laastari vaihdevuosiin

  • Viestiketjun aloittaja nainen 52
  • Ensimmäinen viesti
nainen 52
Hei, onkohan kenelläkään kokemusta ESTARDOT homonilaastarista
Olen saanut sen vaihdevuosioireisiin mutta en ole vielä aloittanut. Kohtu on poistettu 2 v. sitten.
Olisin kiitollinen vastauksista t. Ellen
 
Anne
Olen käyttänyt monta vuotta kyseistä laastaria vaihdevuosioireisiin on kaikista paras ainakin minun oireisiini,laastari on siitä hyvä ettei tarvitse suun kautta ottaa kaikkia tapuja ,luulisin että se ei olisi näin ollen haitaksi muille sisäelimille.
 
Kirppu 51 v.
Hei
Minä myös olen käyttänyt ko. laastaria pari vuotta ja kokemukset ovat ainostaan positiivisia, ei mitään sivuoireita.
Hain hormonihoitoa lähinnä vaikean unettomuuden takia (pienet hikipuuskat olisin kyllä kestänyt) .
Jo parissa viikossa hoito rupesi tehoamaan unettomuuten ja unenlaatu muuttui paremmaksi, nyt viime aikoina tosin on ollut taas vähän ongelmia nukkumisen suhteen, en tiedä pitäisikö vaihtaa vähän voimakkaampiin pitoisuuksiin, mulla on nimittäin se miedoin vaihtoehto.
Mutta kaiken kaikkiaan voin lämpimästi suositella.
 
Lopettanut
Minä lopetin Estradot-laastarin käytön, kun epäilin sen aiheuttavan jäsenten voimattomuutta. En ole aivan varma asiasta, mutta kun ihmettelin voimattomuuttani, niin jätin sen pois. Aloin voimaan paremmin. Minulla oli kyllä muitakin tekijöitä siihen voimattomuuteen. Löysin vaan sieltä ohjeesta tekstin, että voi aiheuttaa uupumusta jne. kannattaa sekin lukea. Muuten olin tyytyväinen. Kannattaa kokeilla.
 
vastaus
Kiitos kommenteistanne, pelottaa lähinnä nuo veritulppauhat yms..
Toisaalta voihan laastarin käytön lopettaa kun haluaa.
oliko muita tuntemuksia? Kiinnostuitteko esim. seksistä enemmän? Eli onko apua haluttomuuteen?
Entä vaikuttaako ihon kuntoon? joku väitti että ei tulisi ryppyjä niin helpolla. Tiedä häntä kun en ole kokeillut....
Onko teillä muita kokemuksia tästä laastarista?
Kiitos :)
 
mirja
olisin kysynyt teiltä myös tällaista, olen kuullut että hiukset lähtisivät päästä kun alkaa käyttää näitä laastareita.
Joku sanoi että halut loppuu.
Onko kenelläkään kokemuksia, onko hiukset lähteneet yms..
kiittäen
mirja
 
Anna
Älkää nyt hyvät siskot heti ensi oireiden ilmaantuessa alkako laastareita liimata! Katsokaa ja kestäkää jokunen viikko ehkä kuukausikin. Itse olen kovin onnellisesti päässyt kuumista aalloista, uniongelmista yms. eroon, kun olen vain vähän jaksanut ja kestänyt. Ainoa ""hoito"" on ollut liikunnan lisääminen, kävely, jumppa yms. No, olihan sitä varsinkin kesäiltoina aluksi hikistä oloa, kun yritin unta kehrätä, mutta vähensin peitettä, nukuin alasti jne. Nyt olo on jo ihan ok (ikä 54 v.), enkä voi nähdä mitään syytä, miksi olisin alkanut johonkin laastari- tai pillerirumbaan. Tuntuu siltä, että varsinkin nuoret gynekologit määrävät herkästi hormoneja. He eivät voi ymmärtää, että kärsivällisyyskin on olemassa. Toisaalta kaikki naiset, jotka ottavat hormonihoidot, ovat puolivuosittain gyneasiakkaita! Hieno homma, eikö vain, lääkäreiden kannalta. Minä satuin käymään iäkkäämmällä naislääkärillä, joka ei heti tarjonnut hormoneja, kehoitti katsomaan ja vähän jopa kärsimään. Olen hänelle ikikiitollinen!
 
Anne
Miten pystyy olemaan kiireisessä työelämässä joka vaatii yhä vain enemmän ja enmmän.Jos et pysty nukkumaan ,hikoilet koko yön välissä on niin kylmä ettet tarkene mitenkään,haet peittoa lisää ,sydän tykyttää,särkee jäseniä.Lähdeppä siinä sitten muka hyvin levänneen yön jälkeen työpaikalle.luulempa että elimistö sanoo työsopimuksen irti ja saa lähteä hakemaan muita hoitoja.Olen laastareiden puolesta puhuja.Me ihmiset ollaan niin erinlaisia yksilöitä.Kannattaa nauttia elämästä jos vaivoihin löytyy helpotusta.Saasteita , myrkkyjä ja säilöntäaineitakin on mailma täynnä ,mitähän ne mahtaa aiheuttaa ihmiselle?
 
nainen 52
Hei, miten sinulla muut oireet, hiustenlähtö, haluttomuus, yms
onko ollut mitään vaivoja. Siiskö pelkkää hyvää sanottavaa vaan. Tämän haluaisin tietää, kiittäen nainen 52
 
Anne
Minulla ainakin ei enää lähde hiuksia päästä niin paljon kuin ennen laastarin käyttöä,säikähdin silloin että tuleekohan minusta kalju.limakalvot kuivuivat ja ohenivat nyt nekään eivät niin paljon vaivaa ,joskus laitan intime öljyä .En ärsyynny enää pikku asioista ,oli kuin olisi toinen murrosikä alkanut.Miehetkin ärsyttivät minua.Nyt katson ihan eri näkökulmasta heitäkin.Elämä on paljon tasapainoisempaa.Minultakin on poistettu kohtu ollessani 45 vuotta.laskeutuma vaivojen vuoksi.
 
Annelle
Hei Anne

Just tänään huomasin kun lähti tukko hiuksia kun harjasin. En ole edes aloittanut vielä laastarihoitoa.
Ehkäpä pitäis vaan uskaltaa, toisaalta pelkään sitä turvotusta..
taidan olla aika ongelmainen.... olen kuulostelut paljon nyt naisten laastarien käyttöön liittyviä juttuja ja hiustenlähtö ja turvotus on olleet päällimmäisenä...
Vaikeaa kai jos sen teen vaikeaksi :)
 
Saara
Hei ! Minultakin on poistettu kohtu laskeuman vuoksi kaksi vuotta sitten. Vaihdevuosioireet alkoivat pian leikkauksen jälkeen kuitenkaan kuulemma johtumatta siitä, jo 40- vuoden ikäisenä. Syön vaikeiden oireiden hoidoksi Progynova-pillereitä. On estrogeenilääke. Oireet helpottuivat kyllä heti, mutta sivuvaikutuksena on ollut lihominen. Olen muutenkin ylipainoinen. Laihdutusyritykset eivät ole tepsineet. Urheilen paljon ja syön vihanneksia päivittäin. Painovartijoissakaan en taannoin enää laihtunut kuten aikaisempina vuosina. Nyt askarruttakin, että olisiko laastari parempi vaihtoehto. Onkohan kellään kokemuksia ? Kuumia aaltoja- tv-sarjassa Lekuri kertoi Hannele Laurille, en muista hänen roolihenkikönsä nimeä, että pillerit lihottavat toisin kuin laastarit ! Pitääköhän kutinsa todellisuudessa, vai nou ?
 
Saara
Tere !
Silloin pari vuotta sitten kun mulle lekuri luetteli vaihtoehtoja vaihdevuosioireiden avuksi, niin ei kertonu että ois mitään eroja pilsujen, geelin tai laastareiden välillä. Sano vaan että ""ottotavat "" erottaa ne toisistaan. Että joilleki voi sopia geeli, joillekin laastari, miten nyt sit tykkää. Laastari kai vaihdetaan kerran pari viikossa ja pilleri otetaan kerran päivässä. Mitään ei kerrottu sivuvaikutuksista, muuta ku että rintasyöpään sairastumisen riski teoriassa suurenee.
Mulle tää selostus tarkotti tietty sitä, että mä vaan näistä valitten sen mulle helpoimman tavan, ja siten päädyin tabletteihin, sillä olin ennen vuositolkulla syönyt ehkäisytabletteja ja tottunut napsimaan joka aamu yhen.
Niin että jo mua onkin ruvennu askarruttaan, että oisko laastari ollut sittenkin parempi vaihtoehto, sillä ylipaino on vaan lisääntynyt, kuten jo kerroin. Jos näillä valmisteilla todella on eroa sivuvaikutuksiltaan, niin miksei sitä sitten heti kerrota ? Kun gynekologi määrää ylipainoiselle potilaalle hormonihoitoa oireisiin, niin hänen tulisi myös keroa tälle mahdollisista sivuvaikutusoireista, joille potilas voi altistua.
Muuten olen ollut lääkitykseeni tyytyväinen. Oireet hävisivät parin viikon kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Onneksi, sillä avioliitoni alkoi todellakin jo olla koetuksella, sillä en tajunnut ollenkaan, mikä mua voisi vaivata. Olin vaan niin perhanan kiukkunen, masentunut, herkkä , ties mitä muuta, enkä voinut enää sietää miestäni vierelläni. Seksuaalisuuteni oli nollassa, ja ajattelin tarumme olevan lopussa. Yöt valvoin kuumien aaltojen ja paniikikohtausten kourissa, ja päivät kuluivat sumussa, enkä millään tahtonut selviytyä pienten lasteni hoidosta. Kärsivällisyyteni oli heidänkin kanssaan nollilla, joten viimein älysin hakea apua. Kuukautisiahan mulla ei enää ollut, sillä kohtu oli poistettu, vaan munasarjat jätetty, joten oireista ei suoraan voinut päätellä mihin ne viitasivat. Verikoe sitten paljasti totuuden, ja sain lääkityksen. Kuulin myös, että omalla äidilläni oireet alkoivat samassa iässä, ja että on ns. periytyvää äidiltä tyttärelle, että vaihdevuodet alkavat "" aikaisin "".
Onko teitä muita, "" nuorena "" mummokuumeilua kärsineitä kuulolla ? Ja mitkä lääkitykset nyt kenellekin käyvät, taitaa olla periaatteessa yksilöllistä, mutta kertokaapa, olen utelias kuulemaan.
 
vastaus
Samat on täällä ongelmat. Kiukkuisuus, masentuneisuus, mielialan vaihtelut, väsymys, hikoilu, univaikeudet.
Muuta, tosiaan en ole vielä uskaltanut aloittaa hormonilaastarihoitoa koska sain ennen kohdunpoistoa runsaaseen vuotoon keltarauhashormonia ja lihoin 10 kg.
Kasvot turposivat. Nyt olen taas entitsissä mitoissa. Kohtu poistettu kaikki muuten hyvin mutta nuo oireet.
Tosiaan pelottaa tuo painon nousu kun se kasvojen turvotus oli minusta niin kurjan näköistä. Jahkailen ja jahkailen.
Kumman valitsen kahdesta pahasta???
Rintasyöpään sairastumisen riski tietty pelottaa ja myös se, että sanotaan että on suurentunut vaara saada veritulppa, varsinkin jos suvussa on jo ollut. Niinkuin meillä on.
Enpä tiedä kärsinkö muutaman vuoden vai??? Joku sanoi että nuorekkuus säilyy paremmin että ei mummoonne niin nopeasti jos käyttää hormoneja. Sitä en osaa sanoa. Kaikki näyttää olevan aika yksilöllistä...senpä kun sais tietää.....
kiitos sinulle laajasta vastauksestasi. :)
 
nainen 44
Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat vaikean endometrioosileikkauksen yhteydessä keväällä ja siitä lähtien olen käyttänyt ko laastaria.

Kolme kuukautta meni todella hyvin, ainoa ongelma oli hiustenlähtö. Nyt on ollut parin viikon ajan sydämentykytystä, yöllisiä heräämisiä ja unettomuutta. Ajattelin käydä hakemassa uuden reseptin vahvempaan laastariin.

Minullahan oli pakkotilanne hormoonien syöntiin, koska oma hormoonitoiminta loppui ja ikää on 44. Suvussa on rinta- ja kohtusyöpää mutta minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa. Endometrioosi invalisoi elämäni niin pahasti, että pakko ajatella elämänlaatua, eikä vain omaani vaan koko perheen. Tosin lääkäri sanoi, että laastarinkäyttö kohottaa rintasyöpäriskiä mutta rintasyöpään kuolleisuus ei ole noussut. Jos siis käytät hormooneja, tutkitutat rintasi säännöllisin väliajoin.

Hassua hormoonihoidon aloituksessa oli se, että lääkäri ei antanut yliopistollisessa sairaalassa mitään tietoa lääkkeistä. Minulle annettiin useampi brosyyri estrogeenilääkkeistä, joista sitten valitsin omien tuntojen mukaan parhaan mahdollisen itselleni. Vasta kotona, laastaripaketin avattuani, järkytyin siitä pitkästä sivuvaikutuslistasta.

Mutta hienosti on mennyt ja voin todeta, että elämä on ihanaa!
 
pilleri vai laastari
Miten pystyy olemaan kiireisessä työelämässä joka vaatii yhä vain enemmän ja enmmän.Jos et pysty nukkumaan ,hikoilet koko yön välissä on niin kylmä ettet tarkene mitenkään,haet peittoa lisää ,sydän tykyttää,särkee jäseniä.Lähdeppä siinä sitten muka hyvin levänneen yön jälkeen työpaikalle.luulempa että elimistö sanoo työsopimuksen irti ja saa lähteä hakemaan muita hoitoja.Olen laastareiden puolesta puhuja.Me ihmiset ollaan niin erinlaisia yksilöitä.Kannattaa nauttia elämästä jos vaivoihin löytyy helpotusta.Saasteita , myrkkyjä ja säilöntäaineitakin on mailma täynnä ,mitähän ne mahtaa aiheuttaa ihmiselle?
Sanopa muuta ...ei se helppoo ole jos joudut huonosti nukutun yön jälkeen lähtee töihin,
se jos mikä on kamalaa.
Itse hikoilen tätänykyään kaiket yöt niin että aamulla on pakko suihkun kautta aloittaa päivä,eikä se olo siitä paremmaksi muutu jos et ole nukkunut.Hirvittää jo ajatus seuraavasta yöstä.sairaslomalla olen nyt juuri ja ajatuttaa että voinko työelämään enää koskaan palata vaivojeni takia.Vaihdevuosi vaivoihini käytin proganova hormonitabletteja.Huomasin niiden aiheuttavan voimakasta turvotusta ja kankeutta joten lopetin ne.Nyt olen ihmeissäni että mikä neuvoksi??????????
 
Viimeksi muokattu:
Avun saanut
Jos yksi hormonivalmiste ei sovi, pitää kokeilla toista, kolmatta jne. eikä antaa heti periksi. Valmisteita on kymmeniä, lisäksi vielä erilaiset vahvuudet, kannattaa etsiä, jos haluaa päästä vaivoistaan eroon. Kaikillehan eivät minkäänlaiset hormonit sovi, ja heidän on vain kärsittävä, mutta meille muille niistä voi olla suuri apu.

Minä käytin kolme vuotta Femoston 1/10:tä (yhdistelmävalmiste, tabletteina). Ainoa sivuvaikutus oli ruokahalun lisääntyminen, jonka ansiosta paino nousi seitsemän kiloa ensimmäisen puolen vuoden aikana, sitten tasaantui. Halusin kokeilla, vieläkö oireita on, ja aloitin tauon viime kesänä. Tauko jatkuu edelleen (= olen lopettanut hormonien käytön), koska ainoa oire ovat lievät kuumat aallot. Minulla eivät kastu lakanat, tulee vain vähän nihkeä olo vähäksi aikaa. Yöheräily on minustakin ikävintä, mutta kun sitä ei tapahdu joka yö, tulen toimeen.
 
höubba
Olen vasta aloittanut laastareilla ja toinen paketti menossa. Ohjeissa lukee että pitäisi tulla välivuoto neljännellä viikolla mutta mitään vuotoa ei ole tullut. Miten muilla - tuleeko laastarin kanssa vuoto vai pitääkö mennä uudelleen gynelle ihmettelemään miksei vuotoa ole tullut?
 
Katri
Hei,

Onko vertailukokemusta..
Käytin Estradotlaastaria usean vuoden, mutta vaihdoin sitten geeliin. Senkin vaihdoin sitten pillereihin..Femolut. Nyt täytyy myöntää, että pillerit taitaa olla huonoin vaihtoehto, kaikki oireet palannu ja vielä epämääräinen vuoto alkanut.
T. Gyn aika varattu..
 

Yhteistyössä