kipeät ranteet ja sormet

  • Viestiketjun aloittaja ks
  • Ensimmäinen viesti
ks
kärsiikö kukaan muu tosi kipeistä sormien nivelistä ja ranteista? Yöllä kädet puutuu tosi pahasti, toisen käden sormet on tikuilla koko ajan, yötä päivää. Käsissä lievää turvotusta, mutta jäykkyyttä sitäkin enemmän. Aamulla saa tuskin yhtään sormia taivutettua, päivän kun niitä jumppaa niin saa jo nyrkkiin mutta mitää voimaa niissä ei ole. Tänään oli pakko laittaa toisen käden ranne siteeseen, kun se oli niin kipeä ja löysän tuntuinen, ei voinut edes leipää leikata.. RV 34+3
 
Kukka
Mä oon kans parin viime viikon ajan potenut samanlaisia vaivoja. Turvotusta on sormissa ollut vähän pidempään, mutta viime aikoina sormien nivelet on jotenkin hellän tuntuiset, varsinkin aamuisin. Ei niitä niveliä levossa säre, mutta sormet on jotenkin ihan voimattomat ja kun puristaa kättä nyrkkiin nivelissä tuntuu vähän kipua. Ranteisiin asti tuo nivelkipu ei ole vielä yltänyt... Välillä kyllä on vastaavaa tunnetta varpaissa, kun puristaa niitä oikein kovasti kippuraan. Kerroin neuvolassa vaivasta ja on kuulema ihan normaalia...

rv 37+6
 
normaalia
Ranteiden ja sormien kipeytyminen liittyy siihen kun nivelet kaikenkaikkiaan löystyy: Pointti on kai lähinnä siinä, että lantioon pitää tehdä tilaa synnytystä varten mutta koska hormonit ei pysty ""täsmävaikuttamaan"" pelkästään lantioon niin kaikkialla muuallakin kropassa tapahtuu samanlaista ""laajenemista"". Jollain esim kengänkoko kasvaa pysyvästi raskauden myötä sillä jalkaterien nivelet ei välttämättä palaudukaan ihan ennalleen. Mulla oli muistaakseni ekan raskauden jälkeen sormet kipeenä vielä muutaman viikon synnytyksen jälkeenkin. Vanhat kengät alkoi mahtua jalkaan noin kuukauden kuluessa.
 
Tuttua
Kuulostaa tosi tutulta tuo vaiva. Mulla rv 36+4 menossa enkä olisi ikinä kuvitellut, että väsymyksen ja korkean verenpaineen lisäksi loppuraskauteni pahin vaiva on kipeät, jäykät ja voimattomat sormet ja kädet. Vaiva on pahentunut ajan myötä ja vaikka juon vettä kuin kameli, ei sekään tunnu auttavan. Yöllä kun herään, kädet ovat puutuneet enkä saa käsiä nyrkkiin, en millään. Aamulla jumppaan ja hieron käsiä ja hieman olo paranee. Kylmä vesi helpottaa ja lieventää pahimpia kipuja ainakin hetkeksi.

Toivottavasti vaivat paranevat synnytyksen myötä itsekullakin...
 
minni
No, mulla tuli nää vaivat viimeksi synnytyksen jälkeen ja tutkittiin esim.reumalääkärin vastaanotolla. Reumatekijäni on positiivinen, mutta silti se ei sitä ollut. Vaivat kestivät ehkä noin vuoden ja katosivat sitten itsestään.
Olen vain miettinyt jälkikäteen, kun sain synnytyksen yhteydessä jonkin infektion ja olin 2 vkoa sairaalassa, että johtuiko tuo jotenkin siitä. Tiedä häntä.
 
nivelkipu sormissa
Nostan tällaisen vanhan ketjun jonka löysin. Kun alkaa raskauden aikana tuntumaan nivelkipua sormissa, onko kellään kokemusta/tietoa voiko ennaltaehkäisemällä välttää sen pahenemista ja jos niin miten? Pitääkö esim. käsiä ja sormia mielummin liikuttaa ja "jumpata" vai onko parempi antaa levätä ja olla puristamatta nyrkkejä?

Olisin kiitollinen kaikenlaisista kommenteista.
 
nivelreuma
Itselläni on reuma joka vaivaa nimenomaan käsissä, ranteissa ja sormissa. Liikkuvuuden ylläpitämiseksi on tärkeää jumppailla sormia joka päivä. Väkisin ei kannata vääntää, mutta kevyesti taivuttamalla ja liikeratoja toistamalla homma pysyy ok.
 
Jenppa
Minullakin ollut jo viikoilta 20 eteenpäin lähes jatkuvaa kipua ja paineen tunnetta sormissa, tai lähinnä nivelissä. Kämmenissä ei ole aamuisin voimaa edes laittaa niitä nyrkkiin. Turvotusta on ollu jo koko raskauden ajan ja pitkän päivän seissaalleen olon jälkeen kämmenen selkäpuolelle sormien päälle nousee oikein "vesikellot" turvotuksen vuoksi. Päivän mittaa vaivan kai jotenkin unohtaa, mutta kun sormia koittaa jumpata kivun huomaa taas. Lonkkakipua on ollut myös aina oikealla puolella iltaisin (johtuen seisomatyöstä) Välillä kävely ei onnistu, kun oikealle jalalle jos laskee painoa, tuntuu kuin joku puukottaisi oikeaan pakaraan. Toivottavasti vaivat katoaa synnytyksen myötä viimeistään. Nyt ollaan viikolla 31+5. Tsemppiä kaikille!
 
Marsu_
Minä kun olen pelännyt saaneeni sukurasitteena nivelreuman (tai ainakin jotain sinnepäin) näin muiden raskausvaivojen lisäksi. Kiitos vanhan ketjun nostajalle, enpä taida enää murehtia aamuisin kankeita sormiani ja kaikenaikaa kankeita ja nakkimaisiksi turvonneita varpaitani (muuten en ole yhtään turvoksissa). Toivottavasti mahtuisi tosiaan vanhat kengät jalkaan synnytyksen jälkeen, menee muuten lukemattomia pareja kauniita kenkiä ihan hukkaan. Ja lenkkari-verkkariäitiyteen en kertakaikkiaan vielä halua ryhtyä... Siihen olen liian turhamainen :)

Rv 32+2
 
Laskopivo
Hei,
Täällä myös eräs, jolla samoja oireita: puutumista käsissä, sorminivelten kipuilua ja aamulla jäykkyyttä, joka päivän mittaan helpottaa. Raskausviikoilla 33-34 alkoi oireilu lisääntyä ja nyt raskausviikkoja 36 ja risat. Oman ammattini puitteissa kuitenkin olen tietoinen, miten niveljäykkyyteen ja kipuihin voi yrittää vaikuttaa.

Usein loppuraskaudessa nukutaan kyljellään ja olkanivelen sekä niska-hartiaseudun asento ei ole aina paras mahdollinen, kun maha painaa jo hyvän asennon hakemista. Tämä heikentää verenkiertoa käsivarren alueella ja voi aiheuttaa puutumista. Hyvä tyyny on tärkeä. Samoin olkanivelen ja hartiaseudun jumppa sekä venyttely. Pyörittele olkapäitä, nostele, pumppaa, jne. Pyri tukemaan hyvää asentoa useammalla tyynyllä.

Turvotus ja kipuilu sormien pienissä nivelissä ja ranteessa: jos oikein kuumottavat ja kipuilevat - kokeile kylmää ja jos taas enemmän jäykkyyttä / jähmeyttä ja kipua, kokeile lämmintä. Esim. lämmin muovailuvaha, sormijumppaan tarkoitettu lämmitettävä terapiapallo/-kuula jne. ovat hyviä. Myös aamulla kylmässä / lämpimässä vedessä jumppaaminen voi auttaa.

Huolehdi siitä, että et jumppaa yli kipurajan ts. tee väkisin. Kuitenkin sormien normaalit liikelaajuudet tulisi avata: pumppaavat liikkeet, jokaisen sormen ojennus ja koukistus jne. sekä harotusliike koko kämmenelle. Hieromista kannattaa myös tehdä kämmenen ja sormien alueella; lisää verenkiertoa ja näin laskee turvotusta.

Liian vähäinen ja toisaalta liiallinenkin juominen turvottaa. Turvotus lisää painetta nivelille. Jos liiallisen veden juonnin seurauksena elimistön suolatasapaino järkkyy; lihakset voivat jäykistyä ja krampata, jolloin se vaikuttaa myös niveliin (lihasten kiinnityskohta on usein nivelessä / nivelalueella, jotta raajat liikkuvat).

Pidä huolta siitä, että iho ei ole kuiva. Kuiva iho helposti rajoittaa tekemistä ja myös vaikuttaa, miten paljon käsiä käyttää. Oikein kuiva iho myös rajoittaa nivelliikkuvuutta.

Ruokavaliolla on nivelten kannalta merkitystä, etenkin, jos taustalla on reumaattista:
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/hyvatietaa/ravinto.html

Pullojen ja purkkien avaaminen, erilaiset vääntöliikkeet jne. kuormittavat niveliä liikaa silloin, kun niissä on kova turvotus ja kipu. Käytä tähän apuvälineitä tai pyydä miestä avaamaan. Silloin kun nivel on kipu- tai kuormitustilassa esim. sormessa ja joudut vääntämään kovalla voimalla, nivel voi jopa vaurioitua.

Hyviä ovat myös tuet; juuri kuten ketjun alussa joku oli käyttänytkin. Esim. rannetuki estää virheasentoja, jotka aiheuttavat myös kipuja pitkittyessään.

 
meillä
on suvussa nivelreumaa sekä periytyvänä "haittana" ranteiden hermoratojen rappeutuminen.... raskaana ollessani mulla yöllä puutu kädet, päivän vihloi ja sormet turposi. Laitoin normi turvotuksen piikkiin, mutta kun vaiva jatkui synnytyksen jälkeenkin niin mummoni kehotti menemään hermoratojen tutkimukseen. Ja vaiva löytyi ja nyt käyn akupunktiossa kuukausittain. Sama vaiva äidilläni, äidin äidillä ja äidin äidin äidilläni.
 
urnasti
Kiitos kaikille ihanille ihmisille vinkeistä ja omista kokemuksista! Itsellä neljäs raskaus meneillään, vkoja 37 ja ekaa krt tälläin vaiva. Yöllä meinas pamiikki iskeä, kun en saanu sormia suoristettua. Rystysissä vaan nivelet muljahteli ja kädet aivan puuduksissa. Neuvola tän vkon kiinni ja mies reissussa, ni kyl alko oireilu pelottaa.. No nyt vissyn ja ananaksen ostoon..
 
senora ejk
mulla oli kans nivelkipuja loppuraskaudessa. Lääkärin ohje oli kylmägeeliä ja lihaskipuun soveltuvaa salvaa (en ny muista oliko mobilat vai orudis) Kivut eivät jääneet synnytyslaitokselle, mutta muutaman kuudauden päästä loppuivat.
Onnellisia odotushetkiä...
 
Nenna-
Meillä kanssa täällä havaittu lievää nivelten jäykkyyttä ja käsien turvotusta heti aamutuimaan sängystä noustessa.
Oikeella kyljellä nukuttuani oikea käsi enemmän turvoksissa ja enemmän jumissa, ja toisin päin. Aamutoimiin ei ole vielä vaikuttanut, käsien heiluttelu ihan olista asti ja taivuttelu ovat auttaneet.
Neuvolassa turvotusta ihmettelin myöskin ääneen, mutta normaalia sekin oli, kuten kaikki muukin.
Tuossa joku aikaisemmin kirjoitti, että voi olla yhteyttä lantion löystymisen kanssa, ja nyt kun miettimään aloin, niin itseasiassa voikin olla aivan totta, täällä on lantio "jumitellut" ja vihlonut parisen viikkoa ja tämän jälkeen on tullut nyt käsien turvotus.
Nenna rv 38+3
 
Kolmas raskaus
Minulla on myös ollut todella suuria vaikeuksia käsien puutumisen ja kipeiden ranteiden kanssa muutaman viikon ajan. Heräilen öisin useita kertoja enkä saa käsille hyvää asentoa. Olin tänään lääkärineuvolassa ja lääkäri osasi nimetä sen heti joksikin raskausajan oireyhtymäksi. En vain muista kyseistä latinankielistä nimeä. Yksi kymmenestä raskaanaolvasta kärsii näistä oireista, helpottavat sitten synnytyksen myötä. Liityy siihen kun turvottaa, niin turvottaa myös nivelissä, joka taas vaikuttaa verenkiertoon jne. Viheliäistä tämä kyllä on, kun ei saa nukuttua ja särkee paikkoja selkäkipujen ym. lieveilmiöiden lisäksi...eiköhän se tästä, kun pääsee synnytyspuuhiin. RV 37+2
 
tuttujuttu
Lähdin googlaamaan samaa vaivaa, kun törppö lääkäri ei ollut moisesta kuullutkaan ja vakuutti että ei missään nimessä kuulu raskauteen. No kun aloin puhua asiasta niin jo kolmella ystävälläni oli tälläistä käsissä tai/ja jaloissa.

ja googletessa olen löytänyt näitä kipuilevia käsiä ja jalkateriä kymmenittäin, että vien kyllä nämä terveiset sille lääkärille, että kannattaisi ehkä vähän laajentaa tietämystään, ennenkuin pelottelee reumalla ja borrelioosilla odottavaa äitiä. Toki nämäkin vaihtoehdot kannattaa ottaa huomioon jos on syytä epäillä.

Helpottaa kun hankki käsiin sellaiset rannetuet, jotka pitää rannekanavat suorassa ja siten auki. Lynfaterapiaa avuksi ja runsaasti vettä ja vaikka ananasta että pysyy nesteet liikkeellä.
 

Yhteistyössä