Nuva Ring lopettaminen

  • Viestiketjun aloittaja Lolapop
  • Ensimmäinen viesti
Hansuhh
Kiitos kysymästä nuva-tyttö täällä menee ihan hyvin! :) Tänään on ollu jotenkin aivan loistava päivä, koko päivän paistanu aurinko ja en muista koska olisin ollu koko päivän näin hyvällä tuulella :)
Menkat tuli kolme päivää terojen lopettamisen jälkeen ja nyt elellään kp 11. Saa nähdä minkä pitunen tästä kierrosta tulee, toisaalta vähän ehkä jo kaduttaa, että lopetin nuvan. Tai ei muuten kaduta, mutta kun noita finnejä pukkaa välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta aina ne vähän mulla laskee itsetuntoa, kun nuorena niistä kärsiny enemmänkin.
Mites itselläsi menee? :)
 
nuva-tyttö
Kiva kuulla, että mukavasti menee. Finniä pukkaa täälläkin tosin saattavat olla myös stressifinnejä. Saman stressin luulen olevan syylllinen tämänkertaisen kierron venymiseen muutamalla päivällä.
 
Kiitos Nuvalle
Pakko laittaa tämä: aloitin nuvaringin käytön, koska miehelläni on erktio-ongelmia ja kortsujen kanssa erektion pysyminen oli vieläkin epävarmempaa.

Nuvan kanssa sitten kävikin niin, kuten joillakin teistä, että omat halut rupesivat katoamaan. Mutta se ei mielestäni ole tässä tilanteessa kovinkaan huono asia. Aikaisemmin kärsin, kun minua halutti koko ajan ja mies ei pysty (tähän ongelmaan en sen enempää puutu). Nyt olemme molemma onnellisia ja elämme harmonisessa suhteessa. Johon ei kylläkään kuulu seksi kovinkaan usein. Mutta minua se ei enää häiritse yhtään.
 
Rengastettu
Aloitin itse Nuvaringin 4 vkoa sitten, kaksi pvää sitten otin pois ja nyt odotellaan ekoja menkkoja. Mulla on ilmeisesti hiivatulehdusainakin päällä kun välillä kutisee ja punoittaa ihan pirusti. Sitte tuntuu että sellasta töhnää, valkovuotoa on joka paikassa emättimessä. Ja valkovuotoa on välillä pahanhajuista ja värillistä. Sitä tulee vieläkin enemmän nykyään. Mielialat on vähän kans enemmän tonne kiukun puoleen kääntynyt ja haluja ei ole kyllä näkynyt kun ehkä voisin sanoa 4 vkon aikana pari kertaa tehnyt mieli...Ja se mikä tässä on ilmeisesti kummallista, ellei se sitten johdu jostain muusta mm. hiivasta. Että yhtäkkiä tässä kuukauden sisään, jo ennen nuvaringin aloittamista, aloin yhtäkkiä olemaan kostealla päällä heti yhdynnän alusta alkaen. Noh, rengas vain pahensi asiaa. Nyt sitä vuodetaan ihan suoraan lakanoille heti yhdynnän päätyttyä ja jos siitä yrittää nousta niin reisille menee ja lujaa. Ihan törkeän paljon sitä voikin ihminen kostua :( Minua iljettää ja ehkä vähän miestänikin vaikkei siitä puhukaan... Kiva se on olla kostea mutta rajansa silläkin.
 
Larpatus
moips..käytin nuvaringiä vähä vajaan vuoden 4vk ja sit 4pv tauko ehkäsyn varmistamiseks..päätettii mieheni kans et otetaan rengas kokonaan pois ja yritetään vauvaa..mietin että millaisia "reaktioita/oireita" renkulan lopettamisesta tulee..
otin renkaan pois 4vk sitte ja menkat aina ollu kellolleen tarkat..

mulla oireina:
.vähäinen rintojen arkuus(mutta kuitenkin), nännien ympärykset on laajentunu huomattavasti
.turvotusta
.väsymystä
.mielialan vaihdoksia
.jotkuu hajut saattaa etoo yhtäkkii ja toisena hetkenä taas ei mitään
.päänsärkyi
.jopa pissillä saa ravata kokoajan
.päänsärkyjäkin jonkun verran enemmän..

mietin että nää oireet viittaa aika hyvin raskauteen, mut en ainaka vielä ole plussannu, ensviikon puolenvälis aikaa ajattelin testata uudelleen..mul ennestään jo 2 lasta joten osasin senkin perusteella heti yhdistää oireet raskauteen..oireit ollu koht 2vk..:O

iho on paremmas kunnos ku ikinä, hiukset kiiltää taas :) mieli on yleisesti ottaen korkeemmalla,vaikka vaihteleekin närkästyksestä nauruun ja siitä itkuun..
halut on palautunu normaaliks ja kosteuttakin riittää pelkästä ajatuksesta :D

olis kiva jos joku vois kommentoida ja kertoa onko noi mun oireet järkeviä nuvan lopettamisen aiheuttamiin oireisiin vai onko tässä nyt jotain muuta..:)
 
"Net suuret ilot, pienistä vekottimista"
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetellyt:
On näköjään muillakin ollut haluttomuutta. Itse olen käyttänyt Nuva Ringiä vasta 2 kk ja ihmetellyt että mites tässä nyt näin kävi, kun ei kiinnosta enää yhtään. Pillereillä ei ollu haluun vaikutuksia, mutta Nuva Ring vaikutti kyllä heti. Ja kun migreenikään ei helpottanut, niin tuskinpa jatkan sitten minäkään.
Melkolailla kauan tunnutte kärsineen :/ Meillä se rinkula lähtee pois vajaan vuorokauden jälkeen.
 
aikeissa myös lopettaa
tuntuu olevan monilla samoja kokemuksia tuosta nuva ringistä. halujen menettämisen lisäksi tunnen olevani todella kiukkuinen, kärsimätön ja todella herkkä. Äskettäin tuli kyyneleet silmiin katsellessa koden remontointi ohjelmaa.
Mutta tosiaan erittäin tehokas ehkäisymenetelmä, kun ei kiinnosta koko seksi.
 
Kuparikierukka
Hei!

Hyvä, että löysin tämän ketjun. Lopetin Nuvaringin käytön pari viikkoa sitten limakalvo-ongelmien vuoksi (myöskään seksihalut eivät olleet huipussaan). Samaan aikaan minulle asennettiin kuparikierukka, jota olin harkinnut jo pidemmän aikaa. Nyt on ollut ihmeellisiä tuntemuksia alavatsassa ja rinnoissa. Epäilin aluksi, että johtuvat pelkästään kierukasta, mutta huomasin, että myös muilla rinkuloiden käytön lopettaneilla on ollut samanlaisia oireita lopettamisen jälkeen. Toivon siis, että oireet eivät johdu kierukasta, jotta saisin pitää sen, seuraava ehkäisyvaihtoehto kun taitaa olla kortsut, joka ei kyllä houkuta...

Kirjoitelkaa ihmeessä lisää kokemuksista joita teillä on tullut renkaiden lopettamisen jälkeen niin ei koe olevansa niin yksin ihmeellisten oireidensa kanssa!
 
Syystikki
Huomenna olisi tarkoitus ottaa käytössä oleva rengas pois ja palata takaisin luomukierron pariin. Rengas ollut käytössä n. 4 vuotta ja pari ekaa vuotta menikin ihan ok, eikä mitään pahaa sanottavaa siitä.

Alussa tukka tuuheni, vähänäppyläinen naama silottui näpyttömäksi sekä rinnat kasvoivat. Nyt sitten viimeisen vuoden aikana huomannut, että kaikki nuo on poissa - tukkaa lähtee aika paljon, naamaan ja selkään ilmestyy jatkuvasti uusia näppyjä sekä valitettavasti rinnatkin ovat tainneet palata entiselleen. Lisäksi alapäätä vaivaa kuivuus, esim. tamponien käyttö ei onnistu samalla tavalla kuin alussa, sekä niin, se haluttomuus :(

Mietin vain, kun jostain muistan lukeneeni, että uusissa matalahormonisissa ehkäisyvalmisteissa ei välttämättä riitäkään enää se estrogeenitaso, mistä johtuisi nuo viime aikoina kokemani vaikutukset? Muistan ainakin silloin 4 vuotta sitten, kun sain rengasreseptin, gynekologini sanoneen sisätutkimusta tehdessään, että onpas hurjasti estrogeenia! En tullut kysyneeksi mitä hän sillä tarkoitti, mutta ehkä oma normaali estrogeenitasoni on ollut rengasta korkeampi.
 
Kuparikierukka
Hei Syystikki
Tuo liian vähäinen hormoonimäärä on käsittääkseni yksi niistä syistä, joka aiheuttaa ongelmia joista kerroit kärsineesi. Minä kokeilin aikoinaan myös runsashormoonisempia pillereitä, mutta nekin aiheuttivat oireita. Lääkäri suositteli minulle kuiviin limakalvoihin paikallisesti käytettävää estrogeenivoidetta, mutta siinä vaiheessa lopulta pistin pelin poikki. Tuntuisi ihan hullulta ostaa kalliita lääkkeitä vielä edellisten lääkkeiden haittavaikutusten poistoon, huh huh... Suosittelen kokeilemaan kuparikierukka! Itselleni asennettiin sellainen vaikka en ole synnyttänyt ja limakalvot alkoivat melko pian tuntua paremmalta ja seksi alkoi innostaa taas aivan eri tavalla :)
 
pirtsu
olen käyttänyt rengasta kolmisen vuotta ja otin viimeisen renkaan pois kolmisen viikkoa sitten. Viime viikon särki hillittömästi päätä joka päivä ja nyt aristaa nännit niin että oikeasti sattuu. Mutta eiköhän tämä tästä normalisoidu, kiva kuulla muidenkin kokemuksia. (ajattelin jo että olen tullut raskaaksi kun päänsärky ja nännien aristus oireilut alkoivat) Muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen renkaaseen, enkä ole mitään mielalanvaihteluita huomannut (toisin kuin pillereiden kanssa, todella vaikeiden mielialavaihteluiden takia alunperinkin siirryin renkaaseen).
luulin myös olevani raskaana kun käytön lopettamisen jälkeen parin viikon päästä alkoi järjetön väsymys ja nännien arkuus ja muutokset hiuksissa ja ihossa. päänsärkyjä on myös ollu, joista en normaalisti kärsi ollenkaan. yös tolkutonta palelua! onko mahdollista että lopettamisen jälkeen voi mennä pitkäkin aika,kun voi edes kuvitella raskaudesta tai voiko lapsettomuus uhata? lopetin käytön tosin hieman hullusti, eli viikon päästä asettamisesta otin pois ja menkat kyllä alkoi heti parin päivän päästä. kolmisen vuotta rengasta olen itsekin käyttänyt ja huomasin sen sopivan kaikkein parhaiten itselleni.
 
Viimeksi muokattu:
sera
Lopetin Nuvaringin käytön kesäkuussa, nyt ihan luomuna. Kärsin migreenistä, mutta nyt olen saanut nauttia päänsäryttömästä vaiheesta jo pitkään.. Halut palailleet, mutta kyllä minä luonteeltani taidan olla pirullinen akka... Käytös kun ei ole parantunut :D

Ensimmäiset 2kiertoa olivat 25pv välillä, sitten tapahtui jotain.. ja kierrolle tuli pituutta 42 pv ja nyt 38pv menossa... Muille lopettaneille kummallisia kiertoja ?

Kuparikierukkaakin kokeilin muinoin = kamala. Häiritsi minua ja kumppaniani. Menkkakivut kamalat ja tulin raskaaksikin, joka kylläkin keskenmenoon päättyi.
 
PiipaapiiPaa
Täällä myös lensi Nuva roskiin. Vasta yhden päivän ollut tosin pois, päänsärky ainakin on järjetön. Katsotaan, miltä alkaa tuntumaan kunhan näistä "viekkareista" ensin toivutaan. :D
 
vainoharhainen
Lueskelin muiden kokemuksia ja päätin itsekin liittyä keskusteluun. Mulla rengas oli käytössä vajaan vuoden verran, noin kolmen vuoden pillereillä pelaamisen jälkeen. Rengas oli mielettömän paljon mieluisampi vaihtoehto, ei tarvinnut miettiä joka päivä. Ennen hormonaalista ehkäisyä mulla menkat oli erittäin vaikeat: kierto ei asettunut sitten millään, järkyttävät kivut ja rajua vuotoa viikko. Oksentelin ja sain toistuvia huippauskohtauksia menkkojen takia, ei kovin miellyttävää.. Pillerit auttoivat välittömästi ja samalla "putsasivat" pahasti kukkinutta naamaa. Noh, siirryin siis myöhemmin renkaaseen mihin olin todella tyytyväinen, kunnes huomasin muiden täällä kirjoittaneiden tapaan haluttomuuden lisääntyvän. Kyllä makkarissa oli melko hiljaista viimeisen muutaman käyttökuukauden aikana verrattuna aiempaan.

Otin viimeisen renkaan pois viime kuussa, ja nyt alan vähän jo huolestua kun kp42 menossa. Asun tällä hetkellä opiskelujen takia tilapäisesti ulkomailla erossa poikaystävästä, enkä kyllä mielestäni käytännössä VOI olla raskaana (viimeksi yhdynnässä 6pvä ennen viimeisiä menkkoja, rengas oli vielä paikallaan) mutta nyt alan mielessäni kehitellä kaiken maailman teorioita ja kauhukuvia.. Naama on alkanut kukkia kyllä taas ikävästi. Missä vaiheessa tuosta kierron venymisestä pitäisi huolestua enemmän?

En haluaisi palata siihen "menkka-arkeen" jota elin ennen hormonaalista ehkäisyä, mutta toisaalta en kyllä halua pelata pillereillä ja haluttomuutta aiheuttavalla renkaalla. Toisaalta myös pelkkään kortsuun luottaminen jännittää.. Toisaalta sitä, toisaalta tätä...

Löytyykö kohtalotovereita tai ketään joka osaisi auttaa?
 
Mimosa
Moi,
Itse käytin rinkuloita parisen vuotta, ja lopetin vuosi sitten tammikuussa. Ongelmana nyt tosiaan se, että ekat menkat tulivat suht hyvässä kierrossa, mutta sen jälkeen vaihdellut 30-50kp ja tälläkin hetkellä menossa 52kp... Aloin jo harkitsemaan nuvaringin uudellen käytön aloittamista, koska huoli hedelmällisyydestä on niin kova! Onko normaalia että kierto palautuu uomiinsa vuoden tai jopa yli?! Ei muuten haittaa, mutta kun lapsia haluaisin jo pian alkaa tehtailemaan, ja pahin pelko on ettei niitä voisi saada... :p Eikös ylipitkä kierto jotenkin liity myös hedelmällisyyteen?
 
^S^
Käytin viimevuoden puolella nuvaring renkaita about. 3kk ei hyvä.. mitää limakalvojen kuivumista ei ollu mutta seksi ei kiinnostanu enää ollenkaan ja sitte ku vängällä yritti miehen kans vehdata nii tuntu ei niin miltään aivan ku olis kaulasta alaspäin halvaantunu!!! :O... nyt hormonikierrukka käytössä ja hyvin toimii.. ei tarvi muistaa mitään ja vaikiat mensekset jäi kokonaan pois :D
 
Rinkulan lopettanut
Hei!

Googlasin tossa oireita nuvaringin lopettamisen jälkeen ja onneksi löysin tämän palstan. Mulla kanssa takana halutonta aikaa, tai ei omalta puolelta tullut mitään spontaania aloitusta asian eteen. Mietin jo parisuhteen lopettamistakin asian takia.

Nyt jätin renkaan pois 24.1. ja sen jälkeen sain normaalit kuukautiset, ja loppuivatkin ihan oikeaan aikaan. Nyt oireena mulla on ihmeellistä alavatsan kipuilua vähän väliä. Onko samanlaisia kokemuksia ehkäisyn lopettamisen jälkeen? Ajattelin, että liittyyköhän nämä oireet munasarjojen käynnistymiseen monen vuoden hiljaiselon jälkeen?
 
Juuri lopettanut
Mullakin on ihmeellistä vatsakipua ollut lopettamisen jälkeen. Se säteilee välillä myös selkään. Mutta se ei ole aivan kuin kuukautiskipua. Ihankuin ois kokoajan nälkä ja sitte pissatessa/ "ponnistaessa" tuntuu sellasta jännää kipua. Sitä on tosi vaikea kuvailla. Tyhjennysvuoto on tullut, mutta ekoja "oikeita" odotellaan tässä.
 
Nova
Juuri lopettanut: "Mullakin on ihmeellistä vatsakipua ollut lopettamisen jälkeen. Se säteilee välillä myös selkään. Mutta se ei ole aivan kuin kuukautiskipua. Ihankuin ois kokoajan nälkä ja sitte pissatessa/ "ponnistaessa" tuntuu sellasta jännää kipua. Sitä on tosi vaikea kuvailla. Tyhjennysvuoto on tullut, mutta ekoja "oikeita" odotellaan tässä."

Minäkin olen lopettanut Novaringin monivuotisen käytön n. 2vk sitten. Monenlaisia täällä kuvattuja oireita on ollut, mm. nännien aika hurja arkuus, halujen lisääntyminen (mikä olisi todella toivottua, pidän peukkuja :), valoisampi mieli ja alavatsakipuja. Tuo viimeinen, alavatsakivut, ovat mietityttäneet. Siksi tartuin näihin viimeisiin viesteihin tässä ketjussa. Onko jollakin tietoa, voisiko se tosiaan johtua munasarjojen käynnistymisestä? (Olen käyttänyt erilaisia hormonaalisia ehkäisyjä 11v., käytännössä melkein kuukautisten alkamisesta asti. Vatsakipu tuntuu nyt olevan melkein jatkuvaa. Tosi epämukava olo. Onko jollakin kokemuksia, että mennyt ohi? Tai tietääkö joku, mistä johtuisi?

Ruokahalu on muuten myös hävinnyt, samoin makeanhimo.

Tsemppiä kaikille muille hormoniseikkailijoille! On tämä ihmeellinen ja ihan oma maailmansa..
:)
 
Panikoija
Oon käyttäny nyt Nuvaringia ainakin vuoden ajan ja oon huomannu kans, että musta on tullut haluton ja en meinaa millään kostuakaan, eikä seksin aikanakaan oikeen miltään tunnu. Säikähdin ihan kauhesti kun en tullut edes ajatelleeksi, että se vois johtua Nuvaringistä.. Päätin nyt lopettaa renkaan käytön ja katsoa josko halut palaisivat, että saisin varmistuksen epäilyyni(=renkaan syy), eikä suinkaan jostain muusta johtuvaa..

Mä oon kyllä ihan hillitön panikoija ja varsinkin nyt mulla on just menkat, et ylireagoin oikeen toden teolla ja oon ihan kauhuissani, koska haluan heti saada varmistuksen, et tää johtuu renkaasta eikä jostain muusta, mut samalla kauhistelen et mitä mä sitten teen kun mun pitääkin hankkia joku uus ehkäisymenetelmä. Mua ei yhtään houkuttais kondomien käyttö koko loppuikääni, mut onko mulla muita vaihtoehtoja?? Kun renkaassahan on vähemmän hormoneja kuin muissa ehkäisyvalmisteissa niin kun mulla tulee tälläsiä oireita jo renkaasta ni tuuleko niitä sitten myös muista valmisteista?? Kuparikierukkaa oon pohtinu, mutta mä oon lukenu niin paljon keskustelua siitä ja moni on sanonu tulleensa raskaaks sen aikana mitä mä en todellakaan toivo, oon vielä kuitenkin vasta 20-vuotias.

Olisin muuten mennyt jo gynen puheille, mut asun tällä hetkellä Italiassa, italialaisen poikaystävän kanssa, enkä oo vielä kunnolla oppinut italiaa puhumaan ja on niin paljon hankalampaa tällästä lähteä setvimään.. Englannilla kun ei täällä selviä..
 
iina
Kylläpäs kuulosti monen nuvan lopettajan kokemukset tutuilta.. Mietin vaan että vieläkään ei ole halut palanneet, lopettamisesta nyt 7 viikkoa. Ei kyllä ole tullut kuukautisiakaan. keljuttaa kyllä sählätä kortsuilla ja aina pelätä että tuleeko raskaaksi, mutta mieluummin näin kuin kaikki ne oireet joita nuva aiheutti.

Joku tuolla mietti että kannattaako aloittaa nuva. Kyllä se varmasti joillekin sopii mutta näitä luettuani vaikuttaa siltä että yllättävän monelle ei. Mulla se rupes tökkimään vasta kun olin sitä käyttänyt melkein 2 vuotta, ennen ongelmia hehkutin nuvaa maailman parhaaksi ehkäisymuodoksi :) Mieli alkoi muuttua kun halut loppu ku seinään, limakalvot kuivu niin että ne kipuili ihan jatkuvasti, mies ei kestäny mun kärttyilyä ja mielialojen vaihtelua...

Nyt vaan odottelen että menkat tulis ja haluat palais ennalleen. Luulin että se kävis nopeemmin. Mites muilla, kauanko on kestäny että halut on heräilleet entiselleen?
 
viuhti
Itsekin tässä lopettelin nuvaringia ja odottelen, että mitäköhän tapahtuu. Kukkiikohan iho ja tuleekohan musta herran terttu pitkän, monen vuoden kiukuttelun jälkeen :D itsehän tosiaan käytin nuvaringia 4 vuotta. Sopi minulle kyllä ehdottomasti pillereitä paremmin, mutta nyt houkuttaa luomuileminen.

mielenkiintosta lukea kanssakärsijöiden vierotusoireita nuvaringistä. Itellä en kyllä voi sanoa oikeen huomanneeni mitään. ehkäpä olen hieman positiivisempi kuin ennen, mutta farmasistina tyydyn skeptisesti siitäkin ajattelemaan, että liekö placebovaikutusta :D
 
"vastuuton"
Olen käyttänyt nuvaringiä joitakin vuosia. Nyt olen taulolla lähinnä siitä syystä, että valmistajalla on ollut toimitusongelmia, eikä renkaita ole yksinkertaisesti ollut saatavilla pariin kuukauteen. Nyt voisi ehkä ollakin, mutta ennen seuraavia kuukautisia ei ole niin kiire. Periaatteessa minun olisi pitänyt ruveta popsimaan pillereitä korvaukseksi, mutta ei jotenkin jaksanut vaivautua :D.

Olen aloittanut ehkäisyn pillereillä ja siirtynyt niistä laastareihin, joista sitten renkaaseen. Pillerit ja laastarit aiheuttivat jatkuvasti hiiva- ja virtsatietulehduksia. Siksi alunperin välttelin rengasta sijaintinsa tähden. Lopulta yksi lääläri totesi, että hormooneja on renkaassa vähemmän, koska niitä tulee elimistöön tarkuudella koko ajan. Lopulta kokeilin ja tulehdukset jäivät historiaan. Ongelmia ei sinänsä ole ollut, paitsi se, että rengas on minulle hieman liian iso. Tai siis, ellei se ole täydellisesti paikallaan, se pyrkii kurkkimaan ulos :D. Ehkä hieman omituinen ongelma, mutta sen kanssa ei ole aina ongelmia.

Tänä vuonna olen ollut haluton, mutta se on toisaalta varmasti liittynyt parisuhteeseen. Nyt kuitenkin lopetettuani renkaan käytön, olen havannut halujen roimaa lisääntymistä. Eilen meillä olikin parempaa seksiä kuin varmaan vuoteen :). Niinpä siis mietiskelen, että pitäisikö tästä syystä jättää renkaan käyttö... Toisaalta haluttomuuden syitä on muuallakin, joten se ei yksinään ongelmaa ratkaise.

Luulen vähän, ettei mikään ehkäisykeino ole täysin ongelmaton. Myönnettäköön, että tällä hetkellä ehkäisynä toimii keskeytetty yhdyntä. Periaatteessa sillä keinolla on vähintäänkin vaikeaa tulla raskaaksi, koska siittiöitä ajautuu kiimatippojen mukana vain siinä tapauksessa, että niitä on jäänyt edellisestä ejakulaatiosta putkistoon ja ne ovat vielä hengissä. Ja toisaalta, koska hormooneja on elimistössäni varmasti aika runsaasti jäljellä, en usko että vauvoille on tsäänssejä :D.
 

Yhteistyössä