Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
Vaihtaako?
Olen käyttänyt kyseisiä pillereitä puoli vuotta.
Ekan laatan aikana tuli tiputtelua, kuten odotinkin, muttei sen jälkeen enää pahemmin, tosin tämä pilasi kesäni. Pillerit ovat myös pilanneet ihmissuhteeni (olen erittäin äkkipikainen muutenkin niin tämä pahensi asiaa) ja olen lihonnut KYMMENEN kiloa pillereiden aikana, vajaassa puolessa vuodessa! Onhan rinnat kasvaneet hieman, mutta mielestäni tämä on törkeää. Jos ei lihominen lopu niin saavat kustantaa sitten jonkun personaltrainerin kenellä saan ylimääräiset kilot pois. Muuten syön terveellisesti, joten muuta syytä lihomiseen ei löydy. Ihoni ei ole huomattavasti parantunut. On myös samat oireet kuin olisin raskaana (en ole.) ja sitä ollaan sitten monesti pelättykin, koska eivätpähän kovin luotettavilta nuo pillerit vaikuta.
 
-nami-
Aloitin yazien käytön n. 2vk sitten, enkä ole saanut tähän mennessä mitään vaikutuksia :) toivon kuitenkin, että rintani kasvaisivat/turpoaisivat pillereiden vaikutuksesta, kuten monet täällä olevat ovat kertoneet käyneen, sillä omani ovat pienet :/ kuinka kauan teillä, joilla on rinnat kasvaneet, on kesstänyt ennen kuin olette huomanneet muutosta etumuksessanne? ja muutenkin, voiko olla että sivuvaikutukset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua?? en ole aikaisemmin käyttänyt e-pillereitä ja olen hieman tietämätön!
 
vierailija
Aloitin yazien käytön n. 2vk sitten, enkä ole saanut tähän mennessä mitään vaikutuksia :) toivon kuitenkin, että rintani kasvaisivat/turpoaisivat pillereiden vaikutuksesta, kuten monet täällä olevat ovat kertoneet käyneen, sillä omani ovat pienet :/ kuinka kauan teillä, joilla on rinnat kasvaneet, on kesstänyt ennen kuin olette huomanneet muutosta etumuksessanne? ja muutenkin, voiko olla että sivuvaikutukset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua?? en ole aikaisemmin käyttänyt e-pillereitä ja olen hieman tietämätön!

ite oon ollut aina kovin, noh, litteä etumukseltani ja kyllä mulla ainakin on vaikuttanut siinä määrin että nyt on jotain. meni noin 4-5 laattaa ennenku huomasin mitään, hiljaa hyvä tulee! :)
 
Viimeksi muokattu:
yksityinen
joo elikkäs olen aika vähän kokenut tapaus, mutta lääkärini sanoi minulle että alota pillerit sitten kun sinulla loppuu menkat... jotenka tein niin kun sanottiin.. ekan kuukauden ajan kun pillereitä söin (ekaa kertaa) ei mitään tiputtelu vuotoa ollut, tosin minulla sama.. heti kun söin jotain rasvaisempaa ruokaa niin tulee ripulia. muutenkin ilmaa vatsassa ihan mielettömän paljon KOKO AJAN.. kelasin että ripuli ja ilmaa vatsassa johtuisi antibioteistani jota söin hetkellisesti mutta sen jälkeen on jo pitään ollut sama ongelma.. siirsin menkkani siten että jätin lume tabut syömättä ja ne siirtyivät viikolla ja nyt alkoi mielettömän runsas vuoto.. minulla määrättiin yaz tabletteja sitä varten kun oli menkka kivut niin kuolettoman mahdottomat.. huimausta oksentelua ym. nyt kun söin tuli vatsa niin himputin kipeäksi ja sitten alkoi menkat nyt särkee päätä ja huippaa.. rinnoistaki tullu tosi tosi kipeät ja se ei ole mukavaa..

-pitäisikö lopettaa pillerit vai vaihtaa merkkiä. en niin muutenkaan pidä nappien napsimisesta ja kondomin kanssa ei ole ollut ongelmaa kun pojilla... tosin en oikein tiedä että pidänkö napeista vai en. muutenkin inhoan lääkäreitä ja en jaksaisi nytten vielkä kun olin kipeänä ja läääkärit kävivät 3krt/pv kotona niin nyt terveenä sit lähteä mielellää lääkäriin.. auttakaa valinnassaanii.. : (
 
tälläistätänään
Aloitin yazien käytön n. 2vk sitten, enkä ole saanut tähän mennessä mitään vaikutuksia :) toivon kuitenkin, että rintani kasvaisivat/turpoaisivat pillereiden vaikutuksesta, kuten monet täällä olevat ovat kertoneet käyneen, sillä omani ovat pienet :/ kuinka kauan teillä, joilla on rinnat kasvaneet, on kesstänyt ennen kuin olette huomanneet muutosta etumuksessanne? ja muutenkin, voiko olla että sivuvaikutukset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua?? en ole aikaisemmin käyttänyt e-pillereitä ja olen hieman tietämätön!
Itselläni rinnat alkoivat "turpoamaan" n.2 laatan aikana. Mielestäni minulla oli ennenkin ihan ok rinnat, mutta poikaystäväni on ainakin ihan hullaantunut kun nämä on kasvanut. :D
Muuta positiivista on, että menkka kipuja minulla on enää harvoin, ja painoni ei ole noussut vaikka tissit ovatkin paljon kasvaneet.
Negatiivista taas tuo mielialojen vaihtelu, ja hormonifinnejä naamassa. Mutta kyllä ne ohi menee. :) Ja kun yhtenä kuukautena siirsin menkkoja, oli sitten seuraavana kuukautena tiputtelu vuotoa+ ihan kunnon vuotoa monta viikkoa ja meinasi siinä sitten hermot mennä. mutta onneksi toi menkkojen siirtely ei ole tarpeen kun ihan pakko tilanteissa joten muuten ei tiputtele paitsi kun siirrän. :)
 
Viimeksi muokattu:
lopez
Olen käyttänyt kyseisiä pillereitä puoli vuotta.
Ekan laatan aikana tuli tiputtelua, kuten odotinkin, muttei sen jälkeen enää pahemmin, tosin tämä pilasi kesäni. Pillerit ovat myös pilanneet ihmissuhteeni (olen erittäin äkkipikainen muutenkin niin tämä pahensi asiaa) ja olen lihonnut KYMMENEN kiloa pillereiden aikana, vajaassa puolessa vuodessa! Onhan rinnat kasvaneet hieman, mutta mielestäni tämä on törkeää. Jos ei lihominen lopu niin saavat kustantaa sitten jonkun personaltrainerin kenellä saan ylimääräiset kilot pois. Muuten syön terveellisesti, joten muuta syytä lihomiseen ei löydy. Ihoni ei ole huomattavasti parantunut. On myös samat oireet kuin olisin raskaana (en ole.) ja sitä ollaan sitten monesti pelättykin, koska eivätpähän kovin luotettavilta nuo pillerit vaikuta.
Täältä löytyy siis kohtalotovereita! Mä täällä kauhulla googlaan näistä pillereistä, koska mulla kanssa koko ajan tunne, kuin olisin RASKAANA!!! Ja kahdesti olen synnyttänyt, joten tiedän millaista se mulla on. Mahaa turvottaa, syömishimot ihan hirveät! Ja kiloja tullut muutama heti näin toka laatan aikana! En kans tiedä mitä tehdä. Pitääkö odottaa se kolmas laatta, että oon sitte lihonu 5kiloa. :( Voi helvetti, että ärsyttää tää hormonikikkailu.
 
Viimeksi muokattu:
joo
1) Ovatko teillä Yazzin käytön lopetuksen jälkeen alkaneet menkat normaalisti?
2)kuinka kauan kesti seuraavien alkuun kun olitte lopettaneet pillerit?
3)kuinka kauan käytitte yazz pillereitä?


Omat vastaukset

1-ei tietoa
2-eivät ole vielä alkaneet,mennyt edellisistä 26
3-käytin 6kk
 
jepjep
olen syönyt YAZ:eja nyt 2 viikon ajan. Tiputtelua on ollut nyt joka päivä. Vähän se haittaa seksielämää, joten toivottavasti menisi ohi ! :D Olen huomannut että rintani ovat kasvaneet jonkun verran, että mahdollista on! :) myös arkuutta rinnoissa on esiintynyt.
Olen syönyt nyt melkein ensimmäisen läpyskän jazeja, aloitan siis huomenna lumepillereiden oton. Vähän pelottaa miten kuukautisten käy kun vanhatkaan eivät ole vielä loppuneet. Rinnatkin ovat ehkä kasvaneet, ja olen huomannut niissä todella näkyviä verisuonia :s Liittyyköhän se pillereihin
 
Viimeksi muokattu:
morso
Noniin.

Oon syöny nytte puoltoista liuskaa, tosin tänään unohdin ensimmäistä kertaa ja ajattelinki syödä putkeen sen kolmannen liuskan. En tiedä pitäiskö varmuudeks soittaa gynekologille, ku sano ettei välttämättä kannattais siirtää menkkoja varsinki viel alussa mutta eikai se nyt kamalaa hallaa tee jos siirrän. Poikakaveriki tulossa just lomille ni viittis sillo sanoo et on menkat, ei oikee tykätä niistä ;(

Huomasin heti pillerien alotuksen jälkeen että täytyy koko ajan ravata vessassa, nestettä poistuu. Aluks rinnat hieman kasvo, muttta nyt tuntuu että ne ovat pienenneet. Nojaa ei se kauheest haittaa ko ovat melkee deet ennestään :)

Päänsärkyä oli aika paljon alussa, mutta se luultavasti kuittaantuu stressillä.
Kaikkein kamalin oire oli ensimmäisten lumepillereiden aikana alkanu itkuisuus ja suoraan sanottuna paska olo. Itkin pari päivää putkeen ja ihan naurettaville asioille, kuten telkkarin eläinohjelmalle. Menkat alkoivat vasta uuden liuskan ensimmäisenä pilleripäivänä, eli se 4 pvä on liian lyhyt meikäläisen elimistölle. Sain myös heti uuden liuskan alussa virtsatietulehduksen mutta se varmaan johtuu muista syistä. Suunnittelin ekan liuskan lopussa tekeväni raskaustestin, koska olo oli ihan kamala ja pelotti kamalasti, olenko raskaana.
Tuskin pillerien tarkoitus on että on koko ajan pelko persiissä. :/

Kaikkein ihanin asia: menkat ku tulevat, ovat ku luomumenkkojen vika päivä ! :D Ei tarttee ku pikkuhousunsuojan, niin vähä tulee. Ihanaaaaaa ku ennen menkat kesti sen 5 päivää ja olivat ÄLYTTÖMÄN runsaat.

En nytte siis osaa suositella enkä mitää, yksilökohtasiahan nää kaikki on.
 
ekakertalainen
Kääk, olen tässä lukenut koko viestiketjun läpi ja täytyy sanoa, että aloittaminen pelottaa aikalailla.. Koviin kuukautiskipuihin siis näitä pillereitä hankin ja lähipäivinä pitäisi aloittaa.
Pelottaa ehkä eniten mielialavaihtelut, koska olen nykyäänkin jo melkeimpä masentunut, sekä painonnousu. (olen hyvin tyytyväinen painooni..) Ja ihonikin on oikein hyvä enkä mitään hormonifinnejä kaipaa! Mieluummin nimittäin pitäisin nykyiset menkkani kuin ottaisin tällaisia lisävaivoja. Lääkärini ei sanonut mitään asioista, mitä olen täällä lukenut. Tietenkin ymmärrän, että nämä ovat henkilökohtaisia asioita, mutta pelottaa silti.

Jos nyt oletetaan että pillereistä tulisi minulle paljon lisäkiloja, finnejä yms ja lopettaisin niiden käytön niin lähteekö nämä lisäkilot ja finnit pois??
 
Vanhempi rouvashenkilö
Jaa. Jos haluat auttaa muita nuoria naisia, nosta asia kanteen! Lähetä kertomuksesi moneen paikkaan. Jos vaikka tähän saisi lisää juttua ja muuta. Olisi todella hienoa jos näin kävisi, että asiasta tulisi kunnon juttu ja asiaa alettaisiin tutkimaan enemmän.

Itse en ole vielä lopettanut Yazeja... vaikka mielessä kävi ja puh. numero oli esillä.
Jotenkaan en usko kaikkiin kuolemiin, siis siihen että se johtuisi täysin Yazeista. Mutta kuitenkin pelkään. Ajattelin, että jos veritulppaan kuolen ja se on Yazin aiheuttama, niin siitä ainakin tehdään iso juttu! Täytyyhän Yaz valmistaja saada vastuuseen asiasta ja varoittaa todella muitakin Yazin syöjiä.
Kaikkien yhdistelmä e-pillerimerkkien käyttäjillä on suurentunut riski sairastua veritulppaan, verrattuna heihin, jotka eivät käytä. 45 min ohjelmassa käsiteltiin Yasmin- merkkiä, ei Yaz, vaikka molemmissa toki tulppariski onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Yaz
Itse aloitin syömään yaz-pillereitä Vuosi sitten tammikuussa. Aluksi ne oli iha hyviä, mutta 3kk jälkeen huomasin, että reisiini ja pohkeisiini oli tullut raskausarpia ! lopetin pillerit ja ajattelin vaihtaa niitä, mutta terveydenhoitaja sanoi, että yazit ovat mulle parhaimmat koska poltan..
 
Tiina
Aloitin itse reilu vuosi sitten näiden pillereiden käytön, ensimmäisenä ajatellen KAMALIA kuukautiskipuja. No, näihin pillerit ovat tuoneet suuren helpotuksen ja avun, eipä ole enää tarvinnut olla pois töistä päivää niiden kipujen takia.
Heitä, jotka ovat vasta aloittaneet pillerit, suosittelisin lukemaan ja säilyttämään tuoteselosteen. Siitä löytyy paljon tietoa ja olen itsekin sitä aina silloin tällöin vilkaissut, kun joku askarruttaa.
Itsellä ei ole mitään isompaa ongelmaa näiden kanssa ollut, tosin viime talvena aloittamisen jälkeen, ilmestyi jalkoihin ekseemaa. En tiedä johtuuko sitten pillereistä vai mistä. Sekin on kyllä nyt rauhoittunut.
Menkat minulla alkaa silloin neljäntenä lumepilleri päivänä. Eivät ole enää runsaat ja eipä vuotokaan kestä kuin kolme-neljä päivää.
Ja se veritulpan riskihän on kaikissa pillereissä, mutta kyllä itsellä ainakin hoitaja kyseli tarkkaan kaikki mahdolliset asiat. Kannattaa näitäkin asioita miettiä tarkkaan ja jokaisellahan vaikutukset on yksilölliset. Itselle on ainakin hyvin sopineet ja eipä tuo mieskään ole mitään puhunut esim. pahantuulisuudesta. Sanoin hänelle aloittaessani noita pillereitä, että jos alkaa olla "pirttihirmu" vieressä joka päivä, niin sitten mietintään!
Mutta niin, eivät ne kaikille sovi ja kannattaa muistaa myös, että se hoitaja/lääkäri vastaa kyllä kysymyksiin jos jotain on ja ei löydy vastausta.
 
sipuli
Itsellä ensimmäinen laatta menossa ja pieni paniikki päällä. Hengästyttää koko ajan ja tuntuu "ettei saa henkeä". Lisäksi vatsa on sekaisin ja raivonpuuskia havaittavissa.
 
nainen
Miulle nuo pillerit teki pahan olon, maha turposi ja oli vatsavaivoja. Haittasi paljon kun tykkään liikkua. Liskäks muutaman viikon päästä alottamisesta tuli univaikeuksia ja naama rupes työntää finniä toisensa perään, mitä miul ei tavallisesti tuu. Lopetin käytön sen jälkeen ku rupesin saamaa niit kuumia aaltoja, siin vaihees pillerit läks! Olo koheni, maha on normaali ja halutki palas. Vaihoin merkkiä.
 
liina
Aloitin Yaz pillerit noin kuukausi sitten ja nyt on menossa valkoiset lumepillerit.

En ole huomannut mitään haittavaikutuksia. Ei mielialanvaihteluita, vatsavaivoja tai mitään. Oloni on sama kuin ennen pillereitä. :)

Kuukautiset alkoivat tänään (eli toisena lumepilleripäivän) mistä olen TODELLA onnellinen, koska muuten minulla on todella epäsäännöliset kuukautiset eikä niitä ollut kuulunut moneen kuukauteen ennen pillereitä. Se olikin yksi syy miksi hankin pillerit: että saan kuukautiset säännöllisiksi. Meinasi mennä hermo kun ei yhtään tiennyt koska kuukautiset alkavat.
 
muska
Hei! Minulla on ilmennyt vakava ongelma näiden yaz-pillerien kanssa ja kysyisin, onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja että pitäisikö vaihtaa toisiin pillereihin?

Aloitin syömään yaz-pillereitä 2009 syksyllä. Kaikki on sujunut tähän asti ihan normaalisti (kuukautiset tulevat lumepillerien aikaan), mutta nyt viime aikoina häiriö-vuotoja on tullut aika runsaasti. Se on vähän sellaista kerman väristä valkovuotoa, vähän paksua. Ensin huolestuin, mutta kun luin netistä, että muillakin yaz-pillerien käyttäjillä on ollut samanlaisia vuotoja ja että ne eivät ole vakavia, en välittänyt asiasta.

Mutta nyt viime aikoina olen ollut todella masentunut, on ollut stressiä. Pari kuukautta sitten muutin asumaan poikaystäväni kanssa yhteen, jonka kanssa olen seurustellut pillerien aloittamisesta lähtien. Olen vastavalmistunut ja töitä on vaikea saada. En ole asunut tässä kaupungissa koko elämääni, vain opiskeluvuodet. Minulla on ollut suunnitelmissa maiseman vaihtaminen mutta se on vaikeaa, kun on oma rakas on täällä.

Nyt kun viimeksi minulle tuli häiriövuotoa, se oli kirkasta verta. Verta ei tullut paljon. Mietin, että voiko masennus vaikuttaa yaz-pillerin toimintaan? Ja onko tämä sen verran vakavaa että pitäisi käydä lääkärissä? En käytä mitään masennuslääkkeitä.
 
L-
Hei! Minulla on ilmennyt vakava ongelma näiden yaz-pillerien kanssa ja kysyisin, onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja että pitäisikö vaihtaa toisiin pillereihin?

Aloitin syömään yaz-pillereitä 2009 syksyllä. Kaikki on sujunut tähän asti ihan normaalisti (kuukautiset tulevat lumepillerien aikaan), mutta nyt viime aikoina häiriö-vuotoja on tullut aika runsaasti. Se on vähän sellaista kerman väristä valkovuotoa, vähän paksua. Ensin huolestuin, mutta kun luin netistä, että muillakin yaz-pillerien käyttäjillä on ollut samanlaisia vuotoja ja että ne eivät ole vakavia, en välittänyt asiasta.

Mutta nyt viime aikoina olen ollut todella masentunut, on ollut stressiä. Pari kuukautta sitten muutin asumaan poikaystäväni kanssa yhteen, jonka kanssa olen seurustellut pillerien aloittamisesta lähtien. Olen vastavalmistunut ja töitä on vaikea saada. En ole asunut tässä kaupungissa koko elämääni, vain opiskeluvuodet. Minulla on ollut suunnitelmissa maiseman vaihtaminen mutta se on vaikeaa, kun on oma rakas on täällä.

Nyt kun viimeksi minulle tuli häiriövuotoa, se oli kirkasta verta. Verta ei tullut paljon. Mietin, että voiko masennus vaikuttaa yaz-pillerin toimintaan? Ja onko tämä sen verran vakavaa että pitäisi käydä lääkärissä? En käytä mitään masennuslääkkeitä.
Heippa,

Kovin tutulta kuulostaa nuo sinun kuvailut, joten katsotaan auttaisko/helpottaisko allekirjoittaneen kommentit mitään..
Olen syönyt Yaz-pillereitä nyt melkein puolitoista vuotta, juurikin tuosta syksystä 2009.

Mulla on ihan yhtälailla tuota paksua valkovuotoa tullut aina kierron johonkin vaiheeseen. En ole tullut seuranneeksi tarkkaa ajankohtaa, mutta aina "kerran kuussa" huomaan tämän. Itse en ole tästä huolestunut, kyllä ennen pillereitäkin valkovuotoa tuli ihan tarpeeksi. Jotenkin tuntunut siltä, että on ihan luonnollista.. "tihkua" aina silloin tällöin, etenkin kun kyse ei ole varsinaisista menkoista. Enkä usko, että masentuminen fyysisesti vaikuttaa pillereiden toimivuuteen - ennemmin siihen henkiseen puoleen joka Sitten mahdollisesti vaikuttaa fyysiseen puoleen, mutta tuskin ehkäisytehoon.

Mutta tuohon masennus-asiaan.. Itse huomasin uutena vuotena kärsiväni jonkintasoisesta masennuksesta. Yhtenä päivänä vain heräsin ja totesin olevani todella, todella onneton ja yksinäinen, täysin piittaamaton minkäänlaisista aktiviteeteistä. Huomasin ystävien kaikonneen ja viettäväni kaiken aikani (poikaystävän vierailuja lukuunottamatta) itsekseni. Muutin omaan asuntoon viime keväänä ja nyt, kun muutosta on melkein vuosi, en muista kuin kourallisen kertoja, jolloin joku ystävistäni olisi käynyt luonani.

Tämä oli melkoinen shokki sen tajuttuani, sillä ennen olin kunnon 'social butterfly' enkä lähestulkoon koskaan viettänyt aikaani yksin. Nyt tunnen olevani niin syvällä apaattisuuden kourissa, etten jaksa tahi välitä parantaa tilannetta ystävieni kanssa ja uskon sen johtuvan isolta osalta juuri pillereistä. Sama apaattisuus ja välinpitämättömyys vaikeuttaa soittomahdollisuuksia läheiseen terveyskeskukseen, sillä hoen kokoajan itselleni, ettei satunnaista itkeskelyä oteta kuitenkaan vakavasti. Pelottaa myös, ettei masennus kaikkoa mihinkään pillereiden vaihdon jälkeen ja pian löydän itseni popsimasta pillereitä reilu parinkymmenen vuoden iässä. Yippee!

Nyt kun lukaisin läpi kirjoittamani teksin, se tasapainoinen osa minusta naurahti ja totesi, että nyt jumalauta nainen ota itteäs niskasta kiinni ja käy vaihtamassa ne pillerit! Mutta koska on paljon helpompi aina neuvoa toisia, niin kehoitan sinua käymään siellä lääkärissä ja vaihtamaan merkkiä. Päättelin tekstistäsi, että masentuneisuuttasi on kestänyt ehkä joitain kuukausia? Vaihda nyt, vielä kun se on mahdollista - veikkaan, että rupeat sinäkin tosissaan huomaamaan kevätauringon ja ne laulavat tipesit, joista kaikki puhuvat. Tai käy edes keskustelemassa asiasta, eivätköhän he osaa auttaa :)

Mä tulen heti perässä, heti kun uskallan soittaa sinne terkkariin ja todeta, että nyt tarvii jelppiä.. Isosti jaksamisia sinnepäin ja muille saman asian kanssa kamppaileville!
 
Viimeksi muokattu:
Pikku kommentti
Heippa,

Kovin tutulta kuulostaa nuo sinun kuvailut, joten katsotaan auttaisko/helpottaisko allekirjoittaneen kommentit mitään..
Olen syönyt Yaz-pillereitä nyt melkein puolitoista vuotta, juurikin tuosta syksystä 2009.

Mulla on ihan yhtälailla tuota paksua valkovuotoa tullut aina kierron johonkin vaiheeseen. En ole tullut seuranneeksi tarkkaa ajankohtaa, mutta aina "kerran kuussa" huomaan tämän. Itse en ole tästä huolestunut, kyllä ennen pillereitäkin valkovuotoa tuli ihan tarpeeksi. Jotenkin tuntunut siltä, että on ihan luonnollista.. "tihkua" aina silloin tällöin, etenkin kun kyse ei ole varsinaisista menkoista. Enkä usko, että masentuminen fyysisesti vaikuttaa pillereiden toimivuuteen - ennemmin siihen henkiseen puoleen joka Sitten mahdollisesti vaikuttaa fyysiseen puoleen, mutta tuskin ehkäisytehoon.

Mutta tuohon masennus-asiaan.. Itse huomasin uutena vuotena kärsiväni jonkintasoisesta masennuksesta. Yhtenä päivänä vain heräsin ja totesin olevani todella, todella onneton ja yksinäinen, täysin piittaamaton minkäänlaisista aktiviteeteistä. Huomasin ystävien kaikonneen ja viettäväni kaiken aikani (poikaystävän vierailuja lukuunottamatta) itsekseni. Muutin omaan asuntoon viime keväänä ja nyt, kun muutosta on melkein vuosi, en muista kuin kourallisen kertoja, jolloin joku ystävistäni olisi käynyt luonani.

Tämä oli melkoinen shokki sen tajuttuani, sillä ennen olin kunnon 'social butterfly' enkä lähestulkoon koskaan viettänyt aikaani yksin. Nyt tunnen olevani niin syvällä apaattisuuden kourissa, etten jaksa tahi välitä parantaa tilannetta ystävieni kanssa ja uskon sen johtuvan isolta osalta juuri pillereistä. Sama apaattisuus ja välinpitämättömyys vaikeuttaa soittomahdollisuuksia läheiseen terveyskeskukseen, sillä hoen kokoajan itselleni, ettei satunnaista itkeskelyä oteta kuitenkaan vakavasti. Pelottaa myös, ettei masennus kaikkoa mihinkään pillereiden vaihdon jälkeen ja pian löydän itseni popsimasta pillereitä reilu parinkymmenen vuoden iässä. Yippee!

Nyt kun lukaisin läpi kirjoittamani teksin, se tasapainoinen osa minusta naurahti ja totesi, että nyt jumalauta nainen ota itteäs niskasta kiinni ja käy vaihtamassa ne pillerit! Mutta koska on paljon helpompi aina neuvoa toisia, niin kehoitan sinua käymään siellä lääkärissä ja vaihtamaan merkkiä. Päättelin tekstistäsi, että masentuneisuuttasi on kestänyt ehkä joitain kuukausia? Vaihda nyt, vielä kun se on mahdollista - veikkaan, että rupeat sinäkin tosissaan huomaamaan kevätauringon ja ne laulavat tipesit, joista kaikki puhuvat. Tai käy edes keskustelemassa asiasta, eivätköhän he osaa auttaa :)

Mä tulen heti perässä, heti kun uskallan soittaa sinne terkkariin ja todeta, että nyt tarvii jelppiä.. Isosti jaksamisia sinnepäin ja muille saman asian kanssa kamppaileville!

Masennushan on tosiaan tuolla sivuvaikutusten listalla, tosin harvinaisena. Eipä kannata elämää kurjana elää, jos on mahdollista vaihtaa pillerit itselleen parempiin. Monilla jopa tasapainottaa mielialoja, joten ehdottomasti lääkärille ja merkkiä vaihtamaan!
Tsemppiä soittamiseen, vaikein vaihe hoidon hakemisessa vaikka kestää vaan pari minuuttia!
 
Viimeksi muokattu:
Tinttariina
Naama näpyillä, kokoajan ketuttaa ja 2krt kuukaudessa vuotoa; normit sekä välivuoto. Tarkoitus vaihtaa muuhun. Aiemmin Yasminit, jotka toimi ihan hyvin, sitten Cypretyl. Ainoa hyvä asia, minkä voin Yazeista sanoa, niin migreeniä ei ole ollut, mutta senkin edestä sitten normi päänsärkyä!
 
Nanne
Ite söin Yazeja 14 liuskaa, ensimmäisinä pillereinä. Ensivaikutelma oli aivan hirveä, menkat kestivät 5 viikkoa, ei mitään tiputteluvuotoa, vaan päinvastoin, aivan kuin joku hana olisi ollut auki yötä päivää :eek: Kuulemma aivan normaalia, lääkäristä sanottiin. Törkeää mahakipua ja ripulia oli ensimmäiset kuukaudet, myöskään ruoka ei pysynyt alkuunkaan sisällä. Nestettä poistivat hyvin, sain rampata vessassa koko ajan, ja vettä lipittää koko ajan. Sain kauheita raivo- ja itkukohtauksia, poikaystäväni oli viemässä minua jo mielisairaalaankin.. Ainoat positiiviset asiat näistä pillereistä olivat, etteivät vaikuttaneet ihoon mitenkään negatiivisesti eivätkä vieneet seksihaluja tai kuivattaneet. Tyhjennysvuoto oli myös erittäin säännöllinen, alkoi aina viimeisenä, eli neljäntenä taukopäivänä ja kesti noin kolme päivää. Nyt eilen sitte meni viimenen nappi Yazeja, jouduin viimeisen liuskan syömään ikäänkuin pakosta, koska pääsin neuvolaan juttelemaan merkin vaihdosta vasta viime viikolla. Nyt äsken sitten otin ekan tabletin Mercilonia, toivotaan nyt että se sopii. Ainakin on melkein puolet halvempi kuin Yaz :eek:
 
Ella
Mites, oletteko huomanneet sitten kuivumista tai seksihalujen vähenemistä? Aloitin juuri Yazit ja odottelen mitä vaikutuksia ilmenee. Kammottaa kyllä jos kuivumista tapahtuisi, sillä otan nämä juuri ehkäisykeinoksi. Kuivuminen ymmärrettävästi hidastaisi menoa. :)
 
korsetti
No ite kyllä ymmärsin, että on saman valmistajan matalahormoninen yhdistelmäpilleri ja muuten sama kuin Yasminelle, mutta pillerienottosysteemin on hieman eri: ei Yazeissa otetaan 24 tablettia, jonka jälkeen 4 pv vuototauko, jonka aikana otetaan 4 lumetablettia. Joka päivä siis otetaan pilleri ja tauko on lyhyempi.
Ite syön ekaa laattaa eikä ole ollut minkänlaisia vaikutuksia. Suosittelen!

aloitin yaz pillerit reilu viikko sitten kuukautisten alettua. nyt olen käyttänyt pillereitä yhdeksän päivää ja kuukautiset on edelleen :/ ei ole kiva
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä