Keskosten hoito eri sairaaloissa?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Olen vaikka kuinka yrittänyt etsiä tietoa tästä aiheesta, mutten ole löytänyt. Ilmeisesti vain muutamissa sairaaloissa on vastasyntyneiden teho-osastoja, jos olen oikein ymmärtänyt. Mitä tehdään jos lapsi syntyykin ennenaikaisesti sellaisessa sairaalassa, jossa tuota osastoa ei ole? Onko jokaisessa sairaalassa kuitenkin joitain laitteita joista voi olla apua vauvan selviytymisessä? Vai pyritäänkö äiti lähettämään pikaisesti suurempaan sairaalaan synnyttämään? Tuntuu vaan niin epäreilulta, jos sattuu asumaan pienemmässä kaupungissa, että tehokas hoito saattaisi jäädä saamatta :( Onko kellään tietoa/kokemuksia asiasta?
 
jotakin.
Yliopistosairaaloissa on niitä teho-osastoja. Jos äidillä on ennenaikaisia supistuksia ja tilanne näyttää "uhkaavalta" pienillä viikoilla, niin äiti lähetetään ambulanssilla kohti yo-sairaalaa (näin minulla). Mutta tietääkseni perus-keskoskaappi löytyy jokaisesta sairaalasta, niissä voi antaa esim. valohoitoa jota joskus täysiaikainenkin vauva tarvitsee, niissä on lämmin, mikä on tärkeää keskosen kehittymättömälle lämmönsäätelylle ja niiden kautta kai lapsi voi saada myös lisähappea kuten isompienkin sairaaloiden keskoskaappien(?).

Jos vauva syntyy suurin piirtein raskausviikon 34 liepeillä, alkavat keuhkot ollakin jo aika kypsät eikä lisähappea välttämättä tarvita.
 
Jos näin käy
Jos tehohoitoa tarvitseva lapsi syntyy pienemmässä sairaalassa, niin lapsi siirretään tietysti teho-osastolle siihen sairaalaan, missä hoito järjestyy. Hölmö ajatuskin, että vastasyntynyttä hoidettaisiin pienessä sairaalassa puutteellisesti vain siksi, että on sattunut syntymään siellä.
 
pienen sairaalan lähellä
Asun myös pienen sairaalan lähellä ja jos kaikki menee hyvin niin synnytän siellä.

Raskausvalmennuksessa kätilö kertoi meille, että jos on riski että äiti synnyttää ennen aikaisesti tai hänellä on esim. vaikea raskausmyrkytys hänet lähetetään yliopistolliseen sairaalaan joka on n.200km päässä. Jos taas vauva syntyy tässä pienessä sairaalassa siellä on keskoskaappi ja muita välineitä, mutta tarvittaessa äiti ja lapsi viedään vaikka helikopterilla yliopistolliseen sairaalaan. Näin vakavaa tilannetta ei ole ikinä kuulemma ollut. Muutaman kerran ovat vieneet ambulanssilla, mutta silloin ei ole ollut kyse "hengen hädästä" vaan siitä että keskonen saa parempaa hoitoa yliopistollisessa sairaalassa. Näitäkin tapauksia on vain 1-2 vuodessa, koska nämä "riskiäidit" on toimitettu jo hyvissä ajoin sinne yliopistolliseensairaalaan. Kätilö sanoi, että yleensä viikolla 33 tai sen jälkeen syntyneet pystytään hoitamaan hyvin heidän välineillään ja taidollaan. Pienin eloon jäänyt sikiö joka on syntynyt tässä pienessä sairaalassa on ollut 690g. Ja suurin tämän kätilön maailmaan auttama lapsi 6200g.

Kannattaa rohkeasti kysellä omasta sairaalasta ja neuvolasta toimintatapoja ja käytäntöjä teidän alueella. Oikea tieto vähentää pelkoja ja epävarmuutta! (Ainakin minulla)
 
Jellybean
Esim. KAKS:ssa ei "mielellään" hoideta alle rv 32 syntyneitä, joten ambulanssikyydillä tai helikopterilla OYS:aan jos suinkin vaan ehtii. Mutta jos ei ehdi, niin kuulemma on valmiudet hoitaa alle 32 viikkoisia keskosiakin ja mahdollisuus saada apua Oulusta jos tarvitaan. Näin täällä päin.
 
näin kerrottu
Itse olen käynyt vastasyntyneiden teholla Kotkassa koulun puolesta tutustumassa ja siellä sanottiin käytännön olevan ainakin pk-seudulla se, että jos synnytys käynnistyy liian aikaisin, äiti viedään HYKS:iin, josta keskoslapsi haetaan syntymän jälkeen Kotkaan vastasyntyneiden teholle. Eli kyllä keskosten hoito pyritään aina järjestämään parhaalla mahdollisella tavalla vaikka omalla paikkakunnalla se ei olisikaan mahdollista.
 
OnOn
Alkuperäinen kirjoittaja jotakin.:
Yliopistosairaaloissa on niitä teho-osastoja. Jos äidillä on ennenaikaisia supistuksia ja tilanne näyttää "uhkaavalta" pienillä viikoilla, niin äiti lähetetään ambulanssilla kohti yo-sairaalaa (näin minulla). Mutta tietääkseni perus-keskoskaappi löytyy jokaisesta sairaalasta, niissä voi antaa esim. valohoitoa jota joskus täysiaikainenkin vauva tarvitsee, niissä on lämmin, mikä on tärkeää keskosen kehittymättömälle lämmönsäätelylle ja niiden kautta kai lapsi voi saada myös lisähappea kuten isompienkin sairaaloiden keskoskaappien(?).

Jos vauva syntyy suurin piirtein raskausviikon 34 liepeillä, alkavat keuhkot ollakin jo aika kypsät eikä lisähappea välttämättä tarvita.
On vastasyntyneiden teho-osastoja keskussairaaloissakin, ei vain yliopistollisissa.
 
Ei ole
^Keskussairaaloissa ei ole teho-osastoja eikä henkilökuntaa, joka suorittaisi esim. leikkauksia pienille keskosille. Tavalliset "keskolat" lämmönsäätely-toimineen on ja -kaappeineen on, mutta pienillä keskosilla voi olla komplikaatioita jotka vaativat tehohoitoa.
 

Yhteistyössä