Hae Anna.fi-sivustolta

Muutama kilo pois, tsemppikaveri

Viestiketju osiossa 'Tsemppikerho' , käynnistäjänä Viinitär, 19.08.2016.

1. tuiskutuuli Vierailija

Hyvää alkanutta vuotta teille kaikille!

Omalta osaltani se on alkanut varsin hyvin, sillä terveysasiat alkavat olla kokolailla mallillaan, vaikka vielä pitää ainakin kerran tohtorin pakeilla käydä näyttäytymässä. Niistä ei sen enempää, mutta sen verran voin vihjaista, että todella muhkeaan pallomahaani oli muutakin syytä kuin ainoastaan ruoka, juoma ja liikkumattomuus. Ei se möhömahani pieni vieläkään ole, mutta housun- ja hameenkaulukset kertovat vyötärölinjan kaventumisesta. Tosin, tässä iässä iho ei enää palaudu entisiin mittoihinsa, joten kireän pallon tilalla alkaa olla michelinmakkaroita. Mittaan vyötärönympäryksen huomisaamuna, sillä tänä aamuna unohdin, ja nyt on vatsa lounasruokaa täynnä.

Aamupaino tänään oli 63,1 kg mikä oikein hyvä lukema joulu- ja uudenvuoden ruokailujen jälkeen. Pituuteeni nähden olen normaalipainoinen, mutta haluaisin kyllä tiputtaa kiloja sen verran että lukema olisi 60 kg, ja vatsa pienempi sekä kiinteämpi. Mihinkään himolaihdutukseen en aio ryhtyä, vaan koitan saada itseni "kesäkuntoon" terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla, sekä liikunnalla. Toivottavasti saan nuo muutamat kilot pudotettua, vaikka tiedän vallan hyvin, että normaalipainoisen ja varsinkin vaihdevuosi-ikäisen laihtuminen voi olla työn ja tuskan takana.

Anna.fi-toimitus tykkää tästä.
  2. tuiskutuuli Vierailija

Aamupaino tänään oli 62,8kg ja vatsanympärys 96cm. Jotain on siis lopultakin alkanut tapahtumaan, sillä lähtökohtahan oli se, että painoin 64,6 kg ja vatsanympärys oli 101cm. Muistutuksena vielä pituuteni eli olen 167cm.

Olen ollut leipä- ja varsinkin juustoaddiktoitunut, mutta olen yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni, ja vähentää niiden syömistä huomattavasti. Koskaan en niistä tule luopumaan, mutta onneksi olen lopultakin ymmärtänyt sen, ettei niitä tarvitse vähän väliä käydä napostelemaan. Usein leipähimon iskiessä otan paljaan leipäpalasen, siis ilman levitettä ja lisukkeita, ja juustoissakin olen pitäytynyt perusedamissa ja emmentalissa. Herkkujuustot on parempi jättää kaupan hyllyille, sillä niiden seireeninlaulu omassa jääkaapissa olisi jo turhan vaikea paikka kestää!

Tässä iässä täytyisi käyttää maitotaloustuotteita, joten olen opetellut syömään 0,2% maitorahkaa. Sen kanssa oli kyllä ongelma, sillä eihän se tahdo upota millään. Ei pakastemarjojen kanssa, ei ananaksen kanssa, eikä mitenkään. Kunnes, sain hullun idean, ja laitoin rahkan sekaan sweet chili (less sugar) kastiketta. Nyt maistuu, ja maistuu jopa ihan hyvälle. Onko teillä muilla jotain kikka kakkosta jolla saada rahkaan makua ja maistuvuutta?

Elämäni ensimmäistä kertaa vietän tipatonta tammikuuta, ja on hyvä huomata ettei alkoholista luopuminen ole minulle lainkaan vaikeaa, vaikka viinien ystäväksi tunnustaudunkin. Kuukausi tai enemmän ilman alkoholia tekee hyvää terveydelle ja vähentää kokolailla turhien kalorien määrää. Tästä on hyvä jatkaa kohtuullisena kohtuukäyttäjänä.

Liikunnan suhteen voisi olla paremminkin, mutta ainakin 5 päivänä viikossa kävelen noin tunnin. Tiedän, että täytyisi liikkua monipuolisemmin ja harrastaa myös voimaharjoittelua, mutta toistaiseksi käveleminen on minun juttuni. Saahan siinä samalla raikasta ulkoilmaa ja ainakin itsellä kävelylenkki toimii hyvänä stressin poistajana.

Löytyisiko tähän kejuun lisää teitä jotka haluatte painoanne pudottaa, joko vähän tai paljon?

3. Viinitär Vierailija

Vau Tuiskutuuli! Sinun puuhastelusi kuulostaa hyvältä! Hienoa että olet saanut terveysasiasi kuntoon.
    Kirjoituksesi innoittamana päädyin mittaamaan vyötäröni, mitä en ole tehnyt sitten edellisen kerran kun sen tänne kirjoitin. Ja hupsheijaa, olen kaventunut 88 cm:stä 84 cm:iin. Painosta en tiedä, täytyy mennä vaa`alle ja kertoa sitten.
    Olen lisännyt liikuntaa, juonut enemmän vettä ja syönyt enemmän hedelmiä. Veden juominen on minulle se ongelma, ja siihen on nyt auttanut tuopin käyttöönotto. Eli isohko reilun puolen litran kahvallinen tuoppi ja tavoitteena 4 tuoppia päivässä. Kun se on muodostumassa tavaksi, sitä alkaa kaivata.
    Unen päästä kiinni saaminen on edelleen minun ongelmani, stressin seurauksena ja siinä tilassa liian helposti sorrun nukuttamaan itseni sillä viinilasillisella.
    Taistelu jatkuu siis!

Rahkasta ja muusta. Minä en juo maitoa. Pyrin syömään rasvatonta jugurttia tai rahkaa marjojen kanssa. Mutta annan siihen kyllä itselleni luvan lisätä hiukan hunajaa marjojen päälle, jotta se maistuu. Tässä minä olen sitä mieltä, että on parempi se hiukka hunajaa kuin jättää syömättä. Toinen konsti on lasten mangopiltti. On makeahko ja riittää noiden seuraksi.

Tsempataan taas!

Jaa tämä sivu