maidon luovutus

  • Viestiketjun aloittaja TYKS
  • Ensimmäinen viesti
TYKS
Onko kellään tietoa rintamaidon luovutuksesta? Tuntuu, että mulla tulee maitoa enemmän kuin tarpeeks ja haluasin tietää onko joku ""alaraja"" kuinka paljon maitoa täytyy antaa kerralla?Ja ylipäätään miten homma toimii....
 
Kata
Heippa!

Mulla ei ittellä oo kokemusta asiasta, mutta oon kyllä saanu suoraan TYKSin Maitokeittiöstä apua muissa ""maito-ongelmissa"".
Kattoppa puhelinluettelosta TYKSin kohdalta Maitokeittiö, ni saat suoraan langan päähän ihmisen joka tietaa asiasta ja saat tarkat vastaukset.
 
heidi
litra 2 päivässä on alaraja..en tiedä miten muissa sairaaloissa mutta tays:issa siitä litrasta saa noin. 17e korvauksen.. muistelisin niin.. ei saa tupakoida jos luovuttaa maitoa ja joitain lääkeitä ei saa samaan aikaan käyttää..
 
emma
Meillä Päksissä ei ollu varsinaista tarkkaa alarajaa (ainakaan ennen), mut tupakaton, viinaton, lääkkeetön ja muutenki terve pitää olla, mut pätee yleensä jokaiseen imettäjään! Maidon pitää olla puhdasta, joten puhtaudesta on huolehdittava tarkasti. Muutenki lypsäminen voi olla vaivalloista, mutta kivan rahallisen lisän siitä kuitenkin saa jos vaan viitsii nähdä vaivaa. 17 e / kg. Lisäksi minusta oli mukava ajatella, että joku vauva, jonka oma äiti ei syystä tai toisesta voi tarjota lapselleen tuota maailman parasta ruokaa saa minulta sitä!!

Rohkeasti vaan kysymään ja tarjoamaan maitoasi! Siitä on kuulema aina pulaa!

:)
 
Tyksissä
0,5litraa/2pvää, sanottiin marraskuussa. Kaupunkialueella haetaan kotoa, muualta Matkahuollon kautta 3krt/vko.

Itse luovutin Saloon, kätsympi systeemi, ei alarajaa, kova pula maidosta. Maito pakastettiin kotona. Hinta kaikkialla tuo sama.
 
***
Niin ja pienet keskosvauvat, jotka taistelevat elämästään saavat saavat äidinmaitoa.

Pirskulas näitä hormooneja, nytkin tuli kyyneleet silmiin.

Hienoa, että on äitejä ketkä jaksavat ajatella pieniä vauvoja, vaikka toki korvausta vastaan =)

 
*****
Tuo 0,5 l / pv on vain ""suositus"", tai jokin suuntaa antava merkki, että maitoa tulee luovutettavaksi asti. Tai ei ainakaan täällä Jyväskylässä tarvinnut olla. Itse olen luovuttanut maitoa nyt n2kk.

Ennen luovuttamista, täytyy maitokeittiölle viedä kolme maitonäytettä, jotka ovat lypsetty kaikki eri imetyskerroilta.(yksi näyte ei tarvi olla iso, vähän reilu ruokalusikallinen)
Näytteet viedään keittiölle viimeistään seur.pvnä siitä kun ne on lypsetty. Sitten täytyy käydä vielä verikokeessa, jossa katotaan ettei ole mitään tauteja. (verikokeessa käytävä, vaikka sama katottiin jo raskaus aikana) Sitten maitonäytteistä otetaan bakteerit ja seuraavana päivänä tod näk soittavat saatko alata luovuttajaksi. Mä olen ainakin kuullut, että joillakin äideillä on vaan luonnostaan niin suuri bakteerikanta, että maitoa ei voi keskosille antaa. Siitä ei toki oo haittaa omalle vaaville. Mutta keskoset herkkiä, niinkun kaikki varmasti ymmärtää...

Keittiöltä antavat sitten mukaan pulloja, joihin maitoa lypsetään, ja pakasterasioita, mihin sit jäähdytetyt maidot kaadetaan ja pakastetaan. (tässä tapauksessa mulla on aina jääkaapissa kattila, jossa on kylmää vettä. Siinä on hyvä jäähdyttää maito nopeasti.) Sitten ""maitoauto"" käy kerran viikossa hakemassa maidot kotiovelta. (näin ainakin mulla, kun asun kaupungin alueella)

Niin, siitä maitomäärästä. Eli joskus tulee pari desiä pvssä ja joskus yli puoli litraa. Määrä siis vaihtelee ihan sen mukaan mitä vaavi päivän aika syö. Ite lypsän aina aamuisin ja sitten vielä iltaisin jos tuntuu, että jää lypsettävää. Keskimääräinen mitä ite luovutan on 3-4 dl /pv. Alkuun se tuntuu TODELLA työläältä, mutta sitten kun se sulautuu osaksi päivärytmiä niin helpottaa.

Joka kerta ennen lypsämistä rinnat pitää pestä ja tottakai pumppu. Eli joka lypsyn jälkeen pumppu ""hajotetaan"" palasiksi, huuhdotaan kylmällä vedellä, pestään astianpesuaineella+pulloharjalla ja sit lopuksi keitetään. Maitokeittiöltä saa myös sellasia puhtaita tiskipyyhkeitä, jonka sisään käärin (ainakin ite) pumpun aina keittämisen jälkeen ja oottamaan iltaa tai seur aamua...Hygienia on tosi tärkeätä! Jos maidossa on liikaa bakteereja, se menee hylkyyn, eikä siitä sitten makseta myöskään korvausta.

Hmmm...Kysy, jos tulee mieleen jotain !!:)

Ainiin, muistaakseni on myös niin, että synnytyksestä ei sais olla yli kk, että saa luovuttaa. MUTTA, en tiedä onko se miten tarkkaa. Kannattaa kuitenkin heti ottaa yhteyttä sinne oman alueen maitokeittiölle, sieltä saa varmasti tarkempia ohjeita:)
 

Yhteistyössä