En halua luopua kohdustani

  • Viestiketjun aloittaja Breezie
  • Ensimmäinen viesti
Breezie
En ole ollut koskaan raskaana, enkä ole koskaan siis synnyttänyt myöskään. Olen 48-vuotias sinkku.

Olen kyllästynyt hormoneihin ja kuukautisiin: Olen käyttänyt e-pillereitä ja hormonikierukkaa kohta 30 vuotta! En halua hormoneja enää!

Hormonikierukka ei sovi mulle. Ensimmäinen otettiin kipujen takia pois jo parin viikon päästä. Toinen tuli itsekseen ulos 3,5 vuoden päästä.

Haluan saada kuukautiset kokonaan pois, mutta en haluaisi kuitenkaan poistaa kohtua, vaikka en aiokaan tehdä lapsia. Kohtu on mulle seksuaalisesti, naisellisesti ja henkisesti tärkeä.

Mulla on pari myomaa kohdussa, joista johtuen on nyt ollut pari kertaa aika pahoja, pitkäkestoisia verenvuotoja plus hyytymiä.

Eli haluan säästää kohdun, mutta päästä eroon kuukautisista!

Vai voiko pelkät munasarjat poistaa?

Kun kävin lääkärissä, lääkäri sanoi vain tylysti, että kohtu pois!

Teenkö asiat liian vaikeaksi vai eikö todellakaan ole vaihtoehtoja?

Vaihtoehtoja on aina!, on mottoni nyt.

Vaikka elämä on luopumista, en halua luopua kohdustani.

Ehkäisyksi voisin ottaa implantit munanjohtimiin?

Löytääkö joku asiaan jonkun ratkaisun?

Kiitos jo etukäteen teille, jotka vastaatte asiallisesti!
 
Naisellisuus
Naisellisuus ei mitenkään kärsi siitä, jos kohtu poistetaan. Päin vastoin, kun vuoto- ym. ongelmat poistuvat, elämä senkuin kohentuu silläkin saralla!

Oli 51 vuotias, kun vuotavien muoomien vuoksi kohtuni poistettiin. Kysyin miehenltäni ennen leikkausta, mitä hän asiasta ajatteli. Vastaus oli, jotta eihän se tunnu eikä näy, joten miten se voisi vaikuttaa ainakaan häneen. Noh - leikkaus tehtiin ja kolmen viikon kuluttua lopputarkastuksen jälkeen oli lupa "huvitella". Ukkeli tuumi, jotta olipas makiaa näin paussin jälkeen! Suitä makiaa on sitten piisannut molemmille, sillä elämä muuttui kertaheitolla paljon helpommaksi, kun vuotoja ei enää ollut. Myös yleiskuntoni parani samasta syystä.

On tosi kiva elellä, kun ei tarvitse katsella kalententerista, milloin mitäkin voi tehdä, ei kanniskella kassissaan siteitä jne. Minulle kohdun poistamisesta koitui vain positiivista. Naisena "paranin" mieheni näkökulmasta, sillä nyt ei niitä vuotopäiviä ole. Oma korvieni väli ei todellakaan kaipaa kuukautisia eikä niitä muitakaan ongelmia, joita rättishow toi.

Olen nainen parhaimmillaan ja naisellisimmillaan. Jos sinulla on lääketieteellisiä perusteita leikkaukselle, älä ainakaan näiden tunneseikkojen anna estää sitä.
 
Saara
En ole ollut koskaan raskaana, enkä ole koskaan siis synnyttänyt myöskään. Olen 48-vuotias sinkku.

Olen kyllästynyt hormoneihin ja kuukautisiin: Olen käyttänyt e-pillereitä ja hormonikierukkaa kohta 30 vuotta! En halua hormoneja enää!

Hormonikierukka ei sovi mulle. Ensimmäinen otettiin kipujen takia pois jo parin viikon päästä. Toinen tuli itsekseen ulos 3,5 vuoden päästä.

Haluan saada kuukautiset kokonaan pois, mutta en haluaisi kuitenkaan poistaa kohtua, vaikka en aiokaan tehdä lapsia. Kohtu on mulle seksuaalisesti, naisellisesti ja henkisesti tärkeä.

Mulla on pari myomaa kohdussa, joista johtuen on nyt ollut pari kertaa aika pahoja, pitkäkestoisia verenvuotoja plus hyytymiä.

Eli haluan säästää kohdun, mutta päästä eroon kuukautisista!

Vai voiko pelkät munasarjat poistaa?

Kun kävin lääkärissä, lääkäri sanoi vain tylysti, että kohtu pois!

Teenkö asiat liian vaikeaksi vai eikö todellakaan ole vaihtoehtoja?

Vaihtoehtoja on aina!, on mottoni nyt.

Vaikka elämä on luopumista, en halua luopua kohdustani.

Ehkäisyksi voisin ottaa implantit munanjohtimiin?

Löytääkö joku asiaan jonkun ratkaisun?

Kiitos jo etukäteen teille, jotka vastaatte asiallisesti!


Mikset tekis just toisin päin:
jätä munasarjat (ja normaali hormoonitoiminta) mutta kohtu pois... ei sillä kohdulla oo mitään merkitystä! Itseltäni kohtu poistettiin 4 v sitten, munasarjat ja kohdunkaula jäljellä ja hyvin pyyhkii!!!
 
Viimeksi muokattu:
Christina
Minulla oli lapsettomuuden valinnut naapuri ja hänelle tehtiin jo nuorena jokin toimenpide kuukautisten estämiseksi, mutta kohtua ei poistettu. Kysele asiasta. Minulta poistettiin kohtu suuren myooman takia, mutta silti olisin periaatteesta pitänyt sen, jos olisin voinut. Seksi-elämä koheni jopa, kun ehkäisy ja muut ongelmat katosivat.
 
mammatti
Naiset suhtautuvat kovin tunneperäisesti näihin asioihin. Minusta tärkeintä kuitenkin on se, että asioita katsellaan ensisijaisesti lääketieteellisestä näkökulmasta. Oletko miettinyt sitä, että kun kohtu poistetaan, pääset eroon kuukautisista JA et voi saada vanhemmiten kohdun alueen syöpää, joka kuitenkin on varsin yleistä. Lisäksi vanhemmiten kohtu alkaa yleensä painamaan virtsarakkoa, joten kohdunpoisto vähentää myös sitä riskiä, että tulisi virtsankarkailua vanhemmiten. Kohdunpoistolla siis parantaisit myös tulevaa elämänlaatuasi.

Jos munasarjat poistetaan, niin silloin joutuisit syömään hormonilääkitystä, koska munasarjat tuottavat monia merkittäviä naishormoneja mm. estrogeenia. Ilman munasarjoja ja ilman lääkitystä huomaisit olevasi äkkiä miesmäisempi jne. Munasarjojen poiston jälkeen oikean hormonitasapainon löytäminen keinotekoisesti lääkkeillä ei välttämättä ole ollenkaan "tosta noin vaan" -pikkujuttu.

Jos haluat vaihtoehtoisia kommentteja, käy parilla muulla gynekologilla kysymässä konsultaatiota. Mieti kysymykset etukäteen paperille, jotta saat mieltäsi vaivaavia asioita selväksi. Sinun kohdallasi mietit eri vaihtoehtoja, mutta mietipä sitä, että ihan yhtälailla naiseuden merkki jollekin voi olla esim. rinnat, jotka syövän jälkeen on pakko poistaa. Jos rintasyöpäpotilaatkin kykenevät sopeutumaan hirmuiseen traumaan, niin etköhän sinäkin ole henkisesti sen verran tasapainoinen ihminen, että kykenet lääketieteellisten syiden vuoksi sopeutumaan elämään ilman kohtua. Naiseus ei voi olla (tai ei ainakaan pitäisi olla) kiinni pelkistä yksittäisistä gynekologisista elimistä.
 
heihei kohtu
Minä en myöskään ymmärrä, että kohtu on jollekin noin tärkeä naiseuden mittari. Sitten on tietenkin eri asia jos on nuori ja haluaa vielä lapsia, mutta jos se aika on jo takana niin pois vaan. Eihän se kohtu mihinkään näy. Ei kukaan tiedä onko sinulla kohtua vai ei, ellet sitten sitä muille mainosta.

Minulla on ikää 34 ja odotan kolmatta ja taatusti viimeistä lastani. Kohdussani on myös todettu pari vuotta sitten myoomia, jotka aiheuttavat valtavia ja jatkuvia vuotoja. Se haittaa elämää todella paljon. Sinänsä on aika suuri ihme, että olen ylipäätään raskaana. Mutta kun tämä viimeinen lapseni on syntynyt, aion marssia heti kun mahdollista poistattamaan tämän kohdun. Se on kuulemma ainoa mahdollisuus minullakin saada nämä hirmuvuodot kuriin. Eikä sureta kyllä yhtään. Odotan innolla sitä aikaa kun ei tarvitse välittää siitä milloin alkaa vuoto ja loppuuko se nyt ajoissa ennen sitä ja tätä jne. MInulla ainakin nämä jatkuvat ja erittäin runsaat vuodot ovat olleet todella suuri elämää rajoittava tekijä. Ja yleiskuntoonkin se on vaikuttanut siten, että ilman raudansyöntiä hemoglobiini on jatkuvasti lähempänä 100 tai jopa sen alle. Ette kuulkaa usko kun on ollut ihana olla raskaana. Ei ole vuotoja!
 
kohduton
Oma kohtuni poistettiin 10 vuotta sitten. Olin silloin 37 vuotias. Koko siihen astisen elämäni kärsin runsaista kuukautisista ja viimeisinä aikoina ennen kohdun poistoa, en enään uskaltanut lähteä ruokakauppaankaan koska vuoto oli niin runsasta, samoin hyytymiä plumpsahteli aina pytyllä istuessani. Yleiskuntoni oli todella huono ja hb hyvin alhainen. Lisärautaa piti syödä purkista ja vatsa oli sitä kautta aina kipeä. Näin jatkui siihen asti kunnes tulin raskaaksi. Synnytin ainokaiseni 36 vuotiaana "vanhuksena", roimasti ennen laskettua aikaa. Silloin selvisi, että kohdussani oli kasvaimia jotka olivat painaneet istukan irti.
 
kohduton
Oma kohtuni poistettiin 10 vuotta sitten. Olin silloin 37 vuotias. Koko siihen astisen elämäni kärsin runsaista kuukautisista ja viimeisinä aikoina ennen kohdun poistoa, en enään uskaltanut lähteä ruokakauppaankaan, koska vuoto oli niin runsasta, samoin hyytymiä plumpsahteli aina pytyllä istuessani. Yleiskuntoni oli todella huono ja hb hyvin alhainen. Lisärautaa piti syödä purkista ja vatsa oli sitä kautta aina kipeä. Näin jatkui siihen asti kunnes tulin raskaaksi. Synnytin ainokaiseni 36 vuotiaana "vanhuksena", roimasti ennen laskettua aikaa. Silloin selvisi, että kohdussani oli kasvaimia jotka olivat painaneet istukan irti. Eikä vauvalla ollut siellä paljoakaan tilaa elää, kun kohtuni oli kuin perunasäkki, kasvainia täynnä. Jouduin 3 kk;n päästä tähystysleikkaukseen, jossa yritettiin poistaa kasvaimet niin , että saisin aikaa harkita toisen lapsen tekoa heti ensimmäisen perään. Meille riitti tämä yksi lapsi. Sain eri vaihtoehdoista valita mitä halusin ja valitsin kohdun poiston.

En ole päivääkään katunut päätöstäni. Elämän laatuni parani huomattavasti. Yleiskuntoni parani. Olen nyt kuin eri ihminen, jaksan taas pitää huolen itsestäni. Jopa seksi-elämäkin muuttui parempaan suuntaan. Ja mikä parasta minulle tehtiin sellainen kohdun poisto leikkaus, missä säästettiin munasarjat enkä näin ollen joudu syömään hormonivalmisteita.

Et menetä kohdun myötä naisellisuuttasi etkä seksuaalisuuttasi. Päin vastoin, sen jälkeen sinun ei tarvitse murehtia ehkäisyä ja raskaaksi tulemista. Kuten eräs mummo siellä naisten osastolla sanoi : " eikö yleensä heitetä pois sellainen tavara mitä ei tarvita?", minusta se oli osuvasti sanottu.

Lisäksi olen kiitollinen sille lääkärilleni, joka ehdotti minulle kohdun poistoa iästäni huolimatta. Sain aloittaa uuden, terveen ja laadukkaan elämän hänen leikkauksensa ansiosta.

Kehoitan sinua miettimään mihin kohtua tarvitset ja tutkimaan mistä kuukautisveri tulee ja mikä merkitys naisen munasarjoilla on, ja haluatko syödä keinotekoista hormonia loppu elämäsi?
 
höpöjuttuja sinulla
Olen kyllästynyt hormoneihin ja kuukautisiin: Olen käyttänyt e-pillereitä ja hormonikierukkaa kohta 30 vuotta! En halua hormoneja enää!

Haluan saada kuukautiset kokonaan pois, mutta en haluaisi kuitenkaan poistaa kohtua, vaikka en aiokaan tehdä lapsia. Kohtu on mulle seksuaalisesti, naisellisesti ja henkisesti tärkeä.

Eli haluan säästää kohdun, mutta päästä eroon kuukautisista!

Vai voiko pelkät munasarjat poistaa?
Kuukautiset saa loppumaan vain kahdella tavalla: poistamalla vuodon aiheuttavan elimen eli kohdun, tai hormonaalisesti. Sinä et hormonivalmisteita halua käyttää, joten oikeastaan kohdunpoisto on ainut keino saada vuodot loppumaan. Kuten täällä onkin kirjoitettu, niin älä hupsuttele ja tee helposta hommasta vaikeaa! Seksuaalisuus ja naisellisuus asuvat fyysiseltä kannalta nimenomaan munasarjoissa, ei kohdussa.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea päätös
Luin hieman hämmentyneenä ap:n kirjoituksen. Erityisesti en ymmärtänyt ollenkaan mainintaa "ehkäisyksi implantit munanjohtimiin". Tullakseen raskaaksi tarvitaan sekä munasarjat että kohtu. Jos haluat pelkästään ehkäisykeinon, voi munanjohtimet katkaista ja sitoa, mutta jos kohtu tai munasarjat on poistettu, et tietystikään tarvitse tällaista ehkäisykeinoa.

Olen lapseton 46-vuotias nainen, joka lähes 20 vuoden lapsettomuuden, lukuisten hedelmöityshoitojen ja kolmen gynekologisen leikkauksen jälkeen päätyi kohdunpoistoon. Minulta on jo aikaisemmin poistettu kystia, endometriooma, endometrioosia sekä kaksi myoomaa.

Gynekologini suositti minulle kohdunpoistoa jo kolme vuotta sitten, mutta jotenkin elättelin toivoa, että sittenkin voisin vielä tulla raskaaksi. Silloin minulla oli kohdun lihaksessa kaksi 5 sentin myoomaa. Lopulta tulin järkiini ja menin poistamaan myoomakohtuni, joka painoi reilusti toista kiloa. Myoomathan kasvavat koko ajan ja voivat lopulta tulla niin suuriksi, että painavat vatsaontelossa lähes kaikkia sisäelimiä. Myoomakohdun kanssa voi tulla raskaaksi, mutta keskenmenon ja kohdun kuolion riski on suuri.

Kärsin monta vuotta aivan järkyttävistä kuukautiskivuista, joihin popsin särkylääkkeitä kuuden tunnin välein. En ole kovin kipuherkkä, mutta kuukautiskivut olivat kovia kouristuksia, ehkä jotakin lievän synnyspolton omaisia (en osaa kuvailla, koska en ole koskaan kokenut synnytystä).

Kuukautiseni tulivat kolmen viikon välien ja kestivät noin viikon. Vuodot olivat niin runsaita, että kaikin mahdollisin varustein pystyin olemaan tunnin pääsemättä vessaan. Kannoin aina mukanani paistsi vara-alusvaatteita myös mustia pitkiksiä. Olin sitä ennen joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa olin yltä päältä veressä.

Nukuin todella huonosti, sillä kipulääkkeistä huolimatta suurten hyytymien aiheuttamat kiputilat herättivät minut usein. Ainoa ratkaisu oli mennä keskellä yötä lämpimään suihkuun, joka laittoi hyytymät liikkeelle.

Kaiken kukkuraksi olen viimeiset kolme vuotta kärsinyt jatkuvasta anemiasta.

Minulta poistettiin tänä vuonna kohtu, enkä ole kaivannut sitä hetkeäkään! Kohdun napukka jätettiin jäljelle, samoin munasarjat, sillä ne olivat lääkärin mukaan toimivat ja siistit. Jännitin viimeiseen saakka, saanko pitää moneen kertaan leikellyt ja punkteerauspiikillä tökityt munasarjani.

Kohdulla ei ole mitään merkitystä, jos ei halua lapsia tai ole enää mahdollisuutta saada niitä. Koska olet 48-vuotias ja kerrot, että et halua lapsia, et todellakaan tarvitse kohtua mihinkään. Käyttämätön kohtu on periaatteessa pelkkä syöpäriski. Kohdun poistamisen jälkeen elämänlaatu paranee merkittävästi ja kuukautiset jäävät pois.

Sen sijaan toimivia munasarjoja ei missään tapauksessa kannata poistaa ellei lääkäsi sitä nimenomaan suosita. Ne tuottavat estrogeenia eli naishormonia. Jos munasarjat poistetaan, alkavat vaihdevuodet tai tilanne korjataan estrogeenikorvaushoidolla. Miksi haluaisit nopeuttaa vaihdevuosiasi? Se nyt ei ainakaan naisellisuuttasi lisää!

Miheni ei edes huomaisi, että kohtuni on poistettu, jos ei sitä tietäisi. Sen voi huomata vain katsomalla vatsanpeitteiden sisäpuolelle.

Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, mutta tässä meitä on aika monta kirjoittajaa, joilla on hyvin samansuuntaisia kokemuksia.
 
Naisellisuus
"Jos munasarjat poistetaan, alkavat vaihdevuodet tai tilanne korjataan estrogeenikorvaushoidolla. Miksi haluaisit nopeuttaa vaihdevuosiasi? Se nyt ei ainakaan naisellisuuttasi lisää!"

Tämä ei pidä paikkaansa. Jos kohdunpoiston jälkeen käyttää estrogeenia, vaihdevuodet eivät ala, limakalvot ja lihasten kimmoisuus pysyvät kunnossa paremmin, kuin heillä, jotka eivät hormonihoitoa käytä. Silloin, kun kohtu on poistettu, vuotoja ei tarvita kohdun puhdistamiseen ja tarvitaan vain estrogeeni, mutta ei pogesteronia.

Tämän koen myös omakohtaisesti, olen erittäin tyytyväinen omaan tilanteeseeni.
 
vaahtera
Älä anna poistaa kohtua, ellei ole erittäin painavia syitä. Myyomat eivät sitä ole, elleivät sitten ole niin isoja, ettei niiden poisto onnistu muuten. Minua yritettiin kovasti painostaa kohdunpoistoon, ja
sain siitä aika suuren epäluulon suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää kohtaan. Onneksi sain myoomani poistettua normaalilla avoleikkauksella. Kirjoitin siitä tänne aikaisemmin.

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1835453/myoomien-poisto-ilman-kohdunpoistoa/

Kohdunpoistolla on tutkittuja haittavaikutuksia, jotka toteutuvat osalla potilaista. Leikkaava lääkärini myönsi ne ja selitti lisäksi, miten munasarjojen verenkiertoon vaikuttavat myös ne pienet verisuonet, jotka tulevat kohdusta ja jotka katkaistaan kohdunpoistossa. Isot verisuonet toimivat edelleen, mutta pienilläkin saattaa olla vaikutusta. Munasarjathan siis huolehtivat seksuaalisuudesta.

Naisen seksuaalisuus on monimutkaisempi asia kuin jotkut lääkärit haluaisivat uskoa. Esimerkiksi munasarjojen toiminta voi tässä suhteessa olla yksilöllistä ja riippua toisilla esimerkiksi kohdun toiminnasta enemmän kuin toisilla. Toinen asia on, että orgasmissa kohtu supistelee voimakkaasti ja vaikuttaa näin seksuaaliseen tyydytykseen.

Virtsaongelmat ja vaihdevuosien keskimääräinen aikaistuminen ovat monissa tutkimuksissa todettuja kohdunpoiston mahdollisia sivuvaikutuksia. Itse jäin miettimään esimerkiksi sitä, että kohdunpoiston jälkeiset (tutkimusten mukaan useiden vuosienkin viiveellä ilmaantuvat) virtsaongelmat saattavat johtua joidenkin hermotuntemusten heikentymisestä leikkauksessa, ja silloin ei esimerkiksi minun erinomainen, monipuolisella liikunnalla saatu lihaskuntoni auta mitään niiden ehkäisyssä. Olisi mielenkiintoista tietää, onko jossain tutkimuksessa onnistuttu määrittelemän linkkiä kohdunpoiston ja näiden (siis useissa tutkimuksissa havaittujen) virtsaongelmien välillä? Lääkäreillä voi olla tästä omat tulkintansa, mutta onkohan aiheesta tutkimusta. Minä kysyin sitä eräältä lääkäriltä, joka kovasti suositteli kohdunpoistoa, ja hän vain viittasi kintaalla koko asialle. Kuitenkin lääkärienkin kannan pitäisi perustua tutkimuksiin, ei omiin mielipiteisiin.

Kohdunpoisto vaikuttaa naisen ruumiiseen anatomisestikin. Yksi sen normaali tehtävä on tukea muita ruumiinosia. Ei varmasti ole tässä mielessä katastrofi jos kohtu poistetaan (varsinkin kun huolehtii kunnostaan), mutta esimerkiksi eräs tuttavani, jolta on kohtu poistettu, valitteli sitä ja sanoi, että tuntee kohdun puuttumisen, koska se on eräänlainen "tukilihas".

Itse kyllä lähtisin kohdunpoistoon mielelläni erittäin painavista syistä, joita naistentautien kategoriassa valitettavasti on monia: endometrioosi, syöpä, vaikea kohdunlaskeuma ym. Monella näitä sairastaneella seksuaalielämän laatu varmasti paranee kohdunpoiston jälkeen, kun kamalia oireita aiheuttanut vaiva häviää. Kohdunpoiston mahdolliset haitat ovat siinä suhteessa toissijaisia. Mutta ilman tämänkaltaisia painavia syitä ei ihmisen kannattaisi suostua tärkeän elimen amputaatioon. Kohdulla on omat tehtävänsä, ja se toimii koko naisen elämän ajan.

Myös tunnesyyt kannattaa huomioida harkittaessa erilaisten lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksia. Kohtu, kuten muutkin elimet, on osa ruumiinkuvaa, ja sillä on monia merkityksiä. Psyyke on osa ihmistä. Jotkut lääkärit kohtelisivat potilaita mielellään pelkkänä kehona, koska mieli, tunteet ja ajatukset, toiveet ja muu sälä "sotkevat" heidän työtään. Elämä onkin juuri siksi toisinaan aika vaikeaa, että emme ole robotteja.
 
vaahtera
Lisään vielä, että siitä prosessista, jonka kävin läpi ennen leikkausta, jäi sen takia paha maku, että koin joidenkin lääkärien taholta jonkin verran painostusta kohdunpoistoon. Leikkaava lääkäri kyllä ymmärsi kantani ja kertoi eri vaihtoehdoista.

Erityisen kurja oli se väittely, jonka kävin erään miespuolisen ylilääkärin kanssa. Hän oli juuri se, joka viittasi kintaalla kysymyksilleni tutkimustuloksista, ja valitteli, kuinka paljon vaikeampaa olisi pelkkien myoomien kuin kohdun poisto. Asiallista keskustelua ei millään meinannut tämän kiireisen herran kanssa saada aikaiseksi. Myös eräs minua aiemmin tutkinut naislääkäri oli sanonut kohdusta vain, että "mitä sillä tekee", hänen mielestään se oli ihan turha elin, jos ei enää lapsia hanki. Mainitsi kuukautisten poisjäämisen esimerkkinä kohdunpoiston suurista hyödyistä. Minulle taas kuukautiset ovat aina olleet positiivinen juttu, merkki naisellisuudesta. En ole koskaan kärsinyt kovista kuukautiskivuista enkä runsaista vuodoista, minkä hänkin tiesi, mutta silti olisi pitänyt olla iloinen, että kohdunpoiston myötä minulla olisi mahdollisuus päästä tästä normaalista naisen elämään kuuluvasta ilmiöstä.

Kohtuun liittyy monenlaisia asenteita ja tunteita yhtä lailla lääkärien kuin potilaidenkin keskuudessa. Helppo ase keskustelussa on verhota omat reaktionsa järjen kaapuun.

Joku mainitsi, että rintasyöpäpotilaatkin joutuvat toipumaan rinnan poiston psykologisista vaikutuksista. Kyllä joutuvat, ja monelle se onkin erittäin vaikeaa. Ei heidän kuitenkaan oleteta suhtautuvan asiaan tunteettomasti. Rinta poistetaan vain välttämättömästä pakosta, ja pyritään säästäviin leikkauksiin. Miksei samoin suhtauduta kohtuun? Eikö naisilla saisi olla tunteita tätä ruumiinosaansa kohtaan, jolla sentään on vahva symbolinen merkitys lisääntymiseen ja seksuaalisuuteen liittyen ja sen lisäksi monia tieteellisesti tutkittuja fysiologisia tehtäviä? Miksi juuri kohdusta oletetaan haluttavan päästä eroon tietyn iän tullen?

No, ihan selväksi tuli minulle koko prosessissa, että myoomien poisto on lääkäreille hankalampaa ja työläämpää kuin kohdunpoisto, ja tulee myös yhteiskunnalle hiukan kalliimmaksi. Suomessa tehdään tutkimusten mukaan enemmän kohdunpoistoja kuin missään muussa Euroopan maassa.

Myoomien uusiutuminen on mahdollista, ja se onkin ainoa asiallinen peruste jonka vuoksi itsekin harkitsin jossain vaiheessa vakavasti kohdunpoistoa. Myoomat eivät kuitenkaan välttämättä uusiudu lainkaan (prosentteja en tiedä, olisi mielenkiintoista tietää), ja uusiutuminen on iän myötä koko ajan vähemmän todennäköistä. Iän myötä (olen reilusti päälle nelikymppinen) ne eivät myöskään enää kasva yhtä nopeasti. Pieniä myoomia, jotka eivät aiheuta oireita, ei tarvitse poistaa, tai ne voidaan poistaa myös tähystyksellä, joka on avoleikkausta helpompi tapa. En huolehdi mahdollisesta uusiutumisesta, olen iloinen siitä että olen saanut terveyteni takaisin ja että sain pitää kaikki ruumiinosani tallella. Toistaiseksi ainakin! Kohdunpoisto on peruuttamaton toimenpide, ja sellaiseen kannattaa ryhtyä vain jos ei muita vaihtoehtoja ole.
 
Myoomainen
Kohdunpoistosta olet saanut paljon kommentteja, mutta puuttuisin toiseen asiaan eli ehkäisyyn. Sanot olevasi sinkku, mutta et kerro, seurusteletko. Olet sen ikäinen, että ehkäisyn tarve poistuu luonnollisesti viimeistään muutaman vuoden kuluttua. Kannattaako tuossa vaiheessa enää kovin radikaaleja toimenpiteitä (munajohtimien katkaisu eli sterilointi) tehdä, eikö kondomi riittäisi?
 
My Way
Naisessa ei ole turhia elimiä.

20 vuoden päästä kohtuja ei poisteta enää tähän tahtiin.

Kohtu on monelle naiselle turvaa antava 'sisätila', josta ei tule luopua noin vain.

Kohtu ei ole elin vain lasten tekemistä varten. Sillä on myös muita funktioita.

Tiesittekö muuten sen, että kohtu ei vanhene koskaan!

Lämpöpallohoidolla saa kuukautisvuodon vähemmäksi tai jopa loppumaan kokonaan.

Sitaatti:
Lämpöpallomenetelmä tuo tulevaisuudessa kymmenien miljoonien markkojen säästöt, sillä sen avulla noin 2000-2500 potilasta välttää kohdunpoistoleikkauksen. Säästöt tulevat sairaala- ja sairaslomakustannuksissa, sillä toimenpide voidaan tehdä polikliinisesti ja jo seuraavana päivänä potilas on työkykyinen. Lisäksi potilaat säästyvät leikkauksen vaivoilta ja kivuilta. Lämpöpallohoito voidaan tehdä polikliinisesti, kohdunsuun paikallispuudutuksessa. Kohtuun viedään vaginan kautta ohueen katetriin kiinnitetty pehmeä, elastinen pallo. Pallo täytetään steriilillä liuoksella siten, että se laajenee ja täyttää kohtuontelon. Pallossa oleva liuos kuumennetaan 87 asteeseen ja hoito kestää kahdeksan minuuttia. Pallo tyhjennetään ja poistetaan kohdusta. - Ylilääkäri Aarre Kivelä, Oulun yliopistollisesta sairaalasta -
 
Usein on vaihtoehtoja
Tutkimus kohdunpoistosta:
https://oa.doria.fi/handle/10024/5465

Tutkittua kohdunpoistosta:
Apu

Kohdunpoiston vaikutus munasarjojen toimintaan:
www.kaypahoito.fi - Suositukset
www.kaypahoito.fi - Suositukset

Kohdunpoiston rinnalle vakiintunut uusia hoitomuotoja
Kohdunpoiston rinnalle vakiintunut uusia hoitomuotoja


Kohtuontelon lämpöpallohoito
Tietoa sairauksista ja hoidosta / Naistentaudit ja synnytykset / Gynekologinen päiväkirurgia - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri


Lämpöpallohoito - vaihtoehto kohdunpoistolle
Terveyskammari - Lämpöpallohoito


Essure toimenpide eli implantit munanjohtimiin
Mikä Essure on?
 
Breezie
Aika Kättärille on elokuun loppupuolella. Mullehan ei ole vielä tehty edes kunnon gynekologista tutkimusta. Terviksen sijaislääkäri yritti kurkkia sisääni, kun oli pitkittyneet ja runsaat menkat, mutta kunnon välineet puuttuivat. Hän oli juuri se, joka sanoi: Kohtu pois.

Olen lukenut kommenttinne, kiitos niistä!

Jos miehellä on genitaali-alueella/sisäelimissä kasvaimia, vain ääritapauksissa 'jotain' operoidaan pois (kives mahdollisesti?). Siittimeen ei taatusti kosketa.

Uskon, yhtäläiseen voimaan koskien miesten ja naisten seksuaalisuutta. Se on monitahoinen voima, se on elinvoima myös. Kunpa joku tutkisi onko iäkkäiden naisten elämänhalussa eroja kohtunsa säilyttäneillä ja heillä, joilla kohtu on poistettu? Onko pitkäaikaisosastoilla vuosikausia makaavilla iäkkäillä naisilla kohdut tallella vai ei?

Johtuuko useiden naisten parantunut seksielämä kohdunpoiston jälkeen siitä, ettei enää tarvitse pelätä tulevansa raskaaksi tai ettei tarvitse enää kärsiä elämää haittaavista kuukautisista tai muista vuodoista? Olen toisaalta kuullut myös, että monia vanhempia naisia seksi ei kiinnosta enää tippaakaan. En tiedä, onko heillä kohdut tallella vai ei. Monet ovat sanoneet ottavansa mieluummin koiran kuin miehen elämäänsä ...

Raskauden, kuukautisten ja kasvaimien ongelmien ratkaisu ei mielestäni kuulu olla kohdun poisto. Vaihtoehtoja on oltava olemassa Suomessa, Pohjoismaissa, Euroopassa!

Näillä näkymillä tulen panemaan hanttiin ja aion pitää kohtuni. Toisaalta se tuntuu taistelulta patriarkaalisen maailman arvoja vastaan (arvoja, jonka puolesta myös miljoonat naiset liputtavat, koska hyötyvät siitä omissa elämissään), mutta kamppailen sen minkä jaksan, otan mahdollisesti kamun tuekseni ja katsotaan mitä tapahtuu ...? Voi käydä niinkin, että annan periksi, jos voimat eivät riitä ...?

Itse haluan tällä hetkellä, että myoomat hoidetaan laserilla tai muutoin veks, lämpöpallo tmv. käsittely kohdun pinnalle mahdollisten ylimääräisten vuotojen vähentämiseksi ja raskauden ehkäisyksi implantit munanjohtimiin (plus kondomi, katumuspillerit käytössä mahdollisesti ja tapauskohtaisesti).

53-vuotias työkaveri (eronnut, 2 aikuista lasta) tuli raskaaksi, vaikka ei olisi enää missään tapauksessa pitänyt tulla. Raskautta luultiin kasvaimeksi myös lääkärin taholla 5-6 kuukauteen asti. Kun asia selvisi, ei raskautta enää saanut keskeyttää? Nainen synnytti down-tytön, jonka isä on naisen naapuri. Rankkaa on kuulema ollut, vaikka mies kantaa 'oman osuutensa vastuusta'.

Kumppania mulla ei ole nyt. Olen ollut vuoden selibaatissa (viime kesänä oli vielä yksi jonkin verran vakituinen mies kuvioissa) ja harrastanut sooloseksiä. Olen aika vahvasti seksuaalinen.

Vatsanalue on aina ollut minulle tärkeä, myös sisäpuolelta. Uskon, että kohdulla on seksuaalista merkitystä kohdallani. Henkisesti vatsanalue ja kohtu ovat minulle turvan, voiman, lohdun ja kasvun keskus sekä osa naiseuttani. Luulen, että sillä, etten ole ollut raskaana ja synnyttänyt, enkä tule synnyttämään - on merkitystä tapauksessani. Kummilapsia minulla on muuten 5 kappaletta. Fyysisesti - en halua, että elimiäni poistetaan tuosta vaan, lähes turhaan, vain koska niin on ollut käytäntö ja vain koska niin ulkoapäin ja 'ylhäältäpäin' ohjaillaan ja sanellaan.

Olen itse itseni ainoa omaisuuteni. Kehoni, elimeni, mieleni, seksuaalisuuteni ...

'Sisätilasta' sen verran, että monet naiset viihtyvät enemmän sisällä kuin ulkona, luultavasti juuri turvan takia? Ison auton sisällä on turvallista olla? En omista itse autoa, vaan liikun julkisilla.

Kyseenalaistajia ja toisinajattelijoita tarvitaan aina muuttamaan joku vakiintunut käytäntö ihmisille paremmaksi. Voisinhan pyytää poistamaan samalla klitorikseni ja ompelemaan minut lähes umpeen?

Tykkään olla sisältäpäin ohjautuva. Kuuntelen muiden mielipiteitä ja asiantuntijoita. Minussa on herkkyyttä, joka on mulle ainakin sitä, että minulla on vahva yhteys itseeni ja tunteisiini ja se on tärkeää minulle. Minua pidetään suht fiksuna. Jalat eivät ole aina maassa, mutta kuka niin jaksaisi elää koko ajan? Minulla on maalaisjärkeä, mutta en halua olla enää mikään 'hyvä äijä'.

Minut on raiskattu v. 2003. Olen siis yksi niistä monista tuhansista tässä maassa, jotka ovat kokeneet sen karmeuden. En tiedä vielä, onko tällä merkitystä kohtu-asiaani? Elämääni sillä on ollut ja on merkitystä. Mummini muuten tunnusti äidilleni kuolinvuoteellaan 91-vuotiaana tulleensa aviomiehensä raiskaamaksi, josta sitten ensimmäinen neljästä pojasta sai alkunsa. Isäni on siinä katraassa toiseksi nuorin.

Elämässä sattuu ja tapahtuu, meille kaikille ...

Kirjoitan asiani etenemisestä ...

"Asioilla on taipumus järjestyä, jos ei hyvin, niin jotenkin muuten."
 
Myoomainen
Jos miehellä on genitaali-alueella/sisäelimissä kasvaimia, vain ääritapauksissa 'jotain' operoidaan pois (kives mahdollisesti?). Siittimeen ei taatusti kosketa.
Siitintä ei minusta voi verrata kohtuun, vaan pikemminkin emättimeen. Kohtua vastaava elin miehellä voisi olla eturauhanen, joka poistetaan aika usein eturauhassyöpätapauksissa. Eturauhasen poiston vaikutukset miehen seksuaalisuuteen ovat yksilöllisiä.

Jos kohtu on sinulle noin tärkeä, ei auta muu kuin yrittää löytää lääkäri, joka asian ymmärtäisi. Julkiselta sektorilta sellaista tuskin löytyy, myoomavaivat hoidetaan hedelmällisen iän ylittäneiltä (jollainen sinäkin käytännössä olet, vaikka teoreettinen raskauden mahdollisuus onkin olemassa) kohdunpoistolla juurikaan potilaan kanssa neuvottelematta.

Suomessa kohdunpoisto on harvinaisempi kuin esimerkiksi USA:ssa, ainakin tällaisen käsityksen olen saanut vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa koskevista tutkimusuutisista. En oikein usko sen vaikuttavan yleisterveyteen ja elinvoimaan niin paljon kuin väität. Esimerkiksi seksi saattaa alkaa kohdunpoiston jälkeen päinvastoin kiinnostaa enemmän, kun pitkittyneet vuodot ja muut vaivat ovat poistuneet. Toisaalta kohtunsa säilyttänyt saattaa myös menettää kiinnostuksensa, miljoonista eri syistä. Haluhan syntyy ennen kaikkea korvien välissä, jos on syntyäkseen ja haluttomuuden syyt ovat käsittääkseni melkein yksinomaan psyykkisiä.
 
Viimeksi muokattu:
haluhaluhalu?
Minua kiinnostaisi tietää, mikä siinä seksuaalisessa halukkuudessa on niin hirveän tärkeää? Haluilla on taipumusta joka tapauksessa hiipua iän myötä, eikä siinä ole mitään vikaa, sairasta eikä väärää, ettei seksiä niin hirveästi halua.

Minusta on läpiseksualisoidun länsimaisen kulttuurin syytä, että ihmiset niin hirveästi pohtivat näitä erotiikka-asioita ja ottavat stressiä omasta halun puutteestaan, ulkonäöstään, seksin määrästä jne. Tärkeintähän on että ollaan tasapainossa ja sopusoinnussa itsen kanssa. Jos ajattelet luonnollisuuden kannalta, niin eikös ole ihan luonnollista, että hedelmällisessä iässä olevaa kiinnostaa seksi, ja hedelmällisen iän ohittanutta taas ei?

On myöskin tosi omituista Breezie että rinnastat kohdunpoiston naisen ympärileikkaukseen tai miehen kastrointiin. Kohdunpoiston voisi rinnastaa eturauhasen poistoon, kuten edellinen kirjoittikin, tai sitten kiveksen poistoon. Näitä molempia tehdään miehille kyllä.

Kyseessä on myös kustannuskysymys. Ei tällä yhteiskunnalla ole varaa kaataa rahaa fiilikseen ja luuloihin perustuvien mielihalujen toteuttamiseen. Kohdunpoisto on vähäriskinen, pitkällä tähtäimellä huokea ja tehokas toimenpide juurikin myoomien ja muiden potentiaalisesti erittäin ikävien vaivojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Se osataan tehdä oikein koko maassa, samaa ei voine sanoa lämpöpallohoidoista ja muista erikoisuuksista, jotka ovat harvalukuisempien asiantuntijoiden varassa. Kukaan ei ryhdy kohdunpoistoon "tuosta vain" ja ilman perusteita. Lisäksi halusit itse, että kuukautisia ei tulisi - no mutta eihän lämpöpallohoito tai sterilisaatio niitä poista!

Kohdunpoistohan on muuten nimenomaan patriarkaalis-katolisen yhteiskunnan kauhistus ja tabu. Kohdunpoiston salliminen on juurikin edistyksellistä ja tasa-arvoista terveydenhuoltoa. Jos ehkäisyasioista puhutaan, niin taukoviikko e-pillereissä on nimenomaan sen vuoksi, että muutoin katolisperäiset intressiryhmät terveyspolitiikassa olisivat estäneet niiden markkinoille tulon. Mitään lääketieteellistä perustetta tai tarvetta taukoviikolle ja tyhjennysvuodolle e-pillerien syöjällä ei ole. Nykyään monet syövätkin jo useampia liuskoja e-pillereitä putkeen ja saavat pyhän kohtunsa pois sitten kun eivät sitä enää tarvitse ja kun se aiheuttaa vain pulmia.
 
???
Miksiköhän naispuoliset lääkärit eivät poistata kohtuaan, kun ääritapauksissa?

Kavereistaan he kyllä kertovat, kuinka hyvää heidän elämänsä on kohdunpoiston jälkeen, mutta omasta kohdusta pidetään kiinni viimeiseen asti.

Onkohan niin, että 'rahvaan' kohdut joutaa pois, mutta 'eliitti' saa kohtunsa pitää?
 
niinvissiin
Eipä niitä kohtuja oikeasti huvikseen poisteta, uskokaa jo! Rahvaalta varsinkaan, saa olla tyytyväinen jos julkiselta puolelta mitään hoitoa saa mihinkään.

Kuinkahan paljon tuollaiset heittelyt perustuvat juoruihin ja luuloihin - vai onko tehty joko tutkimus "kohdunpoistot ammattiryhmittäin"?

Miten tämä asia tuntuu olevan niin hirveän vaikea ja tunnepitoinen? Kohtua ei huvikseen poisteta, mutta jos se poistetaan, useimmilla elämänlaatu paranee tai pysyy ennallaan, ei huonone. Ellei sitten itse ota sellaista asennetta, että virkaheitto kudosmöykky on jotenkin elämän ja onnellisuuden kannalta asian ytimessä.
 
Info
Eturauhasen syöpää hoidetaan eri tavoilla, mm.:

•leikkaus
•sädehoito
•hormonihoito
•solunsalpaajat eli sytostaatit


Leikkaus- ja sädehoito ovat tutkimusten mukaan eloonjäämisen kannalta yhtä tehokkaita hoitoja.


Sädehoito = SH Leikkaus = L Oireet vuoden kuluttua %

SH L

33 75 Ei erektiota viimeisen 4 viikon aikana

67 93 Erektio ei riitä yhdyntään


12 6 Ripuli

19 6 Ulostuspakko


10 19 Tiheä virtsaamistarve

2 11 Tiputtelu


5 35 Virtsanpidätyskyvyttömyys, joka vaatii vaipan



Henkisesti kivesten poisto voi tietenkin olla raskas ja siitä syystä lääkehoitoa onkin alettu käyttää yhä enemmän.

Täältä kaikki:
Eturauhasen syövän hoito - Syöpäjärjestöt
 
Oikea päätös
"Jos munasarjat poistetaan, alkavat vaihdevuodet tai tilanne korjataan estrogeenikorvaushoidolla. Miksi haluaisit nopeuttaa vaihdevuosiasi? Se nyt ei ainakaan naisellisuuttasi lisää!"

Tämä ei pidä paikkaansa. Jos kohdunpoiston jälkeen käyttää estrogeenia, vaihdevuodet eivät ala, limakalvot ja lihasten kimmoisuus pysyvät kunnossa paremmin, kuin heillä, jotka eivät hormonihoitoa käytä. Silloin, kun kohtu on poistettu, vuotoja ei tarvita kohdun puhdistamiseen ja tarvitaan vain estrogeeni, mutta ei pogesteronia.

Tämän koen myös omakohtaisesti, olen erittäin tyytyväinen omaan tilanteeseeni.
Kerropa, mikä kirjoituksessani ei pidä paikkaansa vai etkö ymmätänyt lukemaasi? Kun munasarjat poistetaan poistuu naiselta ne elimet, jotka tuottavat estrogeenia. Jos estrogeenin tuotanto loppuu, alkavat vaihdevuodet. Siksi terveitä ja toimintakykyisiä munasarjoja ei yleensä poisteta, koska muuten vaihdevuodet alkavat ennen aikojaan. Oliko tässä jokin asia, jota et ymmärtänyt? Aloittajahan halusi nimenomaan MUNASARJANSA poistettavan, ei KOHTUA.

Ihan riippumatta siitä onko naiselta poistettu munasarjat vai ovatko ne "vanhuuttaan" (eli vaihdevuodet) lakanneet toimimasta, usein käytetään hormonikorvaushoitoa eli käytännössä nykyisin estrogeenilaastareita.

Ei kohdunpoiston jälkeen tarvitse käyttää estrogeenia, koska normaalit terveet munasarjat tuottavat sitä ihan ilman kohtuakin.

Minulta on poistettu kohtu, mutta jätetty toimivat munasarjat. En tarvitse mitään korvaushoitoa "pysyäkseni kimmoisana" sillä minulla munasarjani tuottavat yhtä paljon estrogeenia kuin ilman kohtuakin. Kohdun olemassaolo ei vaikuta estrogeenin määrään.

Munasarjat tuottavat myös progesteronia, mutta sillä ei ole enää merkitystä, koska progesteronin tehtävä on valmistaa kohdun limakalvoa raskautta varten. Jos munasarjat eivät enää toimi ja kohtu on jäljellä ei estrogeenia yleensä koskaan käytetä yksin sen aiheuttaman syöpävaaran takia.

Ohessa lainaus sivuilta
Menopaussin jälkeinen hormonihoito :: Terveyskirjasto

Pelkkää estrogeenia ilman taukoja voidaan antaa naiselle, jolta kohtu on poistettu (noin 20 % suomalaisista yli 45-vuotiaista naisista). Muilla estrogeenihoitoon tulee liittää keltarauhashormonihoito (progestiinihoito), jolla estetään kohdun sisälimakalvon paksuuntuminen ja syöpävaara.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä