kuoma kenkiä, mistä?

  • Viestiketjun aloittaja M@mi
  • Ensimmäinen viesti
Aq*
Meillä ei ole koskaan ollut kuin yhdet talvikengät. Jos oikein raju kasvupyrähdys sattuu kohdalle niin saattaa joutua ostamaan toiset, meillä on -onneksi- mahtuneet aina koko talven.

Ei kuomat mielestäni ole erityisen halvat, varsinkaan kun pitää talvikumpparit ostaa rinnalle. Meneehän niihin äkkiä 40-50€ yhteensä. Itse olen ostanut goretexit aina jostain syksyn alesta, jolloin Vikingin popot on saanut n. 50 eurolla. Tuurista kiinni tietty mutta joka syksy niitä on =)
 
hensa
lapsia ei ole, mutta itselle ostin viime syksynä syklaaminväriset putkikuomat. eteläsuomessa niillä tallustin koko talven: loskat, paukkupakkaset, sulat maat, umpihanget. kiva oli seurata muita aikaihmisiä hytisemässä hienoissa saappaissaan, milloin märkänä, kylmänä tai kengät täynnä lunta. kesämalliin vaihdoin, kun mulasin nurmikon mutaan keväällä koko saappaan. ei ne mun nähdäkseni vettä läpi päästäneet ja pakkasella oli lämpimät jalat tavallisilla nilkkasukilla. eivät ole ollenkaan liukkaat ja kävelyyn ihan miellyttävät minun nähdäkseni. ei ihme, että lapset tykkää...

muun ajan käytän kuoman KESÄlenkkareita (n. 5 v. takana). pohjoisemmassa suomessa parjäsi niillä talvenkin, paitsi lumipyryssä. täällä etelämpänä loskassa kastuu jalat. ostaisin nyt uudet, mutta sittarit ja sokkarit myyvät vain miehille (koot 42-) niitä "oikeita" malleja. aion niillä kiitää umpilumeen asti. liukkaallakin pitävä pohja, ilmeisesti sama kuin talvikengässä.
 
Kotimaiset_kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja Aq*:
Ihan mielenkiinnosta kysäisen kun ihmetyttää:

Ei hyvä jalalle!!
Minua ihmetyttää millä tietämyksellä sanot etteivät Kuomat ole hyvät jaloille. Hinta ja merkkikö tekevät kengistä hyvät jaloille? Sen kuvan tekstistäsi saa. Oletko alan asiantuntija? Vai heitätkö mielipiteen mutun ja kuulopuheen perusteella?
 
Ulpu74
Edelleen oon sitä mieltä, että etenkin, jos ulkoillaan paljon ja joka päivä, niin lapsellakin olis hyvä olla kahdet kengät. Ettei koko ajan vaan samoja kenkiä tarvi käyttää, vaikka olis kuinka kalliit ja hyvät.
Mistä lie mulle muotoutunu tää ajatus, että ihmiselle on hyväksi pitää eri kenkiä välillä...
 
Aq*
Alkuperäinen kirjoittaja Kotimaiset_kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja Aq*:
Ihan mielenkiinnosta kysäisen kun ihmetyttää:

Ei hyvä jalalle!!
Minua ihmetyttää millä tietämyksellä sanot etteivät Kuomat ole hyvät jaloille. Hinta ja merkkikö tekevät kengistä hyvät jaloille? Sen kuvan tekstistäsi saa. Oletko alan asiantuntija? Vai heitätkö mielipiteen mutun ja kuulopuheen perusteella?
Ehkäpä olen perehtynyt asiaan tarkkaan, säästääkseni lasteni jalkoja.

En missään vaiheessa sanonut että hinta ja merkki tekevät kengän... ??? Opettelehan lukemaan. Varta vasten kirjoitin etteivät kuomat ole mielestäni mitenkään halvat! Ne eivät myöskään tue jalkaa mitenkään hyvin= ei nauhoja/tarroja. Halvatkin kengät voivat olla tukevat ja meillä on mm kesäkenkinä ollut Naperoita monet kerrat. Ja jos olisit lukenut kunnolla niin olisi selvinnyt että tuo EI HYVÄ JALALLE oli lauseen "kumisaappaita tarvittaisiin jatkuvasti" perässä eli saappaiden jatkuva käyttö ei tee hyvää jalalle!! Kokeilepas itse juosta ja leikkiä saappaat jalassa päivästä toiseen..

Kun VEDENPITÄVIÄ kenkiä hankitaan ne myös maksavat MUTTA niin maksavat myös kuomat + kumppari -yhdistelmät.
Kun noin innokkaasti arvostelet toisen mielipiteitä niin kai sulla sitten on faktatietoa siitä miten kuomat on hyväksi jalalle..?

Mikäli suomalaista laatua haluan niin hankin Tepsut.
 
Aq*
Ulpu74:lle vielä: Mikäli kengät käytetään "loppuun" puolessa välissä talvea niin kyllä mekin hankitaan uudet kengät =) mutta rinnakkain ei kaksia pihakenkiä ole ollut kuin kesällä. Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta kaksille kengille talven aikana mutta ehkä tulevana talvena sekin tulee vastaan, 5,5-vuotiaalla kun on niin kova vauhti päällä koko ajan =D
 
kolmen tenavan äiti
Meillä on ollut Kuoma-kenkiä jostakin 2 v iästä alkaen ja siitä eteenpäin on talvisin ollut Kuomat sekä nilkkurimalliset GoreTexit. Kenkien jako on se, että kauppareissuilla ja loskasäillä käytetään GoreTexiä, mutta puistoissa, lumisella säällä, pulkkamäessä jne Kuomia, joissa varsi on riittävän korkea.

Itselläni on muuten myös Kuomat pulkkamäkeä, paukkupakkasia ja lumitöitä varten.
 
hensa
Aq*: tuo EI HYVÄ JALALLE oli lauseen "kumisaappaita tarvittaisiin jatkuvasti" perässä eli saappaiden jatkuva käyttö ei tee hyvää jalalle!! Kokeilepas itse juosta ja leikkiä saappaat jalassa päivästä toiseen..


kyllä, on tullut "kokeiltua" juosta ja leikkiä kumpparit/saappaat jalassa päivästä toiseen, kuten monen muunkin maalla aikaansa viettäneen/asuneen; lapsena, töissä ja harrastaessa. lapsena juostiin pellolla ja metsässä, töissä monissakin eri (työ)paikoissa, harrastaessa hankin yhden sm-mitalin nahkasaappaat jalassa. kyllä ne "saappaat" goret ja muut ihme hässäkät voittaa ehjänä ja sopivan kokoisena. taidat olla ainakin sitihiippari Aq* ja toimistossa töissä?! ps. mulla ei ole edes lättäjalkoja, mitkä kuulemma kumppareista tulee, sanoi joku viisas.

-> tärkeintä on että kengät eivät hierrä, ole liian pienet, pohja kummallinen lainelauta tai varsi väännä väärään suuntaan (joku sanoo tätäkin varmaan tukemiseksi). kohtuullinen vedenkesto on tietysti myös ihan jees.

edelleenkin, mitä te täällä kengistä ( ;) ) jauhatte, pistäkää ne omaan jalkaanne ja/tai kysykää lapselta. nythän se on pop olla lasten kanssa, ettei tule lisää kauhajoki-kandidaatteja.
 
kuomakenkiä kirpputorilta.
halvalla saa kirpparilta ihan vähän käytettyjä kenkiä, juuri tänään lohjan kirparilla pyörähtäessni näin kolmetkin hyväkuntoiset kuomat ja kohtuuhintaan (3-7€) harmi ettei juuri meidän kokoa ollut. meillä itsellä kahtena talvena kuomat ollut ja tosi tyytyväinen olen ollut, ei ole kastunut jalat eikä palelemistakaan ole valiteltu. uskon että jalalle on paljon huonompiakin kenkiä markkinoilla ja yksi mitä useat vanhemmat eivät ajattele että se koko on tärkeä osa kengän käyttömukavuutta, 80% tuntemistani lapsista kävelee aivan liian pienissä kengissä...
 
Jomppa_68
Meillä on ollut lapsilla aina kahdet kengät talvella, yhdet goretexit kurakeleille ja pienelle pakkasille ja kuomat kovemmille pakkasille. Yksivuotiaana ei sitä ulkona niin paljon varmaan talvella kävellä, että yhdet kengät riittänevät ihan hyvin. Kuomat ovat lämpimämmät, kun joutuu varmaan myös istumaan rattaissa jonkun verran.
 
mösseli
...on tarjolla jo Suomessakin. Uusi tuttavuus on lastenkenkien verkkokauppa pikkujalat.fi
Siellä oli kivasti valikoimaa, avattu tänä syksynä. Tilasin sieltä pojalle tosi kivat Bisgaardin nahkajalkineet villavuorella talveksi!
 
Vierailija
ja citarista ainakin Kuomia saa Tampereella. Itselläni on yksi ja kaksivuotiaat tytöt. Olen heille ostanut Superfitin nauhalliset kengät, ovat topatut mutta ohutpohjaiset, eli menee niin kauan kun pakkastaon alle 5 astetta, eli nykyään suurimman osan talvesta. Kovemmilla pakkasilla sitten Kuomat jalkaan, itse en näitä ostaisi ainoiksi kengiksi, ja kyllähän sitä nyt aikuinenkin tarvitsee useammat talvikengät, ei sillä hienolla saapikkaalla tai nilkkurilla lähdetä hiekkalaatikolle!! sitäpaitsi kengän on hyvä myös kuivua ja levätä välillä...
 
Vierailija
Oma mielipiteeni monista Eccon jne. talvikengistä ovat liian pönkköjä ja paksupohjaisia sekä painavia lapsen jalkaan. Tarrat eivät oikein tahdo kestää ja kun tästä kenkäkaupassa valitin niin sanoi vaan että niihin on helppo ommella uudet (2 kuukauden käytön jälkeen tarrat eivät pysyneet kiinni) eli siksi käytämme vain nauhallisia kenkiä, vaikka niiden sitomiseen tahtookin kyllästyä. Eli jatkuva liian jäykän kengän käyttö pilaa jalan nopeammin kuin mikään muu (tällöin jalan omat lihakset eivät saa treeniä).
 
sinttu
Oma mielipiteeni monista Eccon jne. talvikengistä ovat liian pönkköjä ja paksupohjaisia sekä painavia lapsen jalkaan. Tarrat eivät oikein tahdo kestää ja kun tästä kenkäkaupassa valitin niin sanoi vaan että niihin on helppo ommella uudet (2 kuukauden käytön jälkeen tarrat eivät pysyneet kiinni) eli siksi käytämme vain nauhallisia kenkiä, vaikka niiden sitomiseen tahtookin kyllästyä. Eli jatkuva liian jäykän kengän käyttö pilaa jalan nopeammin kuin mikään muu (tällöin jalan omat lihakset eivät saa treeniä).

Tuntuu melkein laskettelumonoilta ;)

Suosin kyllä itselleni ja lapsilleni nahkaisia villavuorisia talvikenkiä. Bisgaardilla ja Bundgaardillakin on kivoja. Nyt saa niitä suomalaisesta lastenkenkä verkkokaupasta pikkujalat.fi, enne olen tilant Tanskasta.
 
Viimeksi muokattu:
äitee
Tuntuu melkein laskettelumonoilta ;)
Täsmälleen!

Olen ostanut lapsille Vikingejä ynnä muita "laatukaupoista" ja maksanut "laadusta", vaikka suoraan sanottuna eivät ole kaksisia. Tosi kovia ja tönkköjä pieneen jalkaan. Vaikeita pukea ja riisua (joskus ennen muinoin piti kengän pohjan olla tukeva mutta taipuisa, nämä ovat vain "tukevia" eli pohja ei taivu lainkaan askeleen mukana. Kokeilkaapas itse kävellä sellaisilla vaikka viikko! Ei voi olla hyväksi jaloille.). Painavia. Eivät erityisen kivan näköisiäkään, sellaisia perus karvalakkikenkiä. Poikani ei meinannut millään oppia laittamaan kenkiä jalkaan ja yhdessä on äherretty erinäisissäkin eteisissä mutta mitäpä sitä ei tekisi goretexin eteen...

Tunsin oloni melko hölmistyneeksi kun sitten sattumalta törmasin Kuomiin ja ostin ne pojalleni. Halvat, kotimaiset, kevyet, mukavat, lämpimät, pitävät vettä. Ihan ok neutraali ulkonäkö. Nopeasti sujahtavat jalkaan ja poika on jo menossa. Vielä kun saisi itselle ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
vanha mamma
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis :);9467475:
Onko teillä ollut nuo Kuomat siis ihan ensikenkinä, kun 1-vuotiaalla on olleet käytössä? Mä nimittäin niitä mietin kanssa pian 1 vuotta täyttävälle, mutta monet ovat kirjoittaneet että ne olisivat huonot ensikengät. Mutta meillä ei ole varaa mihinkään 80 euron kenkiin...
Meillä oli kuomat ensikenkinä, kun tyttö on syntynyt maaliskuussa, ja tuona talvena oli lunta ja pakkasta pitkälle huhtikuulle asti. Kunnon ensikengät, nauhalliset ostettiin sitten kun lumet suli. Taisi välissä pitää hetken isoveljen vanhoja, semmoisia, jotka oli veikalla olleet ehkä kuukauden käytössä syksyllä välikausikenkinä.
 
keiju
Ihan mielenkiinnosta kysäisen kun ihmetyttää:

Miksi kuomat on niin suositut??

Niin just, miksi? Ensinnäkin tosi rumat kengät. Toiseksi värit aika hirveitä. Kolmanneksi lesti kuin saapas. Ja vielä kerran: kauhean rumat. Tähän joku vastanne; "on niin hyvät ja se on pääasia"...heh heh Voi kai hyvät kengät olla kivankin näköiset. On Bundgaardia, Bisgaardia, NAturinoa, Primigiä ym ym ja jos ei omalla seudulla myydä, voit tilata verkkokaupasta ja kokeilla kotona. Kunhan mittaa lapsen jalan pituuden ja vertaa kenkien sisämittaan sitten, joka yleensä esillä verkkokaupoissa.
 
Viimeksi muokattu:
mammma77
Ihan mielenkiinnosta kysäisen kun ihmetyttää:

Miksi kuomat on niin suositut??

Niin just, miksi? Ensinnäkin tosi rumat kengät. Toiseksi värit aika hirveitä. Kolmanneksi lesti kuin saapas. Ja vielä kerran: kauhean rumat. Tähän joku vastanne; "on niin hyvät ja se on pääasia"...heh heh Voi kai hyvät kengät olla kivankin näköiset. On Bundgaardia, Bisgaardia, NAturinoa, Primigiä ym ym ja jos ei omalla seudulla myydä, voit tilata verkkokaupasta ja kokeilla kotona. Kunhan mittaa lapsen jalan pituuden ja vertaa kenkien sisämittaan sitten, joka yleensä esillä verkkokaupoissa.

Niin saahan sitä jokainen käyttää mitä tykkää. Mulla ei ole ulkonäöllä niin väliä, kunhan on mukavat. Toki ne hyvännäköisetkin kengät voi olla hyvät, ja mun puolesta jokainen saa pitää mitä vaan. Hih, mutta mä olenkin niin kamala homssantuu, että mä olen itsekin hiihdellyt melkein koko talven Kuomat jalassa.
 
Viimeksi muokattu:
meiju
Kuoman kenkiä on myynnissä Nokialla Tehdastuote kenkäkaupassa. Itse en ehkä ostaisi niin pienelle ainakaan ainuiksi kengiksi. Eivät tue jalkaa mitenkään kun ei ole tarroja tai nauhoja millä saisi kiristeltyä. Kyseisestä kenkäkaupasta saa todella hyvää palvelua ja auttavat mielellään. Kannattaa käydä tutustuun jos sattuu asusteleen lähellä..
Hei!

Kyselisin, että mitkä kaupat myyvät Kuoma kenkiä? Ja ovatko ne vaikeat jalkaan laitettavat kun niissä ei ole varressa vetoketjua tms. Minkähän hintaisia ne mahtaa olla suunnilleen?
1,5v:lle olisin talveksi hommaamassa, jos vaan löytäisin:)
 
Viimeksi muokattu:
Sanna
Itse olen myös mietiskellyt että onkohan ne Kuomat hyväksi jalalle vai ei. Meillä oli ensikenkinä ekana talvena kun tyttö ei kävellyt vetoketjulliset Kuomat ja ne toimi hyvin ja oli ihan söpön näköisetkin. Sittemmin olen vähän vastustellut koko ajatusta mutta äitini osti kirpparilta varakengiksi tytölle putkivarsikuomat ja niitä testailtuani ostin uudet täksi talveksi 3-vuotiaalleni vaikka kaveri sanoi että eivät tue jalkaa. Hyviä talvikenkiä on ollut vaikea löytää: pitäisi saada helposti jalkaan mutta silti pitäisi pysyäkin jalassa, vähän pitäisi pitää kosteuttakin. Hankalin juttu on, että pohja pitäisi taipua kovallakin pakkasella vähäisestä lapsen painosta että eivät tunnu miltään puukengiltä ja olla silti vielä lämpimät ja kevyet. Minusta nuo kuomat ovat olleet juuri sellaiset kuin tuon ikäinen tarviikin. En ole asiantuntija, mutta itse kannatan luonnonmukaista koulukuntaa näissä kenkäasioissakin, enkä usko että terveen jalan kehitys tarvitsee mitään erityistä tukea, päinvastoin. Paras että lihakset kehittyvät itsekseen kunnolla tukemaan jalkaa ja tiukat varret vain vääntävät jalkaa väärään asentoon ja estää verenkiertoa niin varpaita palelee. Eihän ne mitenkään erikoisen nätit kyllä ole mutta eipä nuo kengät paljoa sieltä lahkeen alta näy ja kuitenkin ihan hillityt...

Ajattelin vielä tarkistaa mielipiteeni ostamalla itsellenikin Kuoma ladyt. Näin sellaiset todella tyylikkäällä daamilla siistien ja muodikkaiden vaatteiden kanssa pakkaskelillä ja minusta ne eivät olleet hänellä yhtään hassumman näköiset. Täällä autoissa monesti lämmitys ei riitä jalkatilaan asti kun pakkaspäiviä on paljon ja saattaa olla 40 astettakin pakkasta, ajattelin että Kuomat olisi silloinkin hyvät kun niihin mahtuu villasukkiakin useammat.
 
Äiti
Hei kaikki,

Huimaa, kun nämä keskustelut ovat käynnissä vuosia! Hauskaa.

Minulla 4 v tyttö ja poika nyt 7 kk.
Kuomat on hyvät lapsella; kevyet, saa itse jalkaan (PK ssa tärkeää!), kohtuu hintaiset, helppo ostaa kun tuntee mallin, pitää vettä yllättävän hyvin.
Pohjallisella saa lisää hygieniaa ja kestävyyttä, näkee myös kokotilanteen hyvin.

On ollut myös Vikinkiä, Ricteriä ym. Usein kapeita ja kovia sekä painavia. ja hinta noin 80€. En halua ostaa edellisenä keväänä varastoon, kun usein menee koot pieleen(vrt talvi-kesä) ja jää kaappiin.
Monet liputtaa myös urheiluvalmistajien lasten kenkiä, esim Cittarissa näin joskus Salomonin lasten kenkiä. En tiedä, itse pidän Salomonista.

Ostaisin itselleni myös kuomat, mutta löytämäni Pallas malli (Tarjoustalosta) liian maskuliininen. lasten mallia on vaan 39 saakka, ja tarvitsen kaiketi koon 40. katsoin netistä, niin Kuomaa on aikuisille ihan vaan muutama. Yllättävän venäläistyyppisiä monet-> Venäjän markkinoille?? Haluaisin juuri ne putkimalliset enkä toisaan valkoisia!! (asumme Hesassa)

Lapsella on hyvä olla kahdet kengät. Talvella ei niin välttämätöntä kuin kesällä. Voi vaihtaa sukkaa(villa) ja pohjallista. Meillä lämmin uusi talo, niin kuivuu aika hyvin.

Kirpparilta en osta kuin ihan uuden oloisia. Monet kegät kamalia, lintassa ja haisee. Pidetty ehkä ulkona varastossa jne.

Missä porukka myy hyviä lasten kenkiä? vrt hutikoko ostos? Netissä varmaan, en jaksa kahlata Huuto nettejä. Usein hinnat nousee ja menee ohi. Ja postiin on silti vähän matkaa. vauvan kanssa muutenkaa saa mitään tehtyä. :))

Eilen olin liikkeessä ja yritin ostaa kenkiä talveksi. Crocs talvi= kevyt, mutta heppoinen, liukas, ei lämmin ja huono jalassa. Icebug aika hyvä, mutta väri valkoinen!! Monet ei ollenkaan Goretexiä. "nahkahan itsessään pitää vettä kyllä, voi suihkuttaa" just joo.. Kyllä mulla on naisten nahkasaappaat. halusin siis ulkoilukengät. Bretel vai mikä oli; painavat!!! Merrell, painoi vaivasenluuta, kapea suora jalkaosa. Et silleen, ja kaikki hinnaltaan 130€+. Hohhoijaa.

Nyt vauva heräsi.
Mut Kuomat hyvät!
 
missenisse
Mulle toimivuus ja käyttömukavuus on lapsen vaatteissa tärkeintä.

Kuomat on ihan parhaat! Meilläkin on ollut Vikingin gore-tex kenkiä, kunnes tajusin, että nehän on ihan kököt Kuomiin verrattuna: Vikingit painavammat, pohja joustamaton ja varmasti kylmemmät. Itselläni on ollut esim. Eccon kenkiä, enkä niitäkään ostaisi lapselleni, omat Ecconi ovat kestäneet todella huonosti käyttöä.

Kuoman lesti on sopiva suomalaiseen jalkaan. Kuomat parivuotiaskin saa helposti itse jalkaansa.

Hieno asia Kuomassa on myös se, että ne työllistävät suomalaisia eli valmistetaan Suomessa eikä halpatuotantona hikipajoissa kehitysmaissa.

Joku näistä kalliista lasten muotikengistä oli erityisen huono, nyt en millään muista merkkiä, mutta Stockalla oli myynnissä ja tekevät nahkakenkiä. Pohja oli kuin lankkua, siis täysin joustamaton. En voinut mitenkään ostaa sellaisia lapselleni hänen jalkojaan pilaamaan. Vaikka kuinka olisi hehkutettu ja kallis merkki. ;) Hinta ei siis todellakaan aina kerro laadusta!

Räntäkeleille on sitten Nokian talvikumpparit.
 

Yhteistyössä