Flagyl ja alkoholi?

  • Viestiketjun aloittaja Pirpana-74
  • Ensimmäinen viesti
Pirpana-74
Aloitin elämäni ensimmäisen Flagyl-kuurin su-iltana ja se loppuisi pe-aamuna.
Siedän hyvin lääkkeitä (käytän esim.Miranaxia migreeniin tai tavalliseen päänsärkyyn otan poikkeuksetta 2 tabl. kerralla esim. Ibusalia) eikä tästäkään ole ilmennyt mitään haittavaikutuksia,ainoastaan tänään aamulla oli paha lääkkeen maku suussa ja kurkussa joka tuntuu jatkuvan syömisistä huolimattta.
Nyt minua vain mietityttää että uskaltaisinko lähteä ystäväni kanssa ulos perjantaina,kun ei olisi sydäntä otta sitä iloa häneltä pois.
Hänellä on 1,4v. ikäinen lapsi,joka roikkuu tississä (vieläkin!) ja äidissä kiinni (siis jos äiti menee vessaankin niin kitinä alkaa,ainakin meillä vaikka ollaan kyllä tuttuja jo lapselle),muutti juuri lapsen kanssa miehestään eroon,eropaperit pistetty vireille,mies rupes hankalaksi,pentukoiran hoito vielä tämän päälle ja muutenkin vähän allapäin tästä tilanteesta.Eikä ihme kaiken tämän jälkeen.
Minä ainoana ystävänä niin haluaisin hänelle joskus edes jotain omaa,eikä aina niitä petettyjä lupauksia. Ymmärrätte varmaan?
Viimeksi ollaan oltu ulkona viime vuoden tammikuussa ja nyt ei tiedä koska hän pääsisi seuraavan kerran tuulettumaan.
Joten tässä mietin ,että onko joku "erehtynyt" ottamaan alkoholia kuurin aikana tai heti sen loputtua?
Miten se vaikutti?Ja oliko reaktio voimakas?Tiedän että jokainen reagoi omalla tavallaan,mutta...
Terveydenhoitajani kertoi,että oli erehtynyt ottamaan puoli lasillista kuohuviiniä ja oli tullut erittäin paha olo.
 
MarsuL
halua tulla huonovointiseksi. Flagyl sisältää Metronidatsolia, joka
voi samanaikaisesti alkoholin kanssa käytettynä aiheuttaa voimakkaan, epämiellyttävän antabus-reaktion. Onkin viisainta pidättäytyä alkoholin käytöstä kokonaan hoidon aikana ja vielä pari päivää lääkityksen loputtuakin. Mielestäni sinun ei kannata edes kokeilla, sillä ystävällesikin voi tulla huonot juhlat, jos joutuu sinua hoivailemaan. Tai sitten juhlit selvin päin.
 
^^^
Siis et voi mennä ulos ottamatta alkoholia??? Vai mikä tässä on ongelma? Jos on kuuri, ei oteta mitään.

Ja olet sinä hyvä ystävä, kun "ystäväsi" asioita täällä kerrot noin tarkkaan.
 
ei kannata kokeilla
Ei todellakaan suositella alkoholia ko kuurin aikana eikä sen jälkeen muutamaan päivään. Tällä ei ole mitään tekemistä lääkkeiden sietämisen kanssa. Kuten jo edellinen kirjoittaja kirjoitti, kyseinen lääke sisältää Metronidatsolia, joka voi yhdessä alkoholin kanssa laukaista antabus- reaktion. Se ilta loppuu sitten siihen ja on takuulla pilalla. Kait sitä voi ystävän kanssa juhlia ilman alkoholiakin. Menkää vaikka teatteriin ja hyvin syömään.
 
Joka paikassa saa juomia
ilman alkoholiakin. Olen ikäni ollut raivoraitis ja silti käynyt ja käyn edelleenkin ystävien ja mieheni kanssa myös kapakoissa. Ei se ole mikään ongelma. En vahdi muiden juomisia eivätkä he kärsi minun alkoholittomuudestani. Osaan pitää hauskaa missä tahansa seurassa ilman alkoholia.

Jospa sinäkin pärjäisit yhden illan samaan malliin.
 
kokemustaon
Älä todellakaan ota yhtä mitään alkoholipitoista! Ilta loppuu siihen hyvin äkkiä....ja joudut todennäköiseti menemään päivystykseen kaameiden oireiden takia.
 
Siiruli
Jos otat Flagylia suun kautta tabletteina, niin älä ota alkoholia, se aiheuttaa todellakin antabus-reaktion. Jos taas käytät emätinpuikkoja, niin niiden kanssa ainakin itse olen käyttänyt alkoholia ilman mitään ongelmaa.
 
niin.
Kuule Vaikka Siiruli. Älä anna täällä tuollaisia neuvoja. Ei todellakaan kannata juoda mitään alkoholipitoista, vaikka kyseessä olisikin flagyl paikallisantibioottina.

 
Siiruli
Eihän se ollut neuvo, vaan oma kokemus. Sitäpaitsi kysyin sitä lääkäriltä, joka ei ehdottomasti kieltänyt kokeilemasta. :) Apteekissa sen sijaan varoitetaan aina ja kaikesta.

Metronidatsolia on myös Zidovalissa (mikä on muuten huomattavasti mukavampi käyttää kuin Flagyl, koska se on kirkasta geeliä). Tässä suoraan pakkausselosteen tekstiä:

Suun kautta annettu metronidatsoli aiheuttaa disulfiraamin typpisen reaktion yhdessä alkoholin kanssa. Akuutteja psykoottisia reaktioita ja sekavuutta on ilmennyt, kun on käytetty samanaikaisesti disulfiraamia suun kautta annetun metronidatsolin kanssa. Zidoval-emätingeelin käytöstä syntyvät pienet lääkeainepitoisuudet tuskin aiheuttavat sellaisia reaktioita, mutta niiden mahdollisuutta ei voida sulkea täysin pois.

(http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/57799.shtml)

 
niin.
Itse olen käyttänyt sekä Zidovalia että flagyliä geelinä. Eli kokemusta löytyy.

Myös flagyl suunkautta otettuna on tuttu. Koska alkoholi ei ole minulle mikään ongelma, olen suosiolla ollut ottamatta harkittuja riskejä.

Minun mielestäni ei millään lailla tule rohkaista muitakaan leikkimään terveydellään.

 
Mitä tässä enempää
selittämään. Jos ap haluaa antabusreaktion, niin juokoon alkoholia. Sittenpä ainakin tietää ja uskoo, mistä on kyse, kun yököttää pahemmin kuin pahimmassa krapulassa. Siitä vain!
 
Pirpana-74
Alkuperäinen kirjoittaja ^^^:
Siis et voi mennä ulos ottamatta alkoholia??? Vai mikä tässä on ongelma? Jos on kuuri, ei oteta mitään.

Ja olet sinä hyvä ystävä, kun "ystäväsi" asioita täällä kerrot noin tarkkaan.
Päätin olla ottamatta alkoholia,sillä osaan olla kyllä ilmankin.
Ravintolaan en lähde selvinpäin katsomaan kännisiä,sillä tiedän etten todellakaan viihtyisi,paitsi jos ystäväni haluaa silti lähteä.
En vain olisi halunnut tuotta pettymystä ystävälleni,joka todellakin odottaa perjantaita.Mutta keksimme kyllä varmasti jotain muutakin,kuten teatteriin niinkuin joku jo ehdottikin.

Ja Sinulle ^^^^ :
Siksi tänne kirjoitinkin "niin tarkkaan",jotta ymmärtäisitte että miksi haluaisin otta alkoholia kuurin aikana,sillä olen ainoa joka voisi lähteä.
Että olisiko se sen arvoista,vaikka tiedän kyllä mitä vaikutuksia sillä voisi olla.Kun lääkkeet vaikuttavat eri tavalla eri ihmisille,mutta tämä taitaa kuitenkin vaikuttaa samalla tavalla kaikille.
Nimiä en ole kertonut,enkä kerro,eikä paikkakuntakaan ole tullut selville sitäpaitsi tähän asiaan kuuluu paljon muutakin eli se siitä tarkkaan kertomisesta.En levittele ystäväni tai muidenkaan asioita.Joten olen edelleenkin YSTÄVÄ.

Kiitos kaikille palautteesta!
 
juuh...
Niin kun ystävällä menee huonosti, niin saa ottaa viinaa jee! Että ei se ero vielä mitään mutta kun koiranpentukin vielä, niin pääsee ryyppäämään. Eikö teillä oikeasti ole muita tapoja vaikeina aikoina kuin mennä baariin?

Jos ystäväsi lukisi tuo aloituksen, niin varmasti tuntisi itsensä ja ei välttämättä tulisi kovin illoiseksi.

Mutta pääasia että ratkaisusi oli oikea olla ottamatta.
 
Kunhan kommentoin
Alkuperäinen kirjoittaja ollikas:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh...:
Niin kun ystävällä menee huonosti, niin saa ottaa viinaa jee!
no täytyy olla pahimman luokan lukihäiriö tai muuten vain heikot älynlahjat, jos onnistuu ap:n viestistä tällaista tulkitsemaan.
Tulkinta tuokin, ja kaukana ollaan jo aiheesta, mutta..
Alkuperäinen kirjoittaja on saanut lääkekuurin, jonka aikan alkoholin käyttö on kielletty. Se olisi jo ihan selvä syy olla ottamata mitään ja varmaan se ystäväkin ymmärtäisi, että on kuuri = ei viinaa.
Mutta sitten aletaan hakea väkisin keinoa että entäpä jos sittenkin? Ja luetellaan monen monituista syytä (jotka ketään tuskin kiinnostavat ja eivät liity asiaan mitenkään, siis jonkun ystävän perheasiat) että kun kerran on niin vaikeaa niin pakko olisi päästä tuulettumaan. Ja ei siinä mitään, tokihan ystäviä pitää auttaa ja tuulettua, mutta miksi se tässä tapauksessa tarkoittaa sitä alkoholin juontia. Siis kai nyt oikeasti on muitakin tapoja rentoutua kuin mennä baariin? Ja luulisi että tuollaisessa tilanteessa (jos se kerran on niin vaikea) heräisi mielummin seuraavana päivänä suurinpiirtein normaalissa olotilassa eikä krapulassa. Ja eikö nyt tosiystävä mene sinne baariin sitten selvinpäin jos toinen haluaa. (ja kun on se hyvä syykin = kuuri, ettei ihan oudoksi tarvitse leimautua kun ei ota mitään tai saahan niitä alkoholittomiakin drinkkejä joilla pystyy huijaamaan myöskin, jos kerran se on niin kauhea asia kun ei juo viinaa)
Että ihmettelenpä vaan täältä sivusta näitä asenteita, ymmärtäisin ehkä jos kysessä olisi juuri parikymppiset ihmiset, mutta pelkään pahoin että tässäkin on ihan aikuisista kyse.
 
sivusta seurannut myös
Joo, usein tuntuu, että ihan aikuisilla näitä ongelmia onkin. En voi mennä baariin, kun olen selvinpäin. Teinit taas ehkä voisivat ajatella, että extremeä olla selvinpäin, kun muut on ihan tuubat. En minä nyt kuitenkaan ketään sitten arvostele, jos haluaa juoda niin juokoon. Tosin silloin, kun se on kielletty, se on kielletty. Voi kai sitä juomista kokeilla, mutta ainakin näiden kirjoitusten perusteella, seuraukset ovat kamalia. Tuskin silloin sillä ystävällä erityisen hauskaa on.

Baariin voi mennä selvinpäin, se on asenteesta kiinni. Tietty ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa siinä mielessä, että jos on ihan kaksistaan kaverin kanssa liikkeellä, niin ei se välttämättä ihan mukavaa ole, jos kaveri on kännissä ja itse selvinpäin. Luulisi kaverin ymmärtävän kuitenkin tilanteen. Kutsukaa mukaan lisää ihmisiä, se on minun neuvoni.
 
yök
älä herran jumala sentään ota alkoholia sen kanssa! itse otin 3 pv kuurin loppumisen jälkeen ja makasin puolitoista päivää vessan lattialla oksentamassa, vettäkään ei pystynyt juomaan. Ambulanssin soitto oli lähellä keskellä yötä kun ajattelin etten enää kestä, mutta kestin sittenkin. tuli huonoin happi ikinä, en suosittele!
 
Kaaliperhonen
Sinuna selittäisin kaverille miksi en voi juoda. Kai nyt kaverille voi Flagyl-kuurista kertoa? Sitten lähtisin sinne baariin ja juhlisin selvin päin. Paitsi jos kaveri ehdottomasti ei halua selvää seuralaista niin sitten täytyy keksiä jotain muuta ;)
 
-e-
juups.. unohtakaa moraalisaarnat.
luultavasti ketjun aloittaneella muutenkin paska olo ettei pääse tuulettuu!!
Ja ihan totta tuo.. älä ihmeessä juo alkoholia.. kaksi vuorokautta ilman lääkettä niin sitte uskallat ottaa..
Mä tein silleen lääkärin ohjeella kun olin menossa naimisiin ja kuuri osui siihen.. halusin nauttia shamppanjasta rauhassa.. lääkäri käski lopettamaan kuurin 2 päivää aijemmin eli 10pvän kuurista tuli 7 päiväinen ja se kuulema riitti!
mutta suosittelen syömääm kuurin normisti ja ei alkoholia! tulee TOOOOSIIII huono olo!
 
Kokemusta on.
Minulle määrättiin Flagyl kuuri 3 tablettia/päivä ja viikon pituiseksi. Olin syönyt kuuria 4päivää kuten kuuluikin ja lähdin sitten sinä iltana kavereideni kanssa baaristelemaan ja tuli itsellänikin otettua useampikin drinkki. Illan aikana ei tullut minkäänlaisia antabuksen tapaisia reaktioita ja aamulla myöskin oli aivan normaali olotila. Että eihän tuo nyt niin kamala asia ole jos alkoholikin maistuu kuurin aikana.
 
Stiplu
Enpäs laskenut montako vastaajaa oli joilla oli ihan omakohtaista kokemusta alkoholin ja Flagylin yhteisvaikutuksesta. Minulle osuisi laivareissu kuurin loppuvaiheeseen. En ole ottamassa mitään perskännejä, mutta ruuan kanssa olisi kiva ottaa pari lasia viiniä. Mahtaakohan tällainen olla mahdollista ollenkaan? Yksi kokemus oli tuossa alkoholin ja Flagylin "sopivuudesta" keskenään, mutta onko muita vastaavia kokemuksia. Siis pari lasia viiniä ruuan kanssa, onko kokeiltu?
 
Ei sovi!
En sen paremmin keskustelua läpi käynyt, mutta viime keväänä olin viikon kuurilla ja kuurin aikana minulta poistettiin hiustenpidennys. Kyseisessa aineessa on hieman alkoholia ja ymmärsin vasta jälkeenpäin mistä sinä päivänä se hirveä paha olo johtui eli siis oksetti ja pyörrytti! Jos tällaisesta tulee huono-olo, niin en kyllä suuhuni uskaltaisi mitään alkoholipitoista laittaa!
 

Yhteistyössä