Kesävauvan kapalointi ja nukuttamisvarusteet :)

  • Viestiketjun aloittaja Kapalointia luvassa?
  • Ensimmäinen viesti
Kapalointia luvassa?
Mahtava otsikko...


Kysymys kuuluu, millaisia yövaatteita, peittoja, vilttejä tms. kannattaa hankkia kesävauvalle? Auttakaa, olen ihan pihalla.

Äitiyspakkauksen peitto on liian iso ensisänkyyn. Mietin pienemmän peiton hankkimista, mutta olen myös lukenut kapaloinnista. Voiko kapalolla korvata peiton?

Millaiset kapaloliinat ovat hyviä? Onko kenelläkään kokemuksia beboliinan tai ruskovillan tuotteista...Beboliinalla on eri materiaalivaihtoehtoja, enkä tiedä mikä olisi sopiva kesällä. Entä minkä kokoisen kapalon ostitte?

Kiinnostaisi myös tietää mitä kapalon alle laitetaan vaatteiksi ja mitkä ylipäätään ovat hyviä uniasuja.
 
maddie
Me ei olla kapalointia harrastettu, joten siihen en osaa sanoa mitään... Meillä on ollut pienempi peitto käytössä vauvan ensisängyssä, mutta myös äitiyspakkauksen peittoa ollaan käytetty kaksin kerroin taitettuna. Jos teillä on sisällä ihan normaalilämpöistä kesälläkin (eikä siis kuuma), niin kyllä mun mielestä sitä peittoa voi niinkin käyttää myös silloin. Uniasuina me ollaan käytetty unihaalareita. Eniten olen tykännyt semmoisista joissa on vetskari. On nopeampi avata yöllä jos täytyy vaihtaa vaippa. Neppareiden laitto on niin hidasta... Ja semmoiset yöasut on pienellä musta parhaita joissa on se "sukkaosa", eli jalkaterä ei ole paljaana. Tosin ollaan semmoisenkin päälle laitettu vielä sukat, kun meillä on talvivauva. :)
 
hepsum
Me käytettiin ihan yölläkin bodyä ja puolipotkuhousuja. Silloin ei haitannut, vaikka peiton potki poiskin, niin säilyi kuitenkin keho lämpimänä. Hellesäillä pidettiin pelkkää lyhythihaista bodyä. Meilläkään kapalointia ei harrastettu, mutta kai kapalon voi tehdä pelkästä lakanastakin taittelemalla. Meillä käytössä oli ihan peittona tavallinen äitiyspakkauksen kevytvanupeitto ja sen päällä pussilakana.
 
rikka
Kesällä kuumalla vauvalle ei tarvitse peitoksi kuin harsoliinan tai pienen pussilakanan. Viileämmällä säällä voi olla hyvä laittaa äitiyspakkauksen peitto päälle. Jos tarkoitat ensivuoteella esim äitiyspakkauksen laatikkoa, voi peiton virittää laatikon reunoja vasten pystyyn, tai laitojen yli. Siten lapsi ei saa potkittua peittoa poiskaan, mutta se suojaa ja lämmittää kyllä riittävästi. Joskus rullasimme peiton alareunasta rullalle ja vain osan vauvan päälle.
Peittojen/harson alla olemme käyttäneet bodya sään mukaan joko pitkä- tai lyhythihaisena, ja tarvittaessa potkuhousuja, joiden käyttöön ohjaa oikeastaan hyvin se, onko lapsi herätessään hikinen vai ei. Unihaalari on kyllä myös hyvä, sellainen jossa vetoketju on alas lahkeeseen asti, tai sitten luukullinen, että saa yöllä kätevästi vaihdettua vaipan. Hellesäällä (yli 25 astetta) hyvä varustus on vaikka lyhythihainen body, ja sen päälle pelkkä harsoliina.
Kapaloliinoja myy erilaiset hyvinvarustetut lastentarvikeliikkeet, tai voihan kapalon tehdä itse hyvästä puuvillaliinasta. Kapalossa on monta hyvää puolta; ei tarvitse erillistä peittoa, vauvalla on turvallinen olo, ja vaipan vaihto sujuu nopeaan. Synnytyssairaaloissa (ainakin Kätilöopisto) ohjataan kapaloiden tekoa ja liinojen taittelua, sieltä kannattaa kysyä- tai neuvolasta. Kapalointiohjeita on monenlaisia, netistäkin niitä löytää jos jonkinlaisia. Kantoliinan ja kapalon kääntelemisessä minua auttoi myyjä liikkeestä Mistine, ja hän kävi jopa neuvolassa neuvomassa äitejä aiheesta.(mistine.fi)
 
Zannikka
Me käytettiin kapaloa paljonkin, muutaman viikon ikäisestä aina puolivuotiaaksi saakka. Sen jälkeen poitsu alkoi riuhtomaan itsensä irti kapalosta. Mä tein kapaloliinan ihan lakanakankaasta (ostin halvan pussilakanan Anttilasta ja leikkasin siitä ison neliön). Välillä käytin ihan lasten sängyn tavallista aluslakanaa, mutta se oli minusta vähän vaikea, kun on suorakulmio eikä neliö. Pidin kapalon alla bodyä ja välillä housuja + sukkia, kelistä riippuen. Joskus kylmemmällä kesäsäällä laitoin vielä fleesepeiton kapalon päälle.
 
ihahelppoa
saa kangaskaupasta esim. puuvillaflanellia. Maksoi täällä ainakinalle 6 euroa metri, leveys 160 cm.

Ruskovillan kapalon mitat on muistaakseni 1,2 m x 0,9 m ja maksaa 15.90 e, puuvillaflanellia. Tein itse suunnilleen samankokoisia. Tai eihän niissä paljoa tekemistä ollut, siksakit reunoihin vaan. En viitsinyt enempää päärmätä, ettei tule paksuja reunoja, jotka voisivat painaa vauvaa. Noita ompelee hetkessä vaikka minkä kokoisia, jos ei halua kaikkea ostaa valmiina. Puuvillaflanellin paksuus sopii hyvin ja alle voi pukea mitä haluaa sään mukaan ja miksei laittaa peiton päällekin, jos tarvitaan. Esim. lakanakangas toimii myös, olen kuullut kokeneilta.

Unipusseja voisi myös kokeilla, niitäkin tekee aika helposti itse ja kaupoista saa vaikka minkälaisia: netistä lastentarvikemyynnistä, vaunukaupoista tms. ja esim. H&M:ssäkin olen nähnyt. Tee se itse -ihmisille ohje oli ainakin jossain tämän vuoden Moda-lehdessä, siis varmaankin helmikuun numerossa.

 
KuuMaa
Ruskovillan puuvillaflanellinen kapalo oli viime kesänä liian kuuma vastasyntyneelle vauvallemme. Käytin sitä pussilakanan sisällä peittona. ÄP:n peittoa käytimme niin, että vauva nukkui peiton päällä ja reunat olivat käännettyinä löyhästi vauvan päälle. Vauvalla oli nukkuessaan terällinen kokopotkupuku.
 

Yhteistyössä