Nuva Ring lopettaminen

  • Viestiketjun aloittaja Lolapop
  • Ensimmäinen viesti
Lolapop
Kaksi vuotta olen käyttänyt ja olen todella tyytyväinen ollut jos ei lasketa sitä, että olen pikku hiljaa muuttunut seksuaalisesti hyvinkin aktiivisesta melkein frigidiksi. Enhän tietenkään 100%:sti voi olla varma, että se on halujen vähenemisen syy. Nytpähän (siis tulevien kuukausien aikana) sen sitten näkee, kun huomenna otan renkaan pois ja uutta en laita tilalle ja siirryn hormoonittoman ehkäisyyn (kortsu + patentex oval ehkäisypuikko).

Haluaisin kuulla muiden Nuva Ringin lopettaneiden kokemuksia (siis jotka on käyttänyt sitä pidempään kuin muutamia kuukausia) käytön lopettamisesta. Onko tullut sivuoireita, positiivisia tai negatiivisia. Eniten minua pelottaa, jos iho menee huonoksi... ja tietysti toivon, että seksi alkaisi taas maistua.
 
Toinen lopettaja
Hei ap,
miten sulle kävi? :)

Itse söin aikoinani 5 vuotta pillereitä, sitte oli taukoa nelisen vuotta ja viime kesänä aloin käyttää Nuva Ringiä. Rinnat turposivat, mutta siinäpä ainoat "hyvät puolet". On ollut päänsärkyä, haluttomuutta ja ennen kaikkea mielialan vaihteluja. Olen ollut niin pahantuulinen ja helposti loukkaantuva ja suuttuva että huh huijaa... Sunnuntaina otin rinkulan pois enkä taida uutta enää paikalleen laittaa. Harmittaa vaan se kortsun kanssa värkkäys.... :( Mutta pienempi paha sekin kuin tämä pahantuulisuus ja haluttomuus. Toivottavasti halut ja hyvä mieli palaavat - jos ei niin taidan oikeasti olla varsinainen Bitch ;)
 
myös lopettanut
Minäkin lopetin NuvaRingin käytön viikko sitten n. vuoden käytön jälkeen. Syynä täysi haluttomuus ja jatkuva kiukkuisuus. Nyt odottelen olon normaalistumista. Otin viimeisimmän renkaan pois jo kahden viikon jälkeen ja kuukautiset ainakin olivat runsaammat kuin kertaakaan renkaan aikana.
En tiedä uskallanko kokeilla muita hormonaalisia ehkäisyjä, kun hyväksi mainostetusta renkaastakin tulin haluttomaksi hormonihirviöksi :(


 
Minäx
Ei taida olla hyvä yhdistelä kortsut ja patentex!!!!Lueppas patentex paketista ohjeet....Muutenkaan noi patentexit ei olleet ainakaan mulla hyvä juttu...ne kuumotti ap:ssä kauheesti ja mieskin sanoi tuon tunteen olleen hänelle hyvin epämiellyttävä.
 
myös lopettanut
No nyt olo on normaali. Omat hormonit hyrräävät jälleen, mikä on hieman häiritsevääkin, kun työntekoon on panetukselta vaikea keskittyä ;)
Ekat pari viikkoa lopettamisen jälkeen särki päätä ja nyt nännit aristavat, mutta mieli on valoisa ja olo hyvä. Kortsujen kanssa sählääminen on vain ikävää, mutta en haluaisi tärvätä loistavaa oloani hormoneilla :(

 
Toinen lopettaja
Sama täällä, kevättä rinnassa ja parempi mieli myös minulla :) Käytön lopettamisesta on nyt vajaat kolme viikkoa. Päänsärkyä on ajoittain vieläkin, toki sille voi olla monta syytä. Kortsujen kanssa on mennyt ihan hyvin, onneksi mies ei tee siitä ongelmaa. Mielummin kortsut kuin kärttyinen akka!
 
Ihmetellyt
On näköjään muillakin ollut haluttomuutta. Itse olen käyttänyt Nuva Ringiä vasta 2 kk ja ihmetellyt että mites tässä nyt näin kävi, kun ei kiinnosta enää yhtään. Pillereillä ei ollu haluun vaikutuksia, mutta Nuva Ring vaikutti kyllä heti. Ja kun migreenikään ei helpottanut, niin tuskinpa jatkan sitten minäkään.
 
myös lopettanut
Nyt oltu ilman rinkulaa 7 viikkoa. Omat menkat ehtineet tulla kerran ja toisia odotellaan alkaviksi Harmonet-pillereiden kanssa. Saa nähdä miten käy. Olo on renkaattomana ollut hyvä, tosin halut ovat tasoittuneet alun huumasta.

Kuinka muilla menee?

 
Toinen lopettaja
Mulla on kans 7 vikkoa takana ilman rengasta ja omat menkat on tullu kerran. Pillereitä/laastaria en meinaa aloittaa vaan on hyvä olla tälleen luomuna. Mitään halujen ihmepaluuta ei ole ollut, mutta siis sillee mukavampi ja avoimempi mieli on nyt.
 
tsirppa
olen käyttänyt rengasta kolmisen vuotta ja otin viimeisen renkaan pois kolmisen viikkoa sitten. Viime viikon särki hillittömästi päätä joka päivä ja nyt aristaa nännit niin että oikeasti sattuu. Mutta eiköhän tämä tästä normalisoidu, kiva kuulla muidenkin kokemuksia. (ajattelin jo että olen tullut raskaaksi kun päänsärky ja nännien aristus oireilut alkoivat) Muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen renkaaseen, enkä ole mitään mielalanvaihteluita huomannut (toisin kuin pillereiden kanssa, todella vaikeiden mielialavaihteluiden takia alunperinkin siirryin renkaaseen).
 
Kahvi
Minulla ei ole niinkään mielialavaihtelua, mutta tunnen itseni melkein frigidiksi. Seksihaluni ovat melkeinpä nollaantuneet. Olen käyttänyt nuvaringia noin vuoden, sillä pillereiden popsiminen kävi hermoille (jatkuva muistaminen ja tietoinen hormoonien käyttäminen oli rasittavaa) eikä seksihalut silloinkaan hirveän korkeat olleet.

Lukiessani tätä palstaa olen huomannut, että muutkin ovat huomanneet tulleensa haluttomiksi nuvaringin käytön mukana.
Olen vakituisessa suhteessa ja olen harkinnut nuvaringin käytön lopettamisen. Tosin pillereitä en enää halua popsia, mutta kondominkin käyttö vaikuttaa tökeröltä.
Nyt pitäisi löytää vaihtoehtoinen yksinkertainen ja vaivaton hormonaaliton (tai vähähormooninen) ehkäisymenetelmä. Onko teillä jotka olette lopettaneet nuvaringin käytön joitakin ehdotuksia? Onkohan kondomi sittenkin se kätevin vaihtoehto, vaikkakaan ei välttämättä miellyttävin? Miten on kuparikierukan kanssa, onko ollut kuinka hyvä?

Paljon kysymyksiä...mutta nuvaring on ollut niin täydellinen ehkäisymenetelmä (en millään haluaisi vaihtaa sitä), mutta jos seksihalut ovat kadonneet, niin mihin sitä rengasta ylipäätänsä tarvitsee?
 
renkaaton
Sama juttu mullakin.Ei mitään haluja ollut.Onneksi lopetin renkaan käytön ja kas kummaa taas halut palasi.

En uskalla lääkärin kanssa ottaa puheeksi halujen puuttumisen kun kerran siitä keskustelin ja lääkäri sano,että mulla on korvien välissä vikaa.Se haluttomuus johtuu siitä,että tunnen ehkäisyn niin varmaksi, että raskauden pelko katoaa.Eli jännitys katoaa täysin...
Röhkeää sanoa,että korvien välissä on vikaa....
 
myös lopettanut
renkaaton: jopa oli törkeä lääkäri! Pitäishän sen olla jo yleisesti tiedossa, että hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa sivuvaikutuksena mm. juuri haluttomuutta.

Itse popsin nyt Harmonetteja, ihan hyvin ovat tuntuneet sopivan. Seksihalut nyt eivät vieläkään ole kovin korkeat (taisivat vähän laskea siitä "luomuajasta", joka ehti olla renkaan ja pillereiden välillä), mutta suuremmat kuin renkaan aikaan. Mieliala ainakin on parempi kuin renkaan aikana, joten ehkäpä näitä nappeja kestää :)

Synnyttämättömänä en haluaisi siihen kierukkaan lähteä ja kondomien kanssa ei jaksa puuhastella. Joku ehkäisykapseli voisi olla vaihtoehto, mutta sitten pitäisi kokeilla kuinka ne minipillerit oikein sopisivat minulle.

 
tyty_
Käytin ensin pillereitä, paria eri merkkiä ja sitten vaihdoin nuvaringiin, kun olin niin käsittämättömän kiukkuinen ja haluton hirviö. Rengas oli ehdottomasti parempi kuin pillerit, mutta seksihalut eivät juurikaan nousseet, joten lopetin käytön. Hyvä niin. Kortsuilla mennään, onneksi miestä ei haittaa. Parempi varmasti hänenkin kannaltaan, että vaimo on halukas, vaikka joutuukin käyttämään kortsua.
 
Uviliini
Joo käytin Nuvaringiä ensin pari vuotta jonka jälkeen tauko ja n. puoli vuotta. Renkaat sinällään loistava keksintö helppouden kannalta mutta halut katosivat multa täysin myös. Onko ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Ehkäisykapselistä kokemuksia?

 
myös haluton
Mulla katosivat halut ihan totaalisesti Nuvaringin myötä jo muutaman kuukauden käytön jälkeen. Käytin rengasta vain puoli vuotta, koska sain tarpeekseni haluttomuuden lisäksi jatkuvista hiivatulehduksista. Kuivat limakalvot aiheuttivat muutenkin kipuja ja jatkuvaa epämukavuutta, vaikka miten olisin rasvannut. Toi rengas aiheutti ihan totaalisen impotenssin jos naisella nyt sellaisesta voi puhua, siis olisi tehnyt mitä tahansa, ei mitään merkkiäkään kiihottumisesta! Ihan kuin koko alapää olisi kuollut.

Vikan renkaan poisottamisesta on jo 4kk ja vasta nyt alapään toiminta on muuttunut normaaliksi. Ihanaa kun limakalvot ovat vihdoin kunnossa, ei enää kirvele tai satu, ja ennenkaikkea seksistä pystyy taas nauttimaan ja haluaa sitä eikä sekään tee enää kipeää. Olemme nyt käyttäneet kondomeja, joista mies ei tykkää yhtään (en tykännyt ennen minäkään, mutta kyllä ne hormonit voittavat ylivoimaisesti) ja yrittää saada minua käyttämään jotain muuta ehkäisyä. Oon vähän sillä linjalla, että halvempaa ja kroppaystävällisempää sitten lopettaa seksin harrastaminen kokonaan - hormoneilla kun se kaikkien sivuvaikutusten lisäksi olisi nähtävästi tuloksena joka tapauksessa. Kierukkaa tai kapselia en näe mitään järkeä ottaa, koska vauvanteko alkaa olla ajankohtaista parin vuoden sisällä. Enkä muutenkaan halua omaan kroppaani enää mitään myrkkyjä tai vierasesineitä, tuntuisi epäreilulta, että aina juuri minun pitäisi kärsiä kaikesta ehkäisyyn liittyvästä epämukavuudesta vain miehen nautinnon vuoksi. Ajattelin kokeilla, olisiko naisten kondomi perinteistä mukavampi, jos ei ukolle kelpaa, niin taitaa mennä mies vaihtoon. Minusta on sikamaista, miten hän voi painostaa minua palaamaan hormonien käyttöön, vaikka on nähnyt miten paljon kärsimystä se on aiheuttanut. Olen saanut vastaavanlaisesta itsekkyydestä ihan tarpeeksi jo aiemmissa suhteissani.
 
heli>>
"myos haluttomalle" -- olet todella oikeassa. Pisteet suoraselkaisyydesta! monet vetaa noita hormoneita vain miehen nautinnon takia oman haluttomuuden yms. kustannuksella. :(
Oletko varma ettet halua kokeilla kuparikierukkaa? (ei siis hormonisellaista)
usealla muulla palstalla on paljon positiivista sanottavaa siita, ja kylla, vastoin vanhoja ennakkoluuloja se voidaan asettaa helposti synnyttamattomalle. jopa 17 vuotiaat ottaa niita ilman vaikeuksia -loytyy eri kokoisia. ja pari vuotta on pitka aika kuitenkin. sen voi ottaa sitten aikanaan pois.

laakarit on jostain syysta haluttomia, muutamaa tervetta poikkeusta lukuunottamatta, kyseista ehkaisymuotoa asettamaan. varmaan saavat niin paljon sponssausta laakefirmoilta pillereihin, tuottaahan ne enemman rahaa ja on helpompi kirjoittaa resepti kuin itse asiassa parantaa ammattitaitoa asettamalla kierukka..
mutta ihmiset ovat siis todella tyytyvaisia kyseiseen vaihtoehtoon.eika ole hormoneja!
 
Toinen lopettaja
Aikaa on nyt kulunut reilut 5 kk renkaan poistamisesta ja olen varsin tyytyväinen olooni. Kondomeilla ollaan pelattu ja mies välillä tuskailee niiden kanssa. Ei sentään painosta pillereihin/renkaaseen palaamista mutta nurisee silloin tällöin. Hän on ehdottanut naisten kondomia, mutta itseäni vähän epäilyttää, kuinka epämukavalta sellainen irtonainen pussukka(?) tuntuu. No, ehkä sitä täytyy kokeilla niin sittenpä tietää. Kuparikierukkaa en haluaisi vielä laittaa, kun en ole vielä synnyttänyt. heli>> kirjoitti kyllä kuparikierukan puolesta, joten siihen vaihtoehtoon voisi toki perehtyä paremmin. Vauvanteosta täytyy "päättää" parin vuoden sisällä ja sen jälkeen mies voi minun puolestani pistää piuhat poikki ;) Hänellä on jo kaksi lasta entuudestaan ja yksi yhteinen lapsi "riittäisi" meille.
 
myös haluton
Minulle lääkäri sanoi, että kuparikierukka vähentää hedelmällisyyttä ja siksi sitä ei määrätä synnyttämättömille. En kyllä ole tuollaista mistään muualta kuullut!? En siis sitä pyynnöistäni huolimatta saanut, tai edes lisätietoa aiheesta, vaan lääkäri kamalassa kiireessä määräsi minulle "puoliväkisin" nuo ehkäisyrenkaat. Olen kuullut toisaalta kuparikierukasta hyviä kokemuksia alkuhankaluuksien jälkeen - toisaalta taas sitä kokeilleet tuttuni ovat saaneet kärsiä kuukausien, jopa puolen vuoden ajan kuukautiskipuja vastaavista vatsa- ja selkäkivuista ennen kuin kroppa on tottunut kierukkaan. Ei oikein innostaisi itseäni, ainakaan jos käyttäisin kierukkaa vain pari vuotta.

Jos asia olisi vain itsestäni kiinni, niin mielelläni yrittäisin saada lapset mahdollisimman pian ja sitten kun perheen lapsiluku on täynnä, menisin sterilisoitavaksi (tai mielummin tietysti mies, koska heillä operaatio on niin paljon helpompi). Eipähän tarvitsisi koko loppuikänä enää huolehtia ehkäisystä! Tuntuu itsestäni ihan käsittämättömän typerältä ajatukselta, että terveenä ihmisenä minun pitäisi vetää jotain hormoneita vielä kymmeniä vuosia (ja sitten ehkä vaihdevuosien tultua vielä hormonikorvaushoitoa ties kuinka pitkään).
 
hippula
minä en muuten lopettaisi NuvaRingiä koska on sopinut mulle paljon paremmin kuin pillerit, mutta jos tässä meinaa ruveta vauvoja tekemään niin kai se kohta täytyy heittää rinkulat roskiin ;)
 
harmaa alue
Mä olen ainakin aika pihalla nyt koko jutun suhteen.

Olen mielestäni huomannut, että vajaan kahden vuoden renkaan käytöllä on selkeästi ollut taipumusta vähentää seksihaluja ja tehdä minusta enemmän pesänrakentajan. Mutta mitäs nyt - tuntuu, että tekee enemmän mieli kuin aikoihin, masturboinkin reippaasti aiempaa useammin o_O Mies on sama, kesäkin lopuillaan, mutta elämässä muut, hyvinsujuvat asiat ja huomio ehkä innostavat ja nostavat itsetuntoa? Vai voiko renkaan teho olla jotenkin heikkenemässä? Jälkeläisiä en kuitenkaan tähän hetkeen kaipaisi.

Mulla oli ajatuksena lopettaa koko renkaan käyttö, mutta nyt en oikein tiedä mitä tehdä. Limakalvojahan se edelleen kuivattaa, tosin ei ongelmaksi asti.
 
napsu82
Lueskellessani tätä ketjua, pätkähti mieleen, onko kellään oikeasti positiivisia kokemuksia nuva ringistä?? Olen juuri aloittamassa käytön, kunhan saadaan kuukautiset alkamaan ensiksi. Ja nyt sitten olen alkanut pelkäämään, että miten käy kun aloitan nr:n käytön! Tuleeko musta hirviö ja lähtee ne viimesetkin seksihalujen rippeet??!! tietysti nämä on aina yksilöllisiä ja ei koskaan tiedä miten käy, mutta jos lähes tulkoon kaikilla on vain negatiivisia kokemuksia, niin pistää vaan vähän arveluttamaan...
 
nuva tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja napsu82:
Lueskellessani tätä ketjua, pätkähti mieleen, onko kellään oikeasti positiivisia kokemuksia nuva ringistä?? Olen juuri aloittamassa käytön, kunhan saadaan kuukautiset alkamaan ensiksi. Ja nyt sitten olen alkanut pelkäämään, että miten käy kun aloitan nr:n käytön! Tuleeko musta hirviö ja lähtee ne viimesetkin seksihalujen rippeet??!! tietysti nämä on aina yksilöllisiä ja ei koskaan tiedä miten käy, mutta jos lähes tulkoon kaikilla on vain negatiivisia kokemuksia, niin pistää vaan vähän arveluttamaan...
Jokainen nainen on oma yksilönsä ja kroppa reagoi kullakin erilailla.
Mulla on ollut ihan mukavia kokemuksia Nuvaringistä.
Paikat on olleet hyvinkin kosteena eikä haluissa ole ollut muutoksia verrattuna aikaisempiin pilleri-vuosiin. (minipillereihin en palaisin mihinkään hintaan, sen verran huonosti ne minulle sopi).
Olen käyttänyt rengasta nyt kolme vuotta aion lopettaa sen käytön, koska lapsenteko (tai ainakin sen yrittämienen) olisi nyt ajankohtaista. Ainoa haittapuoli tuossa rinkulassa on ollut päänsäryt ja migreeni, jota ei ennen ollut (nyt niitä on joka kuussa aina päivää-kahta ennen menkkoja). Tosin en voi olla ihan 100% varma johtuuko ne säryt renkaan hormooneista vai viimevuosina huomattavasti kiristyneestä työpaineista ja muista stressitekijöistä.
 
nuva tyttö
Hei aikomus olisi lopettaa käyttö ja olisi kiva tietää mitä voi olla odotettavissa, eli

Mitä oireita teillä nuvan lopettaneilla on ollut? Onko samoja kuin jos olisi lopettanut pillerit, eli aluksi epäsäännöllinen kierto, hormonifinnit ja hiusten rasvoittuminen?
Entä kuinka kauan noita oireita on ollut?
 
jo lopettanut
Käytin Nuvaa pari vuotta, mutta lopetin haluttomuuden ja limakalvo-ongelmien vuoksi.
Jälki-oireina ilmestyi finnejä (jeah! mahtavuutta!) ja hiukset rasvoittui nopeammin ja niitä lähtikin melkoisesti. Mulla päänahka reagoi helposti muutoksiin, joten osasin sitä odottaakin. (Priorin-valmisteesta saattaa olla apua, jos niin käy, tai sitten kysy apteekista/luontaistuotekaupasta muita "hiusvitamiineja")

Finnit viihtyivät onneksi vain n. kuukauden, olin kauhuissani, koska nuoruudessani kärsin aknesta, joka parani aikoinaan pillereillä. Hiuspohjakin rauhoittui ajan kanssa, käytin kyllä sopivia shampoita (Bio+) yms. koko ajan.


N. puolessa vuodessa kroppani löysi oman rytminsä, ja osasin itsekin sitä lukea. "jaaha, tänään tuntuu tältä, taidan kohta ovuloida... Jaha, kaksi päivää ja menkat alkaa..." Siinä samalla halutkin heräsi ja huomasin limakalvojenkin parantuneen ilman hoitoa (sain kyllä reseptin johonkin paikalliseen hormoni-valmisteeseen, en muista enää nimeä).

 

Yhteistyössä