Kondyloomasta...

  • Viestiketjun aloittaja e-Lisa
  • Ensimmäinen viesti
e-Lisa
Epäilen, että olen onnistunut saamaan kondylooman, prkl! Alapäässä sellaisia valkoisia näppylöitä, joista osa kukkakaalimaisia röpelöisiä. Ensi viikolla sitten gynelle. Olen netistä lueskellut juttuja kondyloomasta ja mietin nyt, että kun kerran kondyä ei pysty parantamaan, vaan se paranee (JOS paranee) itsestään, niin onko välttämättä pakko ruveta näitä näppylöitä penslailemaan tai pahimmassa tapauksessa laserilla poistelemaan. Voihan olla, että ne jossain vaiheessa katoavat itsestään...? Siis hemmetti, tässä on jo elämä vilahtanut pariin otteeseen silmien ohi ja mun tuurilla mulla on varmaan puolen vuoden päästä kohdunkaulan syöpä! Ikää ""vasta"" 28 ja taitaa nyt meikäläisen seksielämä (ellei jopa muukin elämä) olla ohi. Miten te immeiset olette eläneet kondyn kanssa?
 
yks
täällä kans yksi jolla noin vuosi sitten ilmesty eka oireet ja penslasin pois, ne voi tulla vielä uudelleen takas, jätkältäni lähti kans pois, olihan se seksielämä vähän rankaa, ei ne syylät niin ihania ole ja hoidot oli kipeitä!! nytkin vielä pelkää ja tutkii että onko niitä, papassa käyminen on hyvä juttu, vuoden välein.
 
et
Hyvähän ne on pois hoitaa ja mukava päästä taas suusekstailemaan.

Kondylomavirusta ei pystytä hoitamaan, mutta sen poistumista avustetaan noiden hoitojen, kuten penslauksen, laserin yms. avulla.

Jos yhtään lohduttaa, niin kukkakaalimainen muoto ei yleensä ole kohdunkaulan syövän esiaste. Litteissä kondyloomissa on pari muotoa. Toisaalta, kun asiaa ei ole tarkemmin tutkittu, niin sinulla voi olla useampikin kondyloomavirus elimistössäsi. Siksi on syytä tutkia ja ainakin seurata tilannetta.

Seurannan tavoitteena on puuttua ajoissa mahdollisiin paheneviin kondyloomatulehduksiin ja niiden aiheuttamiin solumuutoksiin. Näiden papaseulontojen ja -seurantojen ansiosta kohdunkaulan syöpiä on pystytty vähentämään.

Rohkeasti vain lääkäriin. Elokuussakin ehdit.
 
e-Lisa
Kiitos vastauksistanne :) Minkä hintaista se laserilla poistaminen on? Kattelin yliopiston apteekin sivuilta, että se voide, jolla kondyloomia koitetaan hoitaa maksaisi yli 100 euroa... aika kallista. ""Elämä on"" Ei ole toi alakerta nyt mikään kivannäköinen, hävettää mennä gynelle, mutta on ne kai pahempiakin nähnyt...
 
et
Keskussairaalassa laserhoito tehdään tavallisen poliklinikkakäynnin yhteydessä. Maksu on siis 22 euroa.

Joillekin tehdään jäädytyshoitoja ym. poliklinisesti.

Aldaran hinta on noin 50 euroa/pakkaus siis omavastuu. Riittääkö yksi pakkaus, sitä ei tiedä. Sen käyttö on kyllä helvetillistä. Jos vielä joudun sitä käyttämään, niin en ainakaan kesän uintikautena. Voiteella vain autetaan elimistön omaa vastustuskykyä.
 
Tuula
Aldara ei minulla ainakaan tehonnut ja sen käyttö oli tosi tuskallista, olin kuumeessakin koko 3 kk:n kuurin ajan.

Voin lohduttaa, että minulla on ollut kondy n. 13 vuotta eikä papassa edelleenkään muutoksia, eli ei ne muutokset heti ilmesty tai ollenkaan. Muuta hoitoa kuin tuo Aldara ei ole minulla kokeiltu kun ei se mitenkään vaivaa.
 
yks
no mulla oli tuo rasva ja se POLTTI ne 2 päivässä pois, käytettään kolme päivää kolme päivää väli ja taas jos on tarve. mulla oli sellanen rykelmä, aika paljon. sit mul tuli myöhemmin aika pian vielä joku pari pientä ja käytin niihin poikakaverini jotain penslaus ainetta(en muista nimeä) kipu on helvetillinen, koska ei mulla se lääke ainakaan pysynyt yhdessä kohtaa eli väliliha kärsi aikalailla. mene rohkeasti lääkriin! ja tuo papa kannattaa ottaa koska kondyloomassa on syöpäriski.
 
e-Lisa
Hävisikö sinulla siis itsestään nuo syylät? Onko niitä ilmestynyt usein uudelleen? Toivottavasti mulla tehoaisi tuo voide. Ei nuo syylät varsinaisesti vaivaa, mutta kirvelevät välillä ja jotenkin inhottava ajatus, että on syyliä alapäässä. Kivempi antaa miehenkin koskettaa, kun ei olis noita vihulaisia.
 
täti
Mä löysin n. 10 vuotta sitten (lähes neitsyenä..) pahkuran alapäästä ja kondyloomahan se oli. Penslasin sitä aikani ja voi että oli ihana huomata kun se vähitellen hävisi. Sen koommin ei ole ongelmaa ollut, pahkuroita ei ole näkynyt eikä papassa ongelmaa. Onneksi, eli vaikka minäkin aluksi olin hätää kärsimässä niin kyllä sen kanssa pystyy elämään :)
 
yks
lääkäri sanoi että jos näen jotain olemattoman pientä niin ei sitä ole pakko edes hoitaa pois jos se ei itseään haittaa.. ei nyt ole tullut takaisin, ennen syyliä alapää kutisi ihan hemmetisiti. onko sulla poikakaveri? ne tulee varmaan sillekkin..
joo on ne ällöttäviä. kannattaa hoitaa pois.
 
Jatta
Mulla todettiin kondylooma vuosi sitten. Sain lääkkeeksi Wartec-nimistä voidetta. Yksi isohko näppylä oli ja se hävisi. Stressielämänvaiheen iskettyä päälle heti siihen perään, niin samaan paikkaa tuli uusi näppylä, olen koittanut siihen useamman kuurin samaa voidetta eikä mitään ole auttanut. Ei ole pienentynyt, ei suuremtunut eikä muuttunut mitenkään, mutta se ällöttää. Ensi kuussa on gynen polilla tarkastusaika ja meinaan ruinata itseni laserhoitoon.
 
Hei Tä ei ole elämää isompi juttu
Mä oon jätkä ja itselleni niitä ei oo tullut takas lainkaan ekan hoidon jälkeen! Seksihalut siinä kyllä meni enkä vittinyt vuoteen ketään tartuttaa niin kortsua vain päällä---> perseestä! Mut oikeesti ei kannata turia murehtia niitä on melkein jokaisella! mul on kaveri piirissä neljä jotka myöntää ne ja varmanan on useammallakin luin että joka viidennellä kuka kävelee sua vastaan niin olisi1 Älkää stressailko seksi elämäänne pois kyllä ne syylät häviää!
 
tr
Kyllä tarttuu, siksipä se on niin yleinen kun monikaan ei tiedä sitä sairastavansa. Etenkin litteä kondylooma ei aiheuta mitään oireita miehillä ja naisilla oireet voivat olla hiivan tapaiset.
 
MT
Kondylooma näkyy papassa vasta kun se on jo aiheuttanut kohdunkaulalla solumuutoksia. Siihen voi mennä vuosia, minä kannoin 13 vuotta kondyloomaa ennenkuin mitään näkyi papassa.

Kondylooma todettiin etikkatestillä gynekologilla, itse epäilin hiivaa. Litteitä syyliä ei lääkärinkään silmä muuten erota limakalvoilta.
 
siwa
Noista hoitoon liittyvistä oireista, alkoivatko kuumoitukset ja kivut heti kun aloititte hoidon vai vasta parin päivän jälkeen aloituksesta, kenties vasta vaikka kuurin jälkeen?

Oma lääkkeeni Wartec odottaa tuossa hyllyllä, mietin että kannattaisiko tähdätä hoidon kanssa viikonloppuun jos on kovin tuskainen olo ei töissä istuminen varmaan ole mukavaa.

Ohje sanoo että toisen tai kolmannen hoitopäivän jälkeen lähes puolella potilaista on ilmennyt kutinaa tai arkuutta. Kannattaisi varmaan sitten aloittaa torstaina ( kolmena päivänä aamuin illoin )

Lääkäri muuten ohjeisti niin, että kolmen päivän jälkeen 2 viikon tauko, sitten uusiksi. Jos vieläkin on, niin kolmen viikon tauko ja kolmannen kerran. Jos vieläkin syyliä niin takaisin lääkäriin. Apteekin tyttö ja ohje sanovat että kolme hoitopäivää, neljän päivän tauko ja tämä toistuisi kolme kertaa.
 
jeee
voiko kondylooma tarttua vaikkei näkyviä merkkejä olisikaan? onko mahdollista että se on ollut jo 2 vuotta sitten kun oon ollu viimeks papassa, mut ei oo vaan näkynyt? entäs miten mieheltä testataan jos ei näkyviä merkkejä?
 
Nypy
Mulla oli tauti 15 sitten jonka sain gynekologilta,silloiselta poikaystävältäni.Sain häneltä podofylliinispriitä ja penslasin syylät pois.Niitä oli aika määrä emättimen suulla.Tauti lähti enkä ole asialla enemmän päätäni vaivannut.Itämisaika voi olla pitkä mutta yleensä kai aika lyhyt.Näkyvät kondyloomat,syylännäköiset,joita on ulkoisissa sukuelimissä,ovat usein vaaratonta tyyppia ja eivät aiheuta syöpää.Uskon että saat itsesi kuntoon huolellisella penslauksella ja voit unohtaa koko sanan kondylooma.
 
jepulis
Siis ymmärsinkö oikein että nämä näppylät ei häviä parissa päivässä pois, vaan kestää pitkään? Mulla on ollu sillon tällön pieniä näppylöitä, mut ne on parissa päivässä häipyny. Mä luulin että ne on ollu finnejä tms. Viimeviikolla sit sain tietää että mulla on kondylooma, ja olen menossa siihen sähkösilmukkahoitoon. Ottaavat näytepalan. Onkohan nää näppylät nyt sitä kondyloomaa vai jotain muuta?
 
flikkorna
meikäläiselläki on toi kondylooma nytten. olen 16v ja tää piina on jatkunu jo puol vuotta, ei seksihaluja ei mitään. en halua edes rakastua tai olla haluttava kun en voi antaa ällöttävä olo.
kaikki muu näpyt lähti pois semmoi sinisel nesteel 3x jälkeen. mutta emättimensuussa on näppyi ja kohdunkaulassa, ei enää edes jaksa kiinnostaa elämänhaluhan tässä jumalauta menee
 
juza
Sain 6v. sitten silloiselta tyttöystävältä taudin. Esinahan alle tuli yksi kukkakaalimainen syylä mikä lähti ihan itsekseen parin viikon päästä ilman mitään hoitoja. Sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita.Voinko harrastaa seksiä ilman kondomia tartuttamati uutta kumppania???
 

Yhteistyössä