Millaiset leikit 3-vuotiaalla?

  • Viestiketjun aloittaja Ihanan pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti
Ihanan pojan äiti
Kiinnostaisi tietää, että miten muiden n. kolme vuotiaat lapsoset leikkivät? Millaisia leikkejä ja kuinka kauan jaksavat yhtä leikkiä?

Meillä on pian 3-vuotta täyttävä poika. Hän on kiltti ja sosiaalinen, helppo lapsi. Joskus kuitenkin mietityttää tuo leikkiminen. Pikkuautoja heitellään ja niillä pitää törmäillä joka paikkaan. Jos teen hienon legotalon, niin se pitää rikkoa. Hän usein myös riehaantuu jos leikit ovat liian "kivoja". Toisaalta hän jaksaa kyllä keskittyäkin ja tehdä palapelejä tai pelata tietokoneella pienten lasten pelejä. Mietin vain, että milloinkahan tulee sellainen vaihe, että hän jaksaisi itse leikkiä pidempiä aikoja ja "nätisti"...? Hän ei jaksa leikkiä samaa leikkiä kovinkaan kauan. Tämä taitaa kuitenkin olla ihan normaalia... :)
 
vinkki...
Lapsi tarvitsee leikinohjausta. Ei pieni osaa yksin leikkiä, jos hänellä ei ole siihen mallia. Silloin se leikkiminen yleensä on juuri heittelyä, törmäilyä, rikkomista jne. kun lapsi ei tiedä mitä muuta leluilla voisi tehdä. Eli itse vaan mukaan leikkimään, niin lapsen mielikuvitus ja leikkitaidot kehittyvät! Tai jos lapsella on mahdollisuus leikkiä vähän isompien lasten kanssa, joilta voi oppia myös.
 
katju'
Meillä kolme vuotias osaa välillä leikkiä suht pitkiäkin aikoja itsekseen. Ajelee sisällä kolmipyörällään ja siihen pitää virittää lamput ja reput jne. Palikoilla rakentelee ja autoilla huristelee. Sitten tulee hiljaista ja kun menen katsomaan, on hän kantanut ison pinon kirjoja sohvalle, jossa niitä keskittyneesti lueskelee.
Kyllä hänkin heittelee tavaroita ja kaataa palikka/legotorneja, mutta enemmän silloin kun äiti tai isi on paikalla leikkimässä hänen kanssaan. Eli meillä ei edellisen vinkki päde.
Ei meilläkään samaa leikkiä kauhean kauan jakseta leikkiä, vaan yhtäkkiä ollaan keksitty jotain muuta. Tuo leikkiminen vaihtelee niin päivistä riippuen. Välillä on päiviä ettei poika viihdy yksinään ollenkaan, vaan roikutaan housun punnuksissa kiinni =).
 
pilkun_viilaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ihanan pojan äiti:
Jos teen hienon legotalon, niin se pitää rikkoa.
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki...:
Eli itse vaan mukaan leikkimään, niin lapsen mielikuvitus ja leikkitaidot kehittyvät!
Meinaatko siis että alkuperäinen on rakennellut legotalonsa ihan itsekseen, lapsen ollessa vaikka yöunilla??
 
pikku myymeli
Meillä on paljon juuri näitä mielikuvitusleikkejä 3 v. kohta tytön kanssa. Istumme sängyllä ja menemme viltin alle `rakettiin`jolla lennetään kuuhun. Sitten saatetaan juosta ymäri kämppää koska kuuhilviö ajaa takaa. Musta on aivan ihana taantua lapsen tasolle ja leikkiä hänen kanssaan. paljon myös rakennetaan ja hajotetaan:) legoja, kirjola, palapelit on neidin intohimo ja muistipelit.kauppaleikki on nyt myös pop. vuorotellen neiti on asiakas ja kauppias.
 
madre
Meillä ykkösleikki on "mäki", eli teen pojalle mäen patjasta, toinen pää lattialle ja toinen sängylle. Sänkyyn hän kokoaa kaikki omistamansa autot ja laskee ne sitten alas. Hyvä vinkki lapsen viihtymiseen yksin on laittaa huoneeseen radio/levy soimaan.
 
AP Ihanan pojan äiti
Kiitos vinkeistä! :)

Kyllä minä leikin pojan kanssa joka päivä. Hänellä on puoli vuotias pikkusisko, joten välissä täytyy hoitaa vauvaakin. Mutta kyllä aamu- ja iltapäivisin ollaan kaikki pojan huoneessa ja leikin hänen kanssaan. Joskus riittää, että olen vain lähellä.

Kyllä meidän poikakin joskus touhuaa itsekseen; "hommailee" niinkuin hän itse sanoo. Mutta nyt viime aikoina tuntuu, että hän on jotenkin kyllästynyt leikkeihinsä. Ennen hän järjesti mielellään pikkuautot riviin tai jonoon ja ihaili niitä sitten, mutta nyt se leikki on out. Palikoillakin tykkää rakennella jonkin aikaa.

Ja toisten lasten kanssa hän saa leikkiä parina päivänä viikossa, jolloin hän on osan päivää päiväkodissa. Siellä hän leikkii mielellään eskari-ikäisten poikien kanssa.

Ehkä mulla on jotenkin köyhä mielikuvitus kun en osaa keksiä pojalle leikkejä. Tai en jaksa aina. Tuo mäki leikki oli kyllä hyvä idis! Lisää ideoita vaan kehiin jos niitä vaan löytyy sieltä mielen sopukoista! :)
 
Iitu..
Meillä reilu 3 v poika joka viihtyy hyvin itsekseen leikkien.Rakentaa legoja,ajaa pikku-autoilla,tekee palapeliä,katselee kirjoja,soittaa pikkukitaraa tai pianoa.Saattaa tunninkin viihtyä saman leikin parissa.Tekee kyllä sitäkin että törmäilee autoilla seiniin tai heittelee tavaroita,eiköhän samaa tee kaikki lapset jossakin vaiheessa.Yksi mielipuuhista on lippujen heiluttaminen,sellaisia pikkulippuja jotka on puuvarressa.Sitten tietty telkkarista katselisi lasten ohjelmia vaikka miten paljon...Yhdessä sitten piirretään,leikitään kauppaa,painitaan yms.
 
tiipii....
Meillä myös leikitellään samaan malliin kun muillakin vastanneilla. Ja samoin poika välillä viskoo leluja, varsinkin suutuspäissään.
Minä luin erään artikkelin lehdestä kerran missä sanottiin, että aikuisen ei tarvi olla keksimässä lapselleen koko ajan jotain tekemistä. Että lapselle tekee hyvää se, että välillä on tylsää ja toimetonta ja hän joutuu itse keksiä puuhaa.
 
iinu*
meidänkin 3 v on samanlainen riehuja. Saattaa itsekseen leikkiä jonkin aikaa, erityisesti noiden autojen kanssa tai kirjoja lukien. Usein kuitenkin leikki menee riehumiseksi jos mukaan tulee kaveri. Silloin ei osaa keskittyä leikkiin, vaan aika menee suurimmalta osin paikkojen hajoittamiseen...
 

Yhteistyössä