Löystynyt lantio synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Vieläkö pahenee...
  • Ensimmäinen viesti
Vieläkö pahenee...
Täällä odottava äiti kyselee lantion alueen kivuista synnytyksen jälkeen. Nyt loppuraskaudesta kivut ovat olleet mahtavat: ei voi kävellä, yöllä kääntyminen on tuskaa, painonvaihtelut lantiolla sattuvat toispuoleisesti ja niin edelleen.

Si-nivelen ja lantion löysyydestä odotusaikana kärsineet: miten paljon synnytys ja raskauden loppuminen vaikuttavat kipuihin? Helpottaako heti vai vasta liikeratojen normalisoitumisen myötä?

Miten olette jumpanneet synnytyksne jälkeen? Itseäni pelottaa, miten näin kovilla kivuilla voi edes hoitaa lasta.

Kiitos, jos kohtalotoveri viitisi auttaa.

 
::..::
Minulla oli tosi kovat lantio ja alaselkä kivut loppuraskaudesta ja valitettavasti ne eivät loppuneet heti synnytyksen jälkeen.:( Muistaakseni pari viikkoa meni, että paikata hakivat uusiksi sijoilleen ja kipu oli esim. koukistellessa kova. Voisin sanoa, että oikeastaan viimeiset pari kuukautta minulla on ollut kivutonta lantion ja selän kanssa, synnytyksestä on kymmenen kuukautta aikaa. Itse lenkkeilen ahkerasti ja se tietenkin edesauttaa paranemista.

Tämä ei nyt varmaan varsinaisesti lohduttanut, mutta voihan sinulla olla toisin. Ja pyydä rohkeasti apua ensimmäisten viikkojen aikana kotitöihin ja muihin. Ja vauvankin nostamiseen.
 
...
Minulla on synnytyksestä nyt kuukausi ja kipuja on vielä, mutta ne ovat jatkuvasti helpottaneet. Loppuraskaudesta kipuihin heräsi joka yö, nyt enää kerran-pari viikossa. Lasten hoito, myös esikoisen nostelu ja kantaminen sujuvat. Älä ole huolissasi, kivut eivät seuraa sinua loputtomiin =)
 
Kahden mamma
Minulla oli myös liitoskipuja toisessa raskaudessa enenevästi jo puolivälistä eteenpäin. Eikä tilannetta helpottanut se, että hoidettavana oli alle 2v esikoinen, jonka kanssa ähkin ja kyykin lattianrajassa, nostelin peppupesulle jne.

Loppuraskaudesta kävely oli jo aikamoista vaappumista ja kaikenlainen liikkuminen sattui lantioon.

Lantion kipuilua kesti vielä synnytyksen jälkeenkin melko kovana toista viikkoa (otin kotonakin särkylääkettä). Se oli sellaista jomotusta ja paineen tunnetta lantiossa. Myös kävely oli hankalaa ja sohvalta nouseminen yhtä tuskaa. Hellitti kuitenkin lopulta itsestään.

Tsemppiä!
 
;;:::
Aika.. Ja ne särkylääkkeet.:( Lämmitettävä kaurapussi voi tuoda vähän apua tai kylmä/tai lämpögeeli.. Onneksi ne pahimmat kivut helpottavat parissa viikossa. Ja muistan, että ne kivut ei tuntunut ollenkaan niin pahoilta kun vauva oli sylissä eikä masussa.
 
Jeps vanhempi..
Samantyyppistä oli, pahimmat kivut jäävät synnytyssaliin mutta itselläni oli repeämiä, ei saanut istua 2 vk.ja lantio kipuili ja välillä veti iskias hermoon niin että tähdet villkui silmissä jne. Mutta pahimmat jäivät 2 viikossa, kuukaudessa oli jo suht koht normaali olo. Söin itsekkin särkylääkkeitä tuon 2 vk. Mutta itse olin "ihan pihalla" muutenkin nuo ensimmäiset viikot, tiedä mikä sitten vaikutti, univaje, kivulloisuus, hormoonit jne. jne. Etten noita kipuja niin noteerannut siinä se meni muiden kremppojen ja yleisen pölhöyden tunteen kanssa sulassa sovussa. Vauva+mahdollinen imettäminen tai imettämisen käytiin saaminen vie niin paljon huomiota, että itse jää kuitenkin niin sivuosaan. Kunhan saa tarpeensa tehtyä (suosittelen levolacia), suihkussa käytyä ja puettua ja särkylääkettä kipuihin, niin lopun ajan keskittyykin aika pitkälle vauvaan.
 

Yhteistyössä