muskarista ja vauvajumpasta

  • Viestiketjun aloittaja Nipsu-78
  • Ensimmäinen viesti
Nipsu-78
Heippa!

Kyselisin käyttekö vauvojen kanssa seurakunnan muskarissa vai jossain muualla? Asumme Helsingissä ja olisi tuo muskarin aloittaminen pian ajankohtaista, ei vaan tiedä minne kannattaisi mennä... Onko Seurakunnan muskarissa jotain eroa muuta kuin, että hinta on ilmeisesti halvempi eikö?

Ja olisikohan jollain tietoa mistä Helsingistä löytyisi vauvajumppaa? Olen yrittänyt netistä hakea huonolla menestyksellä... En varmaan vaan ole osannut hakea oikeasta paikasta :) Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia edellä mainituista!

Innolla vastauksia odotellen!
 
Mimmi
Toivottavasti et ole myöhässä asian suhteen sillä ainakin omalla paikkakunnallani kaikkiin kerhoihin ja jumppiin oli ilmoittautumiset elokuun puolivälissä ja osaan vielä viime viikolla. Näihin 0-2 vuotiaiden kerhoihin on kova tunku joten ilmoittautumiset kannattaa hoitaa tosi ajoissa.

No mutta asiaan meillä muskareita järjestää sekä seurakunta, musiikkiopisto sekä yksityiset musiikinopettajat jotka toimivat omilla toiminimillään tyyliin Titi-nallen musiikkileikkikoulu tms. Hinnoissa ei täällä ainakaan ole suurta eroa. Seurakunnan maksaa 60 € lukukausi ja musiikkiopiston 80 €. Itse päädyin musiikkiopiston muskariin sillä luulen että vetäjällä on lasten musiikkikasvatuksesta parempi kokemus ja muutenkin suhtautuminen on hieman erilaista. Lisäksi lapsi voi saman opettajan johdolla jatkaa vanhetessaan eri ryhmissä ja erikoistua tiettyyn soittimeen tai lauluun tms. Kuvittelisin myös että seurakunnan muskarissa saattaa olla painotusta tietynlaisiin lauluihin. Tosin en ole itse käynyt srk:n muskarissa joten varmaksi en osaa sanoa mutta olen käynyt srk:n perhekahviloissa, vauvakerhoissa ja perhekerhoissa. Musiikkiopiston muskarissa ollaan nyt käyty pari kertaa ja on todella hyvä. Vetäjä on niin ammattitaitoinen ettei voi kun ihailla ja lapset todella nauttivat.

Jumppia järjestää yleensä paikallinen jumppayhdistys eli paikalliset seurat hakuun netistä tai puhelinluettelosta ja niiden nettisivuja tutkimaat. Myös paikallinen mll, spr tai muu järjestö saattaa järjestää myös jumppia. Jumppia voi myös kysellä paikallisilta kuntosaleilta ja uimahalleista. Itse osallistuin 1-2 vuotiaiden kävelevien jumppaan mutta sitä ei ole vielä kertaakaan ollut. Tuleepahan äidillekin liikuntaa. Musta tosi hyvä idea kyllä! Kannattaa mennä jos vaan vähäänkään kiinnostaa.

Sitten kannattaa harkita myös vauvauintia. Yleensä kävijät ovat tykänneet tai siis heidän lapset. Itse en ole kokeillut.

Ja sitten tietenkin suosittelen erittäin lämpimästi seurakunnan vauvakerhoa alle vuoden ikäisen vanhemmalle ja yli vuoden ikäiselle taas perhekerho on todella ihana paikka. Me ollaan käyty nyt 2 kertaa perhekerhossa ja lapsi tykkää todella paljon. Siellä hän oppii ammattitaitoisen vetäjän johdolla lauluja ja leikkejä. Siellä opitaan myös istumaan ja kuuntelemaan. Syömään välipalaa isompien mallista nätimmin kuin kotona. Askarrellaan. Leikitään uusilla leluilla ja mikä parasta myös äidille kokeillaan hoitoa vieraiden lasten ja hoitajien kanssa ilman äitiä (äidit saavat sillä aikaa syödä pullaa ja juoda kahvia rauhassa toisessa huoneessa). Ainoa mikä vähän häiritsee on että suurin osa lauluista ja rukouksista on todella uskonnollisia, mutta ehkä tuo häiritsee enemmän äitiä kuin lasta... :) Kuitenkin ihanteellinen paikka kotona hoidettavalle tutustua kaikkeen mahdolliseen, etenkin siihen että on tietty kaava minkä mukaan käyttäydytään läpi koko kerhon ja lapsethan oppivat rakastamaan näitä rutiineja. Meidänkin kerhossa on melkein tappelu siitä kuka lapsista saa tehdä alkukilistyksen triangelilla kun lapset nousevat seisomaan ennen kuin soitin edes ehditään ottaa esille koska tietävät mitä on tulossa.
 
Gilda
Mannerheiminlastensuojeluliitto järjestää sekä muskareita että äiti-vauva-jumppaa. Katso tarkemmat tiedot paikallisyhdistysten sivuilla. Esim. Töölön yhdistyksen muskarin ilmoittautumispäivä oli tänään, mutta paikkoja voi tiedustella ruusulanmuskari@hotmail.com.

Helsingin kaupunki järjestää äiti-vauva-jumppaa mm. Yrjönkadun uimahallissa.

Eri musiikkikoulut järjestävät myös muskareita, esim. Töölön musiikkikoulu: http://www.toolonmusiikkikoulu.org/
 

Yhteistyössä