Cerazette vs. Mini-Pill - kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Anni36
  • Ensimmäinen viesti
Anni36
Olen käyttänyt Cerazettea n 3 kk - sivuvaikutuksena ennen kaikkea matala mieliala, haluttomuus, kuivat limakalvot ja usein toistuvaa pientä vuotoa. Iholla on enemmän finnejä kuin aiemmin. Onko kellään kokemusta Mini-Pillistä, ovatjo sivuvaiktukset samanlaiset vai kenties lievemmät?? Aurallisen migreenin vuoksi en voi käyttää yhdistelmäpillereitä.

Olisi kiva kuulla kokemuksia, kiitos ystävät hyvät!!

 
Heini80
Täsmälleen samaa asiaa mietin itsekin. Minulla myös aurallinen migreeni, joten ehkäisypillerit pois laskusta. Samoin kierukat, niitä ei voi laittaa minulla muutamasta syystä. Minulla saattaa olla endometrioosi, diagnoosia ei ole, mutta hoitava lääkärini tätä asiaa epäilee.

No jokatapauksessa cerazetteja vuoden söin. Mietin viimeiset pari kk, että onko tässä mitään järkeä! Lopulta lopetin 2viikkoa sitten koko pillerit.

Cerazette aiheutti minulla sellaista alakuloa. Minua ei kiinnostanut mikään, ei edes mieheni. Mikään ei oikein tuntunutkaan miltään. Eli olin lievästi masentunut. Ihoon tuli isoja kipeitä suorastaan paukamia. Olin usein pahantuulinen ja menetin malttini sanallisesti usein. Etenkin mies sai tästä osakseen.

Nyt olen ollut ilman ja en voi sanoin kuvailla mikä olo! Seksi kiinnostaa taas, mies kiinnostaa ja tuntuu kuin olisin rakastunut uudestaan häneen. Se alakulo on poissa. Tosi ihanaa. Ainoastaan se inhottaa, että cerazetit jättivät kuukautiset minulta kokokaan pois, elin vuoden ilman kuukautisia ja niitä en kyllä kaivannut. Samat kovat selkä ja vatsakivut alkoivat uudelleen kun lopetin.

Minäkin olen tutkinut tuota mini-pilliä. Siinä olisi samaa vaikuttavaa ainetta kuin toisessa niistä ihon alle laitettavista ehkäisykapseleista. Ehkäisykapselia olen tässä kanssa miettinyt. Jos testaisi ensin mini-pil pillereillä.

Ei vain ole kanttia enää kunnolla. Siinä menee parisuhdekin kun alakuloisena menee ja jättää koko miehensä...eli en enää haluaisi millään sotkea mitään hormoneilla. Nyt käytössä kondomit, se on miehelle tietenkin ihan ok. Mutta mies ei olekaan niin pelokas lasten saannin suhteen kuin minä. Hän haluaisi lapsiakin. Minä taas pelkään lähes neuroottisesti raskaaksi tuloa ja en luota kondomeihin.

Jotain pitäisi keksiä. Milloin miehille keksitään pillerit!!!!
 
Anni36
Viidettä päivää ilman Cerazettea ja ihan mieletön ero! En olisi arvannut että niillä on tällainen vaikutus. Paljon energisempi, hyväntuulisempi, iloisempi ja naisellisempi olo! Ihan heräsin eloon :) Suositan luomua! Gyne suositti kokeilemaan Microlutonia mutta enpä taida uskaltaa... Vai millaisia kokemuksia siitä teillä on??
 
Heini80
Eikö ole uskomaton ero! Minä kanssa oikein löysin taas naiseuteni. Mieliala on ihan täysin erilainen ja kaikki seksiin liittyvä kiinnostaa jopa. Cerazetten kanssa kaikki halut laimenivat ja mikään ei oikein tuntunut miltään, eikä mikään kiinnostanut. En ole ollut vielä kertaakaan pahalla tuulella noiden jättämisen jälkeen...Hassua koska niitä syödessäni olin kokoajan kärttyinen.

Minä mietin kanssa toisen merkkisiä minipillereitä, mutta samaa pohdin. Onko järkeä? Kannattaako enää jos taas on sama ruljanssi. On ihan uskomatonta kuinka paljon hormonit näköjään ihmiseen vaikuttaa!

Tässä sitä odotellaan kevättä kevein rinnoin ;) Ihana fiilis.
 
asiaa myös pohtinut
Kiitos paljon Heini hyvästä kirjoituksesta. Jäin nyt vaan pohtimaan omalta osaltani sitä, että kun olen syönyt Cerazettea jo useammankin vuoden, niin millaisiakohan oireita lopettamisesta tulee. Vai tuleeko sen kummenpia kuin vähemmän aikaa syönneillekään? Siis pohdistelen nyt (pahan) aknen mahdollisuutta ja sun muuta. En nyt osaa paremmin eritellä. Mutta minua tosiaankin on vaivannut alakuloinen fiilis ja kaikki tuntuu olevan välillä niin sitä samaa latteaa. Juurikin tuo suhteen pieleen meneminen pelottaa, sillä eihän se ole reilua, että mies joutuu katselemaan pillerihuuruista akkaa ja ymmärtää ainaista alakuloa. Tähän asti hän on kyllä ymmärtänyt suht hyvin, mutta mitä jos se ymmärrys loppuu.

Tuo teidän kuvaamanne pirteämpi fiilis kyllä todellakin huokuttaa. Muuten, miten nopeasti kuukautiset alkoivat pillereiden lopettamisen jälkeen ja millaiset olivat. Ihan normaalit vai jotakin muuta? Koitan nyt tässä vaan saada jotakin selkoa ja tukea pillereiden lopettamispäätökselleni. Kiitos kovasti, jos vielä joku vastaa tähän viestiini. :)
 
Heini80
No itselläni ainakin rinnoissa on oireita lopettamisen jälkeen. Rinnat on todella kipeät. Ei vielä ikinä ole ollut näin kipeät, samoin nännit on arat. Rinnat on turvoksissa, kuppikoolla turposi. En tiedä syytä tälle? Cerazette on keltarauhashormonia ja yleensä sellaiset valmisteet ei turvota rintoja niin, kuin e-pillerit joissa on myös estrogeenia.

Minulla on ollut joskus keltarauhashormonin puute, sehän syynä oli cerazetten syönnille. Minulla kävi niin, että rinnat pieneni hieman aloitettuani cerazetten. Nyt en tiedä alkaako ne kasvamaan uudestaan kun oma estrogeeni lisääntyy...hehe ;) En tiedä tosiaan syytä tälle, hassua on.

Ihosta. Lopettamisen jälkeen tuli muutama iso paukama otsaan, hävinneet jo ovat. Iho on ihan hyvässä kunnossa, paremmassa kuin cerazeten aikoihin.

Sitten itselläni lähti sellainen pöhötys (turvotus) pois lantiolta. En tiedä miten turvottikin niin paljon lantion alueella, jenkkakahvat, takapuoli, alavatsa...Huh housut kiristi kokoajan. Nyt on sieltä neste lähtenyt pois ja ihan hävis nuo jenkkakahvatkin joita kovasti yritin treenata. Nestettä näköjään oli, eikä läskiä.

Täytyy sanoa, että kyllä kusinkin kun lopetin nuo. Ihan jatkuvasti kävin vessassa, yölläkin heräsin. Paino putosi 3kiloa!!!! Siis oliko se kolme kiloa nestettä?! Voiko muka olla?
 
Anni36
Mullekin kävi niin että rinnat pieneni Cerazeten aloittamisen jälkeen. Laihduin myös 2-3 kg vaikka olen ihan hoikka muutenkin enkä dietannut yhtään. Kaikki halut vain vähenivät, ruokahalu ja elämänhalu mukaanlukien. Nyt taas elämä ja ruoka maistuvat puhumattakaan rakkauselämästä :)
 
asiaa myös pohtinut
Ruokahalu, mitä se on. Sekin on ollut kateissa. Voisikos Cerazette vaikuttaa myös siihen. Kyllä nyt todella alkaa tehdä mieli laittaa nuo pillerit pois. Miten muuten oletteko kyselleet lääkäriltä lopettamisesta? Ajattelin, kun minun olisi kohta aika mennä uusimaan resepti ja samalla olisi tarkoitus ottaa papa, niin oletteko te muut kyselleet jotakin lopettamiseen liittyvistä asioista lääkäriltä. Siis, tuli vaan mieleen, että onko jotain mitä pitäisi tavallaan tietää. Olen vaan niin tottunut tähän kuukautisettomaan elämään ja tuntuu, että odotan kuukautisten alkamista samanlaisella pelolla ja tavalla kuin silloin joskus nuorena ekoja kuukautisia.
 
solmar
Vaihdoin Cerazettet Mini-pill- merkkisiin koska päivittäiset hermonmenetykset ja kiukkupuuskat veivät minusta vallan :D Päätäkiristi ja suonia veteli niin että tuntui ettei veri enää kierrä! :D Itse en päässyt vain käsitykseen siitä kuinka tuo vaihto tapahtuu.. cerazettessa ja microlutonissa vaihto päittäin on milloin vain eikä lisäehkäisyä tarvita, mutta mini-pill reseptissä lukee että kuukautisten alettua, oli sitten käyttänyt aiemmin hormonaalista valmistetta tai ei. mutta minkäs teet kun cerazettea syodessä ei tule kuukautisia. Vaihdoin lennossa, samalla kaavallahan nuo minipillerit toimivat (?). Käytän kyllä varmuuden vuoksi viikon verran lisäehkäsyä. Erikoista että lääkäri ei edes maininnut asiasta :/
 
suosittelen kokeilemaan..
itse söin 14-vuotiaasta lähtien mini-pill pillereitä sinne 18-vuotiaaseen saakka eikä itselläni ollut kyllä mitään ongelmia niitten kanssa. suosittelen:)
 
elmaso
googletin tuota mini-pilliä ja erikoista on ettei tuoteselostuksessa paremmin mainita mitään juuri tuoda pillereiden vaihtamisesta, vaihtamisesta yhdistelmäpillereistä tai minipillereistä tähän mini-pilliin : /
 
pmmp
Syön nyt toista liuskallista cerazetteja ja nähtävästi aivan turhaan..kertaakaan niiden vaikutusta ei ole tarvinnut hyödyntää, koska minkäänlaista kiinnostusta seksiin ei ole ollut! Olenkin miettinyt että ihan kuin olisi jokin "osa" pudonnut minusta..aivan kauheeta! Nyt olenkin päättänyt lopettaa ne saman tien tämän levyn jälkeen ja jatkaa entisillä yhdistelmillä, jos vaikka saisi oman kroppansa takaisin! Nyt kysyisinkin (kun lääkäriin ei toistaiseksi ole asiaa ja resepti on jo olemassa) että kuinka vaihto tapahtuu..odotanko ensimmäisiä kuukautisia cerazettien lopetuksen jälkeen ja jatkan siitä sitten yhdistelmillä? Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.
 
Aura Matilda
Minulle taas kävi päinvastoin: Cerazetten toimitus pätkii ja lääkärini kirjoitti minulle Mini-Pill -reseptin. Olen nyt syönyt niitä reilun kuukauden ja olen täysin haluton (ehkäisee siis minulla todella tehokkaasti sekä ylä- että alapäästä!), paino nousee, mieliala heittelee ja nyt vielä tuli kuukautisetkin omine "oireineen". Olin todella tyytyväinen ilman niitä! Mutta yksilöitähän kaikki ollaan, joten se mikä näköjään sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
 
kettuuntunut
Joo, olipa kiva hakea tänää uutta satsia Cerazettea ja kuulla, että se on tukusta loppu, eikä tällä hetkellä saa mistään. Nyt sitte menee tehot ja tod.näk sekasin koko kroppa. PRKL!
 
vieras5768
Alkuperäinen kirjoittaja solmar:
Vaihdoin Cerazettet Mini-pill- merkkisiin koska päivittäiset hermonmenetykset ja kiukkupuuskat veivät minusta vallan :D Päätäkiristi ja suonia veteli niin että tuntui ettei veri enää kierrä! :D Itse en päässyt vain käsitykseen siitä kuinka tuo vaihto tapahtuu.. cerazettessa ja microlutonissa vaihto päittäin on milloin vain eikä lisäehkäisyä tarvita, mutta mini-pill reseptissä lukee että kuukautisten alettua, oli sitten käyttänyt aiemmin hormonaalista valmistetta tai ei. mutta minkäs teet kun cerazettea syodessä ei tule kuukautisia. Vaihdoin lennossa, samalla kaavallahan nuo minipillerit toimivat (?). Käytän kyllä varmuuden vuoksi viikon verran lisäehkäsyä. Erikoista että lääkäri ei edes maininnut asiasta :/
Siis tämä teksti vois olla minun näppikseltä, välillä vituttaa niin ettei veri kierrä :D ensi viikolla vaihdan mini pill-pillereihin.
 
Seula..
Minulla tuli Cerazetteista aluksi oksettava olo, joka kesti ehkä noin viikon tai kaksi. Nyt viisi kuukautta niiden syöntiä takana, josta olen vuotanut noin neljän kuukauden ajan. Vuoto saattaa esimerkiksi loppua päivällä ja alkaa seuraavana yönä taas uudestaan niin voimalla, että lakanat ovat aamulla kuin teurastuksen jäljiltä. Sehän tässä hankalinta onkin, että ei koskaan tiedä koska vuotoa tulee, niin pitää käyttää sidettä 24/7. Auttaisikohan minipillerien merkin vaihto mitään vuoto-ongelmiin?
 
Choko
Aloitin hormonaaliset ehkäisyni 15 vuotiaana, ja nyt on ikää 23 v. Aloitin niillä Harmoneteillä, ja ne ei todellakaan sopineet minulle. Olin koko ajan kiukkuinen, alakuloinen ja seksi ei kiinnostanut ei sitten yhtään. Vaihdoin pillerit sitten puolen vuoden jälkeen aloittamisesta Yasmineihin. Ne olivat hieman paremmat, mutta silti olin koko ajan kiukkuinen. Tämän jälkeen koitin ehkäisyrengasta, ja se oli AIVAN HIRVEÄ! Olin maaaaaaaailman hirvein ihminen silloin. Minua vitutti kaikki (anteeks kielen käyttöni). Sen jälkeen olin varmaan noin vuoden verran ilman mitään hormonaalista ehkäisyä, kunnes lääkäri suositteli minulle kuparikierukkaa. En ollut synnynttänyt kertaakaan, mutta silti minulle laitettiin se. Se toimi muuten hyvin, mutta kuukautiset oliavt todella kipeät ja runsaat. Sen takia otin sen pois, koska kuukautiset olivat niin kipeät. No, sitten olin taas vuoden verran ilman mitään, kunnes lääkäri kehotti minua syömään cerazette pillereitä. Kolmas liuska meneillään, ja menkat ovat tulleet kaksi kertaa kuukaudessa!!?? Mieliala on taas mitä on, mutta syön samalla jättihelokki kapseleita, jotka tasapanottavat mielialaa. Jos en söisi näitä jättihelokkikapseleita, en varmaan söisi cerazettejakaan. Minun mielestä paras olisi olla ilman mitään hormoneja. Harva nainen tajuaa, että kiukuttelu, mielialanvaihdokset ym, voivat johtua pillereistä. Mä haluaisin lopettaa nämäkin pillerit, mutta en halua taas palata niihin kortsuihin, koska mieheni ei niistä kauheasti tykkää. En kyllä minäkään...
 
vierailija
Olen käyttänyt Cerazettea n 3 kk - sivuvaikutuksena ennen kaikkea matala mieliala, haluttomuus, kuivat limakalvot ja usein toistuvaa pientä vuotoa. Iholla on enemmän finnejä kuin aiemmin. Onko kellään kokemusta Mini-Pillistä, ovatjo sivuvaiktukset samanlaiset vai kenties lievemmät?? Aurallisen migreenin vuoksi en voi käyttää yhdistelmäpillereitä.

Olisi kiva kuulla kokemuksia, kiitos ystävät hyvät!!
Itse tulin raskaaksi Mini-Pilsuista huolimatta, joten suosittelisin Cerazettea.
 
Viimeksi muokattu:
Mrmrmr
Heippa!

Olen nyt muutaman vkon käyttänyt Cezarette- merkkisiä minipillereitä. En saanut tavallisia korkean verenpaineen takia.

Nyt olen noin 10 päivän aikana huomannut, että rintani ovat Todella kipeät, kosketusarat ja jotenkin "liian kiinteän" oloiset (mikä toisaalta on vain hyvä :)

Onko muilla vastaavia oireita ko. pillereistä? muita yhtä häiritseviä oireita ei juuri ole, seksihaluni ovat jopa kasvaneet, siinä missä ruokahaluni on vähentynyt hieman.

Myös päätäni on särkenyt muutamien päivien ajan, ja olen tosi väsynyt. Mielialani on heitellyt jo ennen ko. pillereiden aloittamista, joten en osaa sanoa, onko tämä "normaalia" olotilaa henkisin puolin :)

Kysyn tätä myös siksi, että jos jollain on vastaavaa rintasärkyä ollut, onko se mennyt ajan kanssa ohi?
 
4kymppinen
Itsellä on aivan kamalaa kokemusta cerazeteista, muutenkin aina ollut kamalat kuukautiset ja ne ei kylläkään auttaneet asiaa yhtään, päinvastoin! Menkkoja tuli vaan tihenevään tahtiin ja vuodot kesti mitä sattui ja polla kireellä. Paino nousi n. 3-4 kuukaudessa 7 kiloa suurinpiirtein! Urheasti vaan kestin, kun gyne sanoi reseptiä kirjoittaessaan, että tällasta saattaa aluksi olla muutama kuukausi. No, lopulta kun sain tarpeekseni, niin toinen gyne aivan ihana, siunaili mun sietokykyä ja määräsi Mini- Pillsit ja vauhdissa neuvoi vaihtamaan. Hyvin alkoi sujua heti ekan kuukauden aikana.

Nyt onkin taas oudot ajat, menossa kahdeksas vuotopäivä tai tiputtelee vaan. En tiedä, johtuuko jo myoomastakin tuollainen. En jaksa enää mitään, mutta ei tarviikkaan, kun olen menossa pian leikkaukseen, jossa myooman poiston yhteydessä tehdään myös kohdunpoisto. Jännittää ja pelottaakin, mutta mikä tahansa jo käy, kunhan pääsee näistä iänikuisista vaivoistaan.

Minä muuten nuoruusvuoteni söin Trikvilar- pillereitä, nimenomaan migreenin takia. Jossainvaiheessa alkoivat olla liikaa mummun pääkopalle, siksi minipillerit annettiin. Eikö Trikvilareja enää ole vai ei suositella migreeni- potilaale? Outoa.
 

Yhteistyössä