huuliherpes alapäähän..

  • Viestiketjun aloittaja poopoo
  • Ensimmäinen viesti
hillamaija
Alkuperäinen kirjoittaja Kysynpähän vaan:
Voi hillamaija, ei taida sinullakaan joka ikkunassa valot loistaa.. Jos herpes leviää pisaratartuntana niin miksi se ei sinun mukaasi voi levitä vaikkapa tästä jo legendaksi muodostuneesta huulirasvasta?

Ja toisenne besserwisserille pit.lle tiedoksi: minun herpes on aktivoitunut myös siten, että miehelläni on ollut rakkula joka on sitten tarttunut minuun ja tasantarkkaan molemmat olemme kantajia.
Juu, ei valo loista. En sanonut, etteikö se voisi levitä herpeshuulirasvasta, mutta jos virus on jo saatu, on _todennäköisempää_, että se aktivoituu stressistä, kuukautisista, auringosta jne.
 
pit.
Olisiko tässä nyt niin, että minä puhun kokoajan huuliherpeksestä ja sinä puhut sekä huuli- että genitaaliherpeksestä? Muuten en tajua yhtään mitään.

Herpesvirus tosiaan tarttuu ristiin, eli genitaaliherpes tarttuu huuliin ja huuliherpes myös alapäähän. Sen lisäksi herpesviruksia on kahta tyyppiä, herpes simpex1 yleisempi huulissä herpes simplex2 genitaalialueella. Ristiintarttumisella tartunnan voi saada kaksi kertaa, kuten jossain lläolevassa viestissäni jo totesin.

Eli kyllä, voit saada huuliherpestartunnan alapäähän vaikka olisit huuliherpesviruksen kantaja.

Mutta jos pariskunnalla on molemmilla sama huuliherpesvirus HUULISSA, niin ei se enää vaikuta mitenkään mihinkään HUULISSA olevan herpeksen aktivaatioon.

Vielä tuosta kantajuudesta. Sinusta tuli kantaja tartunnan jälkeen. Joskus siis olet sen tartunnan saanut, jos sinulla se virus on.

toiv. selkis.
 
kysynpähän vaan
Kyllä se vaan niin on, että vaikka molemmat sekä mieheni että minä olemme kantajia, niin mieheni aktiiviherpes on aktivoinut omani (huuliherpeksestä puhun nyt tässä yhteydessä). Voihan toki olla, että samaan saumaan sattuu vaikka menkat, aurinko tai stressikin. Pointtini on nyt se, että näinkin voi käydä. Mutta mutta samapa tuo, itse ainakin välttelen viimeiseen asti suutelointia mieheni kanssa jos hänellä on rakkula huulessa :eek:) Hyvää kevättä ja antaa kaikkien rakkuloiden kukkia..
 
tieteilijä
Kertokaapa, missä se sanotaan, että herpes-tartunnan voi saada vain kerran? (on ihan ammatillisessa mielessä kiinnsotunut) Itse olen kyllä lukenut sellaisia tieteellisiä artikkeleitakin, joissa nimenomaan kerrotaan, että herpes simplex 1 kantaja on infektoitunut toisella herpes simplex 1-kannalla (poikkeavat jonkin verran toisistaan geneettisesti, esim. asikloviiriresistenssin verran). Lisäksi esimerkiksi Mikrobiologia ja Infektiosairaudet-kirjassa (Duodecim 2002) sanotaan, että ihmisessä on yleensä latenttina (eli piilossa) vain yhtä kantaa, mutta useammalla kannalla voi kuitenkin infektoitua. Niitä kantoja vain ei oikein helposti voi toisistaan erottaa, joten ei voi tietää onko kyseessä reaktivaatio vai uusi ensi-infektio.

Sitten alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: Herpes simplex ykkösen aiheuttama sukuelinherpes ei välttämättä ole lievempi, mutta uusii harvemmin kuin kakkosen aiheuttama.

Ja vielä loppuun tahtoisin sanoa, että vaikka ihminen olisi oireeton, hän voi silti erittää herpes-virusta. Eli ei välttämättä kannata juoda sellaisen ihmisen pullosta, jolla on usein herpestä huulessa, vaikka tällä ei juuri silloin olisikaan näkyvä infektio päällä. Enkä minä kyllä suosittelisi herpeksisen ihmisen huulirasvankaan lainaamista kenellekään, etenkin kun rohtuneet huulet ovat usein halkeilleet (helpompi herpeksen tarttua).

Ugh, olen puhunut.
 
en ymmärrä
Haluaisin kysyä tuosta mistä tieteilijä kirjoitti. Eli siis jos herpesvirus voi levitä myös oireettomasta kantajasta, miten hemmetissä sen viruksen saannin voi estää? Mulla ei koskaan ole ollut herpestä, en tiedä olenko kantaja vai en. Jos virus leviää oireettomana, niin käytännössähän sen saantia on lähes mahdotonta estää?
 
niinpä niin ja joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Haluaisin kysyä tuosta mistä tieteilijä kirjoitti. Eli siis jos herpesvirus voi levitä myös oireettomasta kantajasta, miten hemmetissä sen viruksen saannin voi estää? Mulla ei koskaan ole ollut herpestä, en tiedä olenko kantaja vai en. Jos virus leviää oireettomana, niin käytännössähän sen saantia on lähes mahdotonta estää?
Tieteilijä oli aivan oikeassa. Virus voi levitä myös oireettomana. Mutta ei se kauhean todennäköistä ole. Virus on melkein kaikilla aikuisilla suomalaisilla ja osalla se ei ikinä puhkeakaan.

Normaalia varovaisuutta voi toki noudattaa. Eli ei kannata lainata huulirasvoja, huulipunia, juoda kimppapullosta yms.

Erityisesti itse korostaisin, että aikuiset ja lapset eivät käyttäisi samoja ruokailuvälineitä, joisi samasta lasista, haukkaisi samasta sämpylästä ym, koska lasten immuunisysteemi on heikompi kuin aikuisilla, ja vanhemmat voivat näin siirtää oman piilevän viruksensa lapsilleen. Eli suomalainen tapa vierastaa aikuisten ja lasten suulle pussailua, on todella järkevää.

Sen onko sinulla herpesvirus, voi selvittää ihan verikokeella.
 
maaaritsa
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Eli siis jos herpesvirus voi levitä myös oireettomasta kantajasta, miten hemmetissä sen viruksen saannin voi estää? Mulla ei koskaan ole ollut herpestä, en tiedä olenko kantaja vai en. Jos virus leviää oireettomana, niin käytännössähän sen saantia on lähes mahdotonta estää?
Eihän sitä voi estää muuta kuin olemalla huolellinen. Huuliherpeksen kanssa siis täytyy huolehtia, ettei juo muiden laseistä/pulloista tai käytä samoja huulirasvoja. Näistähän täällä jo mainittiinkin. Sukuelinherpekseltä ei suojaa kuin kondoomi, eikä sekään välttämättä, jos toisella on juuri rakkulavaihe menossa ja rakkuloita on sellaisissakin paikoissa, joita kondoomi ei peitä. Mulle tuo jälkimmäinen on tarttunut jostain, en voi olla varma keneltä, mutta se, keneltä olen tartunnan saanut, ei ole itse tiennyt virusta kantavansa. Eli siis oireettomalta kantajalta. Epätodennäköisempäähän tarttuminen on silloin, kun oireita ei ole (pätee kumpaankin virustyyppiin), mutta ei siis lainkaan mahdotonta.

On arvioitu, että n. 20-25% aikuisväestöstä kantaa 2-tyypin virusta, näistä n. 20% ei saa ikinä oireita -> ei tiedä kantavansa virusta, n. 60% on oireillut jotenkin, mutta oireita ei ole diagnosoitu herpekseksi -> ei tiedä kantavansa virusta ja n. 20% oireet on diagnosoitu oikein -> tietää kantavansa virusta. Eli siis 80% sukuelinherpeksen kantajista voi tietämättään tartuttaa virusta eteenpäin. Ja nämä ovat siis vain arvioita kantajamääristä. Käsittääkeseni 1-tyyoin viruksen kantajia taas on paljon enemmän kuin 2-tyypin kantajia. Herpestähän ei voi todeta verikokeesta. Tai siis verikokeesta näkee, onko veressä vasta-aineita, mutta siitä ei selviä, milloin on tartunnan saanut ja minkä tyypin virusta kantaa. Jotkut lapsena sairastetut tauditkin voivat olla saman virustyypin aiheuttamia ja silloinkin veressä näkyy vasta-aineita. Eli sukupuolitautitesteissä ei herpes-kantajuutta voida testata. Diagnoosi tehdään oireiden perusteella. Ja jos lääkäriin menee silloin, kun on rakkuloita, voidaan rakkulan pohjasta ottaa viljelynäyte, josta selviää, onko kyseessä 1- vai 2-tyypin virus.

Äh, ärsyttävä juttu tämä. Mulla ei ole oireita ollut kuin alakerrassa ja toivon, ettei ilmaannu huuleen tuota. Suuseksissä se meinaan voi alhaalta tarttua ylöskin ja en tietenkään ole tajunnut olla yhtään sen huolellisempi siinä asiassakaan... Tyhmyydestä sakotetaan :(





 
N.K
Olin jotain 18v.kun sain huuliherpeksen kaljapullosta, joka kiersi ihmiseltä toiselle. Silloin sitä ei tajunnut kuinka hölmö oli eikä sitä, että kerta huikasta saisi kärsiä läpi elämän.

Nyt olen keski-ikäinen ja huuliherpes aktivoituu vain etelän lämmössä, ei koskaan täällä koto suomessa. Mutta... kauhukseni saan stressistä ja menkkojen aikaan silloin tällöin TODELLA KUTIAVAN herpeksen alapäähäni. Joskus häpyhuulissa on muutama kolme näppyä ja nyt se on siirtynyt pakaravakoon. Aluksi olin ihmeissäni miten on mahdollista, että yläpään herpes siirtyy alapäähän, mutta näemmä näin vaan on. Onneksi apteekin huuliherpes voide auttaa, kun sen vaan tajuaa ottaa heti, kun kuumotus ja kutina alkaa.
Miehelläni ei ole herpestä. Olemme olleet kauan parisuhteessa.
 

Yhteistyössä