Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
3,5v YAZ
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä!?;11475458:
olen vasta 14 vuotias ja minulle terveydenhoitaja määräsi yaz e-pillerit. Vuoto on kestänyt13 päivää ja olen todella kiukkuinen kaikille. Alavatsaani sattuu jatkuvasti ja vuoto on edelleen todella runsasta.
Aloitin pillerit menkkojen alettua niinkuin terveydenhoitaja sanoi. Joillekkin sanottiin että ne pitäisivät aloittaa vasta menkkojen loputtua. Mitä seurauksia siitä syntyy jos pillerit lopettaa hetkeksi ja aloittaa sitten uudestaan kun menkat loppuvat? onko tämä viisasta? Vai voiko pillerit lopettaa noinvain vaikkei ole käyttänyt niitä edes yhtä kuukautta?
Onko kukaan lopettanut e-pillereitä kesken? kertokaa jos olette ja mieluiten myös seuraukset?

YAZ alotetaan samana päivänä aina kun kuukautiset alkavat.

pillereitä ei kannata lopettaa kesken koska sen jälkeen alotus olisi turhaa, sun kannattaa lukea se ohjekirja joka tulee paketin mukana + lisäksi varmaan ottaa yhteyttä sun gynekologiin=lääkäriin, ei terveydenhoitajaan neuvolassa joka ne ekat testit teki sulle
 
vieras
Itse käytin Yaz-pillereitä ehkä jokusen vuoden. Ehkä noin puolen vuoden jälkeen alkoi erittäin oudot päänsäryt. Luulin tämän johtuvan hartioiden jumiutumisesta. Samanaikaisesti myös näköni muuttui äkisti (kuten aikaisemmin joku myös kertoi), en pystynyt tarkentamaan kunnolla kauas, lukeminen oli hankalaa ja tuntui kun kaiken olisi nähnyt lumisateen takaa. Päänsärky oli päivittäistä, ei normaalia eikä migreenimäistä vaan takovaa ja maahan vetävää. Kävin magneettikuvissa, silmälääkärissä sun muissa eikä mikään auttanut. Kärsin päänsäryistä vuoden, joka ikinen päivä. Pillereihin sitä ei osattu yhdistää koska ei ollut alkanut heti käytön aloittamisen jälkeen. Pillerit vaihdettiin pupli vuotta sitten ja niin loppuivat myös päänsäryt. Epäilen kaiken johtuneem pillereistä, etenkin viimeaikaisia uutisia seurattuani. Käytön kanssa ei ollut sinäänsä mitään ongelmia, kk tulivat ajallaan. Sivuvaikutukset sentään olivat pilata elämäni.
 
vuonna -71
Vuonna -71 menin ehkäisypillereitä pyytämään hankalan synnytyksen jälkeen eräältä mieslääkäriltä. Hän sanoi aivan suoraan mitä ne tekee ja suorastaan oli vihainen että ihmiset niitä käyttää. Ei antanut lainkaan, sanoi että kaikkien naisten pitäisi nähdä eräällä osastolla makaavat naiset jotka on niistä saanut haittoja. Siihen aikaan ei ollut näitä uusia pillereitä mitä lie olleet. Ei auttanut muu kun laitattaa kierukka ja se toimi.
Nyt ajattelen että se mies ehkä pelasti minutkin sillä sukuni on verisuoni- ja verenpaine tautista eli riskit oli jo olemassa. Että tälläistä oli silloin, lääkärit sanoi asiat suoraan eikä kierrelleet.
 
tyytyväinen yaziin
Lasten saannin jälkeen tarvitsin pillerit ja näitä suositteli th. Ennen raskauksia olin syönyt DianeNova pillereitä jotka aiheutti kuitenkin pahoja mielialavaihteluita. YAZ pillerit toimi kuin unelma n.4kk, kunnes pilleritaukojen aikana tuli erittäin painostavaa päänsärkyä, joka jatkui koko tauon ajan. Tähän pääsärkyyn ei auttanut särkylääkkeetkään. Mutta näistä ei tullut mielialan vaihteluita, painon nousua, turvotusta, naama oli hienossa kunnossa (olen aina kärsinyt pahasta aknesta), menkat oli säännölliset ja niukat, ei välivuotoja.
Tosi harmi ettei nämä käyneet pääsäryn takia. Onneksi kuitenkin lopetin käytön, jos minulla onkin riski tulppiin. Käytän nyt Zoely pillereitä, jotka on yhtä kalliita kuin Yazit. Eivät kuitenkaan toimi toivotulla tavalla: on mielialan vaihteluita, seksi ei kiinnosta, naama kukkii ja vatsa turvoksissa. On ollut myös välivuotoja. Olen syöny Zoelya 4kk ja toivottavasti haittavaikutukset edes vähenis :(
 
Nää rokkaa!!
Minä aloitin YAZ-pillerit terveydenhoitajani kehoituksena ehkäisyyn ja kuukautiskipuihin. Alotin ne tuossa kesäkuun puolessavälissä kun kuukautiset alkoi(näin terveydenhoitaja neuvoi) sain myös mukana nämä ohjelappuset joissa kerrottiin käytöstä ja oireista jne. Ilman pillereitä kuukautisvuoti oli normaalia mutta kivut järjeyttömän kovat.. Eräs ystäväni on käyttänyt samaisia pillereitä puoli vuotta ja on vain tyytyväinen tuloksiin! Kipujen ja vuodon vähentymisen lisäksi hän on laihtunut n. 7 kg joka lukee sivuvaikutuksissa 1 yhdelle 100 henkeä kohden. En ymmärrä miksi ihmisiä pitää tulla pelottelemaan tuolla Misilla kuolemisjutuilla... Terve ihminen ne antaa nuorille eikä mikään hullu! Minulle tiputteluvuoto on vierasta, mutta ei sitä ystävällenikään käynyt joten uskon että se riippuu vaan ihmisestä itsedtään ja oman kehon toiminnasta. Minun 15-vuotiaan.urheilijan kehoon pillerit sopivat hyvin ei valittamista! :)
 
Mansis
Kun maailmalla jotain kielletään niin se ei varmasti tule tyhjän vuoksi, onhan siinä kyseessä jo lääketehtaan tuottamat voittokin pillereiden myynnistä.
Ranskassa taisi naisia kuolla samoihin pillereihin, kyllä niitä muitakin ehkäisyjuttuja ja pillereitä löytyy, sitten kun on jotain tullut niin onpa myöhäistä valittaa. Miettikää vaihtoehdot, onhan niitä lääkkeitä kiellytty muitakin mm. diabetes, ja särkylääkkeitä on poistettu myynnistä sekä mielialalääke. Todettiin niin vaarallisiksi joutuivat poistojen listalle. Ei kaikkea pidä uskoa mitä mitäkin kehutaan vaan on oltava realisti, jos minulle tulisi tuollainen tieto kun näistä pillereistä on kirjoitettu ja todettu, niin en varmana niitä käyttäisi. Ne ei ole ainoita tässä maailmassa tähän tarkoitukseen.
 
gkjdsgogds
Moi! Olen 17 vuotias ja aloitin yaz pillereiden käytön. Lääkäri kertoi että aloittaminen tulisi aloittaa vuodon ensimmäisenä päivänä, mutta sanoi lisäksi että ne on mahdollista aloittaa milloin vain, mutta se vaatii sen 7 päivän lisäehkäisyn. Aloitin pillerit samana päivänä kun sain ne käyttööni ja noudatin ohjeita. Mutta kysymys tulee tässä, vuoto alkoivat neljä päivää ennen lumetabletteja ja tuntuivat loppuvan nyt ku lumetabletteja olen syönyt kaksi. Tiedän kyllä että ylimääräinen vuoto on mahdollista varsinkin ensimäisen kuukauden aikana, mutta vaikuttaako se ehkäisytehoon? Ja onko ehkäisyteho täysi kun aloitan toisen pakkauksen? sillä lumetabletit ovat taukoa varten ja vaikka menkkojen alkamis ja loppumis päivä menivät vähän ristiin..

Kiitos jo etukäteen asiallisesta vastauksesta!:)
 
yaz käyttäjä
Olen yli vuoden syönyt yaz pillereitä ja olen huomannut oireina ensin mielialan heittely häiriöitä jotka meni ohi ajan kanssa sekä rinnat ovat kasvaneet hieman , olen nuori ihminen ja olen alkanut miettimään kun tuntuu että saa vessassa käydä koko ajan ja pissahätä on jatkuvasti , sekä aamu virtsa haisee väkevältä , mutta olen käynyt munuais testeissä ja kaikki oli ok niissä , että johtuuko virtsa oireet yazeista? onko muilla ollut virtsaamis ongelmia tai yms ?
 
oijjeeesus!
Aloitin viikko sitten näiden yaz-pillerien käytön..
teininä joskus kokeilin merkkiä nimeltä meliane, toimi silloin jotenkuten, välissä tulin raskaaksi, synnytin, aloitin diane novat mitkä ei sopineet, mielialat viskoi niin että huhhuh.

Mutta nämä yazit.. tämä on oikeasti jo jotain ihan omaa luokkaansa,
olen pärähtänyt nyt miehelle niin naurettavista asioista viimeiset päivät ettei tosikaan, tiedän itse koko ajan että käyttäydyn naurettavasti mutta en saa vaan tilannetta katkeamaan ja alkaa ärsyttämään vielä enemmän ja enemmän..

Olen niin hirveä nalkuttava pirttihirmu että en kestä :(

Mitä mieltä olette, pitäisikö koittaa syödä toi ensimmäinen, ehkä toinenkin (?) liuska ja katsoa tasaantuuko mielialat, vai kannattaisiko suosiolla jättää nämä pillerit jo nyt ja lähteä miettimään toisia ratkaisuja?

Olen perusluonteeltani niin iloinen ja positiivinen, kaikinpuolin miestäni rakastava tapaus että koko tämä tilanne tuntuu niin naurettavalta.. miten tollanen pieni pilleri edes voi muuttaa ihmistä näin pahasti.
 
Bling
Onkohan mahollista, et nää pettäis..? Mun menkat on tullu ihan säännöllisesti niiden valkosten tablettien aikana, mut nyt kolmannella käyttö kuukaudella ei oo näkyny menkkoja... D:
 
Jendei
Mä kun alotin ehkäsyn nii alotin sen just yaz ehkäisypillereillä ja söin niitä about vuoden. Ne oli ihan hyvät. Eka kuukaus tiputti, mutta sen jälkeen ei mtn tiputtelua olkenkaan. Jonku vuoden niitä söin ja vaihdoin nextplanon ihonalaiseen ehkäisykapseliin, koska olen vähän hajamielinen ja unohtelin välillä niitä syödä. Kapseli ei ollut ollenkaan hyvä. (Vuoti sen 2vuotta melkei joka päivä!! Painoo tuli rutkasti yli 10 kiloo ja turposin iha älyttömästi) no sitten kun pääsin kapselista eroon vaihdoin taas yazeihin ja hyvät ne on! Ei ees uudelleen aloittamisen aikana tiputtanu päivääkää. Menkat tulee aina samaan aikaan ja kestää 5 päivää. Ainoona miinuksena on se, että päänsärkyy on välillä ja se, että ei oo hyväks, jos tupakoi, mutta muuten tosi hyvät! :)
 
mmm
Olen 17 vuotias tyttö, syönyt yazeja n 8 kk.
Itse olen ollut suht tyytyväinen näihin. Omat merkillepanot ovat kuitenkin olleet kuivat limakalvot ja ajoittainen päänsärky, kuitenkin ajavat asiansa senverta hyvin ettei tekisi mieli pistää vaihtoon. Kuulun itse niihin "helposti lihoviin" ja painonhallinta on ollut hieman hankalampaa muttei ylitsepääsemätöntä.. (olen siis täysin normaalipainoinen) Tarkkilen kuitenkin mitä syön, eihän ne pillerit lihota vaan se ruoka! :) Olen myös näitä ikuisuuslaihduttajia niin se on tuttua puuhaa!
Ainoa pelkoni on tämä mediamylläys. Mielestäni nämä pillerit lyötiin minulle hieman heppoisin perustein, olen täysin terve mutta tupakoin turhan runsaasti. Ehkäsyneuvolassa sanottiin vain että "ottakaa poikaystävän kanssa yhteiseksi projektiksi tupakoinnin lopettaminen"
Voikun olisi tarpeeksi kova tahdonvoima moiseen.. muuten on elämäntavat kunnossa.
Kuitenkaan en ole näistä vielä luopumassa, senverta hyvin pelittää! On vaan ikävä elää ajoittaisessa pelossa "mitäs jos.." :/
 
masi
itse olen syönyt 5kk noita yazeja. ensimmäisillä liuskoilla sain itkukohtauksia ja panikoin yms. Olen myös lihonnut ja rinnat ovat kasvaneet. päänsärkyäkin on ollut. En ensimmäisen 3kk jälkeen tahtonut vaihtaa koska mielialaoireet olivat vähentyneet ja pelkäsin niiden palaavan jos vaihdan. mutta taidan kyllä sittenkin vaihtaa kun en jaksa näitä ahistuneisuus kohtauksia ja itkuja..
 
Xoxo
en suosittele noita pillereitä, minulle ne ei ainakaa sopinu! kamala masennus ja huono itsetunto!
Sama täällä!! Auttoivat kyllä ihoon, vaikka se ei ihan kauheessa kunnossa ollutkaan alkujaan. Turvotusta ja painon nousua ei myöskään tullut, mutta mieliala heitteli kun hullulla! Liuskan ekat viikot olin aina ihan normaali, mutta liuskan lopussa alkoivat jopa tunteja kestävät itkukohtaukset ja masentunut olo alkoi myös vaivata mitä pidempään söin noita pillereitä... Olin myös todella herkkä ja otin itseeni todella typeristä asioista, jotka normaalisti voisi ohittaa vain normaalina jutusteluna. Tietysti kaikki riippuu henkilöstä, että mitä sivuvaikutuksia tulee, mutta mulle eivät ainakaan käyneet! Paha mieli, turha itkeminen ja mustasukkaiset, sekä itseään vähättelevät ajatukset saivat mut vaihtamaan lopulta merkkiä. Toivottavasti uudet pillerit kävisi paremmin....
 
Viimeksi muokattu:
Muijja
olen kohta syönyt ensimmäisen liuskan loppuun(enään yksi lumepilleri) ja menkat alkoivat niinkuin pitikin. Vähän on ollut mielenvaihteluita ja itkemistä turhaan, ja vatsa on ollu tosi herkkänä. Oon myös ollu liuskan alusta asti flunnassa(ja se on niiku vaihdellu välillä nenä tukossa, sit menee päiväks pois ja sitte kurkku kipeenä tai yskittää, tällä tavoin), en tiiä johtuuko näistä pillereistä. Myös tiputtelu vuotoa on ollut, se on aika perseestä suoraan sanottuna. Oon myös ollu aika väsynyt... onko kellään muulla kokemuksia että voiko nää aiheuttaa flunssaa koska tää alko kun alotin pillerit, eikä loppua vieläkään näy!!
 
vierailija
Itselläni rinnat alkoivat "turpoamaan" n.2 laatan aikana. Mielestäni minulla oli ennenkin ihan ok rinnat, mutta poikaystäväni on ainakin ihan hullaantunut kun nämä on kasvanut. :D
Muuta positiivista on, että menkka kipuja minulla on enää harvoin, ja painoni ei ole noussut vaikka tissit ovatkin paljon kasvaneet.
Negatiivista taas tuo mielialojen vaihtelu, ja hormonifinnejä naamassa. Mutta kyllä ne ohi menee. :) Ja kun yhtenä kuukautena siirsin menkkoja, oli sitten seuraavana kuukautena tiputtelu vuotoa+ ihan kunnon vuotoa monta viikkoa ja meinasi siinä sitten hermot mennä. mutta onneksi toi menkkojen siirtely ei ole tarpeen kun ihan pakko tilanteissa joten muuten ei tiputtele paitsi kun siirrän. :)
" nämä on kasvanut" ... opettele oikeinkirjoitus . Kuulostaisiko " nämä ovat kasvaneet" vähän paremmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Osta Yaz - https://euroclinix.net olen käyttänyt yazia yli kaksi vuotta, vuoto on vähentynyt puolella, menkat kestävät 3-5 päivään, ei mahakipuja eikä pahoinvointia ja selkäkivutkin vähentyneet. Eli ovat auttaneet paljon!! ovathan ne hintavia mutta moisesta helpotuksesta ja seksin aikaisesta suojasta se on kelpo hinta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä