LOKAKUUN 2012 ODOTTAJAT

  • Viestiketjun aloittaja Emmi
  • Ensimmäinen viesti
Emmi
Heippa kaikille!
En löytänyt täältä lokakuun odottajille suunnattua ketjua, joten ajattelin nyt sitten perustaa sen itse. :) Minulla laskettu aika sattuu 25.10-30.10.2012 välille. Olen nyt siis viikoilla 5+6. Vähän jännittää tämänkin ketjun perustaminen, kun raskaus on niin alussa, mutta ainahan pitää toivoa parasta! Minulle tämä on ensimmäinen raskaus ja tunnelmat ovat tietysti odottavat ja jännittyneet, mutta myös hiukan pelonsekaiset. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti! Eikun kaikki lokakuun odottajat vain kirjoittelemaan! =)
 
Tuutunen
Hei!
Täällä myös yksi alussa oleva odottaja. Laskettuaika 27.10. 2012' ja raskausviikko 6+1 menossa. Oireina on väsymys, ällötys ja kahvin etominen, vaikka olen vanha kahviholisti:)
Myös suuta kuivaa ja on jatkuva jano koko ajan. Tarrasukkia meille!
 
Khaosan
Ja täällä voisin ilmoittautua joukkoon. Mulla laskettuja aikoja on kolme, yksityisen ultran mukaan, kunnallisen ultran mukaan ja neuvolan mukaan, mutta virallinen taitaa olla 10.10 -ellei se vielä muutu 12 viikon np ultrassa. Pahoinvointi aikamoista kokopäivä ja yökuvotusta.
Meillä esikoispoika on 10 kuukautta, vähän vauva hänkin, eli toista ootellaan, sekä Ilolla että jännityksellä.

Khaosan 8+5
 
Emmi
Kiva saada uusia odottajia mukaan! :) Minulla oireina vatsakrampit, samanlaiset kuin menkoissa, mutta menevät aina ohi eikä vuotoa onneksi ole tullut. Lisäksi vessassa saa melkein asua, pissattaa jatkuvasti. Kauheaa janoa olen ihmetellyt, mutta kai sekin sitten kuuluu asiaan? :eek: Pahoinvointi onneks ollut lievää, muutaman kerran joutunut yökkäilemään, mutta melkein kaikkea pystyn tosiaan syömään. :) Kaiken kaikkiaan ei tunnu kovin erilaiselta, ihmettelen edelleen kovasti että edes olen raskaana. :) Varhaisultrassa "jouduin" käymään, kun neuvolantäti halusi varmistaa kuinka pitkällä raskaus on, koska edeltävät menkat olivat niukat ja lyhytkestoiset, ihan erilaiset kuin minulla normaalisti. Siellä näkyi sitten ruskuaispussi ja alkio oli kiinnittynyt ihan oikeaan paikkaan, sain siis selvyyden siitä ettei ollut kohdunulkopuoleinen raskaus, johon kuuluu myös nuo kovat vatsakivut. Viikkoja oli ultran aikaan 5+3, mutta sykettä ei näkynyt. Nyt olen sitten viikoilla 6+1 ja gyne sanoi että viimeistään 6+1 syke PITÄÄ tuntua. Kuitenkin täälläkin olen lukenut että joillakin odottajilla syke saattoi tuntua vasta viikoilla 9 ja 10. Ota tuosta nyt sitten selvää :eek: Mutta muuten kaikki oli hyvin :) nyt kovasti odotellaan isukin kanssa ensimmäistä neuvolakäyntiä ja seuraavaa ultraa :) tsemppiä kaikille odottajille! :))
 
Khaosan..
Kyllä syke ultralla näkyy viiemistään 6+ viikolla, eli teilläkin sitten tässä seuraavastta UÄssä. Neuvolan dopplerilla sen alkaa kuulemaan siinä 9-11 viikolla.
-Pahoinvointi ehkä lisääntyy kun viikkoja tulee lisää. Itselläni ainakin alkoi koko huonovointisuus noin 6-7 viikolla. Toisaalta eihän kaikille tule mitään ja mullakaan ei ekasta ollut ollenkaan näin kokonaisvaltaisen kurja olo.
 
Emmi
Juu nyt se pahoinvointi onkin sitten alkanut vaivata, varsinkin aamuisin. Kahvin "haju" saa yökkäysrefleksin välittömästi päälle! Huhhuh, toivottavasti menee sitten nopeasti ohi. Nyt viikkoja kasassa 6+6.
 
Khaosan
Ainakaan itselläni oireet eivät ainakaan helpottaneet ole. Heräilen jatkuvaan kuvotuseen, päivät on syvää väsymystä ja maha on sekaisin. Niinkuin sairastaisi jättipitkää mahtautia, hermotkin alkavat olla kireellä. -Ehkä tämä tästä joskus. Pitäisi vaan jaksaa hoitaa tuota pikkuistakin kaiken sumuverhon läpi.

Joko Emmi kävit uudessa UÄ:ssä. Mä olen käynyt jo kolmasti, kun keskussairaalassa vielä tsekattiin tilanne, kun kärsin kovista mahakivuista. Mahavauva näyttäisi voivan hyvin, vaikka äiti on ihan raato.

Eikö todellakaan ole ketään muita Lokakuu odottajia??

Khaosan 9+4
 
Emmi
Juu ei näytä hirveästi tosiaan noita lokakuun odottajia olevan. Sääli sinänsä. :/ En ole käynyt vielä ultrassa. Neuvola-aika on loppukuusta ja seuraava ultraääniaika huhtikuun puolessa välissä. Aika tuntuu menevän niin hitaasti, kun haluaisi tietää että pikkuisellakin on kaikki hyvin, mutta yritetään jaksaa tsempata sinne neuvolaan asti! :)
 
Khaosan.
Kävitkö eka ultrassa kunnalla vai yksityisesti. Aika outo jos kävit kunnalisessa, miksi et saanut kontrolliultra-aikaa. Oletko harkinnut että voisin käydä yksityisellä oma mielenrauhasi takia. Vaikka onkin kai yleistä että 5+ viikolla sydämen syke ei vielä kuulu. Mä olen käynyt yksityisellä monasti alkuraskauden uä on noin 120-150 euroa korvausten jälkeen. -Ja yksityislääkäri juttelee ja ottaa asiakseen ihan eritavalla kuin kunnalla tehdään. -Onneksi myöhemmät kunnan Uät tekee kätilö, heiltä olen saanut aina varsin hyvää palvelua.

Mulla loppui viimeksi pahoinvointi 10+0 viikolla -ja todellakin tänään ja eilenkin oli jo parempi olo. Mutta väsymys ilmeisesti ei vielä helpota.

Khaosan 10+0
 
Emmi
Kävitkö eka ultrassa kunnalla vai yksityisesti. Aika outo jos kävit kunnalisessa, miksi et saanut kontrolliultra-aikaa. Oletko harkinnut että voisin käydä yksityisellä oma mielenrauhasi takia. Vaikka onkin kai yleistä että 5+ viikolla sydämen syke ei vielä kuulu. Mä olen käynyt yksityisellä monasti alkuraskauden uä on noin 120-150 euroa korvausten jälkeen. -Ja yksityislääkäri juttelee ja ottaa asiakseen ihan eritavalla kuin kunnalla tehdään. -Onneksi myöhemmät kunnan Uät tekee kätilö, heiltä olen saanut aina varsin hyvää palvelua.

Mulla loppui viimeksi pahoinvointi 10+0 viikolla -ja todellakin tänään ja eilenkin oli jo parempi olo. Mutta väsymys ilmeisesti ei vielä helpota.

Khaosan 10+0
Kävin ekassa ultrassa kunnalla, koska neuvolasta halusivat varmistaa milloin raskaus on alkanut. Minulla oli edeltävät kuukautiset niin erilaiset kuin normaalisti, joten raskaus olisi voinut olla pidemmälläkin. En ole ajatellut meneväni enää yksityiselle varhaisultraan, koska neuvola-aikaan ei ole enää pitkä aika ja siellä aion varmasti kysellä tästä sykkeestä ja sen kontrollista vielä enemmän. Lisäksi kätilö sanoi varhaisultrassa että syke pitää näkyä viimeistään 6+1, joten mielestäni minulla ei ole aihetta panikointiin, vaikka asia tietysti mietityttääkin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Minmie
Moikka!

Taidetaan olla Emmin kanssa tuttuja jo haave-puolelta?

Pienellä varauksella kuitenkin voin ilmottautua mukaan. Viikko sitten varhaisultrassa yksityisellä löytyi elävä (syke löytyi) alkio, mutta sen lisäksi löytyi oikeasta munasarjasta kysta (30mm), ilmeisesti siis ouvloinut munarakkula/keltarauhanen ja sit vielä siitä sikiöpussin vierestä nestekeräymä, jonka gyne epäili olevan vuotoa istukasta. Yhden ultran pesuteella ei voi kuitenkaan sanoa, oliko se nestekeräymä "vanha juttu", eli jo ohimennyt juttu, vai oliko mahdollisesti parasta aikaa tapahtuva juttu. Suositteli kontrollia parin viikon päästä ja tänään ekassa neuvolassa puhuin lähetteen synnytyssairaalaan äitipolille ko. kontrolliin.

Toistaiseksi oletan edelleen siis olevani raskaana. Oksentaa ei oo tarvinnu kertaakaan, mutta kuvotuksilta en ole minäkään säästynyt, yleensä ne aiheutuu hajuista. Auton tankkaaminen ja bensan haju oli mm yks tällanen tekijä. Huimaus on ollu aika jatkuva oire. Jos syö, tulee huono olo ja jos ei syö, alkaa huimaamaan... Nännit on arat, rinnat muuten ei niinkään, ei edes pingottuneet... (Sääli, kun mulla on lievä kompleksi, kun mun rinnat on suhteessa aika pienet ;))
Alavatsassa nippailee ja kivistelee oikeestaan vähän kaiken aikaa. Ja tunnustelemalla tosta päältä, kohdun tuntee jo sellasena kovahkona pallerona.

Laskettu aika mulla olis neuvolan mukaan 25.10. (Nettilaskuri ei ilmeisesti ollu ottanu huomioon karkauspäivää, kun ehdotti 26.10.) Mun veikkaus olis, et tosta neuvolan ajasta vielä pari päivää aiemmin... Toi arvaus perustuu siihen varhaisultraan. No ennen varsinaista ultralla tehtyä arviota, tyydymme neuvolan arvioon... :)

Minmie ja kyytiläinen 7+5
 
Khaosan.
Tervetuloa juttuihin mukaan Minmie, ja toivotaan että nuo löydökset ei ole este onnistuneen raskauden jatkumiselle.
Ja Emmi, totta, noin ajattelee varmasti järkevä ihminen -ja eihän ultra ole kuin tutkimus. Itselläni kunnallisessa alkuraskauden ultrassa sattui kohdalle lääkäri jonka suomenkielen osaaminen oli hyvin heikko ja kone ei antamut vauvalle mittoja, vaikka syke kuuluikin, halusin mennä yksityiselle varmistuttamaan asiat. -Voin ihan avoimesti myöntää, että itse kyllä panikoin jos en saa selkeää vastausta, joka tutkimuksesta, vaikka tiedänkin että panikoinnista ei ole mitään hyötyä.
Mulla huonovointisuus on alkanut IHAN OIKEESTI helpottaa. Edellisraskaudessa pahoinvointi loppui tasan 10+0 tässä raskudessa näyttää loppuneen 9+6- mutta sen verran rajut neljä viikkoa on takana -että seuraavan kerran kyllä mietin TODELLA tarkkaan et onko musta enää tähän.
Mulla ei muuten alkuraskuden oireita oo tiedostettavissa, kun imetänkin vielä iltaisin, niin rinnat ei edelleenkään ole omat, eikä tule nyt sitten oleenkaan seuraavaan ainakaan puoleentoista vuoteen. Pyörrytystä kyllä on mutta se johtuu alhasista paineista. Verenpaineista. -Muuten kyllä on paineita, koska kerron työhön että en palaakaan, mahdutaanko vielä tähän kolmioon yms yms.
Onneks esikoinen on ollut säännöllinen lapsi ja hyvä nukkumaan. Kaikki vauvat eivät todellakaan valvo öitänsä. Mutta katsotaan nyt sitten miten käy tälläkertaa.
Vointeja teille alkuraskauteen. Muutamat viikkot ja pääsee jopa nauttiin raskaudesta ja keväästä.

Khaosan 10+1
 
Minmie
No, eipä onnistunutkaan se lähete sinne äitipolille. Ne ei hyväksyny sitä siellä, kun ei ollut lääkärin kirjoittama. No onneks en ollu vielä perunu sitä varmuuden vuoks varattua kontrolliaikaa sinne yksityiselle ja sinne mennään siis ens tiistaina. Jospa silloin sais jonkun selvyyden tähän tilanteeseen... Sais joko huokasta, ainakin vähän, helpotuksesta, taikka sit pääsis tekee sitä surutyötä, jos kaikki onkin ollu turhaa. Meillä siis takana yli 3,5 vuoden yritys, joka muuten luomua, paitsi viimeiset kolme kiertoa lääkkeillä avustettuna...
 
Martta
Heippa! Mahtuisiko mukaan tuolta haaveilu puolelta yksi uusi odottaja? Mulla LA menisi laskureiden mukaan nippa nappa lokakuulle eli 31.10. Esikoista odotan ja tosiaan pitkän hoitorumban (5xivf/icsi) jälkeen ollaan tässä. Eilen käytiin meitä hoitaneella klinikalla ultrassa, ja kaikki oli niinkuin pitääkin, syke löytyi ja 12mm pitkä veijari siellä oli. Eka neuvola on mulla pääsiäisviikolla.

Kirjoitellaan paremmalla ajalla sitten lisää.

Martta, rv 7+2
 
Khaosan..
Hyvin mahtuu -onnea, saisikohan meistä jo listan aikaan. (Nimimerkki, monesko lapsi, LA ja Kaupunki , mitä muuta vois olla ?)

Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 1. LA 25.10

EMMI 1. LA (vielä ?)

Tuutunen LA 27.10

Martta 1. LA 31.10
 
Emmi
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 1. LA 25.10

EMMI 1. LA 25.10-30.10 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Martta 1. LA 31.10

Päivittelen tarkemmin tuota laskettua aikaa kunhan saan tarkan päivän selville. :) Tervetuloa kaikille uusillekin odottajille! =)
 
Minmie
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 25.10-30.10 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Martta 1. LA 31.10

Päivitin kaupungin itselleni ja lisäks korjasin monettako odottaa-kohdan... :)
Olen siis jo 4-vuotiaan pojan äiti.
 
Martta
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 25.10-30.10 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Päivittelin itselleni tuon paikkakuntatiedon. Hirvittävää väsymystä puskee. Jotenkin outoa kun ei ole oma energinen itsensä. Täytyy vaan olla itselleen armollinen ja ymmärtää että nyt pitää ottaa rauhallisesti. Lisäksi mulla on jotenkin hillitön ruokahalu, ja tuntuukin että pitää syödä usein tai muuten tulee huono olo. Onneksi en ole pönttöä joutunut vielä halaamaan. Miten teidän muiden vointi?
 
Khaosan..
Mua ei enää väsytä, ainakaan perinpohjaisesti. Kuvotus on ohi, mutta joitakin ruokia kohtaan inho on yhä olemassa. -Eikä ees "joitakin" -vaan on helpompi luetella ruuat joita pystyn kuvitteleen syöväni. Kala inhottaa, jauheliha inhottaa, kaikki äyriäiset inhottaa, sörsselit, vanukkaat, kastikeet, keitetyt kasvikset inhottaa, melkein kaikki suklaa inhottaa. Sitrus hedelmät, greippimehu, salaatit ja makkarat, erityisesti metfursti, jota en ikinä muuten syö, toimivat nyt. Myös pastaa pystyn syömään. Paino on pudonnut vieläkin muutaman kilon ja nyt ei enää olisi kauheesti mistä pudota. - Onneks huono-olo on ohi.

Meillä on ensi viikolla np-ultra, labroissa kävin jo viime viikolla. Jännitys momentti sekin, kun ikää on jo yli 30 ei riskit enää ole ihan pienimmillään.

Ja sitten onkin monta viikkoa siihen että maha alkaa kasvaa. Viimeksi maha alkoi näkyä noin viikolla 24 (niin että muutkin huomasivat). Toisesta lapsesta saataa tietysti näkyä aiemmin.

Ootteko muuten kertonut jo ihmisille raskaudesta ?
Mä olen kertonut lähimmille kavereilleni, mies ei ole kertonut kellekään ja isovanhemmat ja muutkaan sukulaiset ei vielä tiedä.

Khaosan ja pieni 10+6
 
Minmie
Mulla oikeestaan huimaus (ja kohdun kasvukivut, mikäli se nyt vielä kasvaa... Tuntuu kuitenkin kipuiluna )ainoona jäljellä olevana oireena. Appelsiininhimokin alkaa helpottaa. Toisaalta oon ihan kauhuissani kun oireet häviää, varsinkin kun se tilanne on mikä on, mut sit koitan kuitenkin koittaa rauhoitella itseäni, et esikoista odottaessa mulla ei ollu kertakaikkiaan menkkojen poisjääntiä lukuunottamatta yhtään mitään oireita. Makeeta tekee vähä mieli, kun yleensä en kauheesti makeasta piittaa.

Huomenna mulla on se kontrolliultra noista ylimääräisistä löydöksistä. Se kysta ei silleen kauheesti huoleta, kun ei siitä kerran oo mitään vaivaakaan, jos se kipuilis tai jotain, niin vois olla eri asia, mut toivon, et raskaus jatkuis normaalisti ja neljännellä raskauskuulla se kysta siis kuihtuis itekseen pois kun keltarauhanen lakkaa toimimasta. Enenmmän huolta on aiheuttanu se vuoto, jonka se gyne siis epäili olevan istukasta. Tuo vuoto on siis kohdun sisällä eikä mitään vuotoa ole tullut ulos.


Minmie ja kyytiläinen 8+5
 
Khaosan..
Toivottavasti saat huomenna hyviä uutisia ! Uskotaan ja toivotaan. Mullakin oli oireet ekasta helpommat, mut toisaalta silloin pystyin lepäämään, kun olin "vain töissä" ja iltapäivät, illat ja viikonloput sain sitten maata levynä sohvalla.
Nää viikot 10-20 raskaus kun ei kauheesti tunnu, eikä näy niin sitä miettii -että onko siellä ees enää ketään.
 
Minmie
Kaikki hyvin.
Ylimääräiset löydökset pienenneet ja se tärkein vastavuoroisesti kasvanut ja vastaa viikkojaan. Ja sydänkin sykkii! Ette arvaa, kuinka on helpottunut olo... :) <3

Minmie ja kyytiläinen 8+6
 
Tupsu83
"QUOTE: Kaikki hyvin.
Ylimääräiset löydökset pienenneet ja se tärkein vastavuoroisesti kasvanut ja vastaa viikkojaan. Ja sydänkin sykkii! Ette arvaa, kuinka on helpottunut olo... :) <3

Minmie ja kyytiläinen 8+6"


Moi! Me ollaan myös lokakuun odottelijoita, laskettu aika 27/10, ja ekaa kertaa menossa. Hiukan samaistun noihi Minmien tuntemuksiin ja epävarmuuteen, kun tuli säikähdys heti alkumetreillä.

Tuskin oltiin saatu positiivista testiä tehtyä kun viikkoa myöhemmin alkoikin tulla kirkasta verta. Tuli tosi vähän, mutta tuli kuitenkin. Tottakai säikähtäneenä sitten soittoa kätilölle joka sanoi että koska meillä oli ulkomaanmatka edessä, niin voisin mennä päivystykseen tarkistamaan asian ultralla. No, sillon oli 6vk aluillaan ja eihän siellä mitään selvää näkynyt. Sitten odottelin yksin kotona 10 päivää jotta vauva toivottavasti kasvaa tai sitten olisi mennyt kesken.. Hirveimmät 10 päivää mun elämässä!! Epätietoisuus oli kaikkein kauheinta, mutta onneksi seuraavassa ultrassa näkyi pirteä 7 viikkoinen sykkivine sydämineen!!! Aloin itkemään kun lääkäri sanoi että kaikki on hyvin, mutta ymmärtäväinen lääkäri hoito tilanteen hyvin :)

Nyt ollaan ulkomailla ja jännittää että osaanko syödä ja olla oikein, jotta pikkuinen edelleen jaksaa hyvin. Aamupahoinvointia ja oksentelua on vaihtelevasti, väsymystä sitäkin enemmän ja tuntuu siltä että asun vessassa.. Samoin on ollu vaihtelevaa mielialaa vauvan tulosta. Välillä olen innoissani ja välillä ärsyttää ja pelottaa :-o

Tupsu83 + pikkuinen 8+3
 
Martta
Ihanaa Minmie että kaikki on kunnossa. Nyt hyvillä mielin eteenpäin odotusta :)

Tervetuloa mukaan Tupsu. En osaa edes kuvitella miten hirvittävät piinapäivät sulla on olleet. Itse olin suht rauhallisin mielin ennen alkuraskauden ultraa juurikin siitä syystä että mulla hcg-veritestin tulos oli hyvä ja ettei ollut mitään vuotoja. Varmasti olisin ollut ihan hermoheikkona jos jotain tiputtelua olisi ollut (vaikka kuinka järki sanoo että ne ovat suht tavallisia ja vaarattomia alussa).

Huomenna paukkuu itsellä taas viikot :) huomenna loppuu myös hoidon tukena käytetty kortisoni. Verenohennuspistoksia jatkan viikon 11 loppuun ja sen jälkeen piikit vaihtuu lasten aspiriiniin. Nämä siis ICSI:n tukihoitona parantamassa kohdun verenkiertoa ja istukan toimintaa.

Martta, 7+6
 
Tupsu83
Ihanaa Minmie että kaikki on kunnossa. Nyt hyvillä mielin eteenpäin odotusta :)

Tervetuloa mukaan Tupsu. En osaa edes kuvitella miten hirvittävät piinapäivät sulla on olleet. Itse olin suht rauhallisin mielin ennen alkuraskauden ultraa juurikin siitä syystä että mulla hcg-veritestin tulos oli hyvä ja ettei ollut mitään vuotoja. Varmasti olisin ollut ihan hermoheikkona jos jotain tiputtelua olisi ollut (vaikka kuinka järki sanoo että ne ovat suht tavallisia ja vaarattomia alussa).

Huomenna paukkuu itsellä taas viikot :) huomenna loppuu myös hoidon tukena käytetty kortisoni. Verenohennuspistoksia jatkan viikon 11 loppuun ja sen jälkeen piikit vaihtuu lasten aspiriiniin. Nämä siis ICSI:n tukihoitona parantamassa kohdun verenkiertoa ja istukan toimintaa.

Martta, 7+6

Hei Martta!

Toivottavasti kaikki hoitosi menevät hyvin! Serkkuni ja hänen miehensä taistelivat pitkään lapsettomuuden kanssa, ja ovat nyt kolmen lapsen väsyneitä, mutta onnellisia, vanhempia! Serkkuni kanssa juteltuani opin ymmärtämään miten vaikeaa lapsettomuudesta kärsivän elämä voi olla kun ihmiset kyselevät että ettekö te halua lapsia yms. Mekin ehdittiin jo ajatella vuoden jälkeen että ehkä mekään ei voida saada lapsia, mutta nyt tulikin sitten hiukan yllättäen positiivinen tulos :-o

Tosiaan oli kauhea tuo yli viikon epätietoisuus, vaikka todennäköisempää olikin että kaikki on hyvin. Mutta sen jälkeen kun on kuullut että keskenmeno on myös mahdollista, eikä voi kun odottaa tulosta, niin ei oikein edes uskaltanut toivoa parasta.. Tuntui siltä että jos uskoo siihen että vauva on elossa, ja sitten ei olisikaan, niin sitä kauheammalta se tuntuisi. Siksi ilonkyyneleet kun sydän sykkikin iloisesti :) Nyt jännittää kauheasti että eteneekö raskaus hyvin tästä eteenpäin, ja jos etenee, niin miten sitä oppii elämään äitinä!!!

Tupsu83
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä