Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
Suvi
itse olen käyttänyt Yaz-pillereitä jo yli vuoden ja voin käsi sydämmellä vannoa , että nämä ovat maailman parhammat e-pillerit mitä olen ikinä syönyt! Aluksi terveydenhoitaja tyrkytti mercilon-pillereitä ---> järkyttävää mielialan heittelyä , itkuisuutta , väsymystä , limakalvojen kuimumista ja haluttomuutta ja menkat kestivät sen 1 kk putkeen. Sitten terveydenhoitaja tarjosi Yasmin pillereitä ---> samat vaivat uudelleen , vaikka terveydenhoitaja "varoittikin" että ensimmäiset 3 kk voivat olla ylä ja alamäkeä ,menkat voivat kestää HUOMATTAVASTI paljon kauemmin ja mieliala voi vaihdella vuoristoradan tavoin. Sitten tajusin itsekkin , että minun ei tarvitse kestää enää tälläistä epäsäännöllisyyden vuoristorataa , niimpä lopetin pillereiden käytön kokonaan. Pidin noin 6 kk tauon ja menin takaisin terkkarille ja sanoin että haluaisin Yatz pillereitä, koska olin lukenut nistä melkein pelkkää hyvää netistä ja se oli positiivista että pakkaus-selosteessa sanottiin että Yatz -tabletit vaikuttavat posiviisesti myös ihoon ja painoon ( poistaen nestettä menkkojen aikana ). Olen aina kärsinyt huonosta ihosta joten miksipä en kokeilisi pillereitä, jotka lupaavat auttaa iho-ongelmissa? Nyt yli vuoden käytön jälkeen voin kehua , että finnit ( varsinkin isot ja kipeät valkopäät ) ovat poissa ja mustapäistäkin on suurin osa poissa. Paino nousi alussa muutaman kilon , koska e-pillerit voivat lisätä ruokahalua. Nyt ovat nekin kilot hävinneet , lyhyet menkat , kuukautiskivut poissa , rinnat kasvaneet ja naama parantunut! Mitä muuta voisi aina näistä ikävistä asioista kärsinyt 17 vuotias enää toivoa ? Vakka puolenvuoden satsi maksaa sen 80 € ovat pillerit sen arvoisia.Lisäksi pakkaus on selkeä ja sen voi aina sujauttaa laukkuun pelkäämättä että pakkaus menisi rikki!
 
lalala
Alotin pillerit helmikuussa eli kohta kuus läpyskää popsinu. Syynä pillereiden alottamiseen oli tooosi epäsäännölliset kuukautiset, yleensä meni kaksikin kuukautta ilman mitään huolenaihetta ja parin kerran ihan puolen vuoden tauko..(tosiaan sain päänvaivaksi kuukautiset n.kolmevuotta sitten, ettämiksi tälläsiä heittoja!?!?!) olin jo tottunut siihen että kuukautisia ei ttarvinnutodottaa joka kuukausi vaikka pitikin aina olla varuillaan..kuitenkin loppujen lopuks kävin terkkarilla ja selitin miten asiat oli,kyllä mä mielummin kärsin menkat säännöllisinä kuin mahdollisesti muutaman kerran vuodessa ja 1579874335 kertaaa kiukkusempina ja runsaimpina, sillon oli helvetti irti :'0 täältä keskusteluista luin kauhulla aluksi jokaista negatiivista asiaa mitä näistä pillereistä keksittiin mutta rohkaisin itseäni ajatuksella että jokaisella ne vaikuttavat erilailla! Ensimmäistä läpyskää syödessä (eli sen 4 viikkoa) olo oli kyllä niin sanoinkuvaamattoman kamala, raivosin, pieniä vatsakipujakin muistaakseni oli, itkin, olin maassa, ruokahalu kasvoi ja katosi vuorotellen, menkat tosiaan kestivät ekanviikon suht normaaleina ja loput kolme viikkoa jatkuvana tiputteluna. mutta kun niistä viikoista päästiin muuttu mieliala huomattavasti, oikein itsekkin järkytyin:O NYT kuukautiset ovat säännölliset, alkavat silloin kun pitää, ei kipuja mutta itku sinä aikana on kieltämättä aina aika herkässä (tosin olen muuutenkin aika itkupilli..onneks poikaystävä on ainaniin ymmärtäväinen..) vuoto kestääkin vain 3-4päivää kun ennen kesti lähemmäs viikon huhhuh. Mutta tiivistettynä siis todella tyytyväinen! p.s. Hoitaahan näänyt samalla sen ehkäisynkin:))
 
äiti
Tyttäreni sai koviin kuukautiskipuihin noita pillereitä, no ensiksi auttoivat, kivut poissa ja vuoto minimaalista, mutta 4kk jälkeen muuttui sosiaalinen ja iloinen tyttö raivoavaksi itkuiseksi ja ahdistuneeksi, vaikka kaikki oli hyvin ja paljon asioista juteltiin. Tuttavani nuorten psykalla sanoi, että nuo pillerit osastolla puretaan listalta ensimmäisenä kun tulevat hoitoon, niin paljon vaikuttavat mielialaan negatiivisesti toisilla. Nyt on vaihdettu toisiin, toivottavasti mieli tasoittuu ja tulleet 10kg putoavat kanssa. Outoa pientä kuumeilua on myös ajoittain näiden yazien aloittamisen jälkeen, en suosittele nuorille ainainakaan.
 
Kuutti
Mä olen käyttänyt Yaz-pillereitä jo pidemmän aikaa ja tyytyväinen olen. Esimerkiksi Yasminiin verrattuna toimii kohdallani huomattavasti paremmin. Kuukautiset ovat niukemmat kuin ennen, vatsakrappeja ei ole eikä pilleritauon aikana ole päänsärkyä. Alavatsakaan ei turvota samalla tavoin kuin aikaisemmin. Käytön alussa oli kyllä hieman rintojen arkuutta, mutta parin liuskan jälkeen arkuus katosi. Kaikenkaikkiaan Yazin kanssa olo on jotenkin "tasapainoisempi", jos niin voi sanoa - mulla on aina hormonitasot heitelleet kamalasti, kuukautiset olleet tosi epäsäännölliset ja muilla kokeilemillani pillereillä ei tällaista tasoittavaa vaikutusta ole valitettavasti ollut.

Nämä kokemukset pillereistä taitavat olla tosi yksilöllisiä jo ihan oman lähtötilanteen ja luonnollisten hormonitasojen mukaan. Mulle gyne suositti Yazia siksi, että arveli mun kroppani reagoivan herkästi hormoneihin ja niiden tason vaihteluun. Yazissa vaihtelua tuntuu olevan lyhyemmän tauon vuoksi vähemmän ja se sopii mulle.
 
paola*
Aloitin Yaz-ehkäisypillerit kolme kuukautta sitten ja aluksi tuntuivat ihan hyviltä. Sitten alkoi kovat mielenalanvaihtelut kamalia itkukohtauksia ym. Ne on toki ihan tyypillisiä oireita. Sitten tuli, unettomuus, kova väsymys, alakuloisuus, jatkuvaa tiputtelua. Ajattelin, että okei nää on ihan tyypillisiä oireita joita tulee ja menee. Sitten yks aamu kun heräsin tajusin etten enää nää kunnolla! Säikhähdin ihan hirveesti, mutta en ajatellu että vois johtuu pillereistä. No soitin lääkäriin ja lääkäri sano että ei tosiaan johdu pillereistä ja käski jatkaa niiden syömistä etten vain tule raskaaksi. No äiti oli eri mieltä ja väitti edelleen niiden johtuvan pillereistä. Äiti soitti sitten yksityiselle gynekologille joka käski SAMAN TIEN lopettaa pillerit. Varasin ajan tälle gynelle ja kävin siellä nyt maanantaina. Se sano että pillerit voi aiheuttaa näköhäiriöitä mutta ne pitää ottaa vakavasti. Hän kielsi jyrkästi minua enää syömästä Yaz-pillereitä jotka on kuulemma jotain ihan uusia ja joissa on paljon estrogeenia joka ei ole hyväksi. Niitä kuulemma mainostetaa nuorille niin että ne ei aiheuta turvotusta eikä lihomista, koska sitähän nuoret tytöt ei halua. Gyne antoi mulle reseptin toisiin pillereihin jotka aloitan sitten kuukauden päästä, niissä sitä estrogeeniä on vähemmän. Tämä erikoisääkäri on ollut mukana monissa kansainvälisissä ehkäisymenetelmien tutkimuksissa ja on mukana niiden kehittämisessä. Erittäin pätevä! Hän ihmettelee suunnattomasti miksi nuorille tarjotaan ensimmäisiksi pillereiksi kaikkista uusimpia uutuuksia joista ei niin tiedetä. Hän suosittelee käyttämään jotain vähän vanhempia pillereitä joita on tutkittu enemmän. Tämä oli munin kokemukseni pillereistä. Ja nämä oli vaikutukset jotka tuli MINULLE se on aina toki ykilöllistä. Joillekin nämä saattaa sopia. Mutta tulee muistaa oli pilleri merkki mikä tahansa niin jos tulee outoja epätyypillisiä oierita niin HETI lääkäriin!!
 
Eifa
Mä olen yaz pillereitä käyttäny vuoden ylikin ja olen lihonnut 17kiloo. En syö paljoo herkkuja enkä paljoo ruokaa. Koulussakin aloin kasvissyöjäksi ja ei ole paino pudonnut mihinkää. En kehtaa mennä minnekkään kauppaan ostaa uusia vaatteita tai vaatekaapista käyttää mitään kun mihään ei tunnu mahtuvan päälle. Pienetkin housut minua puristaa ja ahdistaa päällä. Käyn uimassa melkein joka viikko eikä paino pudo siltikään. Onko kellään samaa tunnetta?
 
Grauh
Olen käyttänyt Yazeja vuoden ja kolme kuukautta. Sinä aikana olen huomannut suuren kirjon negatiivisia ja positiivisia sivuvaikutuksia.

Positiivisinta oli kuukautisten loppuminen kokonaan (ensimmäisten kuukausien aikana hyvin niukkaa vuotoa n. neljä päivää), sekä kuukautiskipujen huomattava lieventyminen (aikaisemmin en pystynyt toimimaan ollenkaan ilman vahvaa kipulääkitystä).

Negatiivisia vaikutuksia onkin sitten enemmän. Suurin haitta on ehdottomasti mielialojen vaihtelut. En pysty suhtautumaan elämän nurjiin hetkiin enää järkiperäisesti ja pinnani on muuttunut uskomattoman lyhyeksi. Näin reilun vuoden käytön jälkeen olen mieheni kanssa pohtinut kulunutta vuotta ja muutos käytökseen on valtava. Olo on usein rauhaton, malttamaton ja riidanhaluinen, se on hyvin ikävää kun samaan aikaan mietin, että mitä ihmettä minä nyt taas kiukuttelen. Ennen olin varsin harmooninen, rauhallinen ja ymmärtäväinen. Helposti pienetkin vastaan tulevat ongelmat tuntuvat isoilta ja tuntuu voimattomalta ja onnettomalta. Pinnistelen ollakseni mukava.

Tämä on ollut todella suuri rasite parisuhteelle.. Mutta ei siinä vielä kaikki.

Olen menettänyt myös haluni petipuuhiin. Aikaisemmin mieheni oli varsin tyytyväinen ja kutsui minua ihanan kyltymättömäksi. Enää ei vaan tee mieli. Kyllä me vielä peuhaamme, mutta fiilikseen on vaikea päästä ja kertoja on valtavan paljon vähemmän.

On siis todella rasittavaa huomata näin valtavia muutoksia.

Pienempiä haittoja on vessassa ravaaminen, tyhjästä ilmestyvät allergiaoireet ja se hinta.
Erityisen maininnan ansaitsee myös painonnousu. Urheilen 4-8 tuntia viikossa, mutta mikään ei tehoa alavatsan pömpötykseen tai jenkkakahvoihin. Asia on jo koomisella mittakaavalla, sillä ylävatsassa näkyy kaunis 4-päkki ja sivuvatsalihakset, mutta navasta alaspäin on huvittava kumpu (ja vatsan molemmin puolin näkyy lantioluut).
Raskauttakin olen epäillyt lukemattomia kertoja ja juossut apteekin ja kodin väliä useasti (menkat ovat jääneet pois), mutta ei siellä mitään pikkuihmistä ole.

Tässä kirjoittaessani mietin, että kuinka olen näinkin pitkään jaksanut näitä popsia.. Mutta kai se oli niin suurenmoista päästä eroon "pahoista päivistä".. Siis todellakin pahoista, kuin joka kuu olisi alieni asuttanut vatsaa ja möyhentänyt sisuskaluja aikaansaaden valtavia verenvuotoja.

Aion kokeilla seuraavaksi zoely-merkkisiä pillereitä luettuani uuden mustan nettijutun kyseisestä valmisteesta - jos edes saisi ne himot takaisin.
 
Helena
Herranjumala että on kallista sanon minä! Kävin lääkärissä puhumassa kun oon käyttänyt Cupretyl nimistä valmistetta.. Kelan tuella tullut maksamaan sellaset 6e... No nyt kun teho niistä väheni ja tuli välivuotoja määräs lääkäri mulle tätä YAZia.. 39,36e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!! Mitä helvettiä nyt oikeesti?!
 
Minttu
Onko muilla kokemuksia, että vuoto ei olisi alkanut lumepillereiden aikana? Tähän mennessä on normaalisti alkanut 3-4 pillerin tienoilla ja nyt olen jo ottanut yhen normaalin ja ei vieläkään mitään ??? Raskaana nyt ei oo mitään mahiksia ees olla :)
 
-hanna
aloitin n. 8 kuukautta sitten e-pillereiden käytön ja olen lihonnut n. 7 kiloa siinä puolessa vuodessa. ei johdu kyllä mistään elämäntapa-muutoksesta, sillä sain masennuksen noin 3 kuukautta sitten ja itsetuntoni oli niin alhaalla ja oli niin huono itsetunto että lopetin syömisen kun toivoin laihtuvani. söin yazeja ja paino ei vain tippunut. saatoin olla päiviä syömättä mitään, elin pelkällä vedellä. paino kuitenkin vain nousi. lopetin 2 kuukautta sitten e-pillereiden syömisen ja syön normaalisti, käyn lenkillä n. kerran viikossa, ihan kävelylenkillä ja paino on tippunut 4 kiloa tässä kahdessa kuukaudessa ilman mitään rehkimisiä, ihan normaalilla syönnillä ja liikkumisella.
 
tuliluu
pakko tulla nyt tälle huomauttamaan, että aina typerää suositella pillereitä sen perusteella, että itsellä ei ole mitään ongelmia ollut. :D kun se on ihan siitä ihmisestä kiinni, millaisia oireita saa, tahi saako oireita ollenkaan. kiitos.
 
Juuli
Tiedän että tämä on myöhäistä nyt kirjoittaa, mutta tiedän myös että täältä monet lukee näitä juttuja vielä paljon jälkeenpäin. Itse olen kohta vuoden syönyt Yaz:eja. Alkukuukausina ei mitään oireita, ei mitään vuotoja, rintakipuja tai mitään, ainut oli vaan että kun ihan ensimmäisen pillerin otin, hetki sen jälkeen alavatsaani koski. Muita oireita en ole havainnut, enkä huomannut johtuvan Yaz-pillereistä. Tosi hyviä pillereitä on :) ite tykkään että voi syödä kokoajan! Toimivat, ja kuukautiset pysyy aina säännöllisenä neljän lumepillerin vuoksi, ja niukkaa on vuoto, kesto n. 3-5päivää, loppu vuoto on sellaista pientä vain. :) SUOSITTELEN!
 
Luopunut Yazista
Mikään pilleri ei sopinut minulle. Sitten kokeilin Yazia uudelleen, pillerittömien vuosien jälkeen. Aluksi kaikki meni hyvin:
-laihtumista
-ei niin pahaa turvotusta kuin ennen
-niukemmat kuukautiset ilman särkyä

Kuinka ollakaan, noin muutaman kuukauden kuluttua alkoivat muut oireet:
-kova painonnousu keskivartalolla, takamus ja reidet suurenivat
-selluliitti lisääntyi
-oudot nuhavaivat (allergiatestit negatiiviset, tutkimuksissa löydettiin vain poskionteloiden turvotusta)
-mieliala muuttui ärtyneeksi ja aggressiiviseksi
-lievä masennus ajoittain
-seksihalut katosivat
-iho parani finneistä, ei tehonnut mustapäihin
-ihon rasvaisuus väheni - ihosta tuli kuivempi, enemmän mustapäitä ajan kanssa kuin aiemmin
-raju hiustenlähtö
-"aallot", paniikkihäiriöt alkoivat (aloin käydä psykologilla)

Turha kai mainita että oireet hävisivät kun lopetin pillerit.
Mies oli tyytyväinen kun lopetin pillerit, sanoi että muutos minussa oli raju. Olimme ehtineet seurustella vain pari kuukautta kun aloin syömään pilsuja. Hän tottui minuun pillereitä syövänä raivoojana, ja kun lopetin pillerit muutama vuosi myöhemmin, hän joutui tutustumaan minuun uudelleen. Sanoi että olen tasapainoisempi, iloisempi ja helpompi ihminen. Suhde lähti kukoistamaan pilsujen lopetuksen jälkeen.

En suosittele pillereitä enää kellekään.
 
Luopunut Yazista
Lisäys edell.

Parasta lopetuksessa oli, että puolessa vuodessa takamus pieneni koosta 42 kokoon 38. Muutos oli raju koska taistelin kiloja vastaan pillereitä syödessäni kovalla liikunnalla. Mikään ei auttanut, kilot jämähtivät. Lopettamisen jälkeen liikunta jäi vähäiseksi kiireisten opiskelujen vuoksi (suurimman osan ajasta istuin ja opiskelin). Vartalon muoto alkoi kuin varkain palautua entiseen, pois yltiömäisestä päärynästä.

Aloin käymään salilla uudestaan n. 5 kk lopettamisesta ja tulokset näkyvät nopeasti.
 
Saasa
Käytin Yaz-pillereitä melkein vuoden, mutta haittavaikutuksia oli, joten vaihdoin Gestinyliin. Näihin uusiin olen ollut tyytyväinen.

Mutta Yazissa siis se tökki, kun paino nousi ensimmäisten parin kuukauden aikana n. 5 kg, kroppa oli turvonnut ja seksihalut vähenivät. Kun vaihdoin Gestinyliin, turvotus hävisi viikon sisällä ja ruokahalu laski ennalleen. Seksiäkin tekee mieli useammin.
 
apua
Heippa vaan !
Koitin netissä surffailla ja ettiä jonkun näköstä johtolankaa normaaliudesta, vaan kun ei löytynyt niin aattelin kysyä muiden kokemuksia. Oon syönyt kohta kaks viikkoo yaz pillereitä ja ihan yhtä kauan on menkatkin kestäny.. Eli siis missä vaiheessa kuuluis huolestua ja ottaa yhteyttä terkkaan jolta nämä mahtipillerit sain? Tai siis että onko jollain muulla näitä käyttäneellä ollut mahollisesti samaa ongelmaa?
 
Pillerit lopettanut
Käytin Yaz-pillereitä melkein vuoden ajan. Ensimmäiset kuukaudet menivät hyvin, ihosta lähti kaikki epäpuhtaudet, rinnat suurenivat hiukan, paino pysyi samoissa lukemissa kuin ennenkin, eivätkä kuukautiset olleet kovin kivuliaat. Puolen vuoden jälkeen huomasin olevani todella usein erittäin vihainen, en jaksanut tehdä mitään ja melkein joka asia toi vedet silmiin ja itku oli todella herkässä. Myös perheeni huomasi mielialani muuttuneen. Olin ennen erittäin huoleton ja iloinen persoona joten nykyinen tilanteeni rupesi hieman huolestuttamaan. Päätin ottaa taukoa pillerien syömisestä jospa mielialani muuttuisi takaisin entiseen. Minulle pillerit eivät siis sopineet.
 
apua
olen ollut lievässä ripulissa & mahataudissa, sekä samalla siirsin kuukautisiani, ja nyt pelottaa että olisin raskaana! apua mitä teen ! voiko se olla mahdollista, vaikka olenkin syönyt pillereitä ihan normaalisti?
 
Hanoi
Onko teillä tullu hengenahistusta yaz.pillereiden kanssa,ekan keran käytin niin ei ollu mitään vikaa,mut nyt toisen kerran meinaa vähä ahistaa henkeä.. Johtuuko sitte mistä,sitä en tiijä..? :s
 
käyttäjä
Olen itse käyttänyt nyt kaksi viikkoa yaz pillereitä ja hyviä on ollut. Lopetin minipillerini koska vuodin kokoajan, mutta nämä toimivat paljon paremmin. Nyt kuitenkin huomasin kun yhdynnän jälkeen vaaleahkoa veri tiputtelua. Onko tämä normaalia vaikka en ole lumetabletteja syönytkään vielä? jaja puolisoni ja minä olemme neitseitä joten sukupuolitauteja ei siis voi olla.
 
yazmoney
Olen käyttänyt pillereitä jo kaksi kuukautta (kaksi liuskaa) hyviä on joo ei haittapuolia. Sain koulun terveydenhoitajalt ekat kolme liuskaa ilmaiseksi ns testiksi. Pian pitäisi mennä itse ostelemaan saako ne ilman reseptiä? onko hinta todellakin nykypäivänäkin lähellä 40€? ja saako alle 15v ilman aikuista niitä ostettua?
Olen siis 14 ja puoli vuotias vasta... Enkä uskalla puhua lähes mistään äitini kanssa joten raha asia on pulani poikaystävältä paras apu, mutta silti..
 
Mimi
Oon käyttänyt Yaz-pillereitä kolme kuukautta neljä vuotta sitten ja nyt aloitin taas kaksi kuukautta sitten. Neljän vuoden takaa en muista sivuvaikutuksia, käytin silloin pms-oireisiin enkä harrastanut sillon vielä seksiä/ollut parisuhteessa. Nyt oon tosiaan syönyt kaks liuskaa, toisesta liuskasta kolmas lumepilleripäivä menossa. Tällä kertaa syön pillereitä raskauden ehkäisyyn ja elän vakituisessa parisuhteessa.

Negatiivisia sivuvaikutuksia oon huomannu tämän verran:
Eka kuukauden aikana oli jonkin verran etovaa oloa ja liuskan loppuvaiheessa kovaa päänsärkyä. Toka liuskan aikana pahoinvointista oloa on ollut enää vähän, päänsärkyä vähän enemmän. Tajusin sen vasta nyt johtuvan ehkä siitä etten oo tajunnu juoda tarpeeksi vettä. Mulla on ollut taipumusta voimakkaisiin päänsärkyihin muutenkin, sekin kai vaikuttaa. Mulla oli jo ennestään vähän huono iho ja näppylöitä on ollut pillereiden aloittamisen jälkeen vähän enemmän. Rinnat on kasvanu kaksi kuppikokoa, listaan sen negatiivisten vaikutusten alle, koska mulla oli jo ennestään dd-kuppi. Poikaystävä tykkää tietysti. :) Mulla vaan on vähän hankalaa selkä- ja hartiasärkyjen ja pieneksi käyneiden rintsikoiden takia. Väsymystä on ollut jonkun verran mut saattaa johtua myös työstressistä.

Positiivisia vaikutuksia onkin ollut sitten paljon enemmän:
Mulla on aina ollut hormonien takia aivan järkyttäviä mielialan vaihteluja, oikeastaan ihan koko ajan ja varsinkin pari viikkoa ennen menkkoja. Olin todella kiukutteleva, riidanhaluinen, huomionhakuinen ja masentunut. Tuo on kaikki nyt historiaa. Oon taas iloinen, onnellinen, elämänhaluisempi ja tuntuu kuin olisin saanut itseni takaisin. Muutama päivä ennen pinkkien pillerien loppumista on ollu pari itkuista päivää, ero aiempaan siis erittäin suuri. Paino mulla on pudonnu pillerien aloittamisen jälkeen kaksi kiloa ja turvotus, josta ennen kärsin todella, on poissa. Seksuaalinen halukkuus mulla on aina ollu suuri, mutta pillerit on lisänny sitä, saan nykyään helpommin orgasmin ja ne on voimakkaampia. Parisuhde sujuu paremmin kun olen tasaisempi ja iloisempi.

Eka liuskan aikana tyhjennysvuoto alkoi jo tokavikana pinkkien pillerien päivänä, nyt on tosiaan menossa kolmas lumepilleripäivä ja tyhjennysvuotoa ei oo vielä kuulunut. Asiasta en oo tosin kovin huolissani vielä ainakaan, koska tiedän, että tyhjennysvuoto saattaa jäädä kokonaan pois ja varsinkin pillerien alkuaikoina voi olla epäsäännöllisyyttä. Menkat on mulla aina ollut epäsäännölliset ja hyvin runsaat ja kivuliaat, joten siihenkin asiaan pillerit on auttaneet.

Olen siis ollut pillereihin hyvin tyytyväinen muutamista negatiivisista sivuvaikutuksista huolimatta. Kestän ne helposti, koska pillerit on muuten parantanut mun elämänlaatua monilla osa-alueilla aivan huikeasti. Ainoa enemmän häirinnyt asia on tuo päänsärky mut jospa seuraavan kuukauden muistaisin juoda paljon vettä ja asia hoituis sillä. :)
 
Mitä tehdä!?
olen vasta 14 vuotias ja minulle terveydenhoitaja määräsi yaz e-pillerit. Vuoto on kestänyt13 päivää ja olen todella kiukkuinen kaikille. Alavatsaani sattuu jatkuvasti ja vuoto on edelleen todella runsasta.
Aloitin pillerit menkkojen alettua niinkuin terveydenhoitaja sanoi. Joillekkin sanottiin että ne pitäisivät aloittaa vasta menkkojen loputtua. Mitä seurauksia siitä syntyy jos pillerit lopettaa hetkeksi ja aloittaa sitten uudestaan kun menkat loppuvat? onko tämä viisasta? Vai voiko pillerit lopettaa noinvain vaikkei ole käyttänyt niitä edes yhtä kuukautta?
Onko kukaan lopettanut e-pillereitä kesken? kertokaa jos olette ja mieluiten myös seuraukset?
 
YAZ 3,5v
Alkuperäinen kirjoittaja äiti;11266042:
Tyttäreni sai koviin kuukautiskipuihin noita pillereitä, no ensiksi auttoivat, kivut poissa ja vuoto minimaalista, mutta 4kk jälkeen muuttui sosiaalinen ja iloinen tyttö raivoavaksi itkuiseksi ja ahdistuneeksi, vaikka kaikki oli hyvin ja paljon asioista juteltiin. Tuttavani nuorten psykalla sanoi, että nuo pillerit osastolla puretaan listalta ensimmäisenä kun tulevat hoitoon, niin paljon vaikuttavat mielialaan negatiivisesti toisilla. Nyt on vaihdettu toisiin, toivottavasti mieli tasoittuu ja tulleet 10kg putoavat kanssa. Outoa pientä kuumeilua on myös ajoittain näiden yazien aloittamisen jälkeen, en suosittele nuorille ainainakaan.

oon käyttäny ite jo 3,5v ja ekan 5kk jälkeen toimii kuin toivottu. alotin 16 vuotiaana ja on hyvät pakko sanoa. Itekkin olin eka välillä raivona 2-3kk käytön aikana. Tottakai hormonimyllerryksessä oleva teini vielä vähän repeää liitoksista jos saa lisää. Olet vähän ottanut asian liian huolehtivaisesti. Ei pillereiden vaikutus heti tulekkaan esiin ennenkun on käyttänyt noin 6kk niitä, sillä näkee lääkkeen todellisen tehon.

Nyt aion kuitenkin lopettaa nämä pillerit, sillä mediassa on tullut esiin että bayer on maksanut 560 miljoonaa euroa korvauksia kaikille joille pillerit ovat aiheuttaneet ongelmia, mm lukuisia kuolemia kanadassa ja usa:ssa
 

Yhteistyössä