Kaksosten odotus ja synnytys--tiedosta kiitollinen

  • Viestiketjun aloittaja huihai78
  • Ensimmäinen viesti
vinkujille
Sitä ei koskaan tiedä miten itse jaksatte sitten niitten kaksostenne kanssa. Usein näitä tuomitsevia kommentteja kuulee just tuplaraskaana olevilta (ekat lapset) tai lapsettomilta joilla on vauva-arjesta ihana ruusunpunainen kuva ja vankat periaatteet mistä ei sitten varmana lipsuta. Sitten puolen vuoden päästä huomataan että se täysimetys vaihtui korvikkeeseen aikoja sitten, kestovaipat kertiksiin, ite tehty luomuruoka kaupan purkkiin.

Jos teillä on ennestään lapsia (yksösiä) niin yksösenhoitoa ei voi KOSKAAN verrata kaksosten hoitoon. Joka muuta väittää niin puhuu täyttä paskaa.

Isovanhemmat ovat varmaan mielellään apuna. Kuitenkin muistakaa että he ovat jo kasvattaneet omat lapsensa ja nauttivat nyt olostaan kaksin. Suotakoon se heille että ette anna heille kasvatettavaksi niitä omianne.

Se kuka kuvittelee että voi tehdä etätyötä kahden - kolmen lapsen kanssa, niin kehoitan harkitsemaan tarkkaan. Minä koetin tätä yhden vilkkaan kaksivuotiaan kanssa viikon ja tulos oli että kaikilla oli hermot kireellä: itellä, lapsella ja työnantajalla. Työnteko onnistuu ehkä 30%:sti. Kiintoisaa hoitaa työpalaveri etänä kotoa kun lapsi kiljuu kurkku suorana taustalla pyytäen leikkimään tai samalla yrität tehdä ruokaa. Puhumattakaan jos työ on keskittymistä vaativaa. Ei tule mitään. Työkaverini koetti tätä kanssa ja totesi istuneensa viikon saunassa koska se oli ainoa paikka jossa sai keskittyä.
 
Lina*
Mummot ja vaarit ovat töissä.. yksi asuu 500 km:n päässä.
Vuosilomat kiertävät miehen työpaikassa tiettyinä kuukausina, aikatauluihin ei voi vaikuttaa.. ja hei, pelastuslaitoksessa ei voi tehdä etätyötä. (Sepä olisikin hupaisa ajatus.)
Kolmipäiväistä hoitoviikkoa lapsi oli hoidossa. Täällä ei perhepäivähoidossa voi pitää sen vähempää. Pitää saada
50 h/kahdessa viikossa.

Mutta mitäpä tästä enää turhaan jauhamaan, eihän tämä oikeastaan ole kenenkään muun kuin meidän asiamme. Eikä muutenkaan tärkeä asia tässä kaksosten ketjussa.
 
minä näin ?
Ehkä se kaksosten hoito on tosi raskasta oikeasti. Aion ottaa oman 1v 8kk kuitenkin pois päivähoidosta heti kun jään äitiyslomalle. Uskon jaksavani ja haen sitten apua jos en jaksa. Hoitoon en kuitenkaan vie, en halua että lapseni vie jonkun työssäkävijän lapsen paikan! Subjektiivinen päivähoito on persuuksista.
 
Kolmen Äippä
Tää keskustelu - hoitoon vai ei, kun on itse kotona uuden vauvan/vauvojen kanssa - on aika tyhjänpäiväinen.

Eiköhän jokainen jossain vaiheessa tajua ne omat voimavaransa,
ja ottaa sitten hoidosta pois tai vie hoitoon,
miten itse parhaaksi näkee.
On kuitenkin aivan turhaa yrittää olla "täydellinen" äiti,jos ei jaksa hoitaa kolmea tai neljää pientä kotona yhtäaikaa...
Paremmin jaksaa koko perhe, kun lapsilla on tarpeeksi tekemistä esim.hoidossa,
ja äiti jaksaa myös illat touhuta perheen kanssa,
eikä polta itseään heti loppuun.

Mulla ainakin oli kaksoset puolipäivähoidossa,
kun tyttö syntyi, eikä tullut mielen viereenkään potea siitä huonoa omaatuntoa !
Meillä myös tilanne se,että isovanhemmat vuorotöissä ja omissa harrastuksissaan,
ja kaikki sukulaiset asuu aika kaukana,
ei siis apua sieltäpäin saatavissa ole ollut koskaan.
 
AM2908
Odotamme esikoistupliamme syntyviksi hetkenä minä hyvänsä ja kylläpä alkoi saada kerrankin erittäin hyvä infokeskustelu monikkoraskauksista ikäviä piirteitä.

Itse mielenkiinnolla luin muiden kokemuksia, keskustelun tarkoitus ei liennyt alunperin arvostella muiden ratkaisuja vaan kun tästä monikkoraskaudesta ei ole olemassa juurikaan esim. suomennettua kirjallisuutta ja tieto keskittyy lähinnä lääketieteelliseen antiin, olemme me tuplaodottajat enemmän tai vähemmän pimennossa erityisraskauksiemme kanssa. Neuvolassa ja äitipoleilla monikkoraskauksien seuranta mittauksineen vie niin paljon jo itsessään aikaa, että ei siinä henkisiin mietteisiin ehditä paljoa perehtyä. Monikkoraskauksien yleistyessä olisi varmasti paikallaan jo terveydenhuollon koulutusvaiheessa ottaa huomioon myös monikkoraskaudet ja niiden erityispiirteet, näin nimittäin ei suinkaan ole.

Kuten jo moneen otteeseen todettu JOKAINEN odotus/synnytys/lapsi/vanhemmat/perhe toimivat parhaaksi katsomallaan tavalla ja niillä voimilla mitä itsellä on ja sillä tuella mitä on mahdollista saada.

Kantoliina-ajatukset olen heittänyt nurkkaan jo aikoja sitten, sen sijaan kantopussia ja reppua yritämme ainakin kokeilla. Kestovaippoja yritän kokeilla sitten kun vaipanvaihto yleensäkin onnistuu. Tykkään tehdä itse sörssöjä ja jos suinkin jossain välissä pystyn yritän niitä tehdä/tarjota, purkkiruokakin käy. Suurin huolehaiheeni imetys mennään sen mukaan mitä luoja suo, pystynkö edes imettämään lainkaan? Jos pystyn tajuanko mitään jos täysimetän ensimmäisen puolivuotta, pistetäänkö suoraan korviketta pulloon, rintapumppu on hankittu jo. Ja mistä tietää milloin lapset edes syntyy, jäänkö odottamaan kotiin jos lapsivettä tulee vähän, missä edes synnytän jos tulevatkin jo nyt?! jnejnejne.

Sen näkee sitten, mutta edes näistä asioista ja vaihtoehdoista en tietäisi tuon taivaallista jos en olisi kuullut muiden monikkoäitien erilaisia kokemuksia, jotka poikkeavat PALJON ns. yksikköraskauksista.

Toiveena siis, että jatketaan keskustelua monikkoraskauksista, kiitos ja kerron sitten myöhemmin miten kaikkien "naiviiden" suunnitelmieni kävi!

Hyvää kevättä kaikille!
 
rvs
Minulla ei ole monikkoraskauden seuranta poikennut millään tavalla yksikköraskauden seurannasta. Onko sitten kyse siitä että ongelmaraskauksia ja epävarmoja äitejä seurataan enemmän?

rv 22+2
 
lomalla....
Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Mies käy siis töissä ihan normaalisti ja mummo tulee apuun jos tarvis muutamana päivänä pariksi tunniksi. Tarkoitus on kyllä pärjätä ihan yksin päivät. Yhden kanssa äitiysloma oli tosiaankin lomaa joten uskon pärjääväni kolmenkin kanssa oikein hyvin.
Voihan esikko ulkoilla pihalla kun itse hoitaa vauvoja sisällä. Isoista ikkunoista näkee pihalle on 10 askeleen päässä esikoisesta jos jotain sattuu. Iso piha on aidattu. No, kaikilla ei taida olla asiat näin.

Vannomatta paras mutta arki ei hirvitä. Esikoinen söi 2-3 tunnin välein yötä päivää 9kk eikä se minusta ollut rankkaa vaan ihan luonnollista. Joku olisi varmaan siitäkin jo ihan poikki ja olis toooosi rankkaa :))))))))))
---
sä oot joko superpositiivinen tai helpon esikoisen äiti :)
Mulla on tänään ollut sellainen olo, että äitiysloma on vähän kuin lomaa. Ja sama olo on ollut kahtena viikkona viime kuussa, kun vauva keksi ruveta helpoksi ja nukkui päiväunia itsekseen ja yötkin parilla havahtumisella. Vauva on 10kk, ja edelleen kyllä työllistää sillä tavalla kivasti, että päiväunia ei nuku itsekseen vaan vaatii lenkkeilyä. Onneks tykkään ulkoilla, joten yleensä ei ole ongelma nyt enää, kun unia on vain kahdet. Yöllä heräillään usein siinä kymmenisen kertaa edelleen. Muutaman tällaisen huonon yön jälkeen valitettavasti "lomantunne" karisee kauas karikkoon, vaikka kuinka koittaisi olla positiivinen :( Fyysinen väsymys vaan on rankkaa ja väitän, että käy työstä. Kaks kummallista viikkoa vauvamme nukkui hyvin yönsä ja päiväunensa, ja täytyypä sanoa, että olin kyllä kuin lomalla! Oli aikaa ja energiaa vaikka mihin. Jotkut onnelliset kai kokevat sellaiseksi äitiyslomansa koko ajan. Mutta jos jokainen ei pysty tekemään gradua "siinä sivussa äippälomalla", niin ei pidä masentua.... etenkään kaksosten kanssa!!!
 
vastaaja...
Lapseni tosiaankin nukkui päivisin n. 3 tuntia ja nukahti helposti joten sillä välin pystyi itse ottamaan tunnin unet ja sen jälkeen jäi pari tuntia aikaa tehdä kotitöitä yms.
On myös tosi asia että toiset jaksavat paremmin kuin toiset, sillä ihmiset tarvitsevat eri määrän unta ja jotkut ovat ns. ahkerampia luonnostaan.
 
Lina*
AM2908:lle

Minulla on yksi rintareppu käytössä. Siihen voi lattaa sen kaksosista, joka on kitinätuulella. Usein on niin, että toinen vetelee unia ulkona vaunuissa ja toinen rintarepussa (=se, joka ei suostu sillä kertaa vaunuissa nukkumaan). Olisi mahtavaa, jos molemmat nukkuisivat yhtä aikaa vaunuissa, mutta näin pienillä vauvoilla se taitaa olla enemmän utopiaa. On kuitenkin hyvä, jos on joku millä kantaa kitisijävuoroista, niin saa itse vaikka tehtyä ruokaa :). Uskon, että tämä tilanne helpottuu siinä vaiheessa, kun vauvat alkavat syödä muutakin kuin rintamaitoa ja päiviin tulee jotakin rytmiä.

Imetystä pohdin kovasti ennen vauvojen syntymää. Tilasin suomen monikkoperheiden yhdistykseltä esitteen kaksosten imetyksestä ja imetystyynyn. Molemmat ovat olleet tarpeeseen. Mutta ehkä parasta oli se sairaalasta saatu opastus, kun tosiaan sattui kaksosten äiti hoitavaksi kätilöksi. Alusta asti olen imettänyt vauvoja yhtä aikaa, vaikka sillä tavalla joutuu useimmiten herättelemään toisen syömään. (Tässä tapauksessa tytön, kun poika kasvaa niin huimaa vauhtia, että tarvitsee ruokaa tiheämmin.) Odotan kovasti sitä, että pojan massu kypsyy riittävästi, jotta voin antaa hänelle hiukan lisäruokaa pullosta. Sillä tavalla saan tytölle paremmat unet..

Ehkä kaikista haastavinta tässä on ollut ymmärtää se, että vaikka kyse on kaksosista, ovat vauvat täydellisiä yksilöitä. Siksi en voi olettaa heidän toimivat samalla tavalla ja elävän juuri sillä rytmillä yhtä aikaa, mitä minä yritän ylläpitää. :) Sen tajuaminen helpottaa OMAA elämää. Mutta yhteisestä ruokarytmistä on hyvä pitää kuitenkin kiinni, koska se on ainoa tapa järkeistää omaa elämää edes hiukan.
 
Kolmen Äippä
Kiva, jos jollakulla toimii toi kantoliina / kantopussi-systeemi !
Meillä ei ollut mitään hyötyä, sain vaan selkäni kipeäksi.
Sitten päätin, että annan lasten mönkiä lattialla niin paljon kuin haluavat
( helppoa, kun pojat oli meidän esikoiset, eikä lemmikkejä ole )
- ja pääsin itse aika helpolla sen suhteen, kun pojat jo ihan pienestä viihdytti
toisiaan lattiatasossa- joskus myös ittereissä - ja oppivat myös hirmu pian nousemaan, konttaamaan ja kävelivätkin alle vuosikkaina - tai siis meidän ukot juoksivat ;O) , rauhallisesta kävelystä ei puhettakaan !

Mutta tosiaankin kannattaa samaan rytmiin pyrkiä,
ja muutenkin tuplille on tosi tärkeää samanlaisen päivärytmin säilyvyys,
muuten menee yöt hulinaksi.
Ainakin meillä meni, ja se on aika rankkaa kaikille.

Zemiä joka ikiselle tuplapesueelle !!
 

Yhteistyössä