilla leikkiminen oli ärsyttävää, kävin gynellä ja sain reseptin. Luin kaiken mahdollisen, mutta turhaahan se oli. Ei ollu muutakun kamalia sivuoireita ymsyms.
Kun aloitin, menkat loppu viiteen päivään (ekana vuotopäivänä piti aloittaa) kuten tavallisestikkin, ei enempää mielialanvaihteluita kuin on naturellinakaan, ei painonnousua, makeenhimoa tai haluttomuutta/kuivuutta. Ennemmin olisin minä panemassa tota miekkosta koko ajan :D
Alotin siis kolme viikkoa sitten, jouluna pitäis menkkojen juurikin alkaa. Sitä vähän ootellaan, mutta olishan se monta kertaa kivempaa et niitä ei tuliskaa.
PMS oireita ei ole tässä vielä ollut, valkovuotoa alkanut tulemaan enemmän, mikä itsellä menkkojen lähestymisestä. Mahassa myös tunne että kohta ne alkaa, ikinä ei kuitenkaan näin aikasin ole ollut tunnetta...
Aikalailla samoilla mennään. En nyt ihan varmaks muista onko siitä jo vuosi (taitaa olla ylikin) kun aloitin kyseiset pillerit ja ensimmäisten normimenkkojen jälkeen on tullut kahdet tai kolmet "menkat",eli pikkuhousunsuojalla pärjää sen kolme päivää. Minä siirryin yhdistelmästä miniin endon takia,pieni painon tunne vatsassa siihen aikaan kierrosta kun menkat normaalisti alkais. Mutta ei kipuja eikä rättirallia! Parisuhdekin tykkää hyvää kun akka ei ole kahta viikkoa kuukaudesta kun persiille ammuttu karhu :ROFLMAO: Et mulla ainakin cerazette toimii (y)
 
Viimeksi muokattu:
Jesssmmmmms
Voisin itsekkin vastailla tähän vanhaan ketjuun. :)

Ite oon syönyt 6 vuotta pillereitä, joista viimeset 6kk mentiin Cerazettien kanssa, cerazetteihin vaihdoin migreenin takia.
Aina oon kärsinyt enemmän ja vähemmän kuivuudesta pilleriuran aikana, mutta cerazettien kanssa limakalvot meni todella huonoon kuntoon. Kasvot rasvoittuivat pahasti ja poskiin tuli kipeitä sekä kutiavia ihonalaisia _isoja_ finnipahkuroita.
Söin pillereitä sen puoli vuotta, mutta pidempään en pystynyt. En tiedä olisiko ihon laatu alkanut parantumaan pidemmällä syönnillä mutta en enää kestänyt, lisäksi kipeät haavaumat alapäässä olivat viimeinen niitti.
En ole enää aloittanut pillereitä vaan haluan kokeilla ehkäisyä ilman mitään hormooneja. Ilman pillereitä olen nyt ollut 4kk ja en ole kärsinyt enää haavaumista (paitsi perinteisistä paperilla aiheutetuista, iho kuitenkin todella herkkä tuollaisen 6v haavaepisodin takia.....), rasvaisuus on kadonnut ihosta ja finnit myös. Menkkojen aikana kasvoilla saattaa olla pari finniä, mutta ne ovat sellaisia pieniä eivätkä ne ole kipeitä.

Cerazetit eivät sopineet minulle eivätkä kyllä aikaisemmatkaan pillerit noiden haavaumien takia, mutta Cerazetit ainakin pakottivat lopettamaan pillerit kokonaan. Onhan kortsun kanssa vähän säätämistä, mutta jos säätäminen auttaa siihen ettei alapää ole täynnä haavoja olen todella iloinen.
 

Yhteistyössä