e-pillereiden lopetus

  • Viestiketjun aloittaja YASMIN
  • Ensimmäinen viesti
Herttarouva
Lopetin pillerit (olen käyttänyt eri merkkejä vuodesta -97) viime syksynä. Nyt olen Primolut-kuurilla, koska minkäänlaisia kuukautisia ei ole lopettamisen jälkeen näkynyt. Aika vapauttava olo ollut pillereiden lopettamisen jälkeen: ei v****sta, hiivaa, haluttomuutta jne. Ja huom! vaikka olenkin syönyt Diane Novaa akneeseen, yhtään finkua en ole lopettamisen jälkeen (enkä edes Primolutin aloittamisen jälkeen) saanut. :)
 
Juuli
E-pillereiden lopetus todellakin vaikuttaa selluliittiin, toisin kuin joku täällä väitti. Viikko-pari siitä kun olin lopettanut syötyäni yli 10 vuotta pillereitä lähes tauotta, selluliitista murto-osa oli kadonnut. Ei ole mitään tekemistä syömisen tai liikunnan kanssa.

Edelleen täälläkin menkkoja odotellaan, vaikka viimeisen pillerin söin jo kuutisen viikkoa sitten.
 
Helmi
Huh, löytyihän internetin ihmeellisestä maailmasta joku järjellisen oloinen keskustelu pillereiden lopettamisesta. Ensimmäistä lasta on päätetty alkaa yrittelemään ja varsinaiset vauva-aiheiset palstat on niin hirveetä luettavaa, että ehdin jo ajatella, ettei mistään löydy vertaistukea.

Olen syönyt Yasmineja 8 vuotta (kaksikymppisestä alkaen). Sitä ennen menkat oli todella epäsäännölliset - sanoisin ehkä jopa, etteivät ne koskaan edes alkaneet kunnolla, kun taisi tulla kerran tai pari vuoteen ja ihan miten tykkää. Nyt on viimeinen liuska syöty ja sen jälkeiset menkat alkaneet, tästä eespäin sitten ruvetaan ihmettelemään, että mitä kroppa tykkää muutoksesta.

Harmittaa, kun en silloin pillereitä aloittaessa edes tajunnut seurata mahdollisia fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia. Nyt ei ole mitään havaintoa siitä, miten nuo pillerit ovat vaikuttaneet, ja millaisia muutoksia saattaisi mahdollisesti olla edessä. Järjellä ajateltuna haluaisin mennä jokusen kuukauden pillerittömänä ilman lapsen yrittämistä, että näkisin selvästi mahdolliset muutokset, mutta perhana kun tunnepuolella haluaisin sen lapsen heti tänne nyt :) Miten te muut lopettajat olette tehneet, onko lapsi saanut tulla heti kun on tullakseen, vai oletteko tasoitelleet hormonitasapainoa vaihtoehtoisen ehkäisyn kanssa alkuun?

Jännityksellä odotan, millaiseksi kierto muodostuu, kun ennen pillereitä tosiaan oli ihan mitä sattuu. Olen niin huono seuraamaan tämmöisiä asioita, että olen ajatellut ostavani kalenterin ihan vaan tätä tarkoitusta varten... :D
 
Helmi
Unohdin tuossa edellisessä kysellä, että miksi pillereiden lopettamisen jälkeen pitäisi käydä papassa (kuten tuolla aiemmin sanottiin)? Kävin viime kesänä gynekologin tarkastuksessa (ja uusimassa pillerireseptiä) ja kun kerroin, että on ollut puhetta lasten hankinnasta lähitulevaisuudessa, niin hän sanoi, että jos se on ajankohtaista parin vuoden sisällä, niin ei tartte käydä erikseen gynellä.
 
hohhooijaa
oon syöny pillereit nyt 14v ja kun alotin pillerit lihosin aivan älyttömästi eikä oo vieläkää läskit lähteny, vaikka nyt oon tos 5kk sitten lopettanu painoa on tullu vaa lisäää
 
lällyd444
kun alotin pillerit oon ollu tosi äkänen ja suuttunut pienistä asioista, mun kavereitten mielestä oon muuttunu ja ne ei jaksa mua enää. käytän yasmine pillereitä, mutta voisin vaihtaa minipillereihin , se saattaisi muuttaa mielialojani, ja saattaisin olla taas oma itseni.

pillerit on saanu mut kans lihoomaan... aina ku mulla on pillerit käytös syön aivan himona, mutta kun on tauko ei tee mieli syödä...
 
rgfd
Alkuperäinen kirjoittaja jembbå;10485265:
olen tosi masentunut, kun aloin käyttää pillereitä, mitä jos en saa menkkojani takaisin ku lopetan ? mitä jos en voi enään ikinä saada lasta??

Jos vuotoja ei kuulu, odottelet muutaman kuukauden (meilläpäin on aikarajana puoli vuotta) ihan rauhassa ja huolehtimatta. Jos ei sittenkään vuotoa kuulu, soitat yleislääkärille ajan, käyt vastaanotolla ja luultavasti saat reseptin lääkkeeseen, jolla kuukautiset käynnistetään.

On ihan yleistä ettei vuodot ole heti pillereien lopettamisen jälkeen säännölliset. Se ei merkitse ettei koskaan voi saada eikä edes sitä etteikö munasolu olisi irronnut.


Elä huolehdi tuollaista etukäteen!
 
Sasa83
Help me!! Oisin vaan kyselly, uskaltaakohan jo lopettaa e-pillerit (viimeks toukokuussa, helatorstaina ollu yhdynnässä) en siis halua tulla raskaaksi, haluan vaan eroon noista pillereistä, sillä niistä ei ikävä kyllä ole ollu mulle muuta ku harmia..=(.ainoa hyvä asia on se että iho on ihan sairaan hyvännäköinen ja siloinen ku vauvan pylly =)
Mutta muuten...kierto tuntuu olevan sekaisin edelleen, vaikka 5kk sitten vaihoin Yasminellesta yasmineihin..no alku meni näissä ihan hyvin, mut nyt taas menkat alko ennen aikojaan..eikä tätä voi sanoa edes tiputteluvuodoksi..on se merkillistä! kaiken lisäksi mieli on alakuloinen...en ole normaalisti ollenkaan tämmöinen vaan iloinen oma itseni!
Kauan en ehtinyt pillereitä syömään...alotin siis Yasminelleilla viime elo-syyskuun nurkilla...ei tee mieli enää edes vaihtaa mihinkään muuhun merkkiin jos ne kaikki vaikuttaa noin kovasti mielialaan....:/
Mielellään sitä sitten nauttii elämästä finninaamaisena...tervetuloa mustapäät takaisin ja muut finnit! =)
 
younlady
Hölmö kysymys, mutta voiko pillerit lopettaa kesken pakkauksen syönnin? Itse päätin taas kokeilla pillereitä todetakseni taas, etteivät sovi minulle. Rinnat kasvoi samantien ja tuntuu, että pari kiloa tullut aika nopeastikin. Harmillista. Lisäksi olen kovin äkkipikainen ja ärtyisä, joten saa riittää!

Hei!

Tottakai ne voi lopettaa koska vaan.
 
Viimeksi muokattu:
NuuNuu-
Luin eilen viestiketjun siltä istumalta ja tuntui, että itelläkin voisi olla toivoa. Söin itse reilu 3 vuotta pillereitä, lähes 3 vuotta Diana Novaa ja pari kuukautta Minulet-merkkiä.
Diana Nova tasapainotti kuukautiskierron, akne hävisi, mutta limakalvot kuivuivat saharan autiomaaksi, seksihalut katosivat ensimmäisen puolen vuoden jälkeen pikku hiljaa kokonaan. Viimeisimmän syyn takia vaihdoin Minulet-merkkiin. Ja noh, seksihalut alkoivat palaamaan ja limakalvotkin vähän kostuivat, mutta mieli on ihan maassa ja joko ahdistaa ja itkettää koko ajan tai suutun pikkusestakin asiasta ihan liikaa.

Nyt on taukoviikko menossa ja tauon jälkeen vaan jätän aloittamatta uuden laatan. Haluaisinkin kysellä teiltä, miten muutokset näkyivät teillä:

1) Kuinka pitkään söit e-pillereitä ja mitä merkkiä/merkkejä?

2) Kun lopetit pillerit, kuinka nopeasti muutoksia alkoi huomaamaan?

3) Oliko muutokset positiivisia vai negatiivisia vai kumpiakin? Kerro tarkemmin.

4) Jos sinulla oli mahdollisesti pillereistä aiheutuvia mielialaongelmia, kuinka nopeasti ne ongelmat alkoivat paranemaan?

5) Tulivatko kuukautiset lopettamisen jälkeen normaalisti?

6) Oliko kondoomin käyttö ärsyttävää vai ehkäisitkö jollain muulla tavalla?

Kiitos jo etukäteen, olisi mukava kuulla kokemuksia ja saada vertaistukea, ettei olekaan hullu vaikka ahdistaa ja vihastuttaa koko ajan.
 
MP
Söin itse Harmonet -nimisiä pillereitä 3 vuotta, nyt huhtikuussa 2010 käytin viimeisen pakkauksen ja sen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut. Nyt alkaa jo hieman huolestuttaa ja varaamassa aikaa terkkarille.
Muutoksia huomasin pillereiden lopettamisen jälkeen, olen huomattavasti aurinkoisempi ja positiivisempi ja myös haluni ovat nousseet aivan uudelle tasolle. Pillereiden käytön aikana olin taipuvaisempi masentuneisuuteen ja itkuisuuteen ja olin melkoisen räjähdysherkkä tapaus, sen sai myös poikaystäväparka tuta :)
Olen saanut ehkä hieman enemmän näppyjä lopettamisen jälkeen, kyse siis vain muutamista, saa nähdä mitä käy jos/kun saan menkattomuuden hoidettua....
Pillereiden käytöstä johtuvat ongelmat paranivat noin viikossa-kahdessa, ainoa vain että menkat jäivät. Toisaalta sitä "harmia" en ole edes kaivannut mutta toivon ettei menkattomuudesta ole haittaa ja siksi suuntaankin nyt lääkärille.
Kondomin käyttö on luotettava tapa ehkäistä, eikä se käyttökään kauhean hankalaa ole, mutta taas toisaalta nautinnon kannalta olemme poikaystäväni kanssa harkinneet jo kondomeistakin luopumista ja etsimään jotain muuta ratkaisua... Pillereille kyllä henk.koht. sanon ehdottomasti ei :)
 
Anonyymi
Aloitin 17 vuotiaana ehkäisyn, olen neljä vuotta syönyt Merciloneja ja viisi kuukautta Nuvaringiä käyttänyt. Lopetin käytön n. kaksi viikkoa sitten ja menkat tuli ihan normaalisti viimeisen renkaan jälkeen. Menkat loppuivat normaalisti viime viikon perjantaina ja tänään (5 päivää) myöhemmin alkoi taas menkat!!?? Vi*uttaa ihan sikana. Toki ymmärrän että kroppa on sekaisin mutta onko tämä ihan normaalia?
 
MP
Tänään kävin gynella. Edelleenkään ei menkkoja kuulu, mutta ilmeisesti ei aivan kauheaa syytä huoleen ole, kaikki on kunnossa. Aivot vaan eivät vielä ole heränneet viestittämään munasarjoille, että munarakkula saa kypsyä, munasolu irrota ja kierto alkaa, voi mennä jopa 11kk?? sain kyllä lääkkeet tyhjennysvuotoa varten ja sitten taas odotellaan 2kk josko kroppa alkais toimimaan itsestään niinkuin kuuluu. Epäili kyllä kohdallani myös runsaan liikunnan voivan haitata menkkojen alkamista, liikuntaan saattaa kulua niin paljon energiaa, että kroppa säästää siitä mikä ei ole tällä hetkellä tarpeellisinta.... Että kerranpa senkin kuulee, että lääkäri käskee VÄHENTÄMÄÄN liikuntaa :)
Eniten ärsyttää ettei e-pillereiden aloitusvaiheessa kukaan maininnut, että näin voi käydä. Tai edes kunnolla selittäneet miten pillerit toimivat vaikuttaen koko kroppaan... Ja huonosti saa infoa mistään muualtakaan.... selkokielellä :)
Eli mitä nyt suunnilleen ymmärsin niin oman terveyden kannalta vaaraa ei ole, ainoastaan jos raskaaksi haluaisin niin kierto pitäisi saada käyntiin, mutta sekään ei ole kovin ajankohtaista itselleni. paljon huolta lähti kyllä sydämeltä tänään :)
 
Ansu
Moikka mun piti osasllistua tähän keskusteluun ja kertoa oma tarinani. Eli lopetin Yasmin pillerit kesäkuussa -09. Söin niitä noin 8v. Sitä ennen kuukautiset säännölliset ja runsaat. Menkkoja ei pillereiden lopettamisen jälkeen ole tullut kuin primolutin avulla.
Labrat on kunnossa mut ne ei vaan ala. Eka lääkäri viime syksynä hyssytteli ja sanoi että ihan normaalia tämä on. Toinen lääkäri viime keväänä ei enää ollutkaan ihan samaa mieltä vaan otettiin labroja ja aloitettiin lapsettomuushoidot koska kovasti lasta toivotaan. Paljon on tutkimuksia tehty ja muuta vikaa ei minussa ole kun se että ne menkat ei vaan tule. Ilmeisesti oma elimistö laiskistui pillereiden aikana eikä enää nyt käynnistykkään niinkuin pitäisi. Tämä on mun teoria asiasta. Että voin kyllä sanoa että pillereitä en olisi ikimaailmassa aloittanut jos joku olisi minulle parikymppisenä niiden haitoista viitsinyt kertoa.
 
Vee8
Vastailen lähinnä NuuNuu-:n kysymyksiin. :)

Söin merciloneja reilun kaksi vuotta, lopetin niiden käyttämisen viime heinäkuussa. Reilussa viikossa huomasi, että mieliala oli huomattavasti parempi ja sellaisena on myös pysynyt. Ensimmäisen kuukauden aikana naama rupesi kukkimaan, mutta tasoittui aika nopeasti. Päänsärkyjä ei ole enää ollut samalla lailla kuin pillereiden käytön aikana. Pillerit myös "kuivattivat" limakalvoja ja ihoa sekä hieman vähensivät haluja. Eli kaikki muutokset lopettamisen jälkeen ovat olleet tosi positiivisia. :) En usko, että enää koskaan alan käyttää e-pillereitä.

Nyt on joku 4 kk mennyt lopettamisesta, vielä ei ole menkkoja kuulunut. Eikä minun puolestani kiire olekaan kuulua, kun on kuulemma normaalia tämmöinen.
E-pillereiden käytön lopetin eron yhteydessä, eli muuta ehkäisyä ei tarvittu.
 
Adya
"Ihanaa" että en ole ainoa ongelmineni, se helpottaa edes vähän.
Itse lopetin Yasminellen elokuussa 2009 koska huolestuin e-pillereiden vaikutuksesta luontoon ja itseeni. Oli yhdyntäkipuja ja mielialanvaihteluita. Pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset tulivat normaalisti muutaman kuukauden ajan ja sitten jäivät kokonaan pois. 3 kuukauden poissaolon jälkeen päätin varata ajan lääkärille. Lääkärissä saamani kohtelu oli todella nöyryyttävää. Ensin lääkäri sanoi että ymmärränkö että ehkäisyä pitää käyttää jotta ei tule raskaaksi. Aivan kuin e-pillerit olisivat ainoa vaihtoehto ja että olisin joku idiootti joka ei tiedä että ehkäisyä pitää käyttää! Hän hymähteli sille että käytämme aviomieheni kanssa kondomeja. Lääkäri sanoi että minun pitäisi jatkaa pillereiden käyttöä niin menkat tulisivat takaisin. Kun en suostunut siihen hän määräsi minulle progestronia kuukautisten aloittamiseksi. Lääkäri sanoi että se on normaalia että kuukautisia ei ole, olisi vain hyvä saada vuoto kerran puolessa vuodessa. Miten hitossa muka on "normaalia" että ei ole kuukautisia!? Lääkäri sai tuntemaan itseni typeräksi että edes tulin mokoman 3kk jälkeen vastaanotolle. Olin todella tyrmistynyt kuinka lääkäri kohteli minua. Hän jopa sanoi että minun on pakko aloittaa pillerit jossain vaiheessa jos kuukautiset eivät muuten tule, jos ne haluan tulevan! Entä sitten kun haluan lapsia!? Uskomatonta miten idiootteja ja potilasta kunnioittamattomia ihmisiä lääkäriksi päästetään!
Otin lääkärin määräämän progestroni kuurin kuukautisten käynnistämiseksi joka toimi juuri näin, kerran. Odottelin seuraavia kuukautisia ehkä 4 kuukautta jolloin aloin tyytyä ajatukseen että ehkä joudun aloittamaan taas pillerit. Yritin aloittaa pillereitä mutta sain aivan käsittämätöntä pahoinvointia. Kokeilin toisenlaisiakin pillereitä ja taas sama vaikutus. Pahoinvointi haittasi normaalia elämää. Ei ollut edes vaihtoehtoa jatkaa niiden syöntiä pahoinvoinnin voimakkuuden takia. Kun lopetin taas pillerit (söin muutaman päivän ajan molempia, ehkä noin parin viikon aika välillä) sain kuukautiset, jotka kestivät kolme viikkoa! Kun ne olivat kestäneet kaksi viikkoa hankin lääkkeen joka lopettaisi verenvuodon, joka tepsi viikossa. Tämän kauhuepisodin jälkeen en ole tehnyt mitään ja odottelen vieläkin luonnollisia kuukautisiani. Pakko varmaan mennä gynekologille mutta tuon kamalan lääkärikokemuksen jälkeen ei huvittaisi yhtään. En olisi ikinä aloittanut pillereitä jos olisin tiennyt mitään näistä lopettamisen mahdollisista ongelmista. Mainitsemieni lisäksi minulla on ollut koko tämän 1,5 v ajan usein ja pitkään runsasta valkovuotoa ja kuukautiskipuja alaselässä. Sitä vuotoa vaan ei tule. :( Lapsiakin haluaisi kohta alkaa yrittää tehdä..
 
apsidjg
Ensin lääkäri sanoi että ymmärränkö että ehkäisyä pitää käyttää jotta ei tule raskaaksi. Aivan kuin e-pillerit olisivat ainoa vaihtoehto ja että olisin joku idiootti joka ei tiedä että ehkäisyä pitää käyttää!
Kuulemma yllättävän moni ei tunnu tietävän, joten kai lääkärit joutuu oletusarvoisesti pitämään jokaista asiakasta vähän idioottina, tyyliin "onpahan asiasta sitten sanottu eikä mua voida syyttää". Just vähän aikaa sitten esim. oli tutkimus jossa hämmentävän suuri osa äideistä luuli että imetys on ehkäisykeino, ja sitten haetaan ihmeissään abortteja kun tullaankin uudestaan raskaaksi... Eli ehkä lekurien on paras pitää nuo esitelmänsä varmuuden vuoksi, niin ei tule sanomista. Mutta tuo pillereiden tuputus on kyllä ihmeellistä ja itsekin sen kohteeksi jouduin, kun kerroin gynelle aikovani lopettaa ne - teki mieli sanoa että hoida sä vaan hommas ja sorki sitä mun alapäätäni, mutta minä ihan itse päätän mitä sontaa elimistööni tungen!

No, nyt lopetuksesta on 3½ kk ja menkkoja ei kuulu, mutta ei ole kaivattukaan, koska lapsia ei yritetä. Parin viikon pientä päänsärkyä lukuunottamatta on ollut kivuton lopetus, oikeastaan mitään haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, positiivisia vain :)
 
Viimeksi muokattu:
Glee
Hei kaikille!

Nyt olis sellanen homma, jossa tartteisin apua! Elikkä aattelin pillerit lopettaa ja perjantaina loppuvat eli 14.1 ja sunnuntaina olin viimesen kerran yhdynnässä ilman kortsua ja pitäis nyt huomenna alkaa menkat. Kysymys onkin se, että voinko mie tulla raskaaks jos mie en nyt jatka pillereitä 22.päivä? tietääkö kukaan :D paniikkia pukkaa..
 
mä taas
Alkuperäinen kirjoittaja sanon mä;10262611:
Uskomatonta että pillereitä syydetään naisille kertomatta kaikkea huonoa mitä ne saattavat aiheuttaa! Itse käytin noin 5 vuotta hormoniehkäisyä: ensin Diane Novaa, sitten myöhemmin se vaihdettiin muistaakseni Trikvilariin, sitten johonkin kolmanteen, sitten neljänteen ja sitten kokeilin myös ehkäisylaastaria ja viimein vielä rengastakin. Palasin vielä kerran Diane Novaan, joka ihan alussa oli ollut suht hyvä. Ei sopinut, vaan tiputtelut ja muut vaivat jatkuivat. Vuodottomia päiviä kuussa ehkä se viikko...

Minulle tuli siis tiputteluvuotoa kaikista noista. Ärsytti ja masensi kaikki ja koko ajan. En tuntenut oloani normaaliksi KOSKAAN. Halut tiessään. Järkyttävä päänsärky viikon ajaksi kuukausittain. Tähän eivät auttaneet kovatkaan päänsärkylääkkeet.

Kaikki nuo vaivat jäivät pois kun jätin pillerit viime maaliskuussa! Olo on hyvä, normaali ja menkat ok:t. Päänsärkyjen loppuminen on erityisen ihanaa!!! Menkat alkoivatkin ihan hyvin 5 viikon kuluttua lopettamisesta. Ainoa miinus on, että kun muinoin ennen pillereitä menkat tulivat 5 viikon välein, tulevat ne nyt (ARGH) kolmen viikon välein! Todella inhottavaa, koska ne kestävätkin vielä viikon... Toivottavasti ne vielä joskus palaavat omaan "oikeaan" rytmiinsä.

Onko jollain kokemusta tämäntyyppisestä kierron muuttumisesta?
Ajattelin kertoa kuulumisiani, puolitoista vuotta on kulunut ja luomumenkoilla olen porskuttanut.

Kierto ei ole muuttunut omakseni :( Menkat tulevat melkein kellontarkasti kolmen viikon välein, siis 3 viikkoa väliä ja sitten vuotoviikko, taas 3 viikkoa ja vuoto jne. Ainoa hyvä niissä on juuri se säännöllisyys, eli välivuotoja ei ole tarvinnut pelätä.

Negatiivisia asioita on myös ilmaantunut: päänsäryt tulivat takaisin, joskaan eivät aina ilmene niin voimakkaina, mutta usein joudun kiskomaan buranaa, joka ei kuitenkaan auta. Lisäksi rinnat turpoavat palloiksi, no, sen laitan ehkä pms:n piikkiin. Mielialani on alkanut ehkä reilu puoli vuotta sitten heittelemään, johtunee paljon stressistä ja sitä ihanasta pms:sta, mutta aika sietämätöntä on välillä.

Kortsulla mennään, muuta vikaa siinä ei ole kuin että pikkuisen joutuu jarruttamaan siinä kohtaa kun pitää muistaa sujauttaa kumi paikalleen, mutta siihen tottuu... Pillereihin en kyllä palaisi, vaikka näihin runsaisiin menkkoihini yritettiinkin kaikkea taas tarjota, niin ei! Mun kroppa ei tunnu kestävän mitään ylimääräistä.

Edelleen olen vähän katkerana tuosta kierron muuttumisesta. Vuodessa on nyt 12 menkat 8 sijaan :(
 
manjara
Hei!
Olen kans syönyt e-pillereita noin 5 vuotta,lopetin 12.01.2011 ja sen jälkeen on ollut kierrot 29kp-35kp-40kp-61kp ja nyt 48 päivä menneillä ei kuukautisia eikä oo raskana:(

muuten olen normaalipainonen ja 22.v
 
Tuittu
Mulla ei näitä ongelmia ole ollut lukuunottamatta endoa ja muutaman päivän heittoja kierrossa. Olen huomannut itse olevani pillereiden lopetuksen jälkeen taipuvainen "seuraamaan muita" eli talossamme asuu mieheni tytär joka syö pillereitä ja jonka kanssa olen paljon tekemisissä. Heti hänen meille muuttonsa jälkeen kiertoni meni sekaisin ja testiä tehtiin usesti, kk:n parin heittelyn jälkeen kierto tasoittui samaan rytmiin "tytärpuoleni" kanssa. Muistan myös opiskeluajoilta saman, kierto tasottui parissa kuukaudessa samaan kämppäkaverin kanssa. Muiden naiskavereiden kanssa tekemiset ovat satunnaisia eivätkä vaikuta ellei kanssakäymiset muutu todella säännöllisiksi.

Tuli mieleeni jos lähiystävä- /sukupiirisi on laaja (siis naiset) kierrot jokaisella eri kohdalla, saattaisiko se sotkea rytmisi?

Olen 29-vuotias yhdenlapsen äiti ja sairastan endometrioosia joka tekee 3päivää kk minut vuodepotilaaksi ja tk:n kipupiikkeihin riipuvaisen. Voi kun olisiki noin pitkät kierrot :/
 
Millu
Tuntuupa helpottavalta lukea tätä ketjua. Olen syönyt pillereitä nyt viitisen kuukautta, alussa näkyvin haittavaikutus oli jatkuva ärsytys. Painoa on tullut näiden kuukausien aikana muutamia kiloja lisää, ja myös näkyvää selluliittia on ilmaantunut. Makeaa tekee ihan jatkuvasti mieli, mikä varmasti osaltaan on syynä selluliittiin. Halut ovat vähentyneet ja kostuminen hankalaa. Olo on jatkuvasti alavireinen, ilonaiheita on vaikea löytää. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat kohtuuttoman suurilta, ja koen omituista alemmuudentunnetta. Olen itkuherkkä ja saatan vetistellä ilman mitään järjellistä syytä. Viimeinen niitti on lamaannuttava ahdistus, jolle en keksi muuta selitystä kuin pillerit. Plussaa oli selän aknen rauhoittuminen, vuodon niukentuminen ja kovien menkkakipujen laantuminen, mutta kokonaisuutena pillerit ovat sopineet minulle huonosti. Minulle on myös vaikeaa muistaa ottaa pilleri päivittäin, joka liuskasta on unohtunut yksi.

Nyt aion lopettaa pillerit ja olla hetken ilman mitään hormonaalista ehkäisyä, jotta hormonitoimintani normalisoituu ja näen mahdolliset muutokset. Sitten aion kokeilla rengasta tai laastareita. Pillereihin en enää koske.

Te lopettaneet, kuinka kauan kesti ennen kuin olonne normalisoitui? Päiviä, viikkoja, kuukausia? En niinkään tarkoita kuukautiskiertoa vaan mielialaa.
 
Chocolat
Lopetin pillerit käytettyäni niitä reilu 4 vuotta. Silloin kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa, tuli ruskeaa vuotoa monta päivää, olisiko nämä olleet kuukautiset?
Ensimmäiset 'oikeat' kuukautiset tulivat noin 2 kuukautta lopettamisesta.

Itse huomasin että hiukset rasvoittuvat helpommin ja naamaan tuli enemmän finnejä.

Mielialan tasaantumisesta on vaikea sanoa, ei ne mielialanvaihtelut ainakaan ole pahentuneet.
 
vuotava-
Lopetin e-pillerien syömisen 03/11, koska olin lukenut hormoonien huonoista vaikutuksista jne, ja halusin vartaloni luonnollisempaan olotilaan, en siis sinäänsä halua tulla raskaaksi mutta ei olisi katastroofi jos olisin. Sen jälkeen menkat tulivat aika epäsäännölisesti, eli ensin meni aina 2 viikkoa - kuukauden ja silloin tuli aina yhden päivän menkat ja luomumenkat tulivat 10 viikkoa lopettamisen jälkeen. Sitten kun tulivat niin sen jälkeen menkat ovat muuttuneet yhä enemmän epäsäännölliseksi.

Normaalisti lasken että minulla olisi noin 30 päivää menkkojen välistä (näin oli aina ennen pillereitä, toki silloinkin hieman epäsäännölliset mutta ei koskaan yli 35 pv) mutta nyt siinä on ollut 35~45 päivää. Kaksi viimeistä kertaa minulla on ollut niin että ensin on tullut muutama päivä ihan vähän vuotoa ja sitten vasta alkanut "kunnolla", ennen pillereitä minulla oli toisin päin eli ensimmäiset päivät paljon ja lopussa vähän.

Tällä hetkellä minulla on taas tällainen outo vuoto mutta paljon pahempi. Tämä kerta niin menkat olivat myöhässä (38pv minivuodot/ 42pv mediumvuodot), eli ensin tuli 5 päivää ihan vain muutama tippa, siis ihan vähän. Ja sitten sen 5 päivän jälkeen alkoi tulla vähän enemmän vuotoa (medium) mutta sitä on nyt jatkunut yli viikon, eli vuotoja yhteensä yli kaksi viikkoa! Eikä loppua näy... Ennen siis minulla on vuodot (ennen pillereitä) 6-7 päivää ja 2 ensimmäistä päivää tuli aina aika paljon vertaa ja sitten lopussa vähemmän. Nyt taas veren määrä on niin kuin jakautunut moneen päivään eli joka päivä vähän vain eikä sitä tule koko päivä aikana vaan esim. kerran vähän aamulla ja kerran vähän illalla, tai esim aamulla, päivällä mutta ei illalla. Yöllä ei yleensä tule mitään, niin kuin ennen myös.

Eli nyt olen jo vähän huolestunut että kuinka kauan tätä vuotoa tulee. Onko kenelläkään samoja kokemuksia e-pillerien lopetuksen jälkeen? Onko normaalia ja että vartalo vain yrittää hakea säännöllisen ja luonnollisen rytminsä takaisin? Olen kyllä huomannut että hormoonit ovat sekaisin koska olen ollut välillä kiukkuinen ja myös finnejä on kukkinut naamassa todella runsaasti (enemmän kuin teini-iässä, ihan pahaa aknea siis). En haluaisi heti mennä lääkärille... Mutta jos muilla on kokemuksia että tämä voisi viitata johonkin vaaralliseen niin tottakai menen lääkäriin.
Mutta kertokaa ihmeessä että onko samanlaisia kokemuksia ja kertokaa miten olette selvinneet asiasta?!

Ai niin olen 165cm/49-50kg eli ihan vähän alipainoinen, mutta olen koko aikuisikäni ollut joten katson tämän omaksi normaalipainokseni.

Muuten pillerien lopetus on ollut mahtava. Olen taas oma itseni, iloinen ja seksihalut palasivat. Ei enää kuiva alapää jne. Huonot puolet nyt on tosi paha akne (naama, selkä, rinnat) ja ihan sekaisin oleva kroppa.
 

Yhteistyössä