LOKAKUUN 2012 ODOTTAJAT

  • Viestiketjun aloittaja Emmi
  • Ensimmäinen viesti
Tupsu83
Mahtavia uutisia Khaosan! Et ole taistellut turhaa :) Täällä on viimeiset pari päivää oireet alkanut helpottaa, vaikka vieläkin aamuisin hiukan ällöttää. Meniskö nyt tosiaan pahimmat ohi mullakin kun viikko 10 lähestyy :-D Ainakin toistaiseksi siis.. Haluaisin kauheasti myös tietää että kaikki on hyvin masussa, mutta olen menossa kätilölle heti kun palataan Ruotsiin joten josko siellä sitten selviäisi enemmän. Tehdäänkö 12 viikolla ultra jo perinteisesti vai pitääkö se tehdä alakautta...?
 
Minmie
Onnea Khaosan iloisesta np-ultrasta!

Mä vielä odottelen omaa aikaani ko.ultraan. Aika viime tinkaan tuntuu menevän.
Väsymystä lukuuottamatta alkaa tosiaa olla aika jees olo. Jonkun verran aika kivuliaitakin, ilmeisesti niitä kohdun kasvukipuja, on ollut. Repäisykipuja, häpyluuta vihloo ja muutama aika ilkee kramppikin. Pääasiassa sellasta jomotusta, etenki jos istuu etukumarassa... Tietty piei huoli painaa kokoaja takaraivossa, mut jotenkin tuntuu, et olosta on tullu hyvin rauhallinen.

Tässä vähä hupia aiheen tiimoilta:
Tyttö vai poika?


ja samaisella sivustolla Kiinalaine kalenteri, josta voi myös katsoa mahdollista tulevaa sukupuolta...

Kiinalainen syntymäkalenteri

Mulle molempien mukaan tulossa tyttö :)

Minmie 10+1
 
Emmi
Onnea Khaosan iloisesta ultratuloksesta ja hyvä että muillakin oireet helpottaneet! :))
Minulla oli torstaina eka neuvolakäynti, jossa taas yritettiin kuunnella sykettä sillä neuvolalaitteella muttei taaskaan mitään kuulunut. Th yritti kyllä rauhoitella kovasti ja sanoi ettei tarvitsekaan kuulua kun silloin oli viikkoja 9+5. Nyt viikkoja 10+0. Silti vähän huolettaa ja ärsyttääkin kun ei varhaisultrassa sykettä eikä nytkään ja kaikki sanoo vaan ettei tarttekaa olla vielä. :/ En voi mitään että en osaa olla huolehtimatta. No, ultra-aika 16.4 jossa nyt sitten PITÄÄ näkyä syke. Päätimme myös osallistua seulontoihin, vaikka niistäkin sanottiin etteivät ole aina kovin luotettavia, mihinhän tässä nyt voi enää luottaa? :D Minulla oireet pahentuneet, oksentelen pari kertaa päivässä ja huono olo muutenkin koko ajan. Alavatsakipuja riittää kanssa ihan mukavasti. Lähinnä repäisykipuja. Tässä vähän päivitystä täältäpäin. :) Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille! =)
 
Khaosan.
Kiitos.

Tupsu83 NP ultra tehää sekä vatsan päältä että alakautta. Riippuu siitä miten hyvä näkyvyys vatsan päälätä tulee.

Emmi, joo neuvolandopplerilla sydän äänet alkaa kuulua yleensä vasta viikolla (joskus10+)11+. mä en ees antais varmaan niitä haroa aiemmin, tulis vaan stressi, jos äänet ei kuuluis.

Kyllähän seuloissa ainakin tosi graavit kehitysvammat näkyvät. Mun mielestä niihin kannattaa mennä, oli ajatus nyt mikä tahansa. Jos vaikka sattuis -että on jotain poikkevuutta, siihenkin vois sitten varautua etukäteen. Toki kaikki ei näy. Inhottava aihe jo kirjoittaakin. Todellakin toivon että kaikki olisi hyvin itselläni ja teillä muilla.

Mullakin on jotain ihme alapääluu kipuja. Mietin että mitä hittoja nää on, mutta kuuluu ehkä sit asiaan kun muillakin on. Mä en tiedä ees tiedä , mitä on liitoskivut, koska niitä mulla ei ekaraskaudessa ollut, mutta luin jostain -etä alkais vasta joskus viikolla 24. -jos siis alkavat.



Mulle tuli Minmien varmasti vedenpitävillä testeillä poika :), saa nähä..

Aurinkoisia päviä , parempia oloja kaikille

Khaosan ja Pikkuinen 12+5
 
Tupsu83
"Mullakin on jotain ihme alapääluu kipuja. Mietin että mitä hittoja nää on, mutta kuuluu ehkä sit asiaan kun muillakin on. Mä en tiedä ees tiedä , mitä on liitoskivut, koska niitä mulla ei ekaraskaudessa ollut, mutta luin jostain -etä alkais vasta joskus viikolla 24. -jos siis alkavat.


Khaosan ja Pikkuinen 12+5[/QUOTE]"

Mulla on kanssa noita vihlaisuja kyljissä ja joskus just tuolla alapään luissa. Menkkamainen jomotus on ainakin toistaiseksi loppunut, mutta aamupahoinvointi on ja pysyy. Helpottanut silti viime viikosta huomattavasti, eikä kestä koko päivää. En ole myöskään ollut yhtä väsynyt.

Noista liitoskivuista ei tietysti ole itsellä kokemusta kun ekaa kertaa tässä mennään, mutta ystävällä oli loppuraskauden kolme kuukautta yhtä tuskaa niiden kanssa. Lopuksi ei pystynyt enää kävelemään ollenkaan, ja ensimmäinen viikko synnytyksen jälkeen oli vielä melkein sängyn omana. Toivottavasti kaikki vältytään siltäkin!

Noista seulonnoista en ole myöskään varma, meille abortti ei ole vaihtoehto. Tosin oli hyvä pointti että voisihan sitä sitten ainakin varautua tulevaan jos olisikin jotain vakavampaa, mutta Luoja varjelkoon siltä! Tehdäänkö seulonnat lapsivedestä vai kuinka se tapahtuu??
 
Khaosan..
Tupsu83, neuvolasta saadaan "Raskaudenajan tutkimukset"-opaslehtinen. Mutta siis seuloilla alle 40-pisenä tarkotetaan ihan perus UÄ tutkimuksiä. Viikolla 12UÄ tutkimukseen liitetään verikoe eli seerumiseula ja yhdistettyna sikiön niskaturvotus(joka siis mitataan Uässä), verkokeen vastaus ja äidin ikä saadaan downriskiluku. Jos riski on koholla siirrytään tarkempiin kromosomi-tutkimuksiin, jotka voidaan ottaa esim lapsivedestä/istukasta. Mutta näitä harvoin tarvitaan. Ja yli 40pisenä tutkimukset otetaan jos äiti haluaa, koska riskit on jo koholla äidin korkean iän vuoksi.
 
Emmi
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 LA 27.10 (näiltä näkymin, odotan yhä neuvolan vahvistusta..) Göteborg

Nasu LA30.10

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Minulla siis varmistui tuo LA neuvolassa, saapi nähä muuttuuko sitten seuraavassa ultrassa. :)
 
Minmie
Mulle tuli vidoinkin ne ajat sinne ultraan. Eka aika olis 17.4. Ja mun täytyy varmaan koittaa se muuttaa, kun isäntä on silloin just työmatkalla ja haluaa ehdottomasti tulla mukaan enkä mä sinne yksin haluakaan mennä, jos siellä vaikka löytyykin jotain inhottavaa.

Mä päädyin pelkkään ultraan. Ei siis seuloja.

Mun lähes kaikki oireet alkaa olla häipyneet. Noita häpyluu-kipuja on ollut mullakin ja selkeetä kohdun kasvukipuilua. Väsymystäkin on, mut luulen sen olevan väsymystä, kun pitää ravata yöllä vessassa. Herään monesti johonkin ihan muuhun, esim siihen, et kissat pitää meteliä, mut en saa sit nukuttua jos en käy vessassa, kun olevinaan pissattaa ja sit ne on kuitenkin vaan sellasia olemattomia liruja. Rintojen arkuusikin alkaa helpottaa, nyt ne on arat vaan kylmässä ja illalla. Hiukset voi todella hyvin, kiiltää ja niiden lähteminen on selkeesti rauhottunut. Kynsistä en vielä tiedä sanoa, kun koitan kasvattaa rakennekynsien jäljiltä ohueks hiottua kynsipintaa pois. Esikoista odottaessa kynnetkin voi todella hyvin. Iho voi myös hyvin. Kuivuutta lukuunottamatta, ei siis mitään odotusaknea ole tullut.

Jos ne on liitoskipuja, mitkä johtuu siitä lantion levenemisestä, niin oon lukenu eri lähteistä, et jos niitä kipuja on ollu aiemmissa raskauksissa, niin hyvin todennäköisesti tulevat seuraavissakin. Mä itse olin 6 viikkoa ennen äitiysloman alkua sairaslomalla ko. kipujen takia ja vähän pelkään tulevaa siltä osin. Se oli ian kauheeta tuskaa, kun yöllä pissatti ja vessareissuun uppos liki tunti aikaa kun piti ensin päästä ylös sängystä ja sit laskeutua pöntölle ja ylös pöntöltä ja takas sänkyyn ja kun kohtuullinen asento löytyi, niin oli hyvä huomata, et no jopas, pitäs alkaa koko homma taas alusta...
 
Tupsu83
Mietiskelen myös noita alapään vihlaisuja, kun ymmärtääkseni ei ensisynnyttäjällä pitäisi näin aikaisin olla. Tosin netti nyt on vähän arveluttava tietolähde, että mene ja tiedä. Joka tapauksessa mulla vihloo nyt melkein koko ajan, ei mitenkään järkyttävän kovaa, mutta sen verran että välillä pitää irvistää.

Huono-olo tulee ja menee edelleen, eniten kuitenkin aamuisin, ja väsymystä on vaihtelevasti. Ja nyt kun sanoit noista kynsistä niin tajusin että ehkä mulla on sen takia ollut ongelmia kynsien kasvattamisessa viime aikoina! Tykkään kynsien laittamisesta, ja ne on ruvennu viime aikoina liuskottumaan omituisesti, sitä ei ole ennen ollut. Hiukset on tavallista kuivemmat enkä haluais pitää niitä auki ollenkaan.. Voiko hiuksia muuten värjätä raskauden aikana ilman että se vaikuttaa sikiöön..???
 
Nasu
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 LA 27.10 (näiltä näkymin, odotan yhä neuvolan vahvistusta..) Göteborg

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Päivitin lasketunajan, kun sen muuttui viime perjantain varhaisultrassa, kun koko ei vastaa IVF:n punktiosta laskettua aikaa. Jännityksellä odotetaan NP ultraa 16.4.
 
Minmie
Piti vaan pikaisesti kommentoida tota hiuesten värjäämistä... Ei sitä nykyään vissiin pidetä sikiölle terveellisenä. Myrkyt kuulemma menee päänähän läpi verenkiertoon. En tiiä. Ite mietin, et onneks satuin viimeks hiuksia värjätessäni päätymään tummaan ruskeaan väriin, niin voin olla värjäämättäkin, kun ei edes tyvikasvu näy kovinkaan selvästi, kun itselläkin aika tummat hiukset. Selviän varmaan ens talveen värjäämättä(?) varmaan viimeks teininä ollut niin pitkään värjäämättä hiuksia(!)...
 
Tupsu83
Täytynee kysyä värjäyksestä neuvolassa. Tekisi vaan kauheasti mieli värjätä kun mun luonnonkiharat hiukset on niin kuivat muutenkin, ja tumma väri saa ne yleensä kiiltämään vähän kauniimmin. No, eipä se nyt niin vakavaa ole jos ei saa värjätä, mutta olisi kiva tuntea itsensä edes vähän enemmän ihmiseksi. Tuntuu että raskaudesta on toistaiseksi se hohto ja arvokkuus kaukana muutenkin :-x
 
Khaosan..
Mä värjäsin viimeks ja ainon värjätä nytkin. Aion myös meikata, enkä muutenkaan suhtaudu mihinkään hysteerisesti. Raakaa kalaa en edelleenkään syö, koska siitä on myös 2000 luvulla löydetty listeriaa, alkoholia en käytä enkä tietenkään tupakoi (kuten en aiemminkaan). - Salillakaan en tee niin tee viimeiseen hikipisaraan asti. Siinä on mun kiellot raskausaikana.
 
Tupsu83
Nämä rajoitukset ja niide noudattaminen on mulle vaikea juttu. Eri sivustoilla neuvotaan eri tavoin samasta asiasta, samoin ihmiset on kuulleet eri asioita neuvolasta yms. Itse söin sushia koska sanottiin että kun se on jäädytetty ja säilytetty oikein niin listeriaa ei ole, mutta silti tuntuu siltä että ehkä ei uskalla ottaa riskiä uudelleen. Toisaalta, voihan sitä syödä kalattomia vaihtoehtoja sen sijaan. Ja kaikki muut asit, kuten juustojen syöminen, vitamiinit, kauneustuotteet.. näitähän riittää jo pelkästään tälläkin foorumilla kun ihmiset tappelevat siitä mitä saa tehdä ja mitä ei.

Taitaa olla paras tehdä oma päätöksensä ja pysyä siinä mikä itsestä tuntuu parhaalta, kuten teistä moni tässä on sanonutkin esim. tästä hiusten värjäämisestä. Itselleni on ollut vaikeinta olla käyttämättä joitain omia lääkkeitäni, esim. migreeni- ja muite särkylääkkeitä, mutta niistä on niin selvät ohjeet ettei riskiä uskalla ottaa. Ruoat ja muut asiat ovatkin sitten harmaata aluetta.. Huh, täytynee kävellä sinne kätilön juttusille kysymyslappu kourassa :)
 
Martta
Heippa kaikille pitkästä aikaa. Olen lomaillut ja siitä syystä on jäänyt netissä käynti vähemmälle. Käytiin ekassa neuvolassa viime viikolla ja kaikki oli ihan ok. Saatiin doplerilla kuulumaan sydänäänet pikaisesti mutta kaverin vilkkaudesta johtuen tosiaan vain lyhyissä pätkissä. Mulla terkka uskalsi niitä yrittää kuunnella kun ole hoikka eikä vatsanpeitteitä ole paljon (silloin oli viikot 10+0). Tänään pitää soittaa Jorviin ja varata aika np-ultraan. Me osallistutaan myös seulontoihin. Tosin yhtään en tiedä mitä tehdään jos tulee huonoja uutisia. Todellakin varjeltakoon meitä kaikkia niiltä.

Täällä on ollut puhetta hiusten värjäämisestä ja erilaisista kolotuksista. Itse olne ajatellut pidättäytyä värjäämisestä toistaiseksi kun ei tuo juurikasvu ole pahemmin alkanut häiritä, ja kesää kohti taas aurinkokin vaalentaa hieman hiuksia. Mulla etova olo on helpottanut viimeisten viikkojen aikana eikä ainakaan vielä ole tullut isompia lantion alueen kolotuksia tms. Odottelen jo että vatsa alkaisi vähän kasvaa. Nyt se on vaan turvonneen näköinen.

Martta 10+6
 
Minmie
Meillä alkaa olla tilanne jo sellanen, et jään hetkittäin miettimään, et olinko ees raskaana, mut onneks sit tuntuu taas niitä kohdun kasvukipuja tms. Tietty myös hetkittäin jään sit miettimään, et onko kaikki varmasti ok. Pikkuhiljaa lähestyy 12 viikon rajapyykki ja vaikka tiedän kyllä, et mitä tahansa voi sattua ja tapahtua ihan missä vaiheessa odotusta vaan, niin jotenkin sitä on psyykkautunut siihen uskoon ja ajatelmaan, et sit voi hengähtää, edes vähäsen. Edellisen ultran mukaan jo huomenna olis 12+0, mut mennään edelleen neuvolan viikoilla ja odotetaan päivä pidemmälle ;). On mua sekin mietityttänyt, et kun nyt olen mieltynyt jonkin verran makeisiin tuotteisiin, karkki- ja herkkuhimot tyydyttyy kyllä pienellä avulla, pari palaa suklaata, silloin kun tuntuu siltä, et vois tappaa suklaalevystä, saa aikaa fiiliksen, et oksennanko nyt vai heti. Pari namia helpottaa karkkihimoon tms, mut voisin juoda ihan määrättömästi tuoremehuja. Tuorepuristettu omenamehu... Nam. Oon miettiny seurauksia, kun mulla on myös ylipainoa ja tää raskaus on lääkkeillä alkuun saatu ja nyt pitäs pikkuhiljaa jättää loputkin pois ja ne loput lääkkeet on verensokeria laskevia lääkkeitä. On vaan pakko pistää itelle tiukat rajat kaikesta herkuttelusta.

Np-ultra olis nyt sit 23.4. Aika myöhäseks meni, mut alkuperäinen aika (17.4.) piti muuttaa, kun isäntä haluaa tulla mukaan ja on työmatkalla alkuperäisen ajan aikaan. Ja koska mulle ei tule niitä kromosomipoikkeavuus-seuloja, niin sitä ultraa ei tarvitse tehdä ennen tiettyä viikkomäärää. Oli niidenkin kanssa aika hauska tilanne labrassa kun kävin otattamassa niitä äitiseuloja (hepatiitti-hiv-ja mitälie), kun terkka oli laittanu sinne ne seulat, mut niitä ei kuitenkaan ollu siinä lähetepaperilla. Sanoin sit, ettei niitä oteta ja se laborantti tenttas ja tenttas moneen otteeseen, etteikö varmasti oteta, koska hän ei halua, et kukaan tulee niskoille kun hän ei niitä ottanut ja sit onkin jo myöhäistä tai jotain. Muuten oisin jättäny sen äitiseulankin sinne naistenklinikalle, mutta käytin poikaa verikokeessa, niin päätin samalla hoitaa sen.

Tänään selvis, et meillä töissä tulee tosi kamala kesä, kesäkuun alusta elokuun loppuun on koko ajan kaks ihmistä yhtäaikaa lomalla ja kesäapua ei ole tulossa. Vasta heinäkuussa saa palkata ja se on kaikista kiirein aika koko talossa ja sit pitäs ehtiä vielä kouluttaa uus tekijä, joka ois aikasintaan 2-3viikon päästä oikeesti avuks. Tuli itelle heti sellanen olo, et voi paska. Ja koska raskaus ei ole sairaus, niin mitä mahtaa duunikaverit ajatella, jos mulla esim tulee niitä edellisessäkin raskaudessa kiusana olleita lantion levenemisestä aiheutuneita kipuja, joiden takia jäin 6 vk ennen äitiysloman alkua saikulle, ja joudun nytkin saikuttamaan niiden takia jo hyvissä ajoin? meillä on loistava porukka ja mieletön henki, mut tiukat oltavat verottaa parastakin yhteishenkeä. Toivottavasti sit ymmärtävät, et vauva on mulle tärkämpi kun työ. Jos siihen mennään. Satunnaisesti alaselkää jomottaa jo esim pitkä paikallaan istuminen, mitä mun työ on pahimmillaan, jos vaikka on kiirettä, ettei ehdi kunnolla jaloittelemaan välillä...
NO se on vielä tulevan turhaa murehtimista...

Minmie 11+5
 
Emmi
Heippa kaikille odottajille ja hyvää kevättä!
Minuakin jännittää kamalasti, että onko siellä masussa tosiaan ketään, kun ei oireile muuten kuin pahoinvointina ja oksenteluna. Toisaalta oireet ovat kyllä aika dramaattisia, kun pahoinvointia saattaa kestää aamusta iltaan. Varsinkin kahvi yököttää.
Mulla ultra maanantaina 16.4 ja se tosiaankin pelottaa! Varsinkin siksi, koska varhaisultrassa (5+3) ei saatu kuulumaan sydänääniä eikä myöskään neuvolan laitteella (9+5). Nyt kasassa 11+5. Helpotusta tuo kuitenkin se, että kohta on 12 viikkoa kasassa ja keskenmenoriski pienenee huomattavasti! :)
Uusin vaiva mikä minulle on tullut, on järjetön kutina joka puolella vartaloa! Pahinta se on käsivarsilla ja vatsan seudulla. Olenkin raapinut itseni naarmuille melkein ympäri kehoa. Mietin tässä, että pitäisikö jo soittaa neuvolaan vai odottaa sinne maanantaihin ja kysellä sitten kätilöltä. Luin netistä että kyseessä voisi olla liian korkeat maksa-arvot, mutta vaiva tulee yleensä vasta loppuraskaudessa. Tiedä nyt sitten mikä on vai onko vain liian kuiva iho. :O
No mutta kovasti odotellaan sitä ultraa ja sitten ollaan taas astetta viisaampia. :) Eikun hyvää ja aurinkoista loppuviikkoa kaikille! :)
 
Nasu
Tervehdys kaikille :) Meillä on maanantaina niskapoimu-ultra ja eilisestä alkoi tukilääkkeiden vähennys. Jännittää ihan hirveästi, että pysyykö vuoto edelleen poissa vaikka tuki lääkkeet vähennetään ja ensi viikolla ne sitten loppuu kokonaan. Varhaisultrassa lääkäri kyllä sanoi, että niiden ei pitäisi enää tässä vaiheessa vaikuttaa ja vuotoa ei pitäisi tulla.

Onneksi ultra on maanantaina, että näkee onko kaikki kunnossa. On niin epäuskoinen olo, kun minulla ei väsymystä lukuunottamatta ole ollut mitään oireita. Olin aina kuvitellut, että jos joskus olen raskaana, niin on pahoinvointia yms.

Oletteko kertoneet jo monelle? Me ollaan kerrottu muutamalle hyvälle ystävällä ja maanantain jälkeen, kun ensi viikolla tulee se 12 viikkoakin täyteen, niin ajattelimme sitten kertoa molempien vanhemmillemme.
 
Khaosan..
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 LA 27.10 (näiltä näkymin, odotan yhä neuvolan vahvistusta..) Göteborg

Zanie 1. LA 27.10

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Tottakai mahtuu. Tervetuloa Zanie vaihtaan odotusmietteitä. Täällä onkin monilla sama la 27.10. Laita kaupunki, jos haluat.
 
Tupsu83
Tervetuloa uusi Lokakuun odottaja :)!!!

Pitää heti alkaa avautumaan: ärsyttää kun täällä Ruotsissa on eri systeemi kun Suomessa. Täällä eka ultra tehdään vasta n. 18 viikolla! Eli kun nyt vihdoin pääsin takaisin kotiin ja sain ajan varattua niin ilmeisesti mitään ultraa ei vielä tehdäkään.. Taidan silti kysyä jos sitä muksua vois silti vilkasta, jos vaan kuulis ne sydänäänet niin helpottaisi niiiiiin paljon. Oltiin odotettu tätä neuvolaa senkin takia että ajateltiin sitten kertoa muillekin kun ihan lähimmille sukulaisille ja kavereille, mutta en mä pysty enää odottamaan puoltatoista kuukautta sitä hiivatin ultraa. Alettiin tänään sitten pikkuhiljaa vuotaa uutisia serkuille yms. Ruotsin kavereiden kanssa odotellaan vielä maanantaihin jos siellä saisi jotain selville, mutta sitten on varmaan pakko kertoa myös täällä. Oon opiskellut yhdessä opistossa ja aion lopettaa siellä, joten pakko selittää mitä ihmettä oikein on tapahtunut. Enkä halua valehdellakaan, joten seurataan anopin neuvoa ja nautitaan asiasta ja otetaan huonot uutiset vastaan vasta jos niitä saadaan :)

Muuten ei mitään suurta ja mullistavaa täällä. Univaje painaa aikaerosta toipuessa, ja aamupahoinvointi ei vielä meinaa antaa periksi. Erinäiset hajut ällöttää ihan mielettömästi.. Paino on mennyt vaan alaspäin, mikä normaalisti olisi ihan loistava uutinen, mutta nyt tietysti pelottaa että lapsipara ei oo saanu kaikkea tarvittavaa kasvamiseen. En oo niinkään herkutellu vaan syöny aika terveellistä normaalia ruokaa, ja se pysyy sisällä sen verran kun pysyy.

No, siinäpä tämän kerran valitukset. Positiivisissa merkeissä kuitenkin mennään kun mitään erityisiä huolestuttavia merkkejä ei ole havaittu. Joten toivottavasti "no news is good news" pitää edelleen paikkansa :-D

Tupsu83 (ja Mini 12+0)
 
Khaosan..
Suomessa suurimmassa osassa neuvoloita ei ees oo ultria -että mikään vilkasu ois ees mahdollista, mutta kyllähän noilla viikoilla voi jo doplerilla sydänääniä neuvolassa kuunnella -ja varmaan kuunnellaankin.

Mulla on edelleen aika rankkaa vatsantoiminnallista häiriöö- Saa nähä loppuuko ripulointi ikinä. Muuten raskautta ei ees tuu kokoajan muistettua. Väsymys nyt vaivaa, mutta se saattais kyllä vaivata ilman raskauttakin.

Minmie tuossa noita työjuttuja ihmetteli. Sama mulla oli viimekeväänä, aika rankkaa duunia piti painaa isonmahan kanssa ja vielä perehdyttää uusi työntekijä. Olin ihan loppuun asti työssä tai 2 päivää ennen äitiloman alkua jäin saipille, kun tuntui että jalat oli kuin tukit ja kipeet, tukisukista huolimatta. -Mulla on kanssa etupäässä istumatyö. Vaikka olin loppuun asti työssä -silti jäi vielä 5 pitkää viikkoa lomailla ennen synnytystä, no tuli levättyä ja tuijoteltua ihmisiä päivät pitkät kahviloissa. Ja oon kyllä vähän sitä mieltä, että raskaus ei oo sairaus, eikä mikään syy olla pois työstä. - Eriasia tietysti on jos on jotain rankkoja liitoskipuja tai ennenaikaisia supisteluja .
Nyt oonkin hoitovapaalla uuteen äitilomaan asti. Haasteensa tässäkin, kun poika on "hieman" energinen.

Mulla on huomenna toinen neuvola ja toukokuussa sit ihmetellään rakenteita.

Me on kerrottu muutamille ystäville- heitä vannotettu oleen kertomatta kellekään ja rakenne UÄn jälkeen sit kerrotaan vanhemmille, ehkä. Töissä kerron sit kun se laki on säätää et tarttee kertoa, en kyllä muista yhtään koska se on.

Ootteko aatelleet kysyä sukupuolen. Me kyllä kysytään. On se helpompaa niin. Pojalle ois kaikki jo valmiina, mutta saa nähdä.......

Khaosan 14+5
 
Minmie
Tervetuloa Zanie!

Khaosanille ihan ensiks, et kaks kuukautta ennen äippäloman alkua pitää ilmoittaa työnantajalle jäävänsä pois. Useimmiten raskaus vaan tulee ennen tuota huomattua :)

Nyt alkaa vielä enemmän ahistaa ne liitoskivut, kun parina päivänä, kun oon töistä kotiin asti päässy, on alaselkä ollu sellanen "väsynyt". Ei niinkään kipeä, mutta ei kuitenkaan normaali, eikä oikeen hyvän tuntuinen. Toivottavasti tää on jotain ohimenevää ainakin toistaseks... Omaa ultraani odatan kovasti... vielä sen viikon... No positiivisesti ajateltuna vauveli on silloin jo isompi ja paremmin näkyy, jos on jotain ongelmaa.

Mun ei enää tarvi miettiä, et milloin kerron töissä. Jonkin verran oon jo puhunutkin siellä ja eilen firman bileissä selvis, et joku oli jo lirkutellu päälliköllekin asiasta, kun tuli ihan kätellen onnittelemaan.. Ei tää muutenkaan ole mikään salaisuus ollut. Aika monet tiesi miedän käydän tutkimuksissa ja aloittaneen hoidot, niin olihan heille kerrottava tuloksistakin. Viime aikoina on olo ollut sen verran luottavainen tilanteelle, et tekis oikeestaan mieli kailottaa pitkin katuja, et meille on vauva tulossa. Oon silti malttanu mieleni. :)

Oireista ei mullakaan oikeen ole muuta kun sitä väsymystä. Ja kohtu tuntuu. Jos ei tuntuis, ni oisinki varmaan ihan paniikissa.

Minmie 12+3
 

Yhteistyössä