Listeriabakteeri

  • Viestiketjun aloittaja Lissubakteeri
  • Ensimmäinen viesti
Lissubakteeri
Kun pastöroimattomissa maitotuotteissa on listeriavaara, kuinka supervarovainen täytyy olla? Missään näkemässäni ruokakermassa esim. ei ole ollut pastöroitua kermaa, ainoastaa perinteinen kuohukerma on sellaista, eli sitä olen käyttänyt ruuanlaittoon. Listeriabakteerihan tuhoutuu tietyssä lämpöasteissa, mutta mistä sitä tietää kuinka kuumaa se ruoka on mitä tekee, tuhoutuuko bakteeri? Kun menee vaikka ravintolaan jossa annokseen kuuluu cheddarkastike, uskaltaako sitä syödä vai jättää mielummin syömättä (en ainakaan kehtaa alkaa kyselemään onkohän tämä juusto tässä pastöroitua?) Entäs jos joskus ostais valmissämpylän jossa on juustoa? Kuinka varovainen oikeasti pitääolla. Uskaltaako sitä cheddarkastiketta nyt sitten syödä vai ei? Tai joku keitto jossa on kermapohja eikä lue pastöroidusta mitään jonka voi lämmittää mikrossa? Siis aina en tietenkään syö ravintolassa/valmisruokaa, mutta silloin kun näin tekee niin kauhean tarkka sitä saa kyllä olla..
 
Esim.
ostettiin yhtä Suomessa valmistettua "kovaa" kermajuustoa, jossa luki vain "maito" ainesosissa "pastöroitu maito" sijaan... Soitetiin valmistajalle, jossa sanottiin, että maito on täällä sama kuin pastöroitu maito. Jos kyseessä olisi pastöroimaton maito, pitäisi siitä erikseen mainita. Noin ainakin ihan yhdellä Suomen suurimmalla valmistajalla.
 
nohh
Useinhan ruokakermat on kasvirasvavalmisteita, ja jos valmistukseen on käytetty pastöroitua maitoa niin kyllä se siinä lukee.

Listeria bakteeri tuhoutui muistaakseni (korjatkaa jos muistan väärin) 75 asteessa. Kiehuessaanhan se ruoka on ainakin sen 100 astetta...

Sehän on jokaisen itse päätettävä, kuinka varovainen haluaa olla. itse olen kyllä syönyt ravintolassa hyvällä ruokahalulla.

Sillon ainkoinaan kun esnimmäistä lastani odotin oli tomaatita ja leikkeleet "kieltolistalla" suositeltiin lihatiskiltä ostamaan leikkeleet ym. ja todellisuudessahan ne on vieläkin bakteerialtiimpia, että näin ne muuttuu noi suosituksetkin.

Maalaisjärjellä pötkii pitkälle :) Mukavaa odotusta sinulle

 
Lisäkysymys
Oletteko uskaltaneet syödä metvurstia? Itse olen tähän asti sitä vältellyt, mutta kun niin kovin, kovin teksi mieli :) Siinäkinhän on periaatteessa toksoplasman vaara.
 
papuli
Itsekin muistelen että se tuhoutuu n. 74 asteessa. Olen siis itse syönyt pastöroimattomia tuotteita jos olen ne kuumentanut kiehuvaksi tai uunissa.

MIkset ap kehtaa kysyä onko jokin juusto tms pastöroitua? Minä ainakin kysyn aina. Ei siinä mitään noloa minusta ole. Onhan ihmisillä paljon allergioitakin joiden takia pitää olla tarkkana ja kysellä. Kyllä asiantunteva henkilökunta on tähän tottunut.

Tosin ei aina... yhden huoltoaseman baarissa keskellä Suomea työntekijä alkoi väittää minulle että Hyla tarkoittaa samaa kuin pastöroitu, ja tarkoitanko kysyä onko tuote hylaa, että kyllä tämä on hylaa. Eh... :D ei ihan sama asia.
 
voi apua
Suomalaisten valmistajien (Valio jne) maitotuotteet on tehty pastöroidusta maidosta joten voit ihan huoleti syödä ruokakermoja, kermoja, maitoja, rahkoja, tuorejuustoja, jugurttia... Samoin kotimaisten valmistajien valmiskeitot tms. on ilman muuta tehty pastöroidusta maidosta. PastöroiMATTOMASTA maidosta tehtyjä tuotteita voi olla jopa vaikea kaupasta löytää - ehkä jotkut ulkomailta tuodut pehmeät juustot? (Kovia juustojahan voi syödä.)

Ja tosiaan kiehuvan/höyryävän kuumasta ruoasta mahdolliset listeriabakteerit ovat varmasti tuhoutuneet.

Eiköhän Suomessa ravintoloissakin käytetä pastöroituja tuotteita, eli söisin kyllä sitä cheddarkastikettakin. Ainoastaan homejuustoja välttäisin niin ravintolassa kuin kotona.

Listeria on kuitenkin Suomessa äärimmäisen harvinainen, on TODELLA huonoa tuuria jos sen saisit. Vakavan yleisinfektion (listerioosin) ilmaantuvuus oli Suomessa vuosina 1995–2008 3–10 tapausta miljoonaa asukasta kohti (www.terveyskirjasto.fi).
 
voi apua
Papuli: minäkin kysyin yhdessä ravintolassa Itä-Suomessa, että onko tämä halloumijuusto tehty pastöroidusta maidosta, ja tarjoilija vastasi, että joo, kyllä se on hylaa! :)

Mutta olen samaa mieltä, aina voi ravintolassa kysyä: onko tehty pastöroimattomasta maidosta, onko kastike kuumennettu vai kylmä kastike, saisiko ruoan ilman jotain tiettyä ainesosaa jne. Ei ole yhtään noloa.

Niin ja olen syönyt metvurstia ja muitakin leikkeleitä. Nyt pientä relaamista näiden raskausajan syömisten suhteen!!!
 
jaa-a-a
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Listeria on kuitenkin Suomessa äärimmäisen harvinainen, on TODELLA huonoa tuuria jos sen saisit. Vakavan yleisinfektion (listerioosin) ilmaantuvuus oli Suomessa vuosina 1995–2008 3–10 tapausta miljoonaa asukasta kohti (www.terveyskirjasto.fi).
Mutta ei auta sitä, jolla raskaus menee kesken sen takia, näitäkin tapauksia kuitenkin on myös Suomessa. Raskaanaoleva saa sen helpommin eikä välttämättä huomaa edes mitään itse, asia voi sitten selvitä kun keskenmennyt sikiö tutkitaan. Silloin ei pienet prosentit auta, joten itse pyrin olemaan kyllä tarkkana.

Cheddarkastikkeesta en tiedä, mutta epäilen ravintoloiden käyttävän aika paljon ulkomaisia juustoja yms. halvempia raaka-aineita... Kotimaisista sanottiin jossain, että luotettavimpia ovat suurten valmistajien tuotteet eli just Valio ja Ingman.
 
todennäköisyys
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Listeria on kuitenkin Suomessa äärimmäisen harvinainen, on TODELLA huonoa tuuria jos sen saisit. Vakavan yleisinfektion (listerioosin) ilmaantuvuus oli Suomessa vuosina 1995–2008 3–10 tapausta miljoonaa asukasta kohti (www.terveyskirjasto.fi).
Kiva kun joku oli löytänyt faktaa. Olen huvikseni päässäni pyöritellyt tätä todennäköisyyskysymystä.

Itse suhtaudun listeria- ja salmonellavaaraan maalaisjärjellä. Eli en ehdoin tahdoin syö jos tiedän alkuperän, mutta en mitään hepuliakaan ota. Tilastollisesti todennäköisyys joutua auto-onnettomuuteen tai loukkaantua muutoin tapaturmaisesti on kuitenkin huomattavasti suurempi. Liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain reilu 300 henkilöä.

Itse en tunne yhtään salmonellaan tai listerioosiin sairastunuttu, mutta kylläkin useampia erilaisissa onnettomuuksissa vakavasti loukkaantunutta ja muutaman kuolleen. Olen joskun miettinytkin, että onko tuttavapiiriin (ja tuttavan tuttava piiriin) jostain syystä sattunut paljon erilaisia onnettomuksia vaikka ihan tavallisista arkista elämää elävistä (nuorista) ihmisistä on kyse.

Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo :) Ja toivottavasti en aiheuttanut kenellekään hepulia onnettomuuksien karttamiseksi :)
 
bipnjkö
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Suomalaisten valmistajien (Valio jne) maitotuotteet on tehty pastöroidusta maidosta joten voit ihan huoleti syödä ruokakermoja, kermoja, maitoja, rahkoja, tuorejuustoja, jugurttia... Samoin kotimaisten valmistajien valmiskeitot tms. on ilman muuta tehty pastöroidusta maidosta. PastöroiMATTOMASTA maidosta tehtyjä tuotteita voi olla jopa vaikea kaupasta löytää - ehkä jotkut ulkomailta tuodut pehmeät juustot? (Kovia juustojahan voi syödä.)
TUOREJUUSTOT ovat kiellettyjen listalla. Niissä voi piillä listeria riski vaikka kuinka ovat suomalaisia ja valmistettu pastöroidusta maidosta. Tuorejuustoihin ja muihin pehmeisiin juustoihin voi päästä taudin aiheuttaja ilmeisesti vielä valmistuksen myöhäisemmässä vaiheessa. Ne, jotka uskaltaa voi toki syödä.

Listerian sairastaa myös paljon suurempi osa tietämättä tästä. Tauti voi olla lähes oireeton, eikä sitä tosiaan tiedä onko se tullut sairastettua kuin ehkä vasta pahimmassa tapauksessa ja siis silloinkin voi jäädä selvittämättä. Tuossakin yhdessä otteessa oli kyse "vakavasta yleisinfektiosta" eikä siis niistä kaikista monen monesta, joita ei ole saatu rekisteröityä. Vain siis vakavimmista oirehtijoista. Aivan rauhassa saa tietenkin nauttia näitä ruokia raskausaikana jos uskaltaa, mutta todellisuudessa näissä piilee kyllä riski. Eihän siitä ollut kauaa kun joku laittoi linkinkin tänne siitä tapauksesta Ruotsissa, jossa kaksosten odottaja oli syönyt pastöroidusta maidosta valmistettua juustoa hotellissa Ruotsissa ja sai siitä listerian. Molemmat lapset menehtyivät. Jokainen toki päättää itse.
 
Espoon kaupungin sivuilla
on aika hyvät ohjeet näistä. Siellä sanotaan tuorejuustoista seuraavaa:

"pehmeät juustot, esim. home- ja tuorejuustot: Voivat olla riskituotteita. Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet) ovat turvallisia käyttää".

Eli mun mielestä - ja tähän tietoon, maalaisjärkeen sekä "tilastoihin" perustuen - tavallisia kaupassa myytäviä tuorejuustoja, jotka ovat pohjoismaissa valmistettu, on ihan turvallista syödä.

Toisaalta, mä syön kyllä meetwurstiakin ihan huoletta, taidan olla ihan vastuuton ;)
 
jaa-a-a
En tiedä cheddarkastikkeesta, mutta uskoisin ravintoloissa käytettävän aika paljon ulkomaisia (halvempia) tuotteita, mm. juustoja...

Ja raskaana oleva saa listerian helpommin, se voi olla täysin oireeton ja joskus se on selvinnytkin vasta kun keskenmennyt sikiö on tutkittu (tutkitaan aina). Se että riski sairastua on pieni ei auta sitä kenen kohdalle se sattuu. Itse pyrin olemaan asiassa tarkkana, koska en selviäisi tilanteesta, jossa itse olisin aiheuttanut keskenmenon huolimattomuuttani.
 
voi apua
Alkuperäinen kirjoittaja bipnjkö:
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Suomalaisten valmistajien (Valio jne) maitotuotteet on tehty pastöroidusta maidosta joten voit ihan huoleti syödä ruokakermoja, kermoja, maitoja, rahkoja, tuorejuustoja, jugurttia... Samoin kotimaisten valmistajien valmiskeitot tms. on ilman muuta tehty pastöroidusta maidosta. PastöroiMATTOMASTA maidosta tehtyjä tuotteita voi olla jopa vaikea kaupasta löytää - ehkä jotkut ulkomailta tuodut pehmeät juustot? (Kovia juustojahan voi syödä.)
TUOREJUUSTOT ovat kiellettyjen listalla. Niissä voi piillä listeria riski vaikka kuinka ovat suomalaisia ja valmistettu pastöroidusta maidosta. Tuorejuustoihin ja muihin pehmeisiin juustoihin voi päästä taudin aiheuttaja ilmeisesti vielä valmistuksen myöhäisemmässä vaiheessa. Ne, jotka uskaltaa voi toki syödä.
Neuvolassa nimenomaan kysyin tätä tuorejuustoasiaa, että eikö todella voi jotain Creme Bonjouria syödä. Terkkari ei ollut varma asiasta, mutta seuraavalla tapaamisella palasi itse asiaan ja kertoi, että heillä oli just ollut joku koulutus, jossa oli nimenomaan täsmennetty, että kotimaisten suurten valmistajien tuorejuustoja (siis esim Creme Bonjour - vaikka Unilever onkin kyllä monikansallinen yhtiö :) voi ihan hyvin syödä. Näin kaksi vuotta sitten kun odotin esikoistani.

Tottakai sen listerian voi teoriassa saada mistä vaan - jos tosi huonosti käy niin vaikka voista.
 
voi apua
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a-a:
En tiedä cheddarkastikkeesta, mutta uskoisin ravintoloissa käytettävän aika paljon ulkomaisia (halvempia) tuotteita, mm. juustoja...
Niin että tässä superhygieenisessä elintarvikevalvonnan huippumaassa ravintolatko käyttäisivät kustannussyistä jotain pastöroimattomasta maidosta valmistettuja halpoja ulkomaisia juustoja...? Hohhoijaa...
 
juu-juu
"Superhygieenisessä elintarvikevalvonnan huippumaassa" ? On tainnut viime aikojen uutiset jäädä seuraamatta...
Fakta kuitenkin on, että ravintoloissa käytetään paljonkin pastoroimattomia ulkomaisia juustoja - halpoja sekä kalliita - esim. fetaa, vuohenjuustoja, homejuustoja, tuorejuustoja...Ja miksi ei käytettäisi, suurin osa kansastahan ei ole raskaana ja he voivat näitä ihan hyvin syödä. Kyllä sitä itsekin taas oikein nautin juustoherkuista muutaman kuukauden kuluttua. Mutta 9 kuukautta voin ihan hyvin olla ilman oman lapseni vuoksi, eikä se ole edes mikään uhraus.
 
juu-juu
"Superhygieenisessä elintarvikevalvonnan huippumaassa" ? On tainnut viime aikojen uutiset jäädä seuraamatta...
Fakta kuitenkin on, että ravintoloissa käytetään paljonkin pastoroimattomia ulkomaisia juustoja - halpoja sekä kalliita - esim. fetaa, vuohenjuustoja, homejuustoja, tuorejuustoja...Ja miksi ei käytettäisi, suurin osa kansastahan ei ole raskaana ja he voivat näitä ihan hyvin syödä. Kyllä sitä itsekin taas oikein nautin juustoherkuista muutaman kuukauden kuluttua. Mutta 9 kuukautta voin ihan hyvin olla ilman oman lapseni vuoksi, eikä se ole edes mikään uhraus.
 
Kermapeppu
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Alkuperäinen kirjoittaja bipnjkö:
Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:
Suomalaisten valmistajien (Valio jne) maitotuotteet on tehty pastöroidusta maidosta joten voit ihan huoleti syödä ruokakermoja, kermoja, maitoja, rahkoja, tuorejuustoja, jugurttia... Samoin kotimaisten valmistajien valmiskeitot tms. on ilman muuta tehty pastöroidusta maidosta. PastöroiMATTOMASTA maidosta tehtyjä tuotteita voi olla jopa vaikea kaupasta löytää - ehkä jotkut ulkomailta tuodut pehmeät juustot? (Kovia juustojahan voi syödä.)
TUOREJUUSTOT ovat kiellettyjen listalla. Niissä voi piillä listeria riski vaikka kuinka ovat suomalaisia ja valmistettu pastöroidusta maidosta. Tuorejuustoihin ja muihin pehmeisiin juustoihin voi päästä taudin aiheuttaja ilmeisesti vielä valmistuksen myöhäisemmässä vaiheessa. Ne, jotka uskaltaa voi toki syödä.
Neuvolassa nimenomaan kysyin tätä tuorejuustoasiaa, että eikö todella voi jotain Creme Bonjouria syödä. Terkkari ei ollut varma asiasta, mutta seuraavalla tapaamisella palasi itse asiaan ja kertoi, että heillä oli just ollut joku koulutus, jossa oli nimenomaan täsmennetty, että kotimaisten suurten valmistajien tuorejuustoja (siis esim Creme Bonjour - vaikka Unilever onkin kyllä monikansallinen yhtiö :) voi ihan hyvin syödä. Näin kaksi vuotta sitten kun odotin esikoistani.

Tottakai sen listerian voi teoriassa saada mistä vaan - jos tosi huonosti käy niin vaikka voista.
Minä taas otin asiasta selvää lääkäriltä ja meidän kätilöltä tänä vuonna. He taas tähdensivät, että vaikka juusto on kuinka suomalaista ja valmistettu pastöroidusta maidosta, niin silti siinä voi olla listeria riski, eikä niihin tulisi koskea. Näinpä taas meillä.

Tosta meetvursti jutusta en ole kuullutkaan. Kuka sen kieltää ja missä??? :O
 
Meetvurstista...
Meetvurstista voi saada toksoplasman, sillä kaikkea siihen käytettävää lihaa ei kuumenneta yli sen rajan, jossa toksoplasma kuole. Esim. HK on ilmoittanut, että vaikka riski saada heidän meetvusristaan toksoplasmatartunta onkin erittäin pieni, he eivät voi taata, etteikö se olisi mahdollista. Esim. Italiassa raskaana olevilta on kieletty salamin, parmankinkun yms. syöminen ehdottomasti.
 
Ei kai
se meetvursti oikeasti voi olla kovin vaarallista, kun ei sitä missään neuvolan suosituksissa Suomessa neuvota välttämäänkään. Jopa kahvia kehoitetaan rajoittamaan, vaikka on niinkin pieni paha, että sitä saa silti juoda ihan kohtuullisia määriä.
 
Ei kai
se meetvursti niin vaarallista voi olla, kun ei sitä missään neuvolan suosituksissa kehoiteta Suomessa välttämäänkään. Kyllähän siitä jokin ohjeistus olisi, jos siinä oikeasti olisi vaaraa. Jopa kahvia kehoitetaan rajoittamaan vaikka on niin pieni paha, että sitäkin saa silti juoda ihan kohtuullisia määriä. Eihän se nyt voi sitten olla niin vaarallista... Voisiko joku laittaa jonkun linkin johonkin suomen faktatietoon perustuvaan sivustoon, jossa mainitaan, että tutkitusti meetvurstissa piilee riskejä odottajalle/sikiölle ja tämä pitää ottaa ehdottomasti vakavasti...
 
ojai
Minulle taas neuvolassa sanoi että tuorejuustoa uskaltaa syödä, jos on vielä reippaasti päiväystä jäljellä ja rasia on vasta-avattu. Mutta jos on ollut vaikka viikon jääkapissa auki, ei suosittelisi enää.

Ja mielestäni kaikki pastöroimattomasta maidosta tehty juusto on kiellettyjen listalla, oli se sitten pehmeää tai kovaa juustoa?

Itse olen ollut raskausaikana aika tarkka sen suhteen, mitä syön. Ei se maailmani siihen kaadu, että olen 9 kuukautta ilman hyvää homejuustoa :)

Tässä muuten linkki uutiseen siitä kaksosten kuolemasta, se oli Norjassa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1464376
 

Yhteistyössä