kipua munasarjoissa..

  • Viestiketjun aloittaja Tiinu
  • Ensimmäinen viesti
TiTi Uu
Se kyllä kävi kieltämättä itselläki mielessä :) ajattelin vielä seuraavia kuukautisia odottaa ja testata sitten.. ja lääkärikin tosin jo reilu viikon päästä. Eniten ihmetyttää nämä kylkikivut, välillä tuntuu painetta lonkkaluiden päällä ja välillä alaselässä sivuilla.. Onkohan se oire jostain?
 
äiti47
Ennen tuli juttuun lievillä alavatsakivuilla, rintojen arkuudella ja päivän kestävällä yliväsymyksellä, mutta nyt kun en enää syö mitään pillereitä, ovulaatiokivut ovat käyneet niin koviksi, että niihin herää keskellä yötäkin ja kivut kestävät melkein viikon. Pahempaa juuri makuulla. Ultran mukaan kaikki näyttää olevan normaalia, joten ei auta kuin syödä pitkävaikutteisia särkylääkkeitä. Hormonikierukasta saattaisi kuulemma olla apuja, jos se muuten sopisi. Oliskohan näitä oireita ollut jo nennenkin ilman pillereitä vai ovatko jo vaihdevuosivaivoja?
 
Babyboom
Me alettiin yrittämään lasta nyt ja mulla olis pitänyt olla ovulaatio about toissapäivänä. Nyt on vatsaa kipristellyt kummasti ja se on vähän turvotelltkin, ja oli varsinkin eilen koko päivän vihlovaa kipua vasemmassa munasarjassa. Lisäksi olen tosi väsynyt ja mulla on tunne että flunssaa pukkaa... Nyt en tiiä voisinko olla raskaana vai keksinkö nää oireet mahdollisiksi raskausoireiksi? Oisko se vihlontakin vaan ovulaatioon liittyvää. Meillä oli seksiä monena päivänä ennen ovulaatiota.
 
kahden äiti
Molemmissa raskauksissani olen tuntenut vihlontaa puolin tai toisin munasarjoja, ei kuitenkaan varsinaista kipua. Kipua tunsin kun oikealla puolella oli kohdunulkopuolinen raskaus, silloin olin todella kipeä. Kipu sanan varsinaisessa merkityksessä ei pitäisi liittyä normaaliin raskauteen. Vihlonta ja muut pienemmät tuntemukset ovat asia erikseen.
 
toiveikas toistaiseksi
Etsin tietoa munasarjakivuista, kun nyt kahdeksatta kuukautta yritämme saada lasta alulle ja ainoastaan tämän kierron lopulla on alkanut tuntumaan pientä nipistelyä munasarjojen tietämillä, enemmän selkeästi vasemmalla puolen, mutta välillä oikeallakin. Oikeastaan se alkoi noin viikko sitten. Kuukautisten piti alkaa eilen, mutta en halua tehdä raskaustestiä ennen kuin olen viikon myöhässä, etten taas kerran pettyisi...
Lähinnä ekana tuli mieleen kohdunulkopuolinen raskaus... :( Toivotaan, ettei kyse olisi siitä. No, päivittelen tänne sitten, että oliko nyt mitään ihmeellistä.
Jotenkin on koko ajan tosi äreä olo ja tuntuu, että alavatsa on jotenkin herkkänä koko ajan. Mikä kaikki tietty voisi liittyä myös menkkoihin.
No, viikon päästä tiedämme enemmän.
 
o_o
Menkat on tullu 3vuotta säännöllisesti pillereiden kanssa. Lopetin ne heinäkuussa, jonka jälkeen menkat tuli ihan normaalisti, siis yhtä säännöllisesti kuin pillereiden kanssa. Kunnolliset menkat tuli 30.9.

Lokakuun lopussa odottelin menkkoja, muttei niitä näkynytkään. Niukat 1,5päivää kestäneet menkat tuli 8.11. ( Aluksi ajattelin, että menkat kestivät kolme päivää, mutta kun tarkemmin mietin ne alkoivat sunnuntai iltana ja loppuivat ti aamuna eli sen 1,5päivää) Tein raskaustestin ennen 'menkkoja' > negatiivinen. Tein kuitenkin yhen testin vielä lisää siinä 12.11 > negatiivinen, jonka jälkeen uskoin, että en ole raskaana.

Sitten taas 10.12 havahduin kun menkkoja ei tullut. Menkka oireita oli kyllä ollut jo kuukauden ajan ja heräsin muutaman kerran yöllä alavatsakipuihin. Alavatsaan koski myös päivällä ja koskee siis yhä. Olen ollu normaalia väsyneempi. Tuolloin 10.12 soitin tk:n hoitajalle, että varaisin ajan lääkärille, ja hän kehotti tekemään vielä yhden testin ja että jatko katsoittaisiin testin tuloksen perusteella. 3testi oli negatiivinen. Raskaana ei siis pitäisi olla.

Sitten aamulla soitin hoitajalle taas, että mitäs nyt. Hän sanoi, että lääkäri soittaa päivällä minulle. Lääkärille kertasin vielä hoitajalle kertoneeni asiat ja lääkäri piti kuukautisten sekavuutta ihan normaalina ja kirjoitti reseptin e-pillereihin. 11.12 alkoi tiputella (ennen jo kun otin ensimmäisen pillerin). Lääkäri ei ollut yhtään kiinnostunut vatsakivuista ja muutenkin tosi kiireinen. Hyvä että kerkesin kaikki kysymykseni esittää!!

Tosi kivuliaat menkat olivatkin ja ne on loppuivat 14.12. Alamahaan koskee, myös munasarjoihin useasti päivässä. Nyt odotan perjantaita kun pääsen koululääkärille kertomaan nämä oireet ja jospa tulisi jotain selvyyttä, että mikä vaivaa!?

Voisiko oireet ja epäsäännölliset menkat viitata kystaan? Tai kohdun ulkopuoliseen raskauteen? On ollut pää aika pyörällä kun ei tiedä mistään mitään.. Ehkä tämä opettaa ottamaan asioista selvää aikaisemmin ;)
 
nimetön
Minua on sattunut jo 2viikkoa vasempaan munasarjaan. Kipu ei ole ollut jatkuvaa, mutta se alkoi yleensä illalla. Harrastin 3 viikkoa sitten yhdyntää ilman suojausta. Sen jälkeen olen kolmena viikonloppuna nauttinut suuria määria vahvaa alkoholia. Viime yönä kuukautiset alkoivat, mutta ne eivät ole normaalit. Yleensä kuukautis kipuja ei juuri ole, mutta nyt on sietämättömiä kipuja! Onko mahdollista, että olisin ollut raskaana, mutta raskaus olisi mennyt kesken?
 
just me
No mulla ainakin kipuili hurjasti ovulaation aikaan syksyllä - ja kas, muutama viikko sen jälkeen tuli plussa :)
pakko nyt sanoa tähän väliin, että mulla kipuilee ja kovaa aina ovulaation aikaan, ja tuksin joka kuukausi olen raskaanakaan xD toki jos seksiä ilman ehkäsyä harrastais noitten kipujen aikana niin melko varmasti tulis plussa...

Ovulaatiokivut on normaaleita ja suht yleisiä, toiset tuntee vahvempina toiset ei ollenkaa useimmat kait osuu tohon väliin eli tuntee jotain mutteivät tiedä miksi...
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ei ihan
pakko nyt sanoa tähän väliin, että mulla kipuilee ja kovaa aina ovulaation aikaan, ja tuksin joka kuukausi olen raskaanakaan xD toki jos seksiä ilman ehkäsyä harrastais noitten kipujen aikana niin melko varmasti tulis plussa...
Todennäköisyys per kierto, vaikka kaikki olisi täysin kunnossao on n. 20% luokkaa, joten en lähtisi luokittelemaan sitä vielä "melko varmaksi".
 
Viimeksi muokattu:
Piitu
Mulla näitä kipuja on vähän väliä. Siinä vaiheessa ei mitään pysty tekeen, ei olla suorana. Poltot on niin pahoja. Mulla todettiin kystä ensimmäisen kerran vuosia sitten, kun yöllä tuli kovat poltot. Isäntä soitti ambulanssin ja sielä naistentautiosastolla katsottiin, et kystä aiheutti poltot. Kystä on semmonen, et se voi kasvaa jopa nyrkin kokoseksi sit puhkee. Vuosi sitten tuli taas sellaset poltot, et sairaalaan menin, sielä todettiin raskaus positiivinen, luulivat kohdun ulkoista raskautta. Jouduin osastolle. Taas huomattiin kystät. Kolme nyrkin kokoista siitä ne kivut taas oli. Ne hävis raskauden edetessä. Usein tulee vessan käynnin jälkeen. Viimesestä on pari tuntia, ei muuta, kun Buranaa siinä vaiheessa, ½ tuntia, niin kipu häviää.
 
MiMi
Hei.

En ole koskaan ollut raskaana ja olen 31 vuotias. Vuosi sitten, minulla todettiin toiminnallinen kysta vasemmalla puolella munasarjoista, joka sitten myöhemmin katosi/poistui itsestään. Silloinkin kuukautiset jäivät väliin ja oli paineentunnetta vasemmalla puolella. Tein useimman raskaustestin ja aina negatiivinen ja gynellä ultrassa löytyi syy. Nyt tasan vuosi aikaisemmasta, kuukautiset myöhässä ja samanlaista paineen tunnetta alavatsassa. Oliskohan kuukautiset nyt jo 3 viikkoa myöhässä ;). Raskaustestit näyttävät plussaa mutta minkäänlaisia raskauteen liittyviä oireita ei ole, poislukien pieni paineentuntu vasemmalla puolella munasarjoista. No, ensi maanantaina gynellä selviää olenko raskaana vai onko jotain muuta. En usko, että on kohdun ulkopuolinen raskaus, koska ko. oireita ei ole. Kallistun raskauden puolelle, mikä olis tietysti hieno juttu, tosin ei kovin suunniteltu sellainen:)

Onko kenelläkään kokemusta oireettomasta alkuraskaudesta tai raskaudesta? Pitäisikö olla huolissaan vai olenko onnekas ilman oireita?

T. Mimi
 
mes.
Sama täällä..syyskuusta lähtien ollu vasemmalla puolella alavatsalla kipuja ja on edelleen. Kipuilu alkaa aina kuukautisten viimeisenä vuotopäivänä ja jatkuu noin 5-7vrk (ei siis ole jatkuvaa, mutta toistuu joka kuukausi). Lokakuussa jo kävin gynellä..siellä ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus mutta mitään ei löytyny. Varmuuden vuoksi otettiin vielä verikokeita (crp jne,) sekä virtsakoe mutta neki kaikki normaalia. Jonakin kuukautena kipu oireet pienemmät ja jonaki taas kovemmat eikä särkylääkkeet auta. Onneksi vaiva ei kuitenkaan ole ihan jokapäiväinen sillä taukoa on useampi viikko. Vähän kyllä mietityttää, että mikä tämän aiheuttaa ja pitäisikö mennä uudestaan tutkimuksiin...
 
Marikki__
Minua on koskenut reipas viikko vasemmalle puolelle munasarjaa. En halua mielelläni nukkua vasemmalla kyljellä, koska tuntuu et alkaa kuumottaa vasenta munasarjaa ja jomottaa.

Minulla on käytössä e-pillerit ja huomenna syön viimeisen tältä listalta. Minulle ystävät puhuvat et johtuu raskaudesta?? Onko jollain ollut tämmöistä?
 

Yhteistyössä