Epätyypilliset PCO-tapaukset? Kohtalotovereita?

  • Viestiketjun aloittaja Tiitiäinen85
  • Ensimmäinen viesti
Tiitiäinen85
Olen 22-vuotias nuori nainen. Olen kärsinyt jo jonkin aikaa kuukautishäiriöistä, ts. epämääräisistä vuodoista kuukautisten välillä.
Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että minulla on PCO. Sain lääkityksen (Primolut.)

Asia kummastuttaa minua kovin, sillä minulla ei kuukautishäiriöiden ja aknen lisäksi ole muita PCO:lle tyypillisiä oireita. Painoindeksini on normaalin alarajoilla, minulla ei ole ollut verensokeriin liittyviä ongelmia, ei liiallista karvankasvua jne.
Aknea on hoidettu 12-vuotiaasta asti erilaisilla lääkkeillä, mutta tähän mennessä ainoa tehokas oli Diane Nova. Senkin syönnin (kuten muidenkin e-pillereiden) jouduin lopettamaan limakalvojen ohenemisen vuoksi.
Isäni suvussa on paljon aikuisiän diabetesta, voisi jopa sanoa että melkeinpä joka toinen ylipainoinen suvun jäsen sairastaa sitä. Suvussa on ollut paljon hyvin lihavia naisia.
Voiko siinä piillä selitys tähän?
Äitini sanoi, ettei hänellä ole koskaan ollut PCO-oireita, mutta silloin kun hän halusi hankkiutua raskaaksi (olen esikoinen,) hän joutui syömään hormoneja ja hänelle tehtiin mm. laparoskopia, sillä raskaus ei muuten alkanut. Yhtäläisyyttä?
Äitini on muuten hoikka ja verenpainetautia lukuun ottamatta kaikin puoli terve nainen, on aina ollut.

Olisi mukavaa kuulla varsinkin kohtalotovereiden kommentteja.
 
.......
Kenties olet sekoittanut keskenään PCO:n ja PCOS:n. Moni lääkärikään ei tiedä että PCOS ja PCO on eri asia. (ellei ole erityisesti kouluttautunut tähän tautiin)
 
paatuuu
Mulla kans gynellä todettiin ultralla että munasarjoissa on useita rakkuloita. Mutta siihen ne yhtäläisyydet sitten jääkin, nimittäin mitään muita "oireita" ei sitten olekkaan. Eikä mulle muutan gyne sanonutkaan, totesi että tämä pco se on ja voit vaikka katsoa netistä mitä se tarkoittaa.
Menin sitten terveyskeskuslääkäriin kun katsoin netistä mitä kaikkea siihen liittyy (esim. hirsutismi ym...) ja pyysin päästä verikokeisiin että katsotaan edes onko sitä (mitä lie) mies hormoonia (se nyt olikaan). No terveyskeskus lääkäri sitten valaisi että taudin toteamiseen tarvittaisiin vissiin muutama eri "lisä" vaiva että voidaan todeta varmaksi että kyse on pco:sta. Esim. epäsäännölliset kuukautiset, lihavuus, hirsutismi, ym, ym...
Nyt odotellaan sitten niitä verikokeitten tuloksia. Mutta jos ne on normaalit niin mitähän muuta ne rakkulat sielä munasarjoissa voi olla? Onko tietoa?
 
.... ...
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäinen85:
No, kun hain tietoa netistä, niin voisi sanoa, että 99% artikkeleista ilmiötä kutsutaan nimellä PCO (jopa gynekologien kirjoittamissa.)
So? Silti Pcos ja Pco ovat kaksi eri asiaa.

Netti on täynnä myös näiden kahden tausin eroja kertovia sivuja.

Yksinkertaisemmat tuossa: http://fi.wikipedia.org/wiki/PCO
 
tätäkin vaivaa poteva
Asiansa osaava ja täsmällistä kieltä käyttävä gyne puhuu pco-tyyppisistä munasarjoista, jos muita oireita ei löydy tia niitä on vähän. Jos munasarjat on kovin rakkulaiset, niin ei se oikein muuta voi olla kuin tätä pco-tyyppistä rakkulointia. Eli tarkoittaa suomeksi sitä, että munasarjojen kuorikerros on niin kova, etteivät munasolut pääse irtautumaan vaan jäävät rakkuloiksi munasarjoihin. Lihavuus ei muuten ole pco:n oire vaan usein jopa sen syy.
 
kylläkin
mitä eroa pco:lla ja pcos:lla on mukamas? ne on kyllä kaks ihan samaa asiaa, toi s on vaan sanasta syndrome, mitä ei aina käytetä. tai ehkä voidaan sanoa että on polykystiset ovariot, ilman että on ihan se varsinainen syndrooma....
ja, pco-syndrooma voi olla myös ihan normaalipainoisella, mun sisko on siitä hyvä esimerkki. ainoa oire oli poisjääneet kuukautiset, on ihan täysin normaalipainoinen, eikä liikakarvoitusta tms. ja asiansa osaava gyne näki sen HETI ultrassa, molemmissa munasarjoissa sama juttu.
 
Tiitiäinen85
Alkuperäinen kirjoittaja .... ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäinen85:
No, kun hain tietoa netistä, niin voisi sanoa, että 99% artikkeleista ilmiötä kutsutaan nimellä PCO (jopa gynekologien kirjoittamissa.)
So? Silti Pcos ja Pco ovat kaksi eri asiaa.

Netti on täynnä myös näiden kahden tausin eroja kertovia sivuja.

Yksinkertaisemmat tuossa: http://fi.wikipedia.org/wiki/PCO
Mutta luulen silti, että saan itseni ymmärretyksi myös käyttämällä nimitystä PCO, sillä niin yleinen se on.
Jos sinulla ei ole tähän ketjuun mitään muuta panosta kuin pilkunviilaaminen, olisi suotavaa olla osallistumatta.

paatuu: Minulla ei ainakaan ole ollut aiemmin sen kummempia kipuja, paitsi nyt kun on ollut outoa vuotoa jo kuukauden päivät.
 
... ...
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäinen85:
Alkuperäinen kirjoittaja .... ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäinen85:
No, kun hain tietoa netistä, niin voisi sanoa, että 99% artikkeleista ilmiötä kutsutaan nimellä PCO (jopa gynekologien kirjoittamissa.)
So? Silti Pcos ja Pco ovat kaksi eri asiaa.

Netti on täynnä myös näiden kahden tausin eroja kertovia sivuja.

Yksinkertaisemmat tuossa: http://fi.wikipedia.org/wiki/PCO
Mutta luulen silti, että saan itseni ymmärretyksi myös käyttämällä nimitystä PCO, sillä niin yleinen se on.
Jos sinulla ei ole tähän ketjuun mitään muuta panosta kuin pilkunviilaaminen, olisi suotavaa olla osallistumatta.

paatuu: Minulla ei ainakaan ole ollut aiemmin sen kummempia kipuja, paitsi nyt kun on ollut outoa vuotoa jo kuukauden päivät.
Ei ole pilkunviilausta muistuttaa että kyseessä ON kaksi eri tautia. Toinen on syndrooma ja toinen on monirakkulaiset munasarjat. Syndrooma on huomattavasti vakavampi kun taas pelkkä PCO astaa hyvin hoitoihin.

On suotavaa olla käyttämättä PCO:sta nimitystä PCOS tai päinvastoin. Aivan sama kuin väittäisit sairastavasi influenssaa vaikka sairastaisit flunssaa.
 
Flower82
Hei,

Tuli vain hieman aiheen vierestä mieleen että oletko kokeillut akneen Roaccutania (reseptillä)? Minun ihotautilääkärini vuosia sitten sanoi, että Roaccutan tehoaa aina akneen, joskin on aika tuju lääke ja hoidon aikana huulet yms. kuivavat aika paljon. Mutta mitään "isoja" sivuvaikutuksia minulla ei koskaan ollut. Kuulemma Diane Novat sun muut eivät läheskään aina tehoa. Minulla eivät mm. tetrasykliinit tehonneet kuin tilapäisesti, mutta Roaccutanin jälkeen iho on ollut erinomainen jo viimeiset 7 vuotta. Joten sitä kannattaa kokeilla, jos et ole niin vielä tehnyt!
 
madde86
Mun kohdalla PCO-syndrooma tuli esiin lapsettomuushoidoissa.
Helmikuussa 2006 päätimme ex-avomiehen kanssa yrittää lasta. Seuraavat menkat mulla kestikin kolme viikkoa ennen, kuin hakeuduin lääkärille.
Katsottiin pari kuukautta, yhä edelleen menkat todella epäsäännölliset ja kesäkuussa sain Terolut -kuurit.
Menkat mulla alkoi sentään jo 11-vuotiaana, yhä edelleen 12vuotta myöhemmin ne ovat aina olleet epäsäännölliset.
Söin parhaimmillaan Teroluttia, Clomifenia sekä Metforminia jokaista kolmea merkkiä 3 tablettia päivässä kolmen viikon ajan -kaiken kaikkiaan 3kuukautta.
Tuloksetta!!
Menkat tuli jopa noiden hormonien aikana.
Tutkimuksissa kävin kaks kertaa kuussa 9kuukauden ajan...
Ainoa selvyys silloin oli lievä PCO-syndrooma...

Sitten tulikin ero, hoidot jäi kesken maaliskuussa 2007.
Maaliskuussa 2009 sain tietää odottavani lasta.
Olin onneni kukkuloilla. Oltiin puhuttu nykyisen avomiehen kanssa alkuvuonna, että haetaan yksityiselle lapsettomuushoitoihin, mutta kun isännälle tuli lomautustieto, päätettiin lykätä ajatusta.
En voinut ensin uskoa millään raskaustestin positiivistä tulosta todeksi.
Kaksi viikkoa meni, etten uskonut sitä.
Vasta kun olin ekalla neuvolakäynnillä rv 7+4 vaadin tehdä raskaustestin, joka näytti vahvaa positiivista.
Vasta sitten aloin uskoa uutisen todeksi.
Talvilomani alkoi 24.4 ja se perjantai-lauantaivlinen yö meillä menikin sitten Taysissa.
Meidän tiitiäinen ei jaksanut eteenpäin, liian lyhyt elämänsä päätyi raskausviikoilla 10+1...

Tuosta on kulunut nyt kolme viikkoa, vuodan jo neljättä viikkoa putkeen eikä tälle vuodolle näy taaskaan loppua.
Normaalia keskenmenon jälkeen, lääkärit vain sanovat.
Saimme lähetteen Terveyskeskuksemme ja Tayssin lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin, jotka pitäisi aloittaa suht pian yksien normikuukautisten jälkeen (mistäköhän mä tiedän, milloinka ne ovat, kun koko ajan vuodan??).

Enää en halua!!
Vuosi mua tutkittiin ja hoidettiin, syötettiin hormoneja...
Kolme vuotta yritin, yritin ja yritin...
...petyin aina vain uudelleen ja uudelleen menkkojen alettua.
Kerran onnemme täyttyy, ja lähes samantien se otetaan meiltä pois.
En halua enää lasta!!
En kestä enää hoitoja!!
En odottelua!
En pettymystä uudesta keskenmenosta...
 
Pcosta kärsivä
Hei kaikki!

Ketju on jo vanha. PCOS :sta on ollut vaikea saada tietoa lääkäristä. Itse on saanut googlettaa ja selvittää asioita. Myöskään mitään suomalaista vertaisryhmää en löytänyt fb. Perustin nyt sellaisen, joten jos eksyt lukemaan tämän ja kärsit PCOS:sta niin liity ryhmään PCOS Suomi. Olisi mukavaa jakaa ajatuksia ja neuvoja toisten kanssa.
 

Yhteistyössä