Homeisessa rakennuksessa työskentely raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja rv 12
  • Ensimmäinen viesti
Taina
Hei!

Samaa asiaa mietin täällä minäkin eli mielenkiinnolla otetaan tietoa vastaan. Nyt menossa rv18 ja homevauriot juuri todettu. Neuvolasta sanottiin, että tästä ei ole sikiölle mitään haittaa, mutta minä en kyllä ole täysin vakuuttunut. Eihän se nyt ainakaan hyvää voi tehdä! Pitäisi kysyä ehkä lääkärin mielipide... Esikoista odottaessani olen kyllä työskennellyt samassa rakennuksessa eikä esikoisella ole mitään "vikaa", ei edes mitään allergiaa eli ei nyt ainakaan mitän rakenteellsia vaurioita tai muuta sellaista tarvitse pelätä. Jostain luin, että home SAATTAISI aiheuttaa alkuraskuden keskenmenoja, mutta muuta faktatietoa en ole aiheesta löytänyt.

Kertokaa ihmeessä muut jos tiedätte enmmän! Kyllä itse olen ainakin pähkäillyt että pitäisikö asialle yrittää tehdä jotain, vaihtaa työhuonetta tai anoa työnkiertoon, tehdä etätöitä niin paljon kun mahdollista yms...
 
*
Mä olen kuullut tuon saman, eli että saattaa aiheuttaa alkuraskauden km:ja. Mun työpaikka todettiin myös homeiseksi ja minun työnantaja lähetti siltä seisomalta kaikki raskaanaolevat naiset toiseen työpisteeseen töihin. Varotoimi, mutta halusivat välttä kaikki riskit. Ilmeisesti kaikki eivät niin tee, jos te olette joutuneet homeessa jatkamaan.
 
rv 12
Minun työpaikalla homevauriot ovat ihan kauheat ja silmin nähtävät. Seinät turvoksissa ja kupruilevat yms. eikä minulla ole mahdollisuutta poistua toiseen rakennukseen tai vaihtaa työpistettä muualle. Eihän home ole hyväksi edes terveelle aikuiselle niin mietinkin mitä se voi aiheuttaa pienelle sikiölle..
 
rv 12
Niin sairaslomaa tietysti voisi pyytää mutta ei oikeen viitsisi koko työssäolo aikaa saikulla olla..Ja olen opiskelija, tämä on kesätyö joka kestää vain huhtikuusta syyskuuhun. Minulla on neuvolalääkäri 12.7. joten täytyy kyllä ottaa asia puheeksi.
 
tirppana
Kysyin asiasta lääkäriltä ensimmäisessä raskaudessa ja lääkäri sanoi, että homeitiöt eivät läpäise istukkaa eli vauvalle ei homevaurioista ole haittaa. Itselle tietenkin on. Ei kenenkää tarvitse työskennellä hometiloissa, ottakaapa yhteyttä työsuojeluvaltuuttettuun tai työterveyshoitajaan.
 

Yhteistyössä