Jälkiehkäisypillerit

  • Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti
N33
Onko tosiaan niin, että yksi ainokainen jälkiehkäisypilleri pistää elimistön niin sekaisin, että menkat palautuu ennalleen vasta kuukausien päästä?? Otin pillerin pari viikkoa sitten (kondomi meni rikki), ei tullut mitään pahoinvointia tm. oireita, ja nyt odottelen että menkat alkais ensi viikolla. Paketin mukaan kun se jälkiehkäisypilleri kun ei aina toimi...
 
Sitä varten
se pilleri juuri otetaan, että se käynnistää vuodon ja kohdun tyhjentymisen. Eikä ole tarkoitettu muuta kuin poikkeuksellisesti käytettäväksi, ei suinkaan ehkäisynä!
Hy:n kohtu toimi kuten on tarkoitettu. Itse tuollaisessa tilanteessa varmistaisin asian jonkin ajan kuluttua raskaustestillä ja N33, sinulle se on ajankohtaista.
 
voi apua
Mistähän tämä nimimerkki "sitä varten" tietonsa ammentaa?? Turha tulla tänne pelottelemaan ketään, kun ei edes tiedä faktoja.

"Jälkiehkäisytabletin tehotessa kuukautiset alkavat niiden normaaliin aikaan tai muutama päivää aikaisemmin tai myöhemmin. Jos vuotoa ei ilmaannu, raskauden mahdollisuus pitää sulkea pois raskaustestillä. Raskaustesti kannattaa tehdä myös jos vuoto on esim. poikkeavan niukka." http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=5182063

Eli N33, sinun ei tarvitse olla huolissasi. Kuukautisten pitäisi myös lääkkeen pakkausselosteen mukaan tulla suunnilleen normaalisti. Jos vuotoa ei kuulu, tee raskaustesti.

Pillerit tosiaan sisältävät niin tujun annoksen hormoneja, että voi tulla välivuotoa yms. normaalista poikkeavaa kuten alkuperäisellä kysyjällä. Mutta ketään ei kannata säikytellä sillä, että jos vuoto ei ala samalla sekunnilla kun lääkkeet on ottanut, ei lääke tehoa ja on todennäköisesti raskaana.
 
hahhahhaa
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Pillerit tosiaan sisältävät niin tujun annoksen hormoneja, että voi tulla välivuotoa yms. normaalista poikkeavaa kuten alkuperäisellä kysyjällä. Mutta ketään ei kannata säikytellä sillä, että jos vuoto ei ala samalla sekunnilla kun lääkkeet on ottanut, ei lääke tehoa ja on todennäköisesti raskaana.
Itse olen kaksi kertaa jotunut turvautumaan jälkiehkäisyyn ja kummallakaan kerralla ei ole tullut mitään vuotoa, eikä muitakaan pahoja oireita, kuten monille näyttää tulevan. Enkä ole raskaana edelleenkään.

 
N33
Kiitos teille asialliset vastaajat Voi apua ja Hahhahhaa. Ehdin jo kieltämättä pelästyä nimimerki Sitä varten kirjoittelusta, että nytkö pääsi käymään hassusti.

Tietenkään en käytä ehkäisypilleriä ehkäisynä, vaan tässä oli nimenomaan kyseessä poikkeus ja hätätilanne, kuten mielestäni kirjoitinkin (kortsu meni rikki). Nyt siis vaan menkkoja odottelemaan.
 
kukkainen
Mulla jälkiehkäsypilsun takia menkat ovat menneet ihan sekaisn!! Siis tämä on aivan kauheaa, minulla on nykyisin aina kahdet menkat per kuukausi. Ja päivät jolloin ei ole menkkoja on ehkä 17 päivää... Oon ootellu että millon menkat taas normalisoituvat, mutta tuleeko näin edes käymään. En ole ikinä ennen ottanu pilleriä ja olen vasta 17vuotias. Otin siis jälkkäri pillerin elokuun puolessa välissä, siitä lähtien ne ovat olleet sekaisin. Menenkö lääkäriin jos menen niin mitä se lääkäri voi edes tehdä? Määrää lisää pillereita ja sitten kaikki vasta on sekaisin, vai odotanko vielä?
 
voit odotella
Sellaiset 3 kuukautta jälkiehkäisypillerin käytöstä voi ihan hyvin odotella, että oma kierto ehtii tasaantua. Joillakin tasaantuminen tulee vasta puolessa vuodessa.

Kyllä lääkäri keinot keksii, jos luonto ei hoida.

Toisaalta, jos sinulla on vakituinen seurustelusuhde, niin e-pillerit tasaavat vuodon pian.
 
kukkainen
Ok, hyvä.. Mä ootan mielummin kun lääkäriin menen, mun oma lääkäri on vanha ja kyllästynyt työhön kun tälläiset teinit tuleevat valittamaan kuukautisten omituisista käyttäytymisistä. Pääasia ettei mulla ole mitään kasvainta ja syöpää, enkä kuole heti :D Kiitos paljon!
 
liini
Päädyin ottamaan jälkiehkäisypillerin muutama kuukausi sitten. Kuukautiset alkoivat normaalisti ja seuraavat kuukautiset jo kahden viikon päästä edellisistä! Menkkakipujen tapaisia alavatsakipuja sain sietää toisien ja kolmansien kuukautisten välillä pillereiden ottamisesta. Kolmannet kuukautiset tulivat normaalin kierron mukaisesti, mutta olivat tavallista kivuliaammat.

Näiden kokemusten pohjalta ei tee mieli joutua syömään jälkiehkäisypilleriä enää. Pidetään tytöt huolta ja vältetään näitä kamalia hormoonipommeja!

p.s. jeeeeep, tehtiinkö sinulle kaavinta keskenmenon johdosta ja olisitko pitänyt lapsen, jos se ei olisi mennyt kesken? Mitkä fiilikset sulle jäi? Minulla todettiin ns. tuulimunaraskaus ja minulle tehtiin lääkkeellinen abortti, vaikka olisihan se mennyt kesken itsestäänkin.
 
auttakaa
otin jälkiehkäisy pillerin noin 24h yhdynnästä. (viikon lopussa)
kävin tekemässä raskaustestin seur. viikolla, ja se näytti negatiivista.
n. 2vko päästä minulla tuli 2 pvä kestäneet menkat(onko normaalia jälkiehk. pillerin takia näin lyhyet??) norm. about 5pvä
tein toisen testin samoihin aikoihin, sekin negatiivinen.
ja nyt minulla on ollut pari viikkoa sen jälkeen aamupahoinvointia ja huimausta, voinko olla raskaana?

KIITOS auttaville
 
?
Jouduin 3 viikkoa siten turvautumaan jälkiehkäisy pilleriin. Viikon sisällä pillerin ottamisesta alkoi vuoto ja sitä kesti useamman päivän. Tällä hetkellä rintani (lähinnä nännit) ovat kipeät, arat ja ihan punaiset ja nöpöllään. Kestänyt jo useita päiviä. Myös mahassa on tuntunut pientä pistelyä. Voinko olla raskaana pilleristä ja vuodosta huolimatta?? harvemmin ennen kuukautisia rinnat olleet näin arat.

Jos joku osaa neuvoa niin kiitos etukäteen!!
 
kummissaan
Minä olen joskus vuosia sitten joutunut ottamaan jälkiehkäisypillerit, en muista merkkiä, mutta ne otettiin 2+2. Silloin tuli pahoinvointia, mutta menkat pysyi ennallaan. Viikko sitten oli sama tilanne, kun kondomi meni rikki. Nyt sain yhden pillerin, joka ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia, paitsi että tasan viikko pillerin otosta alkoi menkat. Ei siis mitään tiputteluvuotoa, vaan ihan kunnolla. Ikävä lukea täältä, että saattaa kestää jonkin aikaa, kunnes rytmi taas tasaantuu... Minäkin olen kyllä sen verran vainoharhainen, että teen testin sitten, kun menkkojen olisi oikeasti pitänyt alkaa. Vaikka tuskin raskaana olen.

Harmittaa se, ettei apteekissa kerrottu tämänkaltaisista haittavaikutuksista. He sanoivat, ettei ole muuta kuin mahdolliset pahoinvointi, päänsärky ja tiputteluvuoto. Pakkohan se pilleri oli ottaa, kun vahinko kerta oli käynyt, mutta olisi kiva ollut jo etukäteen varautua vähän suurempiin ongelmiin. Mullakin on lääkärinaika varattuna uutta ehkäisymenetelmää varten, ja jos seuraavat menkat tulee näistä 4 vko:n päästä, niin se on juuri silloin. Hienoa...
 
Google tietää.
Googlen haku - jälkiehkäisy -. Hakutuloksella runsaat 20.000 aiheeseen liittyvää artikkelia, tutkimusta, kysymystä ja vastausta.

Poimin sivulta linkin - jälkiehkäisy wikipedia -johonka alempana suora linkki.

Wikipedian suomenkielisellä sivulla ei ollut paljoakaan aiheeseen liittyvää tietoa.

Vasemmassa reunassa on otsake - "valitse kieli". Kielivalintoja on yhteensä 14 eri kielivaihtoehto Englanti, -Saksa, -Espaja jne.

Klikkaamalla haluttua kielivalintaa esimerkiksi Englanti sivustoilla käsitellään aihetta erittäin laajasti. Tuoreimmat artikkelit ym vuodelta 2006.

http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lkiehk%C3%A4isy
 
peloissaan oleva tietämätön
tyttöystävä otti jälkiehkäsypillerin noin 15h yhdynnän jälkeen, kun ei oltu varmoja, että oliko kortsu menny rikki vai ei. Pillerit aiheutti pahoinvointia, väsymystä, huimausta ja näitä sivuvaikutuksia mitä niitten nyt on kerrottu aiheuttavan. Muutama päivä pillereiden syönnin jälkeen alko vuoto. Sitä kesti noin viikon, mutta vuoto oli mustaa?? tietääkö kukaan mistä se kertoo? Nyt tyttöystävällä on menkat pari viikkoo myöhässä ja pelonsekavin tuntein odotetaan raskaustestin tulosta, ku semmonen nyt on ilmeisesti kannattavaa tehdä. Mutta ku oon lukenu että jos pillerit aiheuttaa vuotoja, niin se kertoo, ettei raskaus ole käynnistyny, mutta onko sillä vuodon värillä merkitystä??
 
kokemusta on,
Toisilla voi tulla tuollaistakin. Itselläni ei tullut menkat 7 kk:een kun olin ottanut jälkiehkäisypillerin, yhdellä tutulla tuli viikon kestävät menkat. Musta vuoto on vaan hyytynyttä verta. Raskaustesti ehdottomasti. Jos ei luota normaaliin virtsatesteihin, voi mennä tekemään raskaustestin verikokeella, se on 100 % varma ainakin.
 
ei enään niin peloissaan oleva tietämätön
ei tarvinnu onneks raskaustestiin turvautua, ku samana päivänä ku se piti tehä niin menkat tyttöystävällä alko.:) kivut on kuulemma aika kovat, mut parempi sekin tässä vaiheessa, ku se, et olis tullu vahinkoraskaus.:)
 
myöskin peloissaan
olisikohan kellään kokemusta tai tietoa sellaisesta asiasta että miten jälkiehkäisypillerit reagoivat e-pillereidena kanssa. Itselleni kävi niin että unohdin ensimmäisellä taukoviikon jälkeisellä viikolla ottaa pillerin ja harrastin seksiä! eli ehkäsyteho ei pillereillä ollut kunnossa! kannattaisiko ottaa jälkiehkäisypillerit? mitä ne tässä tapauksessa tekisivät kuukautiskierrolle?
 
myöskin peloissaan
olisikohan kellään kokemusta tai tietoa sellaisesta asiasta että miten jälkiehkäisypillerit reagoivat e-pillereidena kanssa. Itselleni kävi niin että unohdin ensimmäisellä taukoviikon jälkeisellä viikolla ottaa pillerin ja harrastin seksiä! eli ehkäsyteho ei pillereillä ollut kunnossa! kannattaisiko ottaa jälkiehkäisypillerit? mitä ne tässä tapauksessa tekisivät kuukautiskierrolle?
 
sopii yhteen
Jos ehkäisyteho on unohtuneen e-pillerin takia heikentynyt, niin jälkiehkäisypilleri on ihan yhtä hyvä ratkaisu kuin kumin puhjettua tai kun se ehkäisy on jäänyt kokonaan hoitamatta.

Käyt hakemassa jälkiehkäisyn, mutta käytät normaaliin tapaan e-pillereitä. Kyllä ne apteekissakin tämän tietävät. Niillehän se lääkeneuvonta kuuluu.
 
jjaa
otin pillerin sentakia ku aivot jäi narikkaa. sillon oli menkat just alkanu, ja ne jatkui sen pillerin takia sit yli viikon. sivuvaikutuksia ei ollu muitaku huimausta. toivon nyt vaa ettei olisi raskaana. ois iha kiva jouluaattona todeta et jaahass.
 
jepulisjep
Pakko kysyä, kun on ihan uusi tilanne päällä. Edelliset menkat loppuivat viikko sitten perjantaina. Sunnuntaina kondomi hajosi ja kävin hakemassa jälkiehkäisypillerin. Eilen menkat alkoivat taas. Onko tämä kuinka normaalia että alkavat melkein heti perään?


Ajattelin kaiken varalta tehdä vielä parinviikon päästä raskaustestin, sillä vauva ei mahdu tähän elämäntilanteeseen juuri nyt. Vai pitäisikö tehdä jo aikasemmin?
 

Yhteistyössä