Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
Annuska
Oon itse syönyt yazeja jo kohta kaksi vuotta ja suosittelen niille jotka ovat vasta aloittaneet yazit syömään vähintään sen kolme kuukautta ja sitten miettimään ovatko itselle sopivat. Lääkäri määräsi mulle yazit muunmuassa sen takia että kuukautisten aikaan mulla kertyi nestettä kehoon ihan hirveästi. Olin aina niin turvoksissa ettei meinannu vaatteet mahtua päälle. Sen oireen pillerit poisti kokonaan. Myös kivut ovat hellittäneet vähän, vieläkin todella kovat, mutta enää ei lähde taju niiden takia :) Ainut sivuvaikutus mikä tuli (ja se olikin ikävä) oli vatsa katarri. En ensi tajunnu sen yhteyttä pillereihin mutta sitten lueskeli vähän ja huomasin pillereiden voivan aiheuttaa sitä. Tosin samaa tekevät myös muut pillerit. Lisäksi mulla on herkkä vatsa. Mutta sen jälkeen kun sai vatsan hoidettua kuntoon on mulla pillereistä vain hyvää sanottavaa. Lihonu en ole itseasiassa toisin päin :) Suosittelen yazeja varsinkin jos joku kärsii turvotuksesta menkkojen aikana.
 
tellu
Suosittelen Yazeja kaikille pienirintaisille. Itse en todellakaan ole ollut mikään pienirintainen kun aloitin yaz-pillerit, koko oli jo ennestään 70E. Nyt neljä kuukautta pillereitä syötyäni rintaliivit ovat kokoa 65H. Että on todella mahtavaa joo, olla tällanen munkki-hinkkinen. Lopetan nämä pillerit tasan NYT. Muutenkin, kun en ole mikään mallimittainen, vaan pituutta huikeat 163cm, rintavuusefekti on vielä voimakkaampi, ja kun kaiken lisäksi olen "vielä" normaalipainoinen. Että onnea vaan matkaan isorintaisuuden tielle, itselläni ei ainakaan ole varaa ostaa vähintään 70 euroa maksavia rintaliivejä ja kärsiä järkyttävistä niskakivuista.

Toivottavasti tissit alkaa kutistumaan kun lopetan näiden pillerien syönnin. Seuraavan kerran kun käyn gynellä, aion sanoa tästä tissienkasvu-asiasta, että ÄLKÄÄ NYT HYVÄT HOITSUT JA LÄÄKÄRIT SUOSITELKO NÄITÄ JOS MUNKIT OVAT ENNESTÄÄN ISOT!
 
Starter
Vaik mä oon ny syöny yaz-pillereit pari kuukautta, nii mun menkat tulee millo huvittaa, Vaikuttaaks se, et ottaaks ne tyhjään vatsaan vai ei, koska mä oon ottanu ne melkee ain tyhjää vatsaa ilman vettä...??
 
Ellu eilinen
Suosittelen Yazeja kaikille pienirintaisille. Itse en todellakaan ole ollut mikään pienirintainen kun aloitin yaz-pillerit, koko oli jo ennestään 70E. Nyt neljä kuukautta pillereitä syötyäni rintaliivit ovat kokoa 65H. Että on todella mahtavaa joo, olla tällanen munkki-hinkkinen. Lopetan nämä pillerit tasan NYT. Muutenkin, kun en ole mikään mallimittainen, vaan pituutta huikeat 163cm, rintavuusefekti on vielä voimakkaampi, ja kun kaiken lisäksi olen "vielä" normaalipainoinen. Että onnea vaan matkaan isorintaisuuden tielle, itselläni ei ainakaan ole varaa ostaa vähintään 70 euroa maksavia rintaliivejä ja kärsiä järkyttävistä niskakivuista.

Toivottavasti tissit alkaa kutistumaan kun lopetan näiden pillerien syönnin. Seuraavan kerran kun käyn gynellä, aion sanoa tästä tissienkasvu-asiasta, että ÄLKÄÄ NYT HYVÄT HOITSUT JA LÄÄKÄRIT SUOSITELKO NÄITÄ JOS MUNKIT OVAT ENNESTÄÄN ISOT!
Voi hyvä isä! Älä sinä tyttö suosittele rinnankasvattamiseen hormoneja, sillä niitäkin taliaivoja löytyy, jotka ottavat vihjeestäsi vaarin. Itse söin hormoneja kuukautisvaivoihini muutaman kuukauden ja rinnat turposivat ja sitten makasinkin sairaalassa sydänkoneessa. Tutkimukset vielä kesken ja rukoilen, että ei tullut pysyvää vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
mapa
Aloitin just Yazpillerit ja mietin sitä vaan, että onko niitä lumelääkkeitä pakko syödä. Voisko ne heittää menee vaikka tyyliin joka päivä ku olis ottamassa pillerin, heittäiski sen menee niin pysyis laskuissa mukana.
En haluais syödä turhaan jotain "massaa". Jos oon siis oikein ymmärtänyt, niissä ei ole mitään sellaista, mikä vaikuttaa mihinkään.
 
mmr
Itse olen tehnyt juurikin niin, että heittänyt ne neljä tablettia pois yksi kerrallaan, niin pysyy laskuissa mukana - sehän se tarkoitus on.

Itselläni ei ole mielestäni ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Söin ennen Diane Novaa, enkä saanut siitäkään mitään sivuvaikutuksia mutta ehkä nyt jälkeen päin ajateltuna oli vähän turvonnut olo entisten pillereiden aikana. Mikäli kokemukset yazista jatkuvat näin hyvinä, olen erittäin tyytyväinen.
 
Janskuliina
Alotin pillereiden käytön 4 kk sitten pisalla saa käydä tuplasti enemmän ja menkkojen jälkeen on ollut hirveästi mieli ala vaihteluja.. Rinnat sen sijaan kasvoivat yhden koon enemmän.. olen tyytyväinen näihin :) kannattaa koikeilla..
 
--
minulle ei yaz-pillerit sopineet. pillereiden aloittamisen jälkeen 3 viikkoa vuotoa ja jumalattoman kipeä vatsa. terkkari määräsi viimeviikolla yasminit. yazeissa ei ollut tarpeeksi vaikuttavia aineita siihen että estäisi vuodon. nyt siis yasmineita syöny 5pv ja vuoto ei edelleenkään ole loppunut.. ainoa plussa on että iho on parempaan päin, luultavasti niin yazien kuin yasmininkin ansiosta!
 
=)
Moi!
Itse olen syönyt yaz pillereita noin 2 vuotta. Aikaisemmin söin Melianea, nämä aiheuttivat hirveitä mielialavaihteluita, joten poikakaverin pyynnöstä kävin vaihtamassa. Pillereita ylipäätänsä olin syönyt vaihtelevasti noin 8 vuotta, joten vaihdossa en huomannut hirveästi muutoksia. Yazin ekan liuskan aikana lähti painoa 1,5 kg, näköjään nesteet, sen jälkeen paino palautui "normaaliin" ja siellä on pysynyt. Mielialavaihtelut hävisivät kokonaan. Pitkään olin tyytyväinen pillereihin, jossain vaiheessa menkat loppuivat kokonaan ja lääkäri vaan kehotti nauttimaan tilanteesta (=raskaana en ollut missään vaiheessa). Viimeiset muutama kuukausi olen ollut hieman masentunut ja halut olivat lähellä nollaa.

Päähänpistosta lopetin pillerit pari viikkoa sitten. Huomasin, että mieliala on ihan toista luokkaa, olen eläväisempi eikä masennuksesta mitään jälkeä. Taisivat aiheuttaa minulle jonkun sortin tunnekooman... Lisäksi p*nettaa koko ajan! Pelkäsin jo tulevani keski-ikään tai jotain (28v) kun ei tehnyt yhtään mieli, avokki kuvotti jne. Nyt kaikki tämä on poissa ;) Ainoana huolena on kuukautisten palautuminen, jännityksellä odotan tuleeko mitään, kun noin vuoden ajan ei ole ollut tyhjennysvuotoja ollenkaan...
 
eräs elli123123
Nyt neljä kuukautta pillereitä syötyäni rintaliivit ovat kokoa 65H. Että on todella mahtavaa joo, olla tällanen munkki-hinkkinen.
Myös seksihalut olivat kateissa, joten todellakin ehkäisevät raskautta ;)
Sama :( Oon käyttäny syksystä Yazeja ja kesällä mulle sopi 65G, nyt tekee taas tiukkaa mut uudet maksasivat sen 80€ niin ei kiinnosta. Ja itekkö pitäs nämä pilleritkin maksaa? Sain 6kk:n pillerit terkkarilta, mut olen nyt niin kypsynyt näihin... Ei enää tee mieli ollenkaan seksiä niinkuin ennen pillereiden käyttöä teki. Sitten välillä on ollut niin mielettömän kuiva emätin, ettei seksi suju vaikka olisikin joskus jopa tehnyt mieli.

:D Mulla on tullu kuukautiset neljäntenä lumepilleripäivänä ja kestävät korkeintaan 4 päivää. En osaa sanoa onko vuoto erityisen runsasta vai niukempaa, aloin samoihin aikoihin käyttämään kuukuppia, on vaikea verrata. Kuukautisten kesto oli ennen lähemmäs viikko ja väli seitsämän viikkoa, subjektiivisesti todella runsaat ja rajoittivat elämää suunnattomasti. Nyt pärjään mutta se johtunee kuukupista. Värillisten pillereiden aikana ei ole lainkaan ollut veristä vuotoa. Iho on sileä kuin vauvan pylly mutta en muista millainen oli ennen pillereitä, en edes välittänyt tuolloin?

Mulla on ennen tätä talvee ollu kaamosmasennusta niin kauan kuin olen ollut tietoinen tunteistani. Tänä talvena ei ole ollut. Ennen minulla oli paniikkihäiriökin, mutta saattaa nämä parannukset johtua ihan muistakin muutoksista mun elämässä. Muutenkin on kokonaisvaltaisesti mielenterveys kohentunut pillereiden käytön alettua, toivon vain hartaasti ettei siitä johdu, sillä ajattelin siis lopettaa näiden käytön, kun ilmaiset pillerit loppuvat. Mikäli kaikesta elämisestä tulee paskaa hormonien vaikutuksen lakatessa, ehkä palaan käyttämään näitä. Aloitin siis käytön raskauden ehkäisy mielessä, mutta kun ei ole enää mitään haluja niin miksi jatkaa... Plus kukkaro ei kestä. Mieluummin maksaisin TV-luvan niillä rahoilla :(

En oo ennen käyttänyt muita e-pillereitä, Yazeja siis 6 kk pian ja olen 16v.
 
Viimeksi muokattu:
nainen 18v
olen käyttänyt yazia yli kaksi vuotta, vuoto on vähentynyt puolella, menkat kestävät 3-5 päivään, ei mahakipuja eikä pahoinvointia ja selkäkivutkin vähentyneet. Eli ovat auttaneet paljon!! ovathan ne hintavia mutta moisesta helpotuksesta ja seksin aikaisesta suojasta se on kelpo hinta.
 
morjens
joo nii oon ainaki puoli vuotta käyttäny yaz pillereitä ja nytte ku keskiviikkona olin leikkaukses sinä päivänä muistin viel ottaa pillerin mut sitte ois ollu punasia viel ottaa torstai perjantai ja lauantai... enkä oo ottanu niit kolmea? ja nyt tänää pitäis alottaaa uus paketti et alotan sen nyt normisti mut en voi olla sukupuoliyhteydes ilma kortsua ainakaa kuukautee ku ne kolme punasta pilleriä unohdin ? :s.. vastauksiaa=)
 
käyttäjä
Olen juuri aloittanut yaz pillerit ja olen nyt toisella viikolla ja unohdin 9. pillerin. Olin ollut edeltävänä iltana yhdynnässä ja otan pillerin tavallisesti aamuisin seitsemän aikaan ja nyt otin sen vasta neljältä päivällä, onko mahdollista että olisin raskaana? Auttakaa !
 
vierailijajasu
Olen 17 vuotias terve nuori, en tupakoi ei ole ylipainoakaan.
Aloitin huhtikuunalussa yaz pillerit ja olen syönyt niitä noin 10 päivää..
Päänsärkyä tai väsymystä ei ole esiintynyt.
Pelkään vaan veritulppien syntymistä.. :( tai maksasyöpää tai rintasyöpää..
Alotin pillerit menkkojen kipujen ja säännöllistämisen takia.
Vaikka olen syönyt vain 10 päivää niin huomaan nyt jo että rintani ovat suurentuneet :) JES vaikka ei niissä mitään vikaakaan ole ollut!
Kuinka todennäköistä on että jonkunlainen syöpä näistä tulee? voiko pillereitä ottaa tyhjään mahaan ? ilman nestettä..... meinaan niin olen tehnyt herättyäni joka aamu..
 
Vieras
No ite kyllä ymmärsin, että on saman valmistajan matalahormoninen yhdistelmäpilleri ja muuten sama kuin Yasminelle, mutta pillerienottosysteemin on hieman eri: ei Yazeissa otetaan 24 tablettia, jonka jälkeen 4 pv vuototauko, jonka aikana otetaan 4 lumetablettia. Joka päivä siis otetaan pilleri ja tauko on lyhyempi.
Ite syön ekaa laattaa eikä ole ollut minkänlaisia vaikutuksia. Suosittelen!
YAZ-valmisteen kanssa on syytä muistaa sen riskit. Valmiste voi aiheuttaa jopa kuoleman.
 
Viimeksi muokattu:
not happy
Kahden kuukauden tyytyväisyden jälkeen alkoivat järkyttävät vatsakivut ja kouristukset, päänsärky, pahoinvointi, väsymys, turvotus, painonnousu ja mielialan aaltoiluhäiriöt. Lopetan nää pillerit tähän paikkaan kun oon saanu lääkärissä ja testeissä ravata noiden vatsakipujen ja kouristuksien takia. Tänään juteltiin lääkärin kanssa ja molemmat tultiin siihen tulokseen että jospa vika on pillereissä. Katotaan nyt mitä tapahtuu kun lopetan, luulenpa että nämä oireetkin loppuu siihen paikkaan. Toissapäivänä puristi voimakkaasti rinnasta, sydämen kohdalta. Säikähdin myöhemmin lukiessani että nää kyseiset pillerit on aiheuttanu tukoksia ja on aiheuttanu kuolemia. Pelottavinta tässä on se, että oon 17-vuotias, liikunnallinen, tupakoimaton ja oon aina ollu terve. Tuo tukosjuttukin ahdistaa todella paljon, sillä suvussani on verisuoni- ja sydäntaudit yleisiä. Ja painonnousu.. Oon lukenu että joillakin noussu jopa 10 kg(?) Mitäs pillereitä nää on olevinaan kun tekee elämän vaan vaikeeks? Vähemmästäkin ahdistuu! Ainoo plussa oli se, että menkat oli säännölliset, ei ollut tiputtelua ja ne kestivät sen ajan kun söin lumetabletit. Ja toki se siirtäminen oli helppoa. Mutta siihen se jäikin sitten. Ainoo vaan, että nyt kun lopetan nämä, että mitenhän sekasin kroppa on, kun se on tottunut toimimaan pillereiden avulla.. Onko siis jollakin kokemuksia lyhyen käyttöajan jälkeisestä lopettamisesta?
 
16vee muhokselta
itse olen käyttänyt nyt kaksi kuukautta, ylihuomenna pitäisi aloittaa
3 laatta. Mulla on nyt kestänyt 5vk ja päivän kuukautiset :/ on ollut todella väsynyt olo ja ärtyneisyyttä ollut nyt muutaman viikon! Todella inhottava.. Alkoi heti ensimmäisen laatan lumetablettejen aikana ja kestänyt nyt siis viitisen viikkoa.. vuoto ollut todella runsasta ja veriarvoista ei minkäänlaista tietoa. Mutta hyvä jos joillekkin sopii, sillä nämähän ovat todella käteviä kun muistaa vaan jokapäivä ottaa pillerin =)
Minä itse aloitin vasta nuiden pillereiden syömisen.. Kuukautiset kestäneen kaksi viikkoa ja alan jo hermoilla miksei loppua näy missään :/ Onko tämä siis ihan normaalia että kuukautiset voi kestää jonkin aikaa ? Olisi kiva saada jonkunlaista vastausta tähän kysymykseen :)
 
Viimeksi muokattu:
Huolissaan
Hei! Syön tällä hetkellä Yazeja neljättä kuukautta, ja lumepillerien pitäisi alkaa vasta ensi torstaina. Kuitenkin jo tänään alkoi tiputtelu - ensimmäisen "normaalin" kuukauden jälkeen (eli siis 3. kuukauden aikana ei mitään ongelmaa). Voiko olla, että kärsin vieläkin "alkuoireista", vai pitäisikö suoraan vaihtaa merkkiä? Olen myös itkeskellyt enemmän, mutta luulisin sen johtuvan stressistä.
 
yli 6kk käyttänyt
Omat oireeni nyt vajaan 3kk käytön jälkeen: itkuisuus/masentuneisuus, rinnat kipeät ja kasvaneet jonkun verran, lyhyet kuukautiset, nesteet poistuvat normaalia vilkkaammin eli virtsaamisen tarve lisääntynyt..Voimakkaimpina esiintyvät nuo mielialan heittelyt. Aion vaihtaa merkkiä. Hirvittää kun oireet ovat kuin raskaana olisi, joten aion testiäkin tehdä jo varmuuden vuoksi, koska voihan se olla se raskaus mahdollinen vaikka pillereitä syönkin. Ihmetyttään vaan tämä, kun kolme kk kohta syönyt ja n. minuutilleen otettu joka pilleri...En usko enää mihinkään jos näin on käynyt. Mutta tuossa olivat siis omia oireitani.

Eli itselläni tullun samoja sivuvaikutuksia, testin tein 3kk sitten kun pahoinvointi ja lihominen kunnolla alkoivat. Painoa siis on tullut lisää 8 kg, vatsan kohdalle suurin osa. Pahoinvointia töissä ja kulkuvälineissä ja joskus kotona. Menkat eivät ole pituudeltaan muuttuneet, mutta menkka kivut ovat palannet (edellisen merkin, cypretylin, aikana ei ollut lainkaan kipuja) ja särkylääkettä on pakko syödä menkkojen ekoina päivinä, tai ei työnteko suju.

Tänään käyn lääkärillä vaihdattamassa pillerit. Hyvä että lähdin Googlettamaan Yazeja, sillä itse en tajunnut oireiden johtuvan pillereistä vaan olin varma että olen raskaana tai jotain...
 
Viimeksi muokattu:
chicalatina
Tosiaan jos ilmenee noita oireita, ei ole syytä vaihtaa ensimmäisenä pillerimerkkiä. Ohjeissa lukee selkeästi että oksentelu ja voimakas ripuli ensimmäisten 3-4 tunnin aikana pillerin ottamisen jälkeen voi vähentää ehkäisyn luotettavuutta, uusi pilleri vaan nassuun 12-tunnin kuluessa. Tämä syy ei siis välttämättä ole painottava tekijä vaihtamaan merkkiä, toki jos oireet jatkuvat pitkään on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin ja katsoa muita vaihtoehtoja.
 
moih.
Itse olen käyttänyt yazia jo lähes pari vuotta. Mitään suuria haittavaikutuksia ei ole ollut. Päänsärkyä silloin tällöin ja ärtyneisyyttäkin joskus. Rintani kasvoivat a-kupista c-hen johon olen olllut erittäin tyytyväinen :) Vaihdan ehkäisyni NuvaRing ehkäisyrenkaaseen ja kokeilen lähteekö päänsärkyni. Muuten olen ollut yaziin erittäin tyytyväinen. Hinta on toki kallis ja pillereiden syömisen muistaminen joskus hankalaa.
 
typykkä
Oon syönyt 10 kk yaz pillereitä ja sitä ennen 3 kk yasminelleja. Yasminellejen aikana ei ollut haittavaikutuksia, mutta yazeihin siirtymisen jälkeen sain 3 kk kestävän nuhan ja yskän, ja kaikkein pahin haittavaikutus on ollut yhdynnän jälkeinen kipu, netistä luin ja tätä sanotaan vulvodyniaksi. Poikaystävän kanssa nähdään melko harvoin ja kun nähdään menee koko aika paneskeluun ja lähellä olemiseen. Yleensä kolmannennen yhdyntä kerran jälkeen on alkanu koskea alapäähän, reikään/huuleen, ja kipu on sietämätöntä, kirvelevää ja ''kovaa'', tuntuu tiukalta itseni ja poikaystäväni mielestä.

Onko muillakin ollut tälläista? :/ todella inhottavaa..
 

Yhteistyössä