En mie taidakaan osata kaikkia liikennesääntöjä :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oho

Vieras
Lehteä lukiessa oppii välillä kaikenlaista. Nyt opin sitten uutta siitä miten ajetaan ja väistetään, kun on kaksi kaistaa samaan suuntaan.
Tiesin kyllä, että
- jos kadun varteen on pysäköity auto merkityn pysäköinti paikan viereen, se on tilapäinen este ja oikeaa kaistaa ajavan on vaihdettava kaistaa ja väistettävä muuta liikennettä (kuten muidenkin tilapäisten esteiden kohdalla)
- jos kaista osoitetaan päättyväksi katuun maalatulla nuolella tai liikennemerkillä, kaistaa ajavan on vaihdettava kaistaa ja väistettävä muuta liikennettä.

Mutta seuraavassa tilanteessa olisin toiminut väärin. Ja nytkin sain pari kertaa artikkelin lukea ja kuvia katsella ennen kuin tajusin tilanteen:
- Jos pysäköintimerkillä merkittyjen pysäköintipaikkojen katuun maalaamaat viivat ulottuvat ajolinjalle, oikeaa kaistaa ajavan on kierrettävä tämä este ja vasenta kaistaa ajava on väistämisvelvollinen.

Olenko ainoa joka olisi väärin toiminut? :/ Minä oletin, että tuossa olisi toimittu kuten tilapäisenkin esteen kohdalla. Mutta ei, koska kyseessä on pysyvä este.

Minulla tuo sääntö on kyllä ollut tiedossa, mutta enpä sitä liikenteessä ole uskaltanut noudattaa. Siellä nimittäin huomaa, että 90 prosentilla tuota tietoa ei ole...

Noo, en minäkään tuota tienny, mutta eihän sitä käytännössä kukaan toisen alle/kylkeen aja vaikka sillä toisella se väistämisvelvollisuus oliskin. Jokatapauksessa katsottava aina liikennetilanne.

http://www.ts.fi/teemat/liikenne/165563.html
Tuossa tuo juttu ja sieltä löytyy kuvatkin, jos joku on yhtä hidas tajuamaan tilannetta kuin minäkin.

Mie olen aina ajatellut, että se väistää jolla on este. En ole edes ajatellut, että tilapäisellä ja kiinteällä esteellä on eroa. Ja että katuun maalatut viivat voisivat olla pysyviä esteitä, jotka tulisi väistää. Toki keltaiset viivat olen osannut väistää... No, autokoulun opettajakin minulle sanoi, että ajokortti on vain lupa harjoitella itsenäisesti autolla ajamista. Pitää jatkaa vielä opiskelua :D

Mulle on sattunut tuollainen tilanne, josta seurasi kolari. Väistin ruutuun pysäköityjä autoja ajaessani oikeaa kaistaa ja takaa tuli jakeluauto päälle. Ei se jakeluauton kuskikaan sääntöä tiennyt ja maksamaan joutui.

Yhteistyössä