Eka neuvola

  • Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti
Avuton
Eikö siel ekalla neuvolakäynnillä anneta pisunäyte! Kun mä en o sellasta koskaan antanu nii miten se tehdään? Siel on varmaan joku vessa ja sit purkki johon pissataan? Oottekste ensin jotenkin pessy alapäänne siel vessas vai tarviiko?
 
tilma
Ainoa asia mitä ekalla kerralla sinun pitää tietää on se, että pissa on ollut rakossa vähintään neljä tuntia. Kaikessa muussa kyllä neuvolassa oleva terveydenhoitaja kertoo. Hän näyttää missä voit näytteen antaa ja missä sen jatkossa tulet sitten tekemään suoraan kun tulet neuvolaan.
kaikissa neuvoloissa kun on omat tapansa asia hoitaa.
Mutta kai se seuraavin osin menee kaikissa tapauksissa näin. Peset alapään ja pissaat purkkiin. Ja jätät jonnekin johon terveydenhoitaja käskee jättää. (yleensä paikka on jossain vessassa).
Neuvolassa ihmiset on meitä varten eli kaikesta mahdollisesta voi kysyä heiltä. He kyllä ymmärtävät meitä eka kertalaisia jotka ei mistään mitään tiedä.
 
Jenes
Kyseinen pissanäyte annetaan samalla tavalla kuin näyte esim. epäiltäessä pissatulehdusta. Ensin alapää pestään vedellä (ei tarvii mitään juuriharjahankausta suorittaa), wc:stä löytynee käsisuihku pesutarkoitukseen.

Pissanäyte otetaan keskisuihkusta eli ensin pissaat vähän pönttöön (""hukkaan"") ja sen jälkeen näyte. Neuvolan nainen antaa sulle purkin johon näyte otetaan. Näytettä ei tarvitse olla litrakaupalla, n. 20 ml riittää.
 
ajasta
Ainakaan myöhemmillä käynneillä ei virtsan tarvitse olla rakossa neljää tuntia, kun siitä katsotaan vain sokeri ja proteiinit tikulla. Mulla nyt ei ainakaan ole koskaan ollut 30-60 min enempää, kun en pysty mitään neljää tuntia pidättämään. Neuvolassa sanottiin, ettei tarvitsekaan olla.

En muista enää, olisko ekalla kerralla sitten ollut joku tulehduskontrolli johon tuota alapesua ja virtsan rakossa seisottamista olisi tarvittu. Normaalistihan tuo ohje koskee vain tulehdusten tms kontrolloimista virtsasta.
 
Ei tarvitse stressata
=)

Kaikki neuvotaan ekalla kerralla. Ei tarvitse pisua pidätellä, eikä tarvitse pestä. tai yleensä itse olin käynyt ennen neuvolaa yleensä suihkussa jne. Mutta kaikki kyllä neuvotaan :)
 
sanni
mulle neuvolantätsy neuvoi miten pissanäyte otetaan ja neuvoi myös, miten testi tehdään testitikulla. Eli pissapurkkia ei jätetty mihinkään vaan minä kastoin tikkua purkissa vessassa ja otin vain tikun mukaani käsipyyhepaperiin käärittynä takaisin neuvolatädin huoneeseen.
 
jaana
itse en antanut mitään virtsanäytettä ekalla neuvolakerralla, niitten tikkujen kanssa alettiin leikkiä vasta seuraavalla kerralla. Ekan neuvolan jälkeen sain kyllä lähetteen labraan jossa otettiin verikoe ja virtsanäyte eli minun tapauksessa neuvola ei käsittele mitään labraan meneviä näytteitä! Tikkutesti on asia erikseen, sehän on semoinen ""kotitesti"".
 
eri tapoja
Eli jälleen on todettava, että eri neuvoloissa on erilaiset tavat. Älä suotta jännitä! Kuten jo tässä moni on sanonut, kyllä ne siellä ekalla kerralla neuvovat:)
 
Kylli
Mä en oo kyl tienny mitään tollasista pesuista ja keskipissoista, sen kun oon lorottanu purkkiin sen mitä olen saanu tiristettyä. Onkohan ne testit menny sit ihan pilalle?

Nyt nolottaa :/
 
...
Mulle ainakin tuo keskipissamääräys tuli vain, kun otettiin sitä laajempaa näytettä. Muuten ei ole ollut mitään ohjetta (kun on katsottu vaan ne sokeri ja valkuainen), ja minäkin olen tiristänyt kaiken, mikä irtoaa. Vielä kun keksisi, miten sen saa osumaan kokonaan siihen kuppiin... mä osuisin hyvin sellaiseen viilipurkin kokoiseen, mutta ne kertakäyttömukit on ihan toivottomia. Hulluna saa sitten putsailla sitä mukia. Noloa, tiedän. Ja miksikö ei osu... no multa se pissa ei ainakaan tule minään suihkuna (ellei ole ihan tolkuton hätä) vaan liruilee pitkin häpyhuulia ja valuu monesta kohdasta.
 
Mervi
Mulle ei puhuttu mitään virtsanäytteestä, kun ekaa aikaa varasin... Sellainenkinko tehdään?? Miksi, ai raskauden varmistamiseksi? Mutta mulle tehdään eka ultra jo ekalla neuvolakäynnillä...
 
*
Pissanäyte katsotaan joka neuvolakäynnillä ja siitä tarkistetaan sokerit (merkki raskausdiabeteksesta) sekä valkuaisaineet (merkki tulehduksista tai raskausmyrkytyksestä). Ei tarvitse olla ns. keskivirtsa ellei nimenomaan ole annettu ohjeet siihen.
 
: )
Täällä päin pitää ekan neuvolan pissanäytettä varten olla 4 h pissaamatta eli paikkakuntakohtaisia eroja on. Jatkossa ei ole tarvinnut pidätellä kuin silloin tällöin, ja niistä on etukäteen kerrottu. Näyte otetaan kyllä joka kerta.

Kaikkialla missä minä olen joutunut näytteen antamaan (ja olen joutunut valitettavan usein toistuvien vti:n takia), on kyllä ollut ohjeet seinällä siitä miten näyte otetaan. Ja hoitaja on opastanut miten näytepurkin kanssa toimitaan. Joten ei kannata stressata!
 
: )
Ps: kannattaa pestä ennen näytteen ""purkittamista"". Raskaana ollessahan valkovuoto on runsasta ja huonolla pesulla se saattaa aiheuttaa lievän positiivisen näytteen valkuaisen suhteen. Ja sitten joutuu suotta käymään ehkä uudestaan antamassa näytteen.
 

Yhteistyössä