Cerazette vs. Mini-Pill - kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Anni36
  • Ensimmäinen viesti
hmm
Itse oon käyttäny Cerazetteja 1 v ja menkat ollu sinä aikana ehkä 3-4 krt ja tosi niukat. Se ei oo haitannu yhtään mutta halut on ollu pois totaalisesti ja ihan järjettömiä raivokohtauksia ja usein on ollu senkin edestä. Nyt on sitten vaihtoehtona miehen kanssa ero (kesällä ois häät tulossa) tai pillereiden vaihto. Terveydenhoitaja sano että saan MiniPill-pillerit nyt kokeiluun 2 vkon päästä ja katotaan kuin niitten kanssa käy. Jos nekin on huonot ni vaihtoehtona on vaan kuparikierukka, jota sitten taas ei suositella synnyttämättömille.

Toivotaan että toiset pillerit on paremmat ja suhde pysyy kasassa ja kaikki palaa takas samaan ku ennen mitään pillereitä.

Kapselin muuten saa mun tietääkseen pois kun vaan haluaa eli ei oo pakko pitää tuota 3 vuotta. Mut sitä en tiedä käykö se sitten taas migreenipotilaille. Ärsyttää ku ei kerrota vaihtoehdoista gynellä avoimesti vaan kaikista täytyy erikseen ite kysyä.
 
vaihtoon
Näky tuo Mini-Pill olevan melkein puolet halvempikin (3x28 fol 19,87 eur) kuin Cerazette (3x28 fol 33,80/ 35,29 eur)!

Mulle kanssa lääkäri vaihtoi omasta pyynnöstäni, kun mielialavaihtelut on alkanut vaikuttamaan parisuhteeseen. Reilun vuoden ajan olen ollut myös tosi väsynyt, Cerazette ollut käytössä 3 v.

Muuten tuntui sopivan hyvin, ei ole tullut kuukautisia kuin 1-2 kertaa ihan alussa ja nekin oli tosi niukat. Tosin nyt kun luki muiden kommentteja, niin huomaan, että mullakin halut vähentynyt huomattavasti (kolmesta kerrasta päivässä kolmeen kertaan kuussa), mutta kuvittelen, että tämä olisi ollut normaalia.
 
Tinttara
Käytin Cerazettea vähän alle vuoden. Nyt oon ollut kolmisen viikkoa ilman. Ja voi luoja, olen kuin eri ihminen! En enää ole äkäinen tai tiuski koko ajan miehelle, parisuhde on nyt paremmissa kantimissa. Pitkään vaivannut haluttomuus on tiessään ja energiataso on jollain muulla tasolla kuin viimeisen puolen vuoden aikana. Kai tässä on lääkärin puoleen käännyttävä, että saisi toisenlaista ehkäisyä. Kierukoita en voi käyttää, aurallinen migreeni estää eräiden ehkäisypillerien käytön. Ärsyttävää! Mutta hyvä tietää etten ole ainut jolla on näitä kokemuksia Cerazetten käytön aikana, ajattelin jo että tämän pitää olla korvien välissä...
 
kesäheinä
Mulla ollut mini-pillit käytössä kohta 1½ vuotta. aloitin ne imetyksen aikana. kuukautisia sain odotella ainakin puoli vuotta ja sitten kierto ollut 25-68 päivää. yleensä vuotoa vain 4 päivää ja nyt jatjkuu toista viikoa, kun tuli yhden pillerin unohdus tossa.. liekö siitä johtuu tää vuodon jatkuminen... mut näyttää olevan normia näitten pillereitten kans tää epäsääännöllisyys. merkkiä en oo ajatellu vaihtaa, jätän sit kokonaan pois jos onkelmat jatkuu ja siltä tuntuu.. ärsyttää toisaalta pumpata itteensä kaikenmaailman hormooneja.
 
Meejj
Onko kenelläkään Mini pill -syöjistä jäänyt menkat kokonaan pois? Entäs onko ollut väsymystä tai lisääntynyttä ruokahalua? Itsellä on jäänyt menkat pois pillereiden alottamisen jälkeen ja en muuta tee kuin syön ja nukun plus kasvojen alueen iho on huonossa kunnossa. Oon tässä kyllä miettiny et pitäiskö se raskaustesti tehdä varmuuden vuoksi, mutta ei sitäkään ois kiva tehä joka kuukausi.. :(
 
Tess
Ihan normaalia on, että menkat jää pois. Itse olen minipillereitä osin tämän vuoksi syönyt kovien kuukautiskipujen vuoksi (aiemmin cerazettea, nyt vaihdan mini-pill -pillereihin, josko ne eivät olisi niin tehokkaita että vievät halutkin, kuten cerazette...) Tämä onkin sitten viimeinen hormonaalinen ehkäisykokeilu, mikään muu ei sovi ja kyllä on aika paljon vaihtoehtoja tullut kokeiltua. Kyllä itse muuten ainakin tein raskaustestin muutaman kk välein varmuudeksi, eipä tuo suuri vaiva ole. En kuitenkaan joka kk näe syytä tehdä. Tsemmpiä kaikille naisille, ei ole helppoja (ainakaan kaikille meistä) nämä ehkäisyasiat!
 
Pilleritön
Pakko sanoa, että mielialan vaihtelut, kiukuttelu etc. kuuluu naisten luonteeseen. Ei sitä pelkästään pillerien syyksi voi pistää, jos ärsyttää ja suututtaa. Tarvii vaan olla joku syy, etten mä oikeesti oo tämmöinen, vaan noi pillerit... Uskon siihen, että jos on positiivinen ja iloinen luonne, niin ei pillerit sitä muuta. Jos on taipumusta ärtyneisyyteen, niin sit ne pillerit voi korostaa sitä.

Ite lopetin yhdistelmäpillerit reilu puol vuotta sitten, koska mulla oli vuoden verran surkee/masentunut olo. Mutta mulla myös oli samaa aikaa huono parisuhde. Lopetin pillerit ja erosin samoihin aikoihin, ja mielialakin koheni ja enää ei oo ollu semmoista huonoa fiilistä, koska olen sinkkuna. Joten en voi tietää oliko syy mies vai pillerit.

Haluttomuudesta haluaisin sanoa sen verran, että syy haluttomuuteen on todennäköisesti se, että jos on pitkään saman miehen kanssa, niin sen täytyy olla oikeesti tosi tosi hyvä sängyssä ja selvästi haluttuva, jotta ittellä tekis usein mieli. Kyl todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa tökkiä, kun kattelee samaa naamaa monta vuotta ja jos seksi on aina samanlaista, varsinkaan jos se ei tunnukaan niin hyvältä kuin seksin kuuluis tuntua. Alkaa kyllästyttää jossain vaiheessa. En haluais sanoa sitä miehenkään syyksi. Mutta jos mies osaa hommansa ja nainen tuntee selkeesti vetoa siihen, niin en usko, että tulee haluttomuutta. Jos mies ei oikein tunnu miltään, niin ei sitä kovin usein mielikään tee. Ja jos parisuhde on enemmän kaveripohjalla, että parisuhteen tarkoitus on enemmän se, että on se joku jolle avautua ja viettää aikaa, ettei tunne niinkään seksuaalista vetoa toista kohtaan, niin eipä siinä pillerit auta selitykseksi.
 
Rillla
Alkuperäinen kirjoittaja Pilleritön;10998807:
Haluttomuudesta haluaisin sanoa sen verran, että syy haluttomuuteen on todennäköisesti se, että jos on pitkään saman miehen kanssa, niin sen täytyy olla oikeesti tosi tosi hyvä sängyssä ja selvästi haluttuva, jotta ittellä tekis usein mieli. Kyl todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa tökkiä, kun kattelee samaa naamaa monta vuotta ja jos seksi on aina samanlaista, varsinkaan jos se ei tunnukaan niin hyvältä kuin seksin kuuluis tuntua. Alkaa kyllästyttää jossain vaiheessa. En haluais sanoa sitä miehenkään syyksi. Mutta jos mies osaa hommansa ja nainen tuntee selkeesti vetoa siihen, niin en usko, että tulee haluttomuutta. Jos mies ei oikein tunnu miltään, niin ei sitä kovin usein mielikään tee. Ja jos parisuhde on enemmän kaveripohjalla, että parisuhteen tarkoitus on enemmän se, että on se joku jolle avautua ja viettää aikaa, ettei tunne niinkään seksuaalista vetoa toista kohtaan, niin eipä siinä pillerit auta selitykseksi.
Ainakin minun seksihaluni paranivat todella paljon pillereiden lopettamisen jälkeen. Mies pysyi samana eikä meidän seksin laatukaan tietääkseni muuttunut, paitsi että nykyisin rakastelemma huomattavasti useammin kuin minun käyttäessäni hormonaalista ehkäisyä. En ole enää haluton lahna, vaan seksistä nauttiva nainen. Omalla kohdallani ero seksihaluissa pillereiden aikana ja niiden lopettamisen jälkeen on ollut huomattava.

Ei seksin tarvitse muuttua tylsäksi pitkässäkään suhteessa - eikä niitä pillereitäkään muuten ole pakko käyttää.
 
Riitta
Cerazetestä ei valitettavasti ole hyvää sanottavaa.
Sivuvaikutukset alkoi heti 1-2 viikon päästä aloittamisesta.
Ensin kuvotusta ruokaa kohtaan, sitten loputon väsymys joka
jatkui koko pillerien käytön ajan, alkukuukaudet vatsan turvotus.
Siihen saakka kestin, kunnes näiden lisäksi tuli ruokahaluttomuus
ja paino alkoi laskea.
 
hmm
Minullekaan ei cerazettet sopineet, mutta 1,5 vuotta niitä söin. Nyt olen pitänyt syyskuun lopusta taukoa pillereistä ja olis mini-pill -resepti oottamassa, mutten ole kehdannut niitä vielä aloittaa. Tuntuu ihan mukavalta olla normaali oma itsensä.
Cerazettejen aikana paino nousi jopa 9 kiloa, mutta ruokahaluni kasvoikin paljon niiden käytön aikana. Ja makeanhimo! Ennen söin noin 1300kcal päivässä ja cerazzettejen kanssa (ja muuttaessani yhteen poikaystävän kanssa) söinkin päivittäin noin 200kcal enemmän..hmm. Olen kuitenkin edelleen normaalipainoinen. Kuukautiset jäivät kokonaan pois. Mutta niin myös seksihalut. Elämä oli muutenkin hyvin latteaa ja tunsin en mitään. Aknesta olen kärsinyt ennne pillereitä (aloitin yhdistelmäpillereillä reilu 2,5v sitten kamalien menkkojen ja aknen takia, mutta niistä seurasi paha migreeni..), mutta vaihto minipillereihin ei huonontanut ihon kuntoa. Nyt stressaan, että akne palaa pikkuhiljaa kun siltä vähän vaikuttaa..
Inhottavin sivuvaikutus cerazetteilla oli varmaankin hiusten oheneminen tai vuoden kestänyt alavatsakipu..ei kuulemma gynen mielestä pillerit niitä aiheuttaneet mutta oireet, varsinkin vatsakipu loppui kuin seinään pillereiden lopettamisen jälkeen. En edes tiedä miten jaksoin syödä noita niin kauan.
Nyt sitten phdin ottaisko kuparikierukan vai mini-pillit..
 
tamitami
Aloitin Cerazettet noin kolme viikkoa sitten ja olen vuotanut siitä lähtien. Toinen päivä vähemmän ja välillä melko runsaastikin. Aloitin pillerit muistaakseni kolmantena vuotopäivänä, toivottavasti sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Ensimmäisen viikon ja vähän seuraavallakain viikolla huomasin todella pahoja mielialanvaihteluita. Olin välillä äärimmäisen kiukkuinen ja pahalla päällä, sitten taas ihan eufoorisen onnellinen. Jälkeen päin naurattaa nuo kiukuttelut, oli vain aika hankalaa asiakaspalvelutyössä! Onneksi nyt jo ainakin mieliala tasaantunut... Mutta tämä vuoto?? RASITTAVAA!

Olen lueskellut täällä ja muilla palstoilla kokemuksia, toivon vain syvästi, etten kuulu niihin, jotka vuotavat monta kuukautta aloituksen jälkeen! Loppuuko tämä vuoto samalla tavalla kuin menkat vai meneekö hanat vain yhtäkkiä kiinni?

Pliis, antakaa mulle valoa tunnelin päähän!
 
apua.....
Mä en enää tiedä mitä tekisin.. Hajoan päivä päivältä pahemmin.. Puolitoista laattaa cerazettea takana. Kuukauden olen kärsinyt unettomuudesta. Olen aina ollut sikeäuninen, masennuksen ja stressinkin aikana. Nyt olen valmis vaikka tappamaan hyvästä yöunesta.

Yöllä palelen ja olen ihan hiessä. Saan ahdistuskohtauksia, joiden aikana tuntuu etten saa henkeä. Itkettää kun ajattelenkin nukkumista.

Olen täysin räjähdysaltis päivittäin. Vituttaa ja sattuu henkisesti. Nytkin palelen, vaikka olen ihan hiessä. En halua olla tällainen.
 
haluton
onko kellään tullu finniruusu lopetettuaan cerazetten syönnin?
itselleni tuli pian lopettemisen jälkeen naamaan sykkivä ja kutiava finni, jonka itse päättelin olevan ruusufinni. tosin joku sanoo, että myös b-vitamiinin syönti voi laukaista ruusufinnin. onko kellään kokemuksia?
vuosi sitten pääsäryn takia vaihdettiin itselläni trikvilar cerazettiin ja nyt on menossa eka liuska mini-pilliä, kun valitin haluttomuutta.
olis kiva kuulla jos jollain on ruusufinni kokemuksia : /
 
lopettaja
Itsellä tuntui aluksi että cerazette oli hyvä vaihtoehto. Olen nyt syönyt 7laattaa. Ensimmäisen laatan jälkeen tuli parin päivän pituiset menkat. Sen jälkeen menkat loppuivat kokonaan, olen kokoajan itkuinen ja alakuloinen ja pahinta on että painoa on tullut 12kg 6kk. (Olen 176cm ennen pillereitä painoin 73kg, nyt 85kg.) Olen aina harrastanut liikuntaa vähintään 3 kertaa viikossa ja syönyt normaalisti, eikä paino ole koskaan ollut ongelma tai en ole jojoillut sen kanssa. Nyt olen muutaman kuukauden ollut ilman herkkuja, sännöllistänyt ruokailuni, katsonut mitä syön ja liikkunut. Hassua on että painoa on tullut silti vain lisää, tuntuu kuin turpoaisin edelleen. Pääasiassa selittämättömän painonnousun takia olen päättäny luopua cerazeteistä ja kokeilla jotakin muuta ehkäisyä.

Pakko kuitenkin lisätä että olen kuullut paljon eri oireita eri henkilöiltä, joten pillereiden oireet ovat aika yksilökohtaisia.
 
Jaana
Olen syönyt Cerazettea nyt viitisen vuotta (olen jo 46 v.). Menkkoja ei ole ollut kertaakaan - IHANAA! Migreenikin jäi pois. Nyt sattuivat olemaan Cerazettet loppu tukusta, joten sain tilalle Mini-Pill -pilsuja. Olen syönyt niitä nyt parisen viikkoa, ja olen huomannut, että turvotus laskee ja mieli on iloisempi. Seksihalut minulla säilyi kyllä Cerazetten aikanakin. Toivottavasti vain menkat ei tule takaisin!!
 
nekku
Käytin joskus muutama vuosi sitten cerazetteä puolisen vuotta ja ei ollut niiden kanssa mitään ongelmaa. Lopetin kylläkin sen puolenvuoden jälkeen, muistaakseni rahapussi ei antanut periksi eikä seksielämä ollut niin säännöllistä.
Nyt aloitin minipillit, koska cerazetet oli loppu apteekeista ja joku ehkäisykeino oli saatava. Eka liuska lopussa, mutta muutamien päivien välein ollut kummaa vuotoa, toisinaan rusehtavaakin. Myös kauheet syömishalut, mutta en osaa sanoa johtuuko se pillereistä vai mistä :D Toivon ettei jatku kauaa tuo tiputtelu, cerazette-aikana oli niiiiiiiin helppoa.
 
Nikkiii
Oon syönyt Cerazetteja yli vuoden, itellä ei ole tullut mitään negatiivisia vaikutuksia, aluksi tuli hiukan finnejä. Menkkoja ei ole ollut käytön aikana kertaakaan. Nyt kuitenkin joudun vaihtamaan johonkin rinnakkaisvalmisteeseen, koska missään apteekeissa ei tuotetta ole, ja tulee tosi pienet kuormat ja harvoin. Liiallista sähläämistä, en jaksa enään.
 
Vierailija
Itse olen syönyt cerazettea nyt 3 v. endometrioosin takia. Nyt olen syönyt kaksi viikkoa Mini pill- pillereitä, koska tukusta on cerazette loppu. Cerazetten aikana minulla ei ollut kertaakaan menkkoja ( hyvä asia endometrioosin takia). Tosin seksihaluihin ovat selkeästi vaikuttaneet. Itse en missään nimessä söisi hormoneja, mutta endon takia on pakko.

Nyt vaihto mini pilliin on aiheuttanut alavastakipua, minkä liitän endometrioosikipuun ja rinnat, etenkin nännit ovat arat. En tiedä johtuuko cerazetten lopettamisesta vai mini pillistä. Tänään sain kuulla, että on olemassa Desogestrel- pillereitä, jossa on täysin samat vaikuttavat aineosat kuin cerazettessä. En tiedä pitäisikö hakea tuota desogestreliä vai odottaa, josko mini pill kuitenkin tehoaisi myös ja vaikuttaisi positiivisemmin mielialoihin. Yllättävän moni pitää cerazetteä täällä huonona, mutta endometrioosiini se on tehonnut hirmu hyvin. Iho on minulla ollut aina hyvä, eikä pillerit ole siihen vaikuttaneet.
 
annuli
Itse olen syönyt 8kk cerazette pillereitä ja sain kunnon aknen riesakseni heti alkuun. Jatkoin pilleireiden syömistä mutta kävin ihotautilääkärillä joka määräsi akneen paikallislääkkeittä ja nyt iho taas normaali. Halut kyllä myös lähti ja on turvonnut olo jatkuvasti.
Nyt on taas tilanne että kyseiset pillerit loppu kaikkialta apteekeista ja sain mini-pill reseptin ja tässä pohdinkin että vaihaatko siihen vai lopettaisiko ihan kokonaan tämän pillereillä leikkimisen kun aina jotain haittaa niistä tuntuu olevan kuitenkin.
 
Erykah4
Nyt sattuivat olemaan Cerazettet loppu tukusta, joten sain tilalle Mini-Pill -pilsuja. Olen syönyt niitä nyt parisen viikkoa, ja olen huomannut, että turvotus laskee ja mieli on iloisempi.
Sama tilanne täällä. Mutta minua askarruttaa miten vaihto tapahtuu kun Mini-Pill ohjeessa ei mitään lue eli aloititko Mini-Pill liuskan suoraan Cerazetten loputtua?Toivottavasti tännekin saadaan iloisempi ja vähemmän ailahtelevainen mieli sekä ikävät välivuodot/pitkät kuukautisvuodot loppumaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Vipe
Minulla Cerazette aiheutti selvää painonnousua. Söin kaksi vuotta putkeen ja jäivät nyt tauolle IVF:n takia. Heti lopetettuani turvotus hävisi ja ruokaa sai syödä monin verroin enemmän. Itse urheilen vähintään kolme kertaa viikossa (kolmen tunnin pyöräilyä jne.) ja silti paino nousi jatkuvasti vaikka söin minimaalisen vähän. Ihanaa olisi olla ilman hormoneita mutta raju endometrioosi ei sitä salli, joten on tyydyttävä vähiten ikävimpään ratkaisuun. Yhdistelmäpillerit ja muut on jo kokeiltu ja kaikista tullut aurallista migreeniä, verenpainetta tms.

Cerazetten lopettamisen jälkeen rinnat on kasvaneet ja nännit arat. Menkat on pysyneet poissa, mikä oliskin ihanteellinen endon kannalta mutta eiköhän ne sieltä tule jossain vaiheessa kuitenkin...

Muita oireita Cerazetten aikana oli tosiaan tiputtelu ja seksin jälkeiset vuodot, mutta ne on vaan kestettävä näillä eväillä. Ehkä minulla myös tuo tasaisuus ja masentuineisuus vaivasi jonkun verran. Vaikea tosin sanoa kuinka paljon kun muutenkin olen tasainen luonne. Mutta selkeästi tunnen oloni naisellisemmaksi ja ajoittain on myös enemmän seksihaluja, plus että kadulla kävelevät miehet saa innostumaan eri tavalla kun ennen:D
 
sugarysnacks
Jännä, minulle tuli Cerazettestä ihan sama oire, eli miehet ei enää kiinnostaneet siis katselumielessäkään! Ihan kuin olisi muuttunut henkisesti täysin frigidiksi.
Seksiä ei voinut harrastaa, koska paikat olivat infernaalisen kuivat ja kivuliaat, ja ennen
kaikkea tunnottomat (jos käy järkeen, että on tunnoton seksuaalisesti joka paikasta, mutta samalla kivuliasta). Eikä oikein viitsi vain maata miehen käytettävänäkään.

Virtsatietulehdukset tulivat elämääni näistä pillereistä ensimmäistä kertaa, ihan kauheaa, kun joka päivä teki mieli soittaa lääkäriin. Päivystyslääkäri totesi vaan, että jätä ne cerazettet niin helpottaa. ja simsalabim- heti todella helpotti! on kuin sumu olisi hävinnyt, energiataso kohonnut, ja - miehet _todellakin_ kiinnostaa!!'
Mini-pill -vaihtoehtoa kokeilleille, tuliko siitä vastaavanlaisia oireita?
 
Hokkuspokkus
Itse jouduin lopettamaan ehkäisyrenkaan käytön n. vuosi sitten ja vaihtamaan tähän cerazetteen.. Gyne ehdotti silloin suoraan hormoonikierukan laittamista, mutta koska on ikäviä kokemuksia joistain pillereistä männävuosilta niin halusin ensin kokeilla pillereillä joissa on samaa ainetta kuin kierukassa.. Hyvä niin, koska tiedän nyt, etten ikinä suostu siihen kierukkaan!

En tiedä miksi tuo ehkäisyrengas sopi muka niin paljon paremmin, mutta niin se vain oli.
Voisi vissiin luulla, että olisi toisinpäin?
Pillereiden kanssa tuli oikeastaan oitis rinnat niin kipeiksi, ettei tarvinnut kuin hipaista niin jo sattui, kohta alkoi naama/selkä kukkimaan, seksihalut ja kyvyt meni menojaan ja kohtapa jo mielikin niin mustana, ettei tainnut montaa hyvää päivää kk mahtua. Kuukautiset jäi kyllä alkuvuotojen jälkeen pois, sen tilalle? tulikin turvotusta.
Luulin/oletin näiden oireiden vähenevän tai menevän ohi ajan kanssa mutta vajaan vuoden kokeilu riitti minulle, eivät menneet muutaku loputkin hermot.

Nyt, n. kk ilman pillereitä ja helpottamaan päin. Iho alkaa olla jo vähän parempi, toki arpia reilusti, mutta uusia näppyjä ei niinkään. Seksiä tekee taas mieli ja nyt siihen pystyykin ihan luonnon omin liukkarein ja rinnatkin tykkää kosketuksesta =P Menkat tulleet ja niiden mukana taisi se turvotus kadota? koska nyt mahtuu entiset vaatteet taas ja alkaa oikeasti jo hymyilyttämäänkin. =) Minä olen siis sittenkin minä, jo tunnistaa.

Sitä en tiedä, että mitä sitä uskaltaa enää kokeilla vai uskaltaako mitään..? =/
 
Vipe
No niin, ja nyt sitten vähän päivitystä tilanteeseen. Se laihtuminen ei sitten kestänytkään kauaa pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt vatsaa turvottaa ihan älyttömästi, kumartuminenkin on vaikeaa, turvotus on pahempaa kuin Cerazetten aikana. Eli ihan kuin menkat olisi tulossa mutta mitään ei kuulu eikä näy. Tänään tein viimeisen raskaustestin, nyt saa testailu jäädä vaikka kuinka vatsa ja tissit vielä kasvaisi...
 

Yhteistyössä