Kuinka vanhana vielä 'kapaloon'?

  • Viestiketjun aloittaja onko haittaa
  • Ensimmäinen viesti
onko haittaa
Vauva täyttää kohta 5 kk. Muutamana itkuisena iltana olen saanut hänet rauhouttumaan ja nukahtamaan vasta käärittyäni vauvan kädet tiukasti peiton sisälle niin, ettei ole voinut huitoa ja raapia itseään. Tuli vain mieleeni, että puutuuko kädet, jos vauvaa pitää liian kauan (esim. koko yön) tällaisessa paketissa. Siksi olenkin avannut käärön aina parin tunnin jälkeen.

 
Zannikka
Mein poitsu viihtyi öisin kapalossa aina 7kk ikäiseksi saakka. Sitten alkoi liikkumaan niin paljon, että kapalo ei enää pysynyt tiukkana. Jos pelkäät, että kädet puutuvat, laita kapalo vähän löysemmälle.
 
Lina*
Oho, edellisen kommentti oli minulle täysin uusi.

Kaksosia kapaloin viiden kuukauden ikään saakka unille. Sen jälkeen se kävi liian hankalaksi, koska oli vaikeaa löytää sopivaa lakanaa. Siirryin unipussiin. Tytön hartioiden ja käsien ympärille kiedoin vielä jonkin aikaa kapalolakanan nukahtamisen ajaksi ja yöllä syötön jälkeen.

Neuvolasta, lastenlääkäriltä ja fysioterapeutilta kyselin siitä, että voiko kapaloinnista olla haittaa. Kaikkien mielestä se oli ihan turvallista ja vain hyväksi, jos lapsi sen avulla nukkuu rauhallisemmin.(Kyselin siksi, kun tytöllä oli jäykkyyttä hartioissa ja häntä sen vuoksi käytin ko. ihmisten vastaanotoilla.)
 
~HotMaMa
Vauva saa olla aika ison osaa päivästä kapaloituna tai tiiviissä paketissa kantoliinassa, ennen kuin alkaa hidastaa motorista kehitystä. Mutta jos vauva on esim. yönsä kapalossa ja päivisin kantoliinassa, voi hidastumista tapahtua. Meillä oli pojalla niska vähän jäykkä syntyessään ja näin minua ohjeistettiin. Minua neuvonut fysioterapeutti piti kuitenkin sekä lapsen, että äidin kannalta parempana vaihtoehtona sitä, että lapsella on rauhallinen olo. Itkuisuus olisi lisännyt jäykkyyttä entisestään, joka taas puolestaan hidastaa motorista kehitystä.
 

Yhteistyössä