E-pillerit avuksi hiustenlähtöön

  • Viestiketjun aloittaja kohta kalju
  • Ensimmäinen viesti
kohta kalju
Onko muita keillä hormoniperäistä hiustenlähtöä ja olisi saanut e-pillereitä hoidoksi? Mulla on vuosien aikana hiukset ohentuneet niin paljon että päälaki paistaa ja lääkäri ehdotti estrogeenia eli e-pillereitä avuksi (varmaan Diane Novat tms). Mulla on kaksi raskautta ollut tässä 4 vuoden sisään ja raskauksien aikana hiukset oli tosi hyvässä kunnossa, tuuheammat kuin koskaan eikä rasvoittunutkaan. Nykyään joudun pesemään joka päivä. Lääkärini mukaan juuri estrogeeni on auttanut hiuksia pysymään päässä. Pillereitä söin joskus 10 vuotta sitten pari vuotta ja sivuvaikutusten takia lopetin (haluttomuutta, mielialan muutoksia...). Sen jälkeen huomasinkin ekan kerran hiusten harvenneen ja rasvoitumisen alkaneen. Nyt kuitenkin vähän pelottaa taas ne sivuvaikutukset, mutta ei kai se auta kun kokeilla jos ei halua peruukkikaupoille lähteä. Kokemuksia siis kaipaisin.
 
Tukkataika
Onko muita keillä hormoniperäistä hiustenlähtöä ja olisi saanut e-pillereitä hoidoksi? Mulla on vuosien aikana hiukset ohentuneet niin paljon että päälaki paistaa ja lääkäri ehdotti estrogeenia eli e-pillereitä avuksi (varmaan Diane Novat tms). Mulla on kaksi raskautta ollut tässä 4 vuoden sisään ja raskauksien aikana hiukset oli tosi hyvässä kunnossa, tuuheammat kuin koskaan eikä rasvoittunutkaan. Nykyään joudun pesemään joka päivä. Lääkärini mukaan juuri estrogeeni on auttanut hiuksia pysymään päässä. Pillereitä söin joskus 10 vuotta sitten pari vuotta ja sivuvaikutusten takia lopetin (haluttomuutta, mielialan muutoksia...). Sen jälkeen huomasinkin ekan kerran hiusten harvenneen ja rasvoitumisen alkaneen. Nyt kuitenkin vähän pelottaa taas ne sivuvaikutukset, mutta ei kai se auta kun kokeilla jos ei halua peruukkikaupoille lähteä. Kokemuksia siis kaipaisin.
Minä oon elämäni aikana kokeillut varmaan joka lajin ehkäisyä, enä ole kyllä huomannut hiuksissa mitään eroja. Raskauden aikana tosian hiukset paranivat huomattavasti, mutta se kyllä jäi näköjään loppuiäksi.
Kyllä hiusten kuntoon vaikuttaa niin paljon muut asiat. Syökö tarpeeksi hiuksille tärkeätä aineita, millä pesee hiukset. Tuokin rasittaa, jos joka päivä peset. Yksittäinen hius elää noin 3 kk ja tippuu sitten itsetään pois. Et ikääsi kertonut etkä sitä, millaisia hiuksia suvusasi on. Perimä vaikuttaa myös siihen, miten hiukset kasvaa. Hiusten rasvoittuminen kyllä viittaa siihenkin, että päänahkasi on ärtynyt, mutta jokapäiväinen pesu lisää vain rasvan eritystä, koska iho koittaa suojautua tuottamalla vain entisä enemmän rasvaa. Itse en käytä arkena muuta kuin shampoota ja hoitoainetta pari kertaa viikossa. En voisi itsekään elää ilman jokapäiväistä pesua jos tukkisin päähäni kaikenmaailman muotvaahtoja ja geelejä ja lakkoja. Nehän myös tukkivat ihohuokosia päänahasta. jos siis käytät monia hiustuotteita, voisit rauhoittaa tilannetta antamalla hiusten levätä ja päänahan rauhoittua.
 
Viimeksi muokattu:
kohta kalju
Minä oon elämäni aikana kokeillut varmaan joka lajin ehkäisyä, enä ole kyllä huomannut hiuksissa mitään eroja. Raskauden aikana tosian hiukset paranivat huomattavasti, mutta se kyllä jäi näköjään loppuiäksi.
Kyllä hiusten kuntoon vaikuttaa niin paljon muut asiat. Syökö tarpeeksi hiuksille tärkeätä aineita, millä pesee hiukset. Tuokin rasittaa, jos joka päivä peset. Yksittäinen hius elää noin 3 kk ja tippuu sitten itsetään pois. Et ikääsi kertonut etkä sitä, millaisia hiuksia suvusasi on. Perimä vaikuttaa myös siihen, miten hiukset kasvaa. Hiusten rasvoittuminen kyllä viittaa siihenkin, että päänahkasi on ärtynyt, mutta jokapäiväinen pesu lisää vain rasvan eritystä, koska iho koittaa suojautua tuottamalla vain entisä enemmän rasvaa. Itse en käytä arkena muuta kuin shampoota ja hoitoainetta pari kertaa viikossa. En voisi itsekään elää ilman jokapäiväistä pesua jos tukkisin päähäni kaikenmaailman muotvaahtoja ja geelejä ja lakkoja. Nehän myös tukkivat ihohuokosia päänahasta. jos siis käytät monia hiustuotteita, voisit rauhoittaa tilannetta antamalla hiusten levätä ja päänahan rauhoittua.

Kuule, kyllä olen yrittänyt pidentää pesuväliäkin, mutta se on pikkasen hankalaa kun seuraavana päivänä pesusta tukka on ihan rasvainen eikä ihmisten ilmoille voi lähteä rasvalettinä. Shampoot olen vaihtanut hellävaraisiin ja silikonittomiin, syön biotiinia, omega-3 ja evonia kapseleita eli kaikki hiusten tarvitsemat ravintoaineet kyllä on kunnossa. Ja yksittäinen hius elää kylläkin 2-6 vuotta, eihän se kolmessa kuukaudessa ehdi kasvaa kuin 3 cm mittaiseksi! Ja mulla on aina ollut rasvoittuva päänahka (ja iho) paitsi raskauksien ja e-pillereiden käytön aikana. Ja ei ole mitattu hormoneja verestä, pitää vissiin sekin pyytää seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
viljaton
En voisi itsekään elää ilman jokapäiväistä pesua jos tukkisin päähäni kaikenmaailman muotvaahtoja ja geelejä ja lakkoja. Nehän myös tukkivat ihohuokosia päänahasta. jos siis käytät monia hiustuotteita, voisit rauhoittaa tilannetta antamalla hiusten levätä ja päänahan rauhoittua.
Muotovaahtoa, geeliä taikka hiuslakkaa EI laiteta päänahkaan, vaan hiuksiin.

Hiuslakka voi mennä päänahkaan hiukan, jos on oikein ohuet hiukset ja suihkuttaa sitä paljon.
 
Viimeksi muokattu:
viljaton
Kuule, kyllä olen yrittänyt pidentää pesuväliäkin, mutta se on pikkasen hankalaa kun seuraavana päivänä pesusta tukka on ihan rasvainen eikä ihmisten ilmoille voi lähteä rasvalettinä. Shampoot olen vaihtanut hellävaraisiin ja silikonittomiin, syön biotiinia, omega-3 ja evonia kapseleita eli kaikki hiusten tarvitsemat ravintoaineet kyllä on kunnossa.
Jotain pahasti vialla, jos päänahka rasvoittuu tuolla tavalla.

Hiukset tarvii vaikka mitä raviteita, joten noi sun purkit on turhia.

Omega 3 ja D-vitamiinia tarvii monipuolisen ruokavalion lisäksi kaikki.

Tupakka on ihon pahin vihollinen, joten älä tupakoi.

Minulla auttoi viljojen poisjättö, joten sitä kannattaa kokeilla, jos haluaa.


Minulta loppui 30 vuoden (alkoi jo teininä) päänahan kutina, rasvoittuminen ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

Kuuntelin lääkäri Antti Heikkilää muutaman kerran televisiossa Studio55-ohjelmassa ja ja luen hänen nettisivuaan ja sen innoittamana jätin viljat ja aloin syömään kunnon ruokaa. Moni muukin vaiva lähti ja kokonaisolotila parantui.

Nyt tulee syötyä se 500 grammaa kasviksia, kun vatsa ei täyty ravintoköyhästä leivästä ja perunasta.

Syön kauden kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Päänahan kutinaa ja hilseilyä pidin hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota (ja näitä sopivia etsin 10-15 vuotta) vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

Aloin saamaan aikuisena allergisia oireita lepästä ja koivusta. Sain myös oireita punaisesta paprikasta ja currysta. Lisäksi sain oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia keväästä syksyyn ja monesti siihen pakkaseen astikin. Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan (pari viime kesää aurinko on paistanut runsaasti). Tämä auttoi allergiaan hiukan, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia koko kevään, joka ei edes vienyt oireita kokonaan. Vuonna 2011 syksyllä jätin viljat ja sen jälkeen en ole antihistamiinia tarvinnut eli allergiani parani täysin.

Viljaa vai ei viljaa!
 
Viimeksi muokattu:
kohta kalju
No joo, onhan tuokin yksi vaihtoehto. Mutta kai sitä ihminen oireilisi muullakin tavalla kuin pelkällä hiusten rasvoittumisella? Minulla ei ole minkäänlaisia allergioita, ihottumia tai sairauksia, päänahkakaan ei hilseile eikä kutise ja on hyvässä kunnossa. Ainoa tuo rasvoittuminen ja hiusten ohentuminen. Mutta ehkä sitäkin voi kokeilla, olla pari kkk viljattomalla ja katsoa onko vaikutusta. Eikä nuo purkit nyt ihan turhia ole, sillä ne sisältää juuri ne aineet mitä hius tarvitsee (b-vitamiini, sinkki ym.). Ja lisäksi kyllä syön monipuolisesti ja terveellisesti, mutta ajattelin vaan noilla lisäravinteilla varmistaa että varmasti saan kaikki tarvittavat ravintoaineet.
 
viljaton
No joo, onhan tuokin yksi vaihtoehto. Mutta kai sitä ihminen oireilisi muullakin tavalla kuin pelkällä hiusten rasvoittumisella? Minulla ei ole minkäänlaisia allergioita, ihottumia tai sairauksia, päänahkakaan ei hilseile eikä kutise ja on hyvässä kunnossa.
Itselläni kaikki muu tuli vuosien saatossa.

Mutta valinta on sinun. Halusin vain auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukset
No joo, onhan tuokin yksi vaihtoehto. Mutta kai sitä ihminen oireilisi muullakin tavalla kuin pelkällä hiusten rasvoittumisella? Minulla ei ole minkäänlaisia allergioita, ihottumia tai sairauksia, päänahkakaan ei hilseile eikä kutise ja on hyvässä kunnossa. Ainoa tuo rasvoittuminen ja hiusten ohentuminen. Mutta ehkä sitäkin voi kokeilla, olla pari kkk viljattomalla ja katsoa onko vaikutusta. Eikä nuo purkit nyt ihan turhia ole, sillä ne sisältää juuri ne aineet mitä hius tarvitsee (b-vitamiini, sinkki ym.). Ja lisäksi kyllä syön monipuolisesti ja terveellisesti, mutta ajattelin vaan noilla lisäravinteilla varmistaa että varmasti saan kaikki tarvittavat ravintoaineet.
Hiuksissa varmaan ensin näkyy ihmisen kunto. ihan samoin kuin eläimen turkissakin. Muut oireet tulee sitten jälkijunassa. Hyväkuntoiset hiukset kertoo koko yleiskunnosta. Että aivan hyvin voi oola jotain ravintojuttua
 
Viimeksi muokattu:
Meri
Kun käytin elaastareita niin mun hiukset oli upeet! Mulla ei o niitä käytössä mut oon harkinnu epillereitä kun on akneekin ja muuta... En myöskään haluu kuulla ikäviä 'kuten eräällä' kommentteja hiuksistani Mulla on priorion shampoo, biorion shampoo ja hoitoaine, biorion kapselit, biotiinia, piimaa, piimax...
 

Yhteistyössä