Kuumat aallot "nuorella" (alle 30)

  • Viestiketjun aloittaja nimetan
  • Ensimmäinen viesti
nimetan
Onko jollakin muulla alle kolmekymppisellä kuumia aaltoja? Minulla on pahojen stressien ja huolien myötä alkanut selkeästi tulla jotain hormonihäikkää, mieliala usein herkkä ja huono, ei haluja (vrt 25-veenä ja huolettomassa elämäntilanteessa hirveät himot), limakalvot kuivahtelee välillä (samoihin aikoihin muiden oireiden kanssa)... Ja sitten nämä kuumat aallot. Vulvodyniatyyppistä oireilua oli pari-kolme vuotta sitten, ja vieläkin lievänä saattaa tulla (jos on muitakin oireita kuten tämä mielialan lasku ym).

Eli onkohan hyvinkin poikkeuksellista?
 
StressiErkki
Itselleni tuli kanssa kuvaamasi kaltaisia oireita joitakin vuosia sitten e-pillereiden aloituksen yhteydessä. Lopetin ne heti ja oireet poistuivat. En siis pitäisi mitenkään epätodennäköisenä, etteikö noita oireita voisi tulla stressireaktionakin. Tosin jos tilanne jatkuisi pitkään tuollaisena, niin menisin käymään lääkärissä.
 
elli999
Kaikkein tärkeintä sinun on nyt tehdä jotain poistaaksesi stressin elämästäsi. On se sitten mitä tahansa (epätoivoinen rakkausjuttu tms) niin keskity itseesi, hyvää mieltä ja hoida vain itseäsi.
 
nimetan
Kaikkein tärkeintä sinun on nyt tehdä jotain poistaaksesi stressin elämästäsi. On se sitten mitä tahansa (epätoivoinen rakkausjuttu tms) niin keskity itseesi, hyvää mieltä ja hoida vain itseäsi.

Valitettavasti asia on sellainen, jota ei voi elämästään poistaa (läheisen vakava henkinen sairaus). Eli vaikka toki keskitynkin omaan elämääni enkä ota kohtuutonta stressiä asiasta, on se silti sellainen asia jonka vaikutuksille vain ei voi mitään. Kukaan varmaan ei ole niin teräshermoinen ja zen, etteikö tuollainen aina jonkin verran vaikuttaisi omaankin hyvinvointiin. Mutta pelkästään jo sen hyväksyminen, että täysin huolentonta elämää on ehkä aikuisiällä turha haikaillakaan, helpottaa. Stressi ei ole tällä hetkellä edes erityisen paha, mutta taidan olla fyysisesti jotenkin hyvin herkkä stressille (tarkoitan siis, että jatkuvasti on pieni "fyysinen stressi" päällä vaikka ei mitään kovin ihmeellistä olisikaan). Keväällä näitä oireita ei ollut, kun oli huolettomampi vaihe elämässä, joten ehkä kaikki sitten liittyy vain siihen stressiin...
 
Viimeksi muokattu:
Täti 35 v.
Minulla oli myös jokin aika sitten kuumia aaltoja ja voimakasta yöhikoilua. Lisäksi kärsin jatkuvasta väsymyksestä ja lihasheikkouden tunteesta. Jokin aika sitten päätin jättää e-pillerit pois ja hoitaa ehkäisyn kondomilla. Kuinka ollakaan, sekä henkinen että fyysinen vireystasoni nousi muutamassa viikossa! Elämäntilanteeni ei myöskään ole helppo, ja kärsin jatkuvasta huolesta ja stressistä. Silti minulla on itseni suhteen parempi olo kuin aikoihin, joten uskon asialla olevan tekemistä hormonien kanssa.
 
miranda-
Alkuperäinen kirjoittaja Täti 35 v.;11059421:
Minulla oli myös jokin aika sitten kuumia aaltoja ja voimakasta yöhikoilua. Lisäksi kärsin jatkuvasta väsymyksestä ja lihasheikkouden tunteesta. Jokin aika sitten päätin jättää e-pillerit pois ja hoitaa ehkäisyn kondomilla. Kuinka ollakaan, sekä henkinen että fyysinen vireystasoni nousi muutamassa viikossa! Elämäntilanteeni ei myöskään ole helppo, ja kärsin jatkuvasta huolesta ja stressistä. Silti minulla on itseni suhteen parempi olo kuin aikoihin, joten uskon asialla olevan tekemistä hormonien kanssa.

Itselläni on kuvaamasi oireet ja minulla on hormonit sekasin. Kortisoli vetelee reilusti yli viiterajojen, sukupuolihormonit on ihan sekasin (liian alhaiset), kilpirauhasarvot on taas viiterajan alaluku. Suosittelen menemään lekurille, itse menen nyt endokrinologille, jotta saan hormonit taas tasapainoon jollain konstia, toivottavasti. Stressiä ei minulla ole, mutta hormonit on ihan sekaisin.
 
ap
Itselläni on kuvaamasi oireet ja minulla on hormonit sekasin. Kortisoli vetelee reilusti yli viiterajojen, sukupuolihormonit on ihan sekasin (liian alhaiset), kilpirauhasarvot on taas viiterajan alaluku. Suosittelen menemään lekurille, itse menen nyt endokrinologille, jotta saan hormonit taas tasapainoon jollain konstia, toivottavasti. Stressiä ei minulla ole, mutta hormonit on ihan sekaisin.

Millä keinoin ne hormonit voi saada tasapainoon? Muuten kuin e-pillereillä, niitä meinaan en voi enkä halua syödä.
 
Viimeksi muokattu:
Sofi2014
Kilpirauhanen on tärkein, kaikkea säätelevä elin. Katsokaa aamulämpötila kuumemittarilla elimistöstä 1-2 viikon ajan. Jos on alilämpöä niin asiantuntijoiden mukaan kertoo onko kilpirauhasen vajaatoimintaa. Monille tulee kylmä ja joskus niitä kuumia aaltoja jo 30v jos kilppari ei toimi. Suomessa viitearvo on 4,5 jonka yli pitää olla ja muualla yli 2,0 aletaan lääkitä jos on oireita(lue oireet sivulta www.kilpirauhanen.com vai fi).
Väsymys ja mieli maassa ei ole useinkaan masennusta vaan toimimaton kilppari. Tsemppiä siskot!
 
Sofi2016
Minulla oli myös jokin aika sitten kuumia aaltoja ja voimakasta yöhikoilua. Lisäksi kärsin jatkuvasta väsymyksestä ja lihasheikkouden tunteesta. Jokin aika sitten päätin jättää e-pillerit pois ja hoitaa ehkäisyn kondomilla. Kuinka ollakaan, sekä henkinen että fyysinen vireystasoni nousi muutamassa viikossa! Elämäntilanteeni ei myöskään ole helppo, ja kärsin jatkuvasta huolesta ja stressistä. Silti minulla on itseni suhteen parempi olo kuin aikoihin, joten uskon asialla olevan tekemistä hormonien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Sofi2016
Joskus kilpirauhasen toimintahäiriöt voi tehdä aaltoja. Mulla ainakin. Kun lääkitys vajaatoimintaan on niin ei mitään, jos vajaalla niin aaltoilee. Voi olla monia syitä.
 
typsykkä
Vähän vanhahko keskustelu, mutta eipä se kai haittaa!

Juuh, oon siis täyttämäs 16 ja nyt varmaanki viikon ajan tullu aika usein ärsyttäviä kuumia aaltoja. Tulee yhtäkkiä hillittömän kuuma, eikä auta oikein muu kuin vaatteiden vähentäminen tai samoissa vaatteissa ulos viileään meneminen. Kotona voikin yleensä vetää paitaa pois kun tulee kuuma, mutta koulussa ei oikeen voi, kun on useimmiten vaan yks paita päällä. Ja siis kun huomaa, että alkaa tulemaan kuuma, menee vain muutamia sekunteja, että on jo tuskallisen kuuma. Ja kuumuus iskee siis vain ylävartaloon. Että kyllä esiintyy hyvin nuorillakin!:D
 

Yhteistyössä