Erilainen käsitys hygieniasta

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti
Hämmentynyt
Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.

Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.

Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.

Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.

Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.

Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.

Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.

Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?
 
Eri mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt;11585521:
Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.

Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.

Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.

Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.

Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.

Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.

Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.

Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?

Olen eri mieltä, ainakin tuosta jos käyn pissalla yöllä, en käytä bideesuihkua, toisinaan pissattaa useamman kerran yöllä, ei siinä mitään likaannu eikä haise kuselle. Hiukset pesen,kun vaativat pesua,en etukäteen.Onneksi hiukseni ovat kuivat, eivätkä rasvoitu helposti. Kuivaihoisena en ota suihkua joka päivä,hyvin pärjään ja menen ihmisten ilmoille. Toki harjaan hampaat ja teen pikkupesun. Ymmärrä,että kaikkien iho ei kestä jatkuvaa pesua,ei. Onko sinulla muuta elämässäkujin suihkuttelu,pyykin pesu ja vaatteiden vaihto. Vaikuttaa rasittavalta. Nainen olen 47-vuotias.
 
Maanantaina leikattu
Alkuperäinen kirjoittaja Elämä yllättää;11585578:
Entä, jos toivut leikkauksesta etkä voi olla aina puhdas ja siisti, jos et saa kastella leikattua kohtaa. Ei ihme, että ihosairaudet jyllää, ei sitä ihoa saa pestä alinomaa.Neurootikkoja.
24 h leikkauksen jälkeen on jopa suotavaa suihkutella haavaa ja painella se sitten kuivaksi. Uiminen ja saunominen on kiellettyä kunnes tikit tai klipsit on poistettu.
 
hahjuuu-u
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt;11585521:
Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.

Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.

Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.

Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.

Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.

Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.

Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.

Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?
Taitaa hiuksesi olla jo hiukan liian ohkaiseksi muuttuneet. Ei hiuksia saa pestä kuin kolme kertaa viikossa, muuten alkaa ohenemaan. Itse en ihan noin useasti peseydy, varsinkaan aamulla ei tarvi jos illalla on peseytynyt. Miehet nyt ei peseydy kuin pari kertaa viikossa, mutta jos on seksiä, toki silloin mun ukkoni peseytyy. Ei niihin hommiin likaisena aleta. Jos peseytyy päivittäin ja suihkusaippualla pesee, alkaa ihokin kuivua ja kosteusvoidetta kuluu, lisäksi allergiaa tulee, kun oot liian steriili.
 
mielestäni
Kyllä aamuin illoin suihku on jo tuhlausta. Ei todellakaan likaannu yöllä niin paljoa, että pitää aamulla käydä suihkussa. Kyllä tuon on jo enemmän tapa, kuin tarve.

Jos tuossa voisi jollakin tapaa säästää, niin kannattaisi ainakin pissata suihkussa, niin säästyisi yhdeltä pesulta, kun siinä samalla se menisi.
 
Kohtalotoveri
AP, otan osaa. Siisteysstandardini ei ole aivan yhtä korkea kuin sinun, mutta samaistun kyllä kirjoitukseesi. Seurustelin aikoinani miehen kanssa, joka mm. oli sitä mieltä, että kerran läpihikiseksi kastuneen paidan voi aivan hyvin laittaa päälleen toisenkin kerran (juhliin!!) koska se ei pikaisella nuuhkaisulla haissut pahalta. Toki pellava on tässä suhteessa aika hyvä materiaali, eikä välttämättä haisekaan vaikka olisi ollut aivan hikinen ja sitten saanut kuivua kunnolla, mutta minulle pelkkä ajatus pesemättömästä paidasta oli vastenmielinen ja täysin mahdoton.

On vaikeaa olla suhteessa ihmisen kanssa, jonka hygieniakäsitys on noin erilainen. Jonkin verran täytyy joustaa kumpaankin suuntaan, jos haluatte pysyä yhdessä. Voisittekohan esim. yrittää tavoitella kompromissia, jossa mies vaihtaa alusvaatteet ja pesee kriittiset paikat päivittäin, mutta voi pitää päällivaatteita pidempään ja käydä kunnolla suihkussa parin päivän välein. Pystyisitkö elämään sellaisen ratkaisun kanssa? Omaa pesemistäsi sinun ei mielestäni tarvitse vähentää, koska se ei ole keneltäkään pois, vaan sinun osaltasi kompromissi tarkoittaisi, että hyväksyisit miehelle hieman omaa pesutahtiasi vähäisemmän peseytymisen. Eli mies muuttaisi toimintaansa, sinä ajatteluasi.

Minun tekisi mieli sanoa, että toiselta saa ja pitääkin voida vaatia jotain "normaalia" tasoa, mutta on tosi vaikeaa määritellä normaali, kun saman maankin sisällä on niin eri käsityksiä. Kuulin eräästä tutuntutusta, jonka mielestä maitolasia ei tarvitse tiskata, riittää kun huuhtelee... Sinulla ei toivon mukaan sentään ole tätä ongelmaa :)
 
Eri mieltä
24 h leikkauksen jälkeen on jopa suotavaa suihkutella haavaa ja painella se sitten kuivaksi. Uiminen ja saunominen on kiellettyä kunnes tikit tai klipsit on poistettu.

Tuttua, olen ollut polvileikkauksissa. Minusta ap:n peseytyminen vaikuttaa neuroottiselta kuuraukselta. Kenen iho kestää tuollaista, tai hiukset. Kysy ap vaikka asiantuntijalta, sinulla koko elämä pyörii suihkun, pestyjen vaatteiden ja puunauksen ympärillä. Tuskin teet ruumiillista työtä, että edes hikoilisit.
 
Viimeksi muokattu:
hellitä vähän
Kun on lapsuutensa elänyt maalla, jossa kaivovettä piti säästellä, niin oppi pikkupesuihin.

Saunassa käydessä peseydyttiin. Saunottiin kyllä pari kertaa viikossa. Nykyään saunon useammin.
Oikeastaan minä peseydyn liikuntasuorituksen jälkeen. Niiden määrä vaihtelee välillä 3-5 viikossa. Iholle en välttämättä käytä kuin pelkkää vettä. Tietysti ennen isoja juhlia käydään saunassa myös.

Aamulla riittää yleensä pikkupesu: kasvot, niska, kainalot. Ihmiset ovat eri tavoin hikoilevia, joku voi kastella lakanansa joka yö.

Alapesu on hyvä tehdä kerran päivässä. Seksi ja kuukautiset toki vähän tihentävät. Peseytyminen tapahtuu seksin jälkeen, koska muuten on yleispuhdas.

Vaatteet pesen, kun ne ovat likaisia. Urheiluvaatteet joka käytön jälkeen. Toimistovaatteet harvemmin.

Pesikö miehesi itseään useammin ennen kuin muutitte yhteen? Olet silloinkin hyväksynyt hänen puhtautensa.
 
pöhnis
Taitaa hiuksesi olla jo hiukan liian ohkaiseksi muuttuneet. Ei hiuksia saa pestä kuin kolme kertaa viikossa, muuten alkaa ohenemaan. Itse en ihan noin useasti peseydy, varsinkaan aamulla ei tarvi jos illalla on peseytynyt. Miehet nyt ei peseydy kuin pari kertaa viikossa, mutta jos on seksiä, toki silloin mun ukkoni peseytyy. Ei niihin hommiin likaisena aleta. Jos peseytyy päivittäin ja suihkusaippualla pesee, alkaa ihokin kuivua ja kosteusvoidetta kuluu, lisäksi allergiaa tulee, kun oot liian steriili.

Kyllä pään voi pestä joka päivä, ei se letti ohene, miksi ohenisi? Pipon alla tukka rasvottuu jo muutamassa tunnissa ja pää alkaa löyhkää pipopäältä. Atoopikkojen muuten pitääkin pestä itseään, koska iholta pitää saada bakteerit pois.
 
Viimeksi muokattu:
metsäläinen
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt;11585521:
Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa.
Minäkin rakastan suihkussa lotraamista mutta käyn silti suihkussa vain iltaisin (paitsi kesällä, jollon hikoilen urheillessa niin hirveästi että ihan oman mukavuuden takia on pakko ottaa kylmä pikasuihku). Ei iho kestä enempää, ja pidän myös kovin tiuhoja suihkuja kovana tuhlauksena.

Alapesu aamuin illoin ja seksin jälkeen. Limakalvoni eivät todellakaan kestäisi jos pesisin alapääni joka pissan jälkeen -eikä se ole edes tarpeen. Terve alapää ei ala haista.

Hiukset pesen 2-4 kertaa viikossa, riippuen urheiluista ja sen sellaisesta. Tukkani on aika kuiva ja hyvin pitkä, joten se täytyy päästää "likaiseksi" aina välillä. Raikkauteen sekään ei itse asiassa vaikuta, vain ulkonäköön; kun tukka on ihan liimalettinä joskus kun olen pitänyt neljän päivän pesutauon olen haistattanut sitä sekä miehellä että äidilläni jotka varmasti sanoisivat jos haisisin pahalta ja en kuulemma haise. Terve, terveellisesti syövä ihminen ei itse asiassa haise pahalta jos hiki huuhdellaan iholta pois. Pinttynyt hiki tietysti aina haisee, mutta pelkkä hien huuhtelu vedellä riittää pitämään raikkaana jos käyttää suhteellisen väljiä, luonnonkuituisia vaatteita eikä hikoile stressihikeä. Koittakaapa joskus vaikka mökillä. Iho kiittää, kun saa välillä levätä saippuasta.

Oma mieheni ei käy joka päivä suihkussa mutta hän on niin vähän hikoilevaa sorttia, että on aina vähintään yhtä raikas kuin minä. Alapesulla hän käy aina ennen ja jälkeen seksin ollen tässä tarkempi kuin minä, joka pesen vain seksin jälkeen -ihmeesti olen silti suuseksiä saanut.

Alusvaatteet (pikkarit, sukat, toppi/t-paita) tietysti vaihdetaan joka päivä, mutta näin talvella kun suurin osa vaatteista on villaa (ja kesällä pellavaa) ne menevät kyllä monta päivää pesemättä. Tuulettaa tietysti täytyy. Teknisiä vaatteita sitten voikin pitää vain ja ainoastaan sen treenin ajan ja äkkiä pyykkäriin, niin kauhealta ne alkavat haista.

-----------
Ap esitti, että siisteyden puute olisi merkki puuttuvasta elämänhallinnasta. Jossain kohtaa näin varmasti onkin; jos luette juttuja Tuksusta, näette malliesimerkin siitä. Meikkiä lisätään vanhan päälle jne. Aina asia ei kuitenkaan ole niin, ja toisaalta toisinaan ylenmääräinen siisteysintoilu voi olla merkki siitä, että pyritään väkisin hallitsemaan elämää. Sitä en tiedä, mikä on ap:n miehen tilanne. Oleellista varmaan on, vaikuttaako hän puhtaalta/raikkaalta? Jos ap:tä haittaa van TIETO siitä, miten harvoin peseydytään, mutta ei miehen vartalon haju, kyse on vain ällitykestä. Jos mies taas oikeasti haiskahtaa, hän tietenkin peseytyy liian vähän. Toki silloinkin kyse lienee laiskuudesta, ei elämänhallinnan puutteesta.
 
Hyvinvointia
Pääkaupunkiseudulla käytettävä vesi on valitettavasti sellaista, että en ihmettele jos iho pesemisestä kuivaa tai tulee ihottumaa.
Puhtaus on tärkeää ja veden sijaan voi käyttää mm intiimihygieniaan puhdistusemulsiota LV-,Tena, Avalon... tuotteita löytyy.
Ihmisen perustuoksu (puhdas) muuttuu iän myötä (hormonitoiminta) voimakkaammaksi ja siksi päivittäinen hygienia on tärkeää kuten myös vaatteiden vaihtaminen ja peseminen riittävän usein.
Miehillä varsinkin tuntuu olevan outo käsitys alapään hygieniasta. Terskan puhdistaminen tehdään kyllä mutta peräaukon ja nivusten peseminen jää harvemmalle hoidolle.
Vähintä mitä voisi toivoa olisi se, että ainakin ulostamisen jälkeen alapää pestäisiin eikä tyydyttäisi pelkkään wc paperiin. Varsinkin niille henkilöille pesu olisi ehdoton, jotka kärsivät peräpukamista.
Alapesu myös kuukautissuojien vaihdon välillä sekä aktiivisempaa vesihuuhtelua/puhdistusemulsio niille naisille/miehille, jotka kärsivät virtsankarkailusta ja joutuvat käyttämään päivittäin intiimisuojia.
Jalkojen hyvinvointia on se, että jalat pestään päivittäin, kuivataan huolellisesti ja vaihdetaan puhtaat sukat.
 
ap
Onpa todella laidasta laitaan näkemyksiä tästäkin aiheesta.

Voin kertoa, että hiukseni eivät ole mitenkään kärsineet, päinvastoin, pitkät, paksut ja kiiltävät. Ihokin on oikein hyvässä kunnossa :) Ei peseytyminen tarkoita neuroottista jynssäämistä. Enkä oikein usko, että kenenkään tarvitsee ajanpuutteen takiakaan jättää peseytymistä väliin. Alapään suihkuttaminen ei vie enempää aikaa kuin pyyhkiminenkään ja varmaan on sitä paitsi hellävaraisempaakin. En todellakaan ymmärrä miten joku voi haluta esimerkiksi suuseksiä pesemättömällä alapäällä. Onko se suuri vaiva pitää huolta puhtaudesta. Se on paitsi huomaavaista toista kohtaan, luulisi myös itsellä olevan mukavampi olo.

Tässä selaillessani löysin Ellien suuren seksikyselyn, jonka mukaan 47,37 prosenttia siihen vastanneista sanoi kumppanin puutteellisen hygienian vievän seksihalut. Mietin tässä, että kuinkakohan moni jättää kertomatta syyn kumppanilleen, ja kumppani luulee toisen muuten vaan olevan haluton. Tällainen asiahan olisi erittäin helposti korjattavissa. Suihkuun vaan, niin seksi taas maistuu. Itselleni esimerkiksi tämä huono hygienia on ainut syy, miksi mieheni ei saa suuseksiä. Jos olisi puhdas, siis jos voisin todella luottaa, että on kunnolla puhdas, voisi saada suuseksiä vaikka aamuin illoin.
 
Suihkis
Mielestäni suihkuttelu pelkällä vedellä kerran päivässä ja tarpeen mukana rasvaus ei pilaa ihoa. Itse en suihkuttele joka päivä, mutta päivittän pesen alapään. Kakkosen jälkeen myös joka kerta. Minulla on kuiva iho eikä hikeni ole koskaan haissut. En harrasta tällä hetkellä hikiliikuntaa, mutta silloin kun harrastin kävin sen jälkeen suihkussa. Hiukset pesen kaksi kertaa viikossa, jos en käyttäisi lakkaa voisin pestä harvemmin. Hiukseni eivät oikeastaa rasvoitu ollenkaan. Hampaat pesen 3 kertaa päivässä.

Alusvaatteet ja sukat vaihdan päivittän. Paidan joka toinen päivä. Aluslakanat viikottain ja pussilakanan kahden viikon välein.

Miesystäväni on onneksi siisti. Hänen on käytävä joka päivä suihkussa koska tukka rasvoittuu jo vuorokaudessa.

Kyllä se mies omaksuu uudet siistimmät tavat kun vaan jaksat jankuttaa.
 
Kysäise gynekologilta
Onpa todella laidasta laitaan näkemyksiä tästäkin aiheesta.

Voin kertoa, että hiukseni eivät ole mitenkään kärsineet, päinvastoin, pitkät, paksut ja kiiltävät. Ihokin on oikein hyvässä kunnossa :) Ei peseytyminen tarkoita neuroottista jynssäämistä. Enkä oikein usko, että kenenkään tarvitsee ajanpuutteen takiakaan jättää peseytymistä väliin. Alapään suihkuttaminen ei vie enempää aikaa kuin pyyhkiminenkään ja varmaan on sitä paitsi hellävaraisempaakin. En todellakaan ymmärrä miten joku voi haluta esimerkiksi suuseksiä pesemättömällä alapäällä. Onko se suuri vaiva pitää huolta puhtaudesta. Se on paitsi huomaavaista toista kohtaan, luulisi myös itsellä olevan mukavampi olo.

Tässä selaillessani löysin Ellien suuren seksikyselyn, jonka mukaan 47,37 prosenttia siihen vastanneista sanoi kumppanin puutteellisen hygienian vievän seksihalut. Mietin tässä, että kuinkakohan moni jättää kertomatta syyn kumppanilleen, ja kumppani luulee toisen muuten vaan olevan haluton. Tällainen asiahan olisi erittäin helposti korjattavissa. Suihkuun vaan, niin seksi taas maistuu. Itselleni esimerkiksi tämä huono hygienia on ainut syy, miksi mieheni ei saa suuseksiä. Jos olisi puhdas, siis jos voisin todella luottaa, että on kunnolla puhdas, voisi saada suuseksiä vaikka aamuin illoin.
Tiedätkö, että joka ainoan virtsaamisen jälkeen,ei ole tarvetta huuhdella alapäätä.Terve alapää ei haise.Jotain tolkkua huuhteluilla.Kysäise ap asiaa gyneltä, että eikö pidäkin huuhtoa alapää aina kun käy vessassa, vaikka pissalla yöllä. Saat vastauksen,että normaali puhtaus riittää. Ihme jos,et saa alapään ärtyneitä limakalvoja.
Ota pulloharja avuksi, saat puhdasta jälkeä.
 
Viimeksi muokattu:
muuallakin
Alkuperäinen kirjoittaja Kysäise gynekologilta;11585769:
Tiedätkö, että joka ainoan virtsaamisen jälkeen,ei ole tarvetta huuhdella alapäätä.Terve alapää ei haise.Jotain tolkkua huuhteluilla.Kysäise ap asiaa gyneltä, että eikö pidäkin huuhtoa alapää aina kun käy vessassa, vaikka pissalla yöllä. Saat vastauksen,että normaali puhtaus riittää. Ihme jos,et saa alapään ärtyneitä limakalvoja.
Ota pulloharja avuksi, saat puhdasta jälkeä.

Japsit huuhtelee, ei ne käytä paperia, vaan pönttö huuhtelee perseen aina tarpeenteon jälkeen.
 
kohtuus kaikessa
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt;11585521:
Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.

Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.

Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.

Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.

Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.

Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.

Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.

Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?

Nuorempana hikoilin ja rasvotuin helpommin kuin nyt 60- tietämissä. Elän yksin joten mukkumatti ei hikeeni vuoteessa tukehdu. Vielä 30-kymppisenä pesin hiukset kaksi kolme kertaa viikossa, mutta nyt kerta saunassa riittää. Ei alapääni limakalvot ja ihoni kestäisi moista lotrausta vedellä ja aineilla ja jo nytkin opn pakko läträillä pesun jälkeen voiteilla.
Minulle riittää kyllä kunnon saunominen monta kertää löylyyn ja välillä alas ja sitten lopussa kunnollinen pesu hakaamalla ja saippualla.

Jos lenkillä tai fyysisessä työssä todella hikeennyn, otan nopean vesisuihkun, jotta hiki huuhtoutuu pois. Jos ei tule pintaan hikeä, niin en ota kokovartalosuihkua enää viikolla.
Jos kainolat alkaa haista niin pesen saippualla, samoin jalat ja alapesun teen joka aamu ja vaihdan pikkuhousut. Ei ole kukaan valittanut että lemuan. Olen jopa kysynyt parhaimmilta
ystäviltä, että haisenko. Omaan hajuun nenä tottuu ja ystävä tietää totuuden.

Olen myös aika ekologinen. Vaihdan lakanat tarpeen mukaan: kesällä useammin kun nukkuessa hikoaa.

Jos menen lääkäriin, kampaajalle, hierojelle ja tilanteisiin, jossa joutuu lähelle toista, varustaudun suihkun kautta.
 
ei ongelmia
No et voi ap koskaan olla puhdas täysin. Koska koko ajan ihosi elää ja muuttuu bakteerien mukaan ja kuona-aineet pukkaa ihon pintaan. Muuten olisit jo kuollut, jos ei mitään tapahtuisi. Ihon pinta voi allergisoitua tai tulla ihomuutoksia, jos sitä ihonrasvakerrosta jatkuvasti rassaa liikaa. Jokainen tekee omat hygieeniset toimenpiteet siten kuin haluaa. Tietenkin voisi pestä hikikainalot, kun haisevat ja ovat hikiset. Mutta muuten voi elää ja huolehtia siisteydestä. Käyn kerran viikossa saunassa ja töissä ei tarvitse paljon liikkua koneen ääressä. Ihoni voi hyvin eikä tarvitse rasvata kehoa, kun ei kutise eikä kuivaa. Alapesun voi tehdä ennen seksiä ja sen jälkeen. Ei tarvitse koko aikaa pestä intiimipaikkoja.
 
Poistat intiimiflooran
No et voi ap koskaan olla puhdas täysin. Koska koko ajan ihosi elää ja muuttuu bakteerien mukaan ja kuona-aineet pukkaa ihon pintaan. Muuten olisit jo kuollut, jos ei mitään tapahtuisi. Ihon pinta voi allergisoitua tai tulla ihomuutoksia, jos sitä ihonrasvakerrosta jatkuvasti rassaa liikaa. Jokainen tekee omat hygieeniset toimenpiteet siten kuin haluaa. Tietenkin voisi pestä hikikainalot, kun haisevat ja ovat hikiset. Mutta muuten voi elää ja huolehtia siisteydestä. Käyn kerran viikossa saunassa ja töissä ei tarvitse paljon liikkua koneen ääressä. Ihoni voi hyvin eikä tarvitse rasvata kehoa, kun ei kutise eikä kuivaa. Alapesun voi tehdä ennen seksiä ja sen jälkeen. Ei tarvitse koko aikaa pestä intiimipaikkoja.
Ap. en tiedä yhtään naista, joka huuhtoo alapäänsä joka vessareissun yhteydessä, vaikka pissaamisen jälkeen. Tuota ei edes lääketiede suosittele,eihei. Poistat kaiken hyödyllisen intiimiflooran joka korvautuu haitallisemmilla bakteereilla.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä