Gallup/ vaihdevuodet

  • Viestiketjun aloittaja missä iässä
  • Ensimmäinen viesti
N54
Eikö se ole Raakel Lignell :)

Itse sain aikanaan gyneltä lähetteen tuohon verikokeeseen ja sain sen otettua työterveyden labrassa (maksoi silloin n 50 €) ja sitten tulokset ilmoitin gynelle. Testi on helppo ja varma, tietää onko kyseessä vaihdevuodet vai onko kyse jostain muusta.
 
51V
alkoi noin 1,5 vuotta sitten. Joka kolmas kerta jäi kuukatutiset pois. Tämän vuoden aikana ei ole näkynyt ollenkaan. Mulla oli helmikuusta maaliskuuhun aivan hirvittäviä hikoilukohtauksia ja kuumia aaltoja. Päivin ja öin. Yhtäkkiä rinta, kaula ja naama aivan hehkuvan punainen. Yääääk Nyt en oikein tiedä pääsinkö todella näin helpolla vai tuleekohan hikoilut ja kuumat allot takaisin.

Rinnat ei ole oiereillet kovinkaan paljon. Välillä vähän aristellut ja aivan niinkuin maitorauhaset tuottaisi maitoa. Eli jos puristin niin tuli nestettä. Nyt sekin oire on poissa. Ja joo, kävin gynellä ja rinnat on tutkittu.

Tummatukkaisena (nykyään feikki koska harmaat ottavat vallan) minulla on aina ollu pientä karvankasvua ylähuulella. Jos säärikarvojan harventuminen siirtyy ylähuuleen pidän kyllä mielummin säärikarvani.
Toosan karvoitus on kyllä harventunut ja harmaantunut. Siitä tuli muuten vitsi mieleen

;Vanhempi pariskunta oli mökillä laskemassa verkkoja. Eukko istui veneen keulassa hamesillaan ja jalat pikkuisen leväällään.. Mies kurkisti hameen alle ja tokaisi ; Voi voi kylläpäs sulla on harmaantunut nuo pimpan karvat!!! Vai vielä mitä senkin vanha pukki, hämähäkin seitiä se on!!
 
ei helv?
noita viestejä?..jos niinkuin tulee jotain vaihdevuosi oireita niin sit oot pelistä pois ja joku horoomihirviiö? kun itse taas elän ja haluan kaikenlaista. olen 49. eikä tarvii enempää selitttää..
 
parhaillaan
noita viestejä?..jos niinkuin tulee jotain vaihdevuosi oireita niin sit oot pelistä pois ja joku horoomihirviiö? kun itse taas elän ja haluan kaikenlaista. olen 49. eikä tarvii enempää selitttää..
Oi oi. Kun toisilla ne oireet on niin helevetilliset että ei jaksa "elää ja haluta kaikenlaista!" kun haluaa vaan että ne oireet LOPPUU.

Ttusitä hikoomista ja ahdistusta kun se iskee yhtäkkiä millon ja missä vaan. Ei varota etkä mitää voi. Naama punottaa ja oot kun jumpasta tullu ja haluu kyllä ihan kust minne tahansa muualle (kotiin piiloon) kun olla siinä. Ei myöskään tule semmosta ilonhetkeä että jees nytpä varaan matkan jonnekin kauas. Se on vielä veemäisempää kun pääset etelän lämpöön, rauhaan ja kaikkea... niin on sekin matka pilalla.
Yöllä heräät hiestä läpimärkänä, lakanat kaikki pitää vaihtaa kun hikoot kuin saunassa oisit. Meneehän se ohi kun hetken puuhaat ja vaihdat kuiviin ja tuuletat. Sitten vaan takas goisaamaan. Aika hepposia öitä ne on ei ole töissä hirveen kivaa. Ainakaan työkavereilla.

Eikä siinä että luulit vuotojen loppuneen. Ei ei. Alkaa vaan vatsaa ja koko kroppaa koskea ja paha olo melkeen oksettaa. Eikä se mitään kunnon vuotoa edes, semmosta onnetonta kunhan kuitenkin vuotaa.

Mieliala on sitte kolmas helvetti. Kuten huomaat. Ei paljon eikä vähänkään naurata. Kaikki vituttaa ja ärsyttää. Ihan kun ihmiset tahallaan, vaikka eihän ne. Luulisin???
Että nauti sinä vaan jos sulla ei ole vielä ollut vaihtareita tai jos niistä ei tullut oireita. Kaikille ei tule. Paras ystävättäreni totesi vaan kerran että hänelläon vissiin ollu vaihtarit kun on menkat loppunu kolme kuukautta sitte. Kävi sitten lääkärissä ettei olis mitään pahempaa niin eikä mitä kun vaihtarit.. Ei jatkovuotoja, ei hikoilua, eikä kai mielialassakaan mitään ihmeempää.
Että on elämä epäreilua.

Mutta hormoneita en hae. Tää menee ohi kuten kaikilla. Eiks niin.

Miten sä voitkin olla noin ylimielinen muiden probleemien suhteen? Taidat olla aika yksinäinen ihmisparka.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmetys
^
minä kyllä haksin hormonit tältä istumalta, jos elämäni olisi noin kamalaa! Miksi ihmeessä pitäisi tuolla tavoin kärvistellä ja vielä antaa muidenkin ihmsten kärsiä omasta kurjuudesta? Ei ymmärrä.

Luultavasti sillä ei kuitenkaan kirkkaampaa kruunua saa!
 
51v
Niinpä niin,ei ne sitten loppuneetkaan. Viime viikolla alkoi menkat uudestaan kuuden kuukauden tauon jälkeen. Normaali viikon vuoto.
Olisin kyllä toivonut että ei tulisi uudestaan. Saas nähdä miten jatkuu.

Joku kertoi että seksihalut ovat vähentyneet vaihdevuosien aikana, mulla päinvastoin, mieli tekis koko ajan. Aamulla, päivällä, illalla ja yöllä koska vaan.
 
43v
Tämä viestiketju huojensi kyllä minua, vaihdevuosikasta. Kiitos! Minulla menkat alkoi huidella miten sattuu pari vuotta sitten (olin 41v), loppuivat muutamaksi kuukaudeksi, sitten kun alkoivat, niin jatkuivat kolme viikkoa... Kuumia aaltoja, kystia (hävisivät itsekseen), polyyppiepäilyjä, tutkimuksia, papakokeita, verinäytteitä, pipelle, you name it. Pitkä tarina. Loppujen lopuksi mitään vakavaa ei löytynyt, mutta FSH viimeksi 124. Perimenopaussi siis diagnoosiksi. Mutta nyt, 11 kuukauden tauon jälkeen rintoja aristaa ja menkat (tai vuoto kuitenkin, mitä lie sitten). Onko muilla kokemusta tällaisesta, että vaikka FSH huitelee pilvissä, kuukautiset ovat silti tulleet? Huolestuttaa tietysti, olisi mukava kuulla muiden kokemuksia. Lääkäriajan toki olen varannut jo, mutta kun tuntuu että nekin on ihan ihmeissään mun kanssa... ja kun vaihdevuodet ei kuulemma " saa" alkaa näin nuorella, siksi minua huojensi lukea että on monta muutakin nelikymppistä samassa tilanteessa.
 
43v
Ai niin ja vielä! Mun menkat loppui ku seinään täysin järjettömän pussikeittodieetin jälkeen! Tuhamaisuuttani laihdutin, vaikka olen normaalipainoinen. Tyhmä minä. 😣 Myös kova työstressi oli tuolloin päällä ollut jo vuosia, kesälomalla ne menkat sitten palasivatkin. Nyt on elämä mallillaan ja mieli hyvä, voiko stressi ja elämäntilanne vaikuttaa noin paljon...? Niin ja mua on tosiaan myös ultrattu useampaan kertaan ja mitää poikkeavaa ei ole löytynyt.
 
suklaa
Täällä kärvistelee tosi pahasti 47-vuotias. Kuukautiset on heitelleet oikeestaan aina, mutta ehkä 42-vuotiaana ne alkoivat elää omaa elämäänsä ja runsastuivat ja tahti vain kiihtyy. Olen ihan purjeissa niiden kanssa. Ne siis saattavat alkaa koska tahansa 18-60 päivän välillä. Vuoto on joskus normaalia, mutta yleensä kuitenkin ihan suunnatonta. Se tulee kuin purskahtaen kovalla paineella; siinä ei iso tamponi ja side estä housuja värjääntymästä. Tätä saattaa jatkua esim. puoli päivää, sitten on ennakoimaton tuntimäärä, ettei tule juuri mitään, kunnes taas jossain vaiheessa tulee valtaisia purkauksia. Tätä jatkuu yleensä viikon, jonka jälkeen uskallan jättää varmuusvälineet pois. Mä vihaan näitä!

Hormonikierukkaa kokeiltiin pari vuotta sitten; vuodot kyllä vähenivät (tosin eivät edes olleet vielä silloin näin megalomaaniset, vaikka lääkäri totesikin, että vuoto on tosi runsasta). Mutta otatin kierukan pois, kun se ei vaan tuntunut hyvältä, tuli mm. turvotuksia. Ihmeekseni hormoniverikokeessa ei ollut vielä mitään vv viittaavaa??

Olen aina ollut herkkä hikoilemaan, mutta nyt sekin on mennyt ihan överiksi. Joku täällä kirjoitti, että hikoilee noroina vaikkei edes tekisi muuta kuin jotain kotona. Ihan sama mulla. Eikä tarvi kun katsoo tv:tä niin naama on märkä, samoin niska, päänahka ja kaula ja vesi tippuu. Mäen halua lähteä kotoa mihinkään, kun niin hävettää tää yläpään vetisyys. Mitään meikkiä ei voi käyttää, kun ne ei pysy. Kasvojeni iho on herkkä ja nyt varsinkin se on punaisen ja epäpuhtaan näköinen, kun sitä pitää kuivailla alati, että silmälasit pysyisivät päässä eivätkä valuisi hien mukana pois. Johtuneeko vaihdevuosista vai mistä, mutta huonontaa kyllä kovasti elämää. Tuhat kertaa mieluiten ottaisin ryppyisen kuivan naaman kuin tämän.

Toki on muitakin oireita, jotka tulkitsen ainakin osin vv johtuviksi, mutta nämä kaksi minulla ovat kovan hiustenlähdön lisäksi ne, joiden tunnen todella vaikuttavan henkisesti lamaannuttavasti.

Hirveä valitusvirsi tästä tuli, mutta nyt oli pakko! Olisikohan vuodoton korvaushoito minulle sopiva vaihtoehto?! Onko kokemuksia?
 
Miimix
Mitens oliko se raakel hiltunen vai mikä joka aloitti kovan kuntoilun ja vaihtarioikeet pamahti sille sen seurauksena päälle. Voiko toi liikunta yksinkertaisesti olla se syy? Muistakseni se on samanikäinen kuin sä.

Rakel laihdutti niin paljon, että jo siitä syystä estrogeenin määrä putosi roimasti. Estrogeenihässäkkään varastoitu rasvaan ja rasva sitä myös tuottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Elina 54v
Itselläni vaihdevuodet eli kuukautistn ajaoittainen poisjäänti alkoi vähän yli neljäkymppisenä. Alle viisikymppisenä tulivat kuumt aallot ja aamuöiset heräilyt ja valvomiset. Sain hormonikorvaushoitona lääkkeet (ei taukoja), joiden piti lopettaa vuodot. Kutakuinkin onnistui, muttta uni oli edelleen aika huonoa. Uudet lääkkeet ja pientä vuotoa oli koko ajan. Ja kunnon akne! Nyt mulla on kolmannet lääkkeet, Divinaa, joita syödään kolme viikkoa ja sitten tauko, jonka aikana tulee vuoto. Toimivat paljon paremmin. Uni on pääsääntöisesti hyvää! Ärsyttävää on se, että ennen vuotoa päivä tai pari hermot tosi kireällä. Ja paino nousee ja rinnat kasvavat (lääkärin sanoin turpoavat, arghh). Kuppikoko jo 75H. Tämä lisää ennestäänkin hankaluutta saada helposti sopivia vaatteita: olen hyvin lyhyt nainen, vatsasta pullukka, jalat ei paksut, isot rinnat. Mistä hemmetistä löydän istuvat farkut, joissa polvet olisivat oikealla kohdalla ja esim. paitapuseroita ja jakkuja joista saisi napit kiinni ilman, että hartiat ja hihat ovat liian suuret tai pitkät??? Sen olen jotenkin hyväksynyt että energiaa työpäivän jälkeen ei ole niin kuin nuorempana. Aikanaan kuvittelin, että lasten lähdettyä kotoa mulla olisi aikaa tehdä ja harrastaa vaikka mitä..
 
One of You
Tehtäisiinkö pieni tutkimus, eli kerrotaan aivan anonyymisti, minkä ikäinen olin, kun alkoi ensimmäiset vaihdevuosioireet?

Millä tavalla ensimmäiset oireet ilmenivät?

Olen nyt 44 v ja kuukautiset harventuneet, vuotomäärä vähentynyt, karvoitus muuttunut, kasvoissa siis lisääntynyt ja pohkeissa harventunut.

Laitetaan vinkkejä toisillemme em. tietojen kera.

Kiitos hurjasti!

Minä itse kuuluun siihen ryhmään, joka on paljon ennen normivaihtareita, kärsinyt VVO-oireista.

Olin n. 31, kun otettiin hormoniarvot verestä, tuolloin ei mitään hormonaalista ehkäisyä käytössä, kuparikierukka ainoastaan, arvot olivat viitearvojen alarajoissa.

Mitään hoitava tohtori ei tehnyt. Kärsin emättimen kuivuudesta, johon Ovestin 0,5 mg puikko auttoi niin kauan kuin vain jaksoi käyttää....

Kuivuminen jatkui ja hirvittävät mielialamuutokset, PMS-oireista puhumattakaan! Olin 38-vuotias, kun menin gynelle, joka ratkaisi asian trikvisens-hormonilla, jota käytin 5-6 vuotta.

Ajoin itseni henkisesti aivan loppuun, raivonpuuskat olivat kauheita, kunnes eräs terveyskeskuslääkäri kirjoitti minulle Mirena-hormonikierukan ja progynova 2 mg. Ihan viime syksyyn kaikki sujui hyvin, kunnes VVO-Oireet tulivat rytinällä päälle.

Eilen kävin naisgynellä, joka katsoi ultralla munasarjat yms. Oikea munasarja kuivunut olemattomaksi, vasemmassa vielä jokin verran toimintaa, kierukka nätisti paikallaan, PAPAkin otettiin.

Mutta oireisto oli jo niin hirvittävä, että jouduin omatoimisesti nostamaan progynova-annostusta 4 mg/vrk.
Eikä gyne sitä tyrmännyt.
Minkä vielä lisäsin omatoimisesti oli, Primaspan 50 mg/vrk.

  1. Kerroin juuri tuon minkä tänne kirjoitin. Mutta ei siinä kaikki: oireisto: 1.hietyspuuskat esim. kestää puolesta tunnista tuntiin, vaikka on korvaushoito, 2. sydän tykyttelee, 3.ei jaksa mitään, olo on vain väsynyt, 4.tukka ohentunut vauvan haituvaksi, 5. Mieliala maassa mutta pahin on alapää:

RUTIKUIVA!!!!!!!!!!

Kokeiltu Öljyistä rasvoihin, tuskin mainittavaa apua....
Mitä myös kokeilin? Vagifemiä, joka ei auttanut yhtään, vaan kaiken tämän keskellä seurasi VTI, hiipien, (estona Hipeksal), sitten vain antibioottia, joka aiheutti jälkijunassa taas hiivaa.

Minulle Vagifem ei sovi, koska aiheuttaa ikäviä kirvelyitä, joten Ovestin käyttöön - säännöllisesti.

Ja minä kyllä haluan vielä nauttia seksuaalisuudestani, miten se muutoin onnistuu, jossei ole hormoneita? Ei niin mitenkään.


Että niin kauan kun riittää innostusta seksuaalisella saralla, käytän tarvittavaa hormonikorvaushoitoa, mieluiten suun kautta.

Estrogeenistä on minun tapauksessani enemmän hyötyä, kuin haittaa.

Ja Linkki: http://maijakajan.fi/2012/08/20/vaihdevuodet-raskasta-ja-kallista/

Tämä on minun valintani ja tässä pysyn.
 
Viimeksi muokattu:
Muistutus
Muistatehan te jotka vuodatte runsaasti huolehtia hemoglobiinistanne. Itse en tajunnut, jotenkin anemian yhdisti nuorten tyttöjen ongelmaksi. Kesällä sydäntä tykytti ja jalat tuntuivat tosi painavilta pienenkin kävelyn jälkeen. Jatkuvasti väsytti ja nukuttii. Vuoto oli hyytymiä täynnä niin että kuukautiskivut jatkui koko vuodon ajan koska kohtu pyrki niistä hyytymistä kouristamalla eroon. Nyt hemoglobiini normitasolla ja energiaa taas vaikka muille jakaa.Vuodonkin sain lääkkeillä normaaliksi.Joten käykää tarkistuttamassa hemppanne jos vuodot muuttuvat runsaammiksi.Nestemäiselle rautavalmisteella saa hemoglobiinin nopeasti nousemaan.
 
tällasta
Liityn tähän onnellisten ja onnettomien joukkoon.
Nainen 46 v. 1,5 vuotta sitten poistettiin kohtu, heti sen jälkeen oli kuumia aaltoja noin 3 viikkoa, mutta ne meni ohi, kunnes nyt vuosi sen jälkeen alkoivat uudelleen.
Aivan järkyttävää. Olen aina ollut huono nukkumaan ja nyt siis en ole nukkunut enää ollenkaan, kuin jotain parin tunnin verran yössä. Illalla otan unilääkkeen, siitä sitten kahden tunnin päästä herään, kun kuuma aalto tulee. Sitten en enää nukukkaan, ellen ota toista, kolmatta tai neljättä unilääkettä. Minun elämä on siis mennyt täysin pilalle, kun en voi enää nukkua, ei löydy unilääkettä, joka tyrmää minut niin, etten heräisi kuumaan aaltoon.
Veritulpan saaneena en voi käyttää hormoneja. Päivisin hallusinoin unettomuuden takia, näen mustia varjoja ja pelästyn kuollakseni niitä. Lääkärit ei voi enää auttaa. Olen kokeillut kaiken näköisiä luontaistuotteita mitä markkinoilta löytyy. Mikään ei ole auttanut. Olen tässä nyt sitten ollut puoli vuotta melkein täysin nukkumatta, eli kahden tunnin yöunilla mennään. Ainoa hyvä asia on, että olen kotirouva, eikä tarvitse mennä töihin. En kykenisi. Autoa en uskalla enää ollenkaan ajaa, kun olen kuin känninen unettomuuden takia. Tänään sitten sain taas uuden tuotteen Menoforce A.Vogel. Jollei se auta, niin peli on menetetty. Että tällaista täällä. Ne jotka vähättelevät toisten tuskia, voi painua vi....n. Ei ole todellakaan ainakaan minulla leikin asia. Olen tässä jo miettinyt, että otanko hormonit suurista riskeistä huolimatta. Parempi se lyhyt elämä, kuin pitkä mikä on vaan kärsimystä. Jos tulee keuhkoveritulppa, niin tulkoot. Kusessa ollen. Äidilläni on ollut kuumia aaltoja jo yli 20 vuotta, mutta hän on ollut aina hyvä nukkumaan, joten pärjää. Minä en pärjää.
 
mammutti5
n. 50-v ikään asti kuukautiset tuli ihan normaalisti, vuoto oli vaan runsaampaa ollut viimeiset pari vuotta. Sitten marraskuussa tuli kuukaudessa 2 x kuukautiset, sit oli taas neljä viikkoa väliä ja taas alkoivat kestäen 6 viikkoa. HB tässä vaiheessa 104. No rautakuurille, gynekologille kun runsaat vuodot ei loppunut ollenkaan, Primolut N kuuri 2 vko ja Cyklokapron tarvittaessa 2 tbo/6 h välein. No kuukautiset loppui tuon kahden viikon kuurin aikana mutta kaksi päivää kun kuuri loppui niin aivan älytön vuoto alkoi, no Cyklokapronia sitten joka kuuden tunnin välein...no nyt oon 8 tbl ottanut ja tämä vaan jatkuu melkoisena. Onneks maanantaina soitto gynelle että mitähä vtua. Kyllä tässä jo rauhallisempikin ihminen alkaa ärsyyntymään siihen tahtiin että. En mielelläni noita tabuja söisi ja ajattelin kyllä kysyä kohdunpoistoleikkaus mahdollisuutta, koska nuo tabut sisältää laktoosia (yllätys) ja sit on maha sekaisin ja rautatableteista menee maha sekaisin ja ja ja.....Gyne vaan totesi että toiset vaan joutuu kärsimään näistä vaihdevuosista enemmän. Itellä siis keltarauhashormonia ei enää tule mut estrogeenia tulee, siitä nämä vaivat.
 
Nainen 47 kohta 48 ????
Hei, kiva lukea muitenkin sielu sisarien tuttuja kokemuksia tästä vaihdevuosista. Itsellä alkoi kun olin 45 ja oli hikoilua, päänsärkyä, masennusta ja unettomuutta ja mulla on aina ollut runsas kuukautis vuoto ja kovat kivut, kun laitoin hormoonikierukan niin kuukautiset jäi kokonaan pois ja kovat kivut myös.! Olen ollut ihan ulkona oman kehon kuuntelemisestä ja siitä että mitä se ikäkin tuo tullessaan, joten en ole osannut kuunnella kehon viestejä. Ja kukaan ei koskaan ole puhunut tai kertonut minulle että nääkin on ihan normaalija juttuja mitkä tulee iän mukana. Nyt tiedän vuosien jälkeen itse kokeneena.
 
eukko kohta 69 vee
Minulla vv alkoivat 43-vuotiaana (menkat 11-vuotiaana). Lyhyesti kerrottuna erilaisia hormonihoitoja kunnes olin 63-vuotias ja lopetin hoidot; ajattelin, etta nyt se oirehelvetti loppui. Vaan mokomat oireet tulivat takaisin, onneksi vain puoleksi vuodeksi. Hiukset ovat pysyneet ennallaan, iho suht hyvä, hieman viiksikarvaa ylähuuleen ja leukaan, ulkonäkö kuulemma noin 10 vuotta nuoremman näköinen. Olen normaalipainoinen. Tiesin kyllä, ettei 20 vuoden hormonihoito ole suositeltavaa vaan minkäs tein, kun kammottavat hikoilut ja hermoilut yms. vaan jatkuivat.
 
vierailija
Tehtäisiinkö pieni tutkimus, eli kerrotaan aivan anonyymisti, minkä ikäinen olin, kun alkoi ensimmäiset vaihdevuosioireet?

Millä tavalla ensimmäiset oireet ilmenivät?

Olen nyt 44 v ja kuukautiset harventuneet, vuotomäärä vähentynyt, karvoitus muuttunut, kasvoissa siis lisääntynyt ja pohkeissa harventunut.

Laitetaan vinkkejä toisillemme em. tietojen kera.

Kiitos hurjasti!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä