Liitoskivut

  • Viestiketjun aloittaja Nelly
  • Ensimmäinen viesti
Nelly
Eikö liitoskipuihin todellakaan ole mitään elvytyskeinoa?! Miten olette kipujen kanssa pärjänneet, varsinkin nivuskipujen kanssa? Tuntuu kuin jalat repeäis haarustasta, vihloo ja säteilee pitkin sisäreittä. Auttaako tietynlainen venyttely, pahentaako vai parantaako kävely? Voiko vaivat hävitä raskauden loppua kohden? Tiedän, että ne voi jatkua vielä synnytyksen jälkeenkin...

rv26+3
 
Kaisa
Kokeile tukivyötä, se voi vähän helpottaa. Muuten on vaan kestettävä. Ite yritän liikkua aina kun kivuilta voin, lantion pyörittely voi joskus myös auttaa. Venyttele tekee myös hyvää. Paikalleen ei kannata jämähtää - ellei ole ihan pakko eli jalat mene alta. Tsemppiä......
 
Mariia
Mulla kipuilu joka oli alkanut viikolla 20 loppui viikolla 28 kuin seinään. Itse olen keksinyt kaksi syytä mitkä auttoivat a) rupesin tekemään puoltapäivää töitä, mulla istumatyö ja matkojen kanssa tuli helpostikin istuttua päivässä yli 10 tuntia - otin 1/2 päivää siis sairaslomaa b) muuton takia en kerinnyt niin paljoa maata sohvan nurkassa vaan tuli liikuttua enemmän. Eli enemmän liikuntaa ja vähemmän istumista ja makaamista. Vaikka alussa tuntuukin tuo liikkuminen hankalalta niin lopuussa kiitos seisoo...
 
kohtalontoveri
Hei!

Mulle iskivät kyseiset kivut vasta rv 32 jälkeen. Liikkumista on ollut yksinkertaisesti pakko keventää. Tuntuu, että parasta olisi ihan paikallaan olo, mutta siihenkään en ihan vielä viitsisi ryhtyä. Uiminen ei ainakaan pahenna kipua, paitsi rintauinnin potku. Joinain iltoina olen joutunut ottamaan kipuihin Panadolia. Neuvolasta en saanut yhtään neuvoja, vaikka manitsin asiasta. Synnytysuunnittelussa sanoivat tuosta tukivyöstä, joka kyllä auttoi jonkin verran. Sanoivat myös, että kipulääke silloin tällöin ok.
 
Nelly
Tosiaan lääkärissä on ehdotettu myös tuota tukivyötä, mutta en oikein ymmärrä miten se voisi auttaa nivusiin, jos kerran liitoskivut on hormonaalisia. Eikö tukivyö auta enemmänkin kannattamaan painavaa mahaa loppuvaiheessa ja helpottaa mahdollisia selkäkipuja? Istuessahan tukivyö ei kuitenkaan tunnu hyvältä... Nykyäänhän mammahousut on kyllä eräänlaisia tukivöitä mahapusseineen...;)
 
Kati
Täällä kärsitään kanssa liitoskivuista, jatkuneet jo pari kuukautta. Nyt meneillään rv 31. Jonkinlainen balanssi liikkumisen ja huilailun suhteen kun on löytynyt niin ei ole ihan niin kipeä. Vähemmän istumista (itse kun on kotiäiti niin onneksi helppoa toteuttaa) ja mieluimmin lepäämistä vaakatasossa niin paikat pääsee rentoutumaan. Illalla usein olen lämmittänyt kaurasäkin ja laittanut lantion alle. On mukavasti auttanut kipuihin. Lääkkeitä en ole ottanut kun yritän muutenkin välttää niitä.

Suosittelen tuollaisen kaurapussin hankkimista. Imetysaikanakin sillä on käyttöä kun voi lämmittää rintoja. :)
 
Mammaro
Itse oli myös epäileväinen tuon tukivyön suhteen, mutta kävin sen kumminkin ostamassa, koska kivut olivat tosi kovat.
Ja kyllä se minua auttoi, pystyin taas kävelemään ja liikkumaan normaalisti :) Eli suosittelen :)
 
Mariia
Se tukivyö mikä on tarkoitettu liitoskipuihin on ihan eri kuin mahan kannatteluun ja selän tukemiseen tarkoitettu esim. Anita vyö. Eli tuo lantion tukemiseen tarkoitetun saa monesti lainaan esim. neuvolasta tai ostettua apteekista, kait. Sulla Maria nuo kivut on varmaan jotain muuta...
 
punatulkku
Mulla tuntuu liitoskivut nivusissa, jos istuu kauan tai sitten on erehdyksessa juossut bussille (ei tartte olla pitkä matka..). Mutta muuten on pysynyt aisoissa. :) Meneillään rv 32+6..
 
äiti83
mulla on kivut kans ihan kivat.. varsinkin öisin.. mutta oon huomannu et ku nukun kyljelläni ni pidän polvien välis paksua tyynyä niin nivukset saa levätä kun ei "taivu" kumpaankaan sivuun.. kannattaa kokeilla.. sama jos päiväl kovin kipeet ni hetkeks lepäämään.. nyt mulla viikkoi 30
 
dippi
Onko kenelläkään liitoskivut tuntuneet tuossa häpyluun tienoilla. Itselläni ollut häpyluun ympäristö nyt vuorokauden äärimmäisen arka ja mietin, että onko ne oikeasti liitoskipuja vai ei kai ne supistuksia voi olla. 22.rv käynnissä tällä hetkellä
 
Rv36
Ainakin itelläni liitoskivut liittyy aina johonkin asennon vaihtoon, kävelemiseen tms, jolloin lantioon tulee liikevastusta. Supistukset tulee ja menee, ne tunnistaa ihan erilaisena "aaltona" joissa on alku ja loppu. Harvemmin (ainakaan itselläni) supistelut kestää epämääräisiä aikoja kuten liitoskivut..
 
rv 23
Mulla kanssa alkaneet nämä liitoskivut viime viikolla ja aluksi olin aivan ihmeissäni että mistä ne johtuvat ja mitä ne ovat. Kipu tuntuu nimenomaan häpyluissa ja aluksi tuntui vain esim. sängyssä asentoa vaihtaessa. Nyt tuntuu jo kävellessä ja polvia en saa nostettua "ristiin" istuessa kivuitta. Raskaus mennyt muuten ilman mitään kipuja ja pahoinvointia, joten olenkin kyllä odottanut että jotain vaivaa tulisi... : )
 
mamsu
Mulla toka raskaus ja rv 23 menossa, liitoskipuja ollut jo yli kuukauden, ja varsinkin häpyluussa. Asennon vaihtaminen petissä joskus aika vaikeaa, tuntuu että luu halkeaa kahtia. Myös lonkkia kolottaa jos samalla kyljellä nukkuu pitempään. Esikoista odottaessa liitoskivut tulivat vasta muistaakseni about 35-36 viikoilla, joten nyt tulivat huomattavasti aiemmin -ei kivaa. Ekaa odottaessa otin loppuraskaudessa Panadolia jos oikein häijysti sattui, neuvolasta rohkaisivat tähän, ja onneksi Panadol auttoikin. Ja mulla liitoskipu jatkui synnytyksen jälkeen vielä viikon pari, onneksi tietysti koko ajan vaimentuen.
 
Heetu
Mulla liitoskivut alkoivat nivusten särkynä rv 29. Sain tilanteen haltuun fysioterapeutin neuvolla hankkia iso jumppapallo kotiin. Hommaan riitti pelkkä pallon päällä istuminen ja pieni pallon pyörittely telkkaria katsoessa. Minulla pitkällä on pallon halkaisija 75 cm, mutta alle 170cm pitkille käy 65cm pallokin.
Siitä asti olen istunut pallon päällä jonkun aikaa päivittäin milloin lukemassa ja milloin telkkaa katsomassa, eikä kipuja ole ollut.
Vasta nyt rv 37 on alkanut tuntua uudelleen eli nyt yritän edelleen samaa pallon päällä oleskelua hiukan enemmän.
 
mikä on?''''
Minulla vasta rv6+ ja häpyluu kipeä toista päivää :/ Ei kai voi olla liitoskipua? Johtuuko liitoskipu siis hormoneista, eli ei mahan painosta? Koska mahaahan mulla ei vielä ole ja jos tämä onkin jotain hormonaalista... Samanlaista kipua on kyllä ollut joskus vuosien varrella ennen raskautumistakin, eli tulee yhtäkkiä ja voi hävitä parin päivän jälkeen, en ole tajunnut vilkaista missä vaiheessa kiertoa se kipu on yleensä ollut. Mutta siis jos voi olla jotain hormonaalista niin tämä kai selittyisi sillä? Häpyluuhun siis sattuu kävellessä, varsinkin tuohon oikean nivusen viereen silloin kun ottaa askelen ja nostaa jalkaa eteenpäin. Auts.

Mitä luulette?
 

Yhteistyössä