Natriumglutamaatti saa luvan palata meidän ruokavalioon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rötväles"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rötväles"

Vieras
Olen muutaman kuukauden ajan vältellyt tätä pahamaineista lisäainetta. En mitenkään hysteerisesti, mutta esimerkiksi maustesekoitukset ja liemikuutiot olen valinnut ilman tätä E621:stä.
Ehkä mä en vain enää osaa tehdä ruokaa tai ainakaan maustaa sitä (eikä kyllä ole aikaa ja mielenkiintoakaan maistella ja maustella joka sapuskaa perin pohjin). Ennen ruoka maistui hyvältä ja sitä oli ilo syödä, nykyään mun pöperöt on just ja just syötäviä. Edes ruskeakastike ei maistu enää hyvältä.

Tervetuloa takaisin Maggi lihaliemikuutiot, jauhelihamauste ja ranskanperunamauste.
Mä jatkan sädekehäni kiillottelua jollain muulla tavalla :saint:

Niin, eihän se terveellistä ole, mutta mun on ainakin vaikea luopua lihaliemikuutioista, kun ei luitakaan ole saatavilla että voisi keitellä oikeaa sky-lientä. Mutta en tajua niitä ihmisiä jotka laittavat aromisuolaa joka paikkaan, perunamuusikin pitää pilata sillä moskalla!

Kokeile Knorr:in FOND "DU CHEF" lihafondia. Ei sisällä keinotekoisia arominvahventeita, säilöntäaineita eikä väriaineita.
On siis 8 kpl:n paketissa "kuutioita" (hyytelöä).

Viimeksi muokattu:
Ainiin, mullahan onkin niitä Maggin kuutioita joissa ei ole natriumglutamaattia. Nimenomaan halusin sellaisia. Joten no problem, arominvahventeet siis saa pysyä meiltä kaukana!

Yrttejä vaan ruokiin enemmän. Luita saa kyllä lihakauppiailta ihan varmasti kun varaa etukäteen. Yrttisuola maustaa mutta ilman ylimääräisiä. Herbamarea meillä käytetään.

Mä käytän maggia ja kyllähän se ottaa aikansa kun liukenee mutta mieluummin niitä kuin e621:stä.

[QUOTE="Rötväles";23105612]Olen itseasiassa käyttänyt niitä mutta eivät olleet hyviä. Koostumus kova ja sai keittää kauan että liukesi ruokaan. Monesti jäi kököiksi kun ei sitä koskaan alkuvaiheessa muistanut laittaa ruokaan.[/QUOTE]

vinkki! kuution voi murentaa tai raastaa sinne ruokaan.

Touh of taste fondi pullossa tulee paljon halvemmaksi kuin nuo Fond du chefit. Ja löytyy paljon enemmän makujakin. Vasikanfondi Italy kuuluu mun ruskeaan kastikkeeseen ja melkein kaikkiin muihinkin lihakastikkeisiin, kanafondi kanaruokiin ja juuri ostin kalafondia :)

Tuoreita yrttejä kun ostaa niin yli puolet puskasta pilaantuu ennekö ehtii käyttää. Yrtti-Pansuolaa ostin (suolaa 34%) että vähentyisi suolankin käyttö niiden kuuluisien yrttien myötä mutta tuohan oli aivan hirveän makuista.

[QUOTE="Rötväles";23105673]Tuoreita yrttejä kun ostaa niin yli puolet puskasta pilaantuu ennekö ehtii käyttää. Yrtti-Pansuolaa ostin (suolaa 34%) että vähentyisi suolankin käyttö niiden kuuluisien yrttien myötä mutta tuohan oli aivan hirveän makuista.[/QUOTE]

Pilkot kerralla sen koko puskan ja pakastat sen mitä et käytä. Näin saat tuoretta yrtin makua ruokaan ilman että tarvii sitä joka kerta ostaa ja pilkkoa. Älä osta sitä pahaa suolaa vaan herbamarea joka ei ole pahaa ;)

[QUOTE="vieras";23105647]vinkki! kuution voi murentaa tai raastaa sinne ruokaan.[/QUOTE]

Just näin, ne Maggin glutamaatittomat kuutiot pitää murentaa! Ihan kädellä murenee ihan jauheeksi tosi helposti!

Lihaliemikuutioita???

Mihin semmosia laitetaan? Mä laitan kastikkeisiin voita, mausteita, tuoreyrttejä, kermaa (siis sitä ehtaa tavaraa).

Hyvä periaate ruoan puhtauden kanssa on se, mitä itsekin käytän, et mitä vähemmän eri aineisosia ruoan kuvaus sisältää, sen parempi.

[QUOTE="vieras";23105685]Mutta onko hiivajauhetta? Se on natriumglutamaattia valenimellä.[/QUOTE]

Tässä on vasikkafondin ainesosakuettelo: vesi, suola, lihauute, liemiaromi, tomaatti, maltodekstriini, vasikanlihaliemi, muunneltu perunatärkelys, happo (maitohappo), säilöntäaine (kaliumsorbaatti),.

[QUOTE="Ilona";23105694]Just näin, ne Maggin glutamaatittomat kuutiot pitää murentaa! Ihan kädellä murenee ihan jauheeksi tosi helposti![/QUOTE]

Olen murentanut, jos nyt en ihan jauheeksi niin tosi pieneksi kuitenkin. Nyt mulla on ollut käytössä Rainbown glutamaatittomia kuutioita ja liemitiivisteitä. Tiivisteet kamalia, kuutiot ihan ok mutta parempaakin olen saanut aikaan.

tiedättekö te ihmiset edes miten ruskea kastike tehdään?

Voita ja jauhoja turvotetaan pannulla _ruskeaksi_ ja lisätään vesi. Se ei tarvitse kuin ripauksen suolaa ja pippuria, niin avot maistuu ruskealle kastikkeelle. Toki loraus kermaa tekee kastista vielä paremman.

Minä en taas voisi enää kuvitellakaan elämää johon kuuluisi e-koodit ynnä muut kakat :X Niin paljon parempaa ruokaa syödään ja varmasti tiedetään mitä suuhun laitetaan.

kukin tavallaan.. mä kyllä välttelen jatkossakin E621:stä. Pari kuukautta sitten kiinnitin asiaan huomiota, ja huomasin että suurin osa meillä syödyistä ruuista sisälsi ko lisäainetta. (just lihal.kuut, aromisuola jne) nyt olen siis pyrkinyt välttelee ihan totaallisesti sitä. En tiedä onko siitä johtuvaa vai joku yhteen sattuma vaan, mutta ennen itselläni oli aina ruuan jälkeen maha ihan kipee, ja varsinkin illasta vatsavaivoja. kummasti ovat helpottaneet, ja jos nyt teen jotain ruokaa missä e621:stä on niin heti on tosi kipee maha :( ja hyvää ruokaa saa kyl ilman sitäkin, vaatii hieman totuttelua, mut kun oppii käyttää eri mausteita niin hyvää tulee

mäkin välttelin sitä natriumglutamaattia ennen mut luin sit jonkun selväjärkisen oloisen professorin haastattelun, jossa tyyppi sanoi ettei siitä ole haittaa. Tää nyt vaan on tämänhetken juttu, jolla voi vaikuttaa ajattelevalta ja huolehtivalta superäidiltä.

Yhteistyössä