Nuva Ring lopettaminen

  • Viestiketjun aloittaja Lolapop
  • Ensimmäinen viesti
voikauheeta
Alkuperäinen kirjoittaja myös haluton;8357357:
Mulla katosivat halut ihan totaalisesti Nuvaringin myötä jo muutaman kuukauden käytön jälkeen. Käytin rengasta vain puoli vuotta, koska sain tarpeekseni haluttomuuden lisäksi jatkuvista hiivatulehduksista. Kuivat limakalvot aiheuttivat muutenkin kipuja ja jatkuvaa epämukavuutta, vaikka miten olisin rasvannut. Toi rengas aiheutti ihan totaalisen impotenssin jos naisella nyt sellaisesta voi puhua, siis olisi tehnyt mitä tahansa, ei mitään merkkiäkään kiihottumisesta! Ihan kuin koko alapää olisi kuollut.

Vikan renkaan poisottamisesta on jo 4kk ja vasta nyt alapään toiminta on muuttunut normaaliksi. Ihanaa kun limakalvot ovat vihdoin kunnossa, ei enää kirvele tai satu, ja ennenkaikkea seksistä pystyy taas nauttimaan ja haluaa sitä eikä sekään tee enää kipeää. Olemme nyt käyttäneet kondomeja, joista mies ei tykkää yhtään (en tykännyt ennen minäkään, mutta kyllä ne hormonit voittavat ylivoimaisesti) ja yrittää saada minua käyttämään jotain muuta ehkäisyä. Oon vähän sillä linjalla, että halvempaa ja kroppaystävällisempää sitten lopettaa seksin harrastaminen kokonaan - hormoneilla kun se kaikkien sivuvaikutusten lisäksi olisi nähtävästi tuloksena joka tapauksessa. Kierukkaa tai kapselia en näe mitään järkeä ottaa, koska vauvanteko alkaa olla ajankohtaista parin vuoden sisällä. Enkä muutenkaan halua omaan kroppaani enää mitään myrkkyjä tai vierasesineitä, tuntuisi epäreilulta, että aina juuri minun pitäisi kärsiä kaikesta ehkäisyyn liittyvästä epämukavuudesta vain miehen nautinnon vuoksi. Ajattelin kokeilla, olisiko naisten kondomi perinteistä mukavampi, jos ei ukolle kelpaa, niin taitaa mennä mies vaihtoon. Minusta on sikamaista, miten hän voi painostaa minua palaamaan hormonien käyttöön, vaikka on nähnyt miten paljon kärsimystä se on aiheuttanut. Olen saanut vastaavanlaisesta itsekkyydestä ihan tarpeeksi jo aiemmissa suhteissani.

Melkoinen mies, toivottavasti teillä ei tuo mainitsemasi vauva tullut ajankohtaiseksi...
 
muiskis
Itse olen lopettanut renkaan käytön jo yli 5kk sitten, menkat tulleet kerran (n.3 viikkoa renkaan lopettamisen jälkeen) muttei enää sen jälkeen.. Niitä odotellessa..

Renkaasta itselläni suht hyviä kokemuksia, mua ei ärsyttänyt/kuivattanut ja helppo käyttää :)

Lopetettiin korkean hinnankin takia mutta erityisesti sen vuoksi, että mulla mielialat vaihteli niin hirvittävästi!!!! Se oli asia, joka vaikutti todella paljon ihan kaikkeen ja mieskin huomasi, saatoin olla itkuherkkä tai suuttua/loukkaantua tosi pienistä jutuista. Itseäkin harmitti vietävästi sellasena kiukkupussina olo ja vaikka yritti olla hermostumatta ja muuta niin ei vaan pystyny. Nyt lopettamisen jälkeen oon siihen verrattuna kuin eri nainen ja sinut muutenkin itseni kanssa. Nyt elämä ollut yhtä harmoniaa siihen edelliseen verrattuna. Rengasta tuli käytettyä 2 vuotta ja nyt ehkäistään kortsun avulla.

Muutenkin olen sitä mieltä, että hormonit on herkkä asia eikä niitä pitäisi mennä sotkemaan. Ne on osa luonnollista ja täyttä naiseutta ja helposti mennään metsään jos niihin puututaan tai ruvetaan muuttamaan niiden omaa, normaalia toimintaa.

Mies on fantastisen ihana, hänen ideansa koko lopettaminen olikin <3 <3 <3 Ja kyllä kannatti!!
 
nomorenuva
Onpa ollut hyvä lukea kanssakärsijöiden kokemuksia nuvasta... Kurjaa kuulla huonoja kokemuksia, mutta myös rohkaisevaa. Ehkä en olekaan ihan outo oireideni kanssa? Oon käyttänyt nuvaa nyt 6kk ja viimeisin renkula oli kyllä viimeinen...! Käytön alussa huomasin rintojen turvonneen, mistä iloitsin itse ja myös poikakaverini, mutta se olikin se ainut plussa ehkäisytehon lisäksi. Vastapainona huomasin halujen kadonneen, päätä on särkenyt normaalia enemmän ja tuntuu että hiuksia on lähteny enemmän ku ennen. Ennen nuvaa olin vuosikaudet luomuna, joten opin tuntemaan luomu-itseni hyvin. Ja siihen kuului omat kiima-viikkoni ja muut mielialanmuutokset, joiden perusteella osasin ennustaa menkkojen alkamisen. Nuvan aikana on tuntunu että kaikki on "ihan samaa" eli ei kiimaa, ei raivoisaa kiukkua, mutta itkuherkkyyttä kylläkin.

Viime viikolla varasin pika-ajan gynelle kun seksi alkoi sattua ja limakalvot huusi armoa. Gyne sanoi tutkimustensa perusteella mulla olevan "ektopiaa" eli kohdun limakalvoja emättimen puolella (johtuu kuulemma hormonaalisista muutoksista....[eli ehkäisystä?en tiedä]) ja kuivuuden tunteeseen se antoi ohjeeksi pidemmät esileikit. Jep jep. Ja kirjoitti vielä jatkoreseptin nuvalle. Käynnin jälkeen karkasin tiedonhaluisena nettiin ja tuntui että löysin paremman vastauksen oireisiini: nuvaringin käytön. Joten käynnin jälkeen rengas lensi roskiin, enkä uutta enää laita. Nyt odottelen menkkoja (ja papa-kokeen tulosta), limakalvojen parantumista normaaliksi, halujen palautumista ja renkaan kostoa...eli mitä kaikkea tässä vielä itselle eteen tuleekaan kun lopetti renkaan käytön. Huh huh!

Mutta kiitos teille kanssasisaret, että ootte avannut keskustelua ja kertoneet kokemuksia nuvasta. Näitä juttuja ei lue pakkausselosteessa...
 
Seuraavaksi kohtu pois?
Laitoin tänään ensimmäisen renkaan. Mulla ei ole oikeastaan tarvetta ehkäisyyn kun ei ole miestäkään, mutta kävin lääkärissä järjettömien kuukautiskipujen takia ja lääkäri suositteli heti pillereitä. Olin lueskellut yhtä sun toista jo etukäteen (lääkäreiden pahin vihollinen Google...) ja meinasin ehdottaa hormonikierukkaa, kun ymmärtääkseni aurallinen migreeni ja pillerit on melkoisen huono yhdistelmä... Mutta ei se kuulemma olekaan täysin ehdotonta, joten seuraillaan nyt sitten lisääntyvätkö kohtaukset. Renkaan valitsin siksi, että migreenien, kuukautiskipujen, romun polven, muiden päänsärkyjen ym. takia olen syönyt niin paljon särkylääkkeitä että vatsa huutaa hoosiannaa enkä halua pistää sinne mitään ylimääräistä.

Mulle siis haluttomuuskaan ei olisi huono juttu, onpahan helpompaa olla yksin :D Eniten huolestuttaa nyt vain migreenit, että lisääntyvätkö ne. Kierukka synnyttämättömälle on kuulemma huono vaihtoehto, asettaminen on hankalampaa kun kohtu on "käyttämätön", voi sattua enemmän ja myös kierukka voi tuntua epämiellyttävältä. Aiemmin olen ehkäisyyn kokeillut minipillereitä -jotka oli ok- ja kapselia, joka oli aivan kamala. Jatkuvaa vuotoa, migreenikohtauksia, raivokohtauksia, haluttomuutta jne. Samat oireet, joskin lievempinä, tuli yhdistelmäpillereiden kanssa (Mercilon). Jos rengaskaan ei sovi niin alan kallistua kohdunpoiston kannalle. Lapsia kun ei ole suunnitelmissa koskaan ollut ja todennäköisyys sille, että tulisikaan, on äärimmäisen marginaalisen pieni. Joten sikäli harkittavissa oleva vaihtoehto, varsinkin jos jättää munasarjat paikoilleen... Olen jo 35-vuotias, joten ihan kakarasta ei tässä ole kuitenkaan kyse.

Seuraillaan nyt sitten olotilaa :) Kaunista kevään odottelua kaikille!
 
uhikl
Mutta kiitos teille kanssasisaret, että ootte avannut keskustelua ja kertoneet kokemuksia nuvasta. Näitä juttuja ei lue pakkausselosteessa...

Ainakin minun pakkausselosteessani lukee. Siellä on pitkä lista haittavaikutuksista.

Minulla niistä oli pahin lisääntynty valkovuoto. En halunnut alkaa käyttää päivittäin ph-suojia, joten jätin renkaat ja vaihdoin kierukkaan.
 
Viimeksi muokattu:
kipuilija
Sain lääkäriltä reseptin nuvaringiin ja eilen "asensin" paikalleen. Minkälaisia ovat nämä limakalvo-oireet? Onko kyse siis kuivuudesta vai jostain muusta? Osalla ilmeisesti rengas on aiheuttanut lisääntynyttä valkovuotoa ja tuo olisi omalla kohdallani se toivottu "haittavaikutus". Mutta jos renkaasta tulee limakalvo-oireita tai kuivuutta niin lähtee kyllä nopeasti pois.
 
Känkkäränkkä
Eivätpä lääkärit mainitse seuraavista oireistakaan mitään hormoniehkäisyä tarjotessaan..
Aluksi käytin Evra laastareita (kuukautiskipuihin sekä ehkäisyyn), jotka aiheuttivat minulle maitomaisen nesteen (maitoa?) vuotamisen rinnoista, raskaustestit tehtiin ja verikokeet otettiin useampaan otteeseen hormonihäiriön poissulkemiseksi. Molemmat todettiin negatiivisiksi.
Noh tästä siirryin Nuvaringiin ja käytinkin sitä useamman vuoden, rinnat tosin jatkoivat vuotamistaan. Sopivat muuten hyvin jos ei lasketa rintojen vuotamista ja lisääntynyttä valkovuotoa.
Lopulta päätin lopettaa renkulat, alkusi meni hyvin kuukautiset alkoivat ajallaan jne. MUTTA 3kk lopettamisen jälkeen minulle tuli hervottoman kokoisia patteja (syvällä olevia finnejä??) selkään ja kasvoihin ja iho oli kuin voideltu rypsiöljyllä. Isot finnit katosivat n. 6kk sisällä ilmestymisestään, tilalle tuli pienempiä hormonifinnin tyylisiä räkäpäitä jotka eivät parane kunnolla ja jättävät punaisen arven ihoon.
Lopettamisesta nyt yli 2 vuotta. Naama ja hiukset rasvoittuvat edelleen aivan törkyisesti, finnejä pukkaa ja rinnatkin vuotavat. Kysyin lääkäriltä rintojen vuotamisesta ja hän totesi tähän että rinnat voivat vuotaa 2-5 vuotta tai sitten lopun elämää!!! Oli hiukan vaikea repiä siitä huumoria:(
Toki minulla oli ennenkin rasvoittuva epäpuhdas iho, muttei lähellekkään tätä mitä se nyt on. Aknelääkkeitä en voi syödä kroonisen sairauteni takia, eikä skinorenit tjms. kunnolla auta. Kävin keskustelun kosmetologin kanssa ja sanoi että tämä on hyvinkin yleistä hormoniehkäisyn lopetuksen jälkeen (hän oli kokenut itsekin samaiset oireet hormonien lopettamisen jälkeen). Miksei lääkärit voi kertoa myös näistä negatiivisista vaikutuksita? Jos olisin tienny tämän niin en olisi koskaan sekaantunutkaan hormoniehkäisyyn.
Toki täytyy muistaa että jokainen on yksilö jolloin vaikutuksetkin ovat erilaisia, mutta näin kävi minulle.
 
Seuraavaksi kohtu pois?
Kolmas rengas menossa. Ekan kanssa oli tiputteluvuotoa ja finnejä, nämä laimenivat tokan renkaan kanssa ja nyt ei ole oikeastaan mitään sivuvaikutuksia. Olen muuten tyytyväinen, mutta tämän kolmannen renkaan kanssa ongelmana on että se yrittää koko ajan tulla pois. Kaksi edellistä pysyivät paikallaan ongelmitta mutta tämä on koko ajan "huulilla". Pimppa on kohta arka kun koko ajan pitää työntää rinkula paikalleen... Löysin tältä palstalta toisesta ketjusta vihjeen että kannattaa ottaa rengas pois ja huuhdella se kylmällä vedellä ja laittaa sitten takaisin. Kylmä vesi "jähmettää" renkaan ja näin se pysyisi paremmin. Eipä toiminut...
 
Nuvaout
Mies tuli eilen töistä kotiin ja totesi, että nyt muuten kokeillaan eloa ilman niitä sun rinkuloita. Ollaan oltu parisuhteessa nyt 9 vuotta, ja noin parin vuoden yhteiselon jälkeen gyne suositteli mulle pillereiden sijaan Nuvaringiä. Helppous houkutteli, joten suostuin vaihtoon.
Mun halut loppui kuin seinään ja sen takia parisuhdekin on mennyt vähän onnahdellen, kun "muija ei anna". Kerran jo ehdittiinkin erota, tosin ei kokonaan tästä syystä. Mutta silloin ei osattu edes epäillä nuvaringia...
Nyt mies oli sitten lueskellut netistä Nuvaringin vaikutuksista useimpien naisten haluihin, ja haluaa että kokeillaan jokin aika mennä kortsuehkäisyllä. Siis mikäli jos tapahtuu sellainen ihme, että mua joskus haluttaisi.
Itseä tuo haluttomuus ei niinkään osannut häiritä, mutta toki kun nyt muistelen, niin olin kuin panokani teinivuosinani aina Nuvaringin aloitukseen asti. Sen jälkeen seksi ei vaan ole kiinnostanut...
Viimeinen nuvaring lähti pönttöön viime sunnuntaina, menkkojen pitäisi alkaa huomenissa. Katsotaan, mitä tapahtuu.
 
Nuvaout
Viime viikolla havahduin huomaamaan, että nännit tuntuivat aroilta/herkemmiltä ja muutenkin rinnat hiukan turvonneilta. Tällä viikolla (eli hiukan Nuvaring-kierrosta myöhässä) alkoi minimaaliset menkat, ensin ruskeaa vuotoa ja nyt verta just sen verran että ulos lähtiessä laitan tamponin mutta kotona ei viitsi pitää turhaan.
Toi rintojen arkuus yllätti, ja piti oikein Googlata tämä ilmiö :D Ilmeisesti mun oma hormonitoiminta yrittää nitkutella liikkeelle ja tämä nännien herkkyys ennen menkkoja on yleensä normaalia. Aijaa, hitto kun en moista fiilistä edes muistanut!
Toissaviikolla ajatukset pyöri vähän enemmän seksin ympärillä kuin tavallisesti, muttei mitenkään vielä mullistavasti. Hmm. Tästä jatketaan seuraamista.
 
Minä
Mulle ei Nuvaringin käyttö tai lopettaminen oo vaikuttanut mitenkään seksuaalisiin haluihin. Tosin nyt kun lopettamisesta on kulunut yli kolme viikkoa ja menkkoja ei kuulu olisin kiinnostunut kuulemaan onko se yleistä, että menkat viipyy lopettamisen jälkeen?
 
Pwow
Hei vaan kaikille! Onneksi löysin tämän keskustelupalstan sillä tämä avasi kyllä silmäni totaalisesti!
Käytin Nuvaa n. 2v ajan ja kärsin todella pahoin halujen katoamisesta ja limakalvojen kuivuudesta mitä terkkari saati sitten lääkäri ei missään vaiheessa osannut yhdistää nuvaringin käyttöön. Luulin että vika on itsessäni ja stressissä..Nyt kun erosin poikaystävästäni,lopetin nuvan käytön ja oireet paranivat kuin itsestään.

Nyt ongelmaksi on kuitenkin koitunut se ettei menkkoja kuulu eikä näy vaikka nuvaringin poistosta on kohta jo 2kk. Inhottaa odotella niitä ja väistämättä itsekin ajattelin että olen sitten raskaana( jotain säätöö ollu...) mutta testien (tehty 3kpl) mukaan en olisi raskaana. Iho kukki myös suupielien vierustalta. Itse syönyt Roaccutan kuurin joskus niin pelotti että iho alkaa kukkimaan toden teolla. Onneksi finnit lähtivät pois.

Kolmas outo sivuoire on tuo ruokahaluttomuus ja makean himon poisjääminen niinkuin joku tuolla aikaisemmin mainitsikin. Todella outoa! Sen ansiosta olen pystynyt syömään todella todella terveellisesti ilman että olisin herkutellut yhtään. Paino on pudonnut mukavasti 10kg ja näytän todella vetävältä :D
 
Nuvaout
Puoli vuotta takana renkaatonta elämää. Tässä highlightit;

- menkat tulleet tasan kerran muutama kuukausi sitten, tällä hetkellä pienenpinetä verivuotoa.
- naamasta tuli järjettömän rasvainen ja taistelen nyt sitten sen kanssa. Onneksi ebaysta saa ostettua suht. halvalla näitä papereita, millä öljyisen ihon voi taputella mataksi vaikka työpaikan vessassa, mutta sitä saa olla tekemässä ihan parin tunnin välein.
- panettaa, panettaa, panettaa. Kevät <3
- ärsyttää, kun menkat on niin epäsäännölliset.

Tulipa sitten erottuakin tuon miehen kanssa. Nyt olen huomannut, ettei haluttomuuteni välttämättä johtunutkaan renkaista, vaan siitä etten halunnut nimenomaan häntä. Ohhoh.

Rasvaista kasvojen ihoa hoitelen apteekkirasvoilla ja syömällä sinkki+seleeni-pillereitä ja säännöllisesti puhdistamalla. Siis en ole tainnut koskaan aikaisemmin huomioida kasvojeni ihoa enempää kuin nykyään -pyrin käyttämään savi- ja kosteusnaamioita säännöllisesti, sillä muuten iho täyttyy mustapäistä ja kaikesta muusta kivasta. Ihohuokoset ovat kraaterit, mutta mielestäni tämä vain kertoo kuinka paljon hormoniehkäisy voi heittää naiskehon tasapainosta :/
 
Nuvaout
Nyt ongelmaksi on kuitenkin koitunut se ettei menkkoja kuulu eikä näy vaikka nuvaringin poistosta on kohta jo 2kk.
Tähän vielä sen verran että lääkärini kehotti odottamaan ainakin sen puoli vuotta, jos ei menkat tasaannu niin sitten lähdetään hormonilääkityksellä antamaan keholle pientä tyrkkäisyä. Täytyy tässä kanssa varmaan jossain välissä soitella gynelle ja kysyä mitä tehtäis.
 
Viimeksi muokattu:
päänsärky
Käytin rengasta noin 4 vuotta ja alussa olin todella tyytyväinen. Halut vähän heikkeni mutta muuten ei mitään oireita. Jossain vaiheessa kuukautisista tuli todella kivuliaita, kouristeli ja teki vain mieli mennä lattialle kyykkyyn tai sänkyyn sikiöasentoon. Gyneltä kysyin apua niin hän käski käyttää kaksi rengasta putkeen jolloin kuukautiset vähenisivät puolella. Mitään varsinaista apua en siis saanut kipuihin. Seuraava asia jonka huomasin oli pahoinvointi. Aina uuden renkaan laiton jälkeen oli seuraavana aamuna niin kova pahoinvointi ettei töihin päässyt lähtemään. Kyllästyin tähän pahoinvointiin ja lopetin käytön. Nyt viikko lopettamisen jälkeen on ollut lievää pahoinvointia, heikko olo ja otsaa "kiristää". Onko muilla ollut samankaltaisia oireita?
 
hormoneja 10 v
Hei!
Kiva lukea mitä kaikki nuvaringin käyttäjät kirjotelleet. Itse olen yhteensä n. 10 v käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Aluksi testasin erilaisia e pillereitä mutta todettuani ne sopimattomiksi (verenpaine nousi, halut lähti, ym ) siirryin renkaaseen. no kyllähän renkaan käytölläkin jonkinlaisia oireita oli (mm. yhdyntäkivut). No nyt päätettiin mieheni kanssa lopettaa ehkäisyn käyttö ja alkaa odottamaan perheenlisäystä. .. heti eka viikko rengasmenkkojen jälkeen rinnat alkoivat aristaa.. sitä kesti melkeen kuukauden... päätä särki (ja särkee edelleen), mielialojen vaihtelut ovat olleet hyvin kiivasta, ja jonkinlaiset hajut ovat saaneet voimaan pahoin. Mietin että synnytyksen jälkeen voisi olla kierukka paras vaihtoehto. .. jos se siis pysyy (olen kuullut että monelta se ei pysy vaan tulee itsestään pois)


siinäpä lyhykäisyydessään minun tarinani :)
 
PMK
Ajattelin nyt tulla jakamaan omat kokemukseni. Lopetin Nuvaringin viime vuoden marraskuussa n. 7 vuoden yhtäjaksoisen käytön jälkeen. Ei ollut/ole toiveissa raskautua, vaan halusin ainoastaan kokeilla hormonitonta elämää. Ensimmäiset luomumenkat tulivat suht ajallaan mutta siihen ne jäivät. Seuraavia ei enää kuulunut. Vasta pääsiäisen jälkeen alkoi seuraavat eli neljä kuukautta myöhemmin. Tämän jälkeen tuli myös toiset ihan ajallaan, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut... Eli näin 8kk myöhemminkään kierto ei ole palautunut. Mitä ihoon ja hiuksiin tulee niin pari kuukautta lopettamisen jälkeen puhkesi kunnon akne, koko naama täynnä pientä näppylää. Ja se hiustenlähtö..... Pelkäsin kaljuuntuvani ja illasta toiseen melkein itkin itseni uneen kun en uskaltanut harjata, tai edes pestä tukkaani kun puolet siitä oli lattialla.. Olin epätoivoissani jo vähällä aloittaa ehkäisyn uudestaan. No, kesää kohti iho onneksi parani ja hiuksiakaan ei ole enää lähtenyt hetkeen lainkaan. Halut olivat lopettamisen jälkeen muutaman kuukauden aivan huipussaan, mutta nyt nekin ovat tasaantuneet. Jos olisin tiennyt kaikesta siitä mitä lopettaminen voi aiheuttaa, en koskaan olisi aloittanutkaan hormonaalista ehkäisyä. Toivonkin siis, että saan tarinallani edes yhdenkin nuoren miettimään aloittamista kahteen kertaan. Itse en aio enää hormoneihin koskea!
 
elämä ilman
Ketju ei kovin eloisa enää ole, mutta kirjoitan silti oman kokemukseni samalla perusteella kuin aikaisempi kirjoittaja. Olen käyttänyt Nuvaringiä kohta viisi vuotta, mutta viime aikoina olen alkanut tosissani harkita sen lopettamista. Muuten kaikki olisi varmaan ihan ok, rengas on tehnyt minusta esimerkiksi huomattavasti tasaisemman ihmisen kuin luomuna olin, mutta seksihalut on kadonneet ihan kokonaan. En keksi sille mitään muuta selitystä kuin rengas, sillä ennen sen aloittamista olin hyvinkin halukas ja myös masturboin paljon. Nykyään en tee enää sitäkään, ei tee mieli. Parisuhteessa ja miehessä vika ei siis oikein voi olla.

Pari ensimmäistä vuotta renkaan kanssa sujui ihan hyvin, tosin huomasin kyllä limakalvojen olevan aikaisempaa kuivemmat. Mutta nyt kaksi viimeisintä vuotta on ollut suorastaan surkeaa: meillä ei ole seksiä enää kuin maks. kerran kuussa, eikä minun silloinkaan tee mieli, mutta annan, ettei toinen joudu olemaan kokonaan ilman. Koska limakalvot ovat niin kuivat, seksi sattuu ja olen kipeä yleensä monta päivää sen jälkeen. Pelkkä ajatus, että joutuisi harrastamaan seksiä, ahdistaa, mutta vielä enemmän ahdistaa se, ettei seksiä ole, vaikka muuten suhteessamme on paljon hellyyttä ja rakkautta.

Olen nyt suunnitellut, että kun seuraava taukoviikko parin viikon päästä koittaa, jätän renkaat pois. Ajatus kumin kanssa söhräämisestä ärsyttää jo nyt, mutta parempi sekin kai on kuin tämä nykyinen tilanne. Vähän pelottaa sekin, millaisia oireita seuraa renkaan jättämisestä. Eniten mietin, palaavatko migreenit, joista kärsin ennen rengasta joka kuukausi... Rengas on poistanut kohtaukset lähes kokonaan, ja jos päätä vähän särkeekin, normaali särkylääke auttaa. Toisaalta rengas on poistanut tunteetkin: mikään ei tunnu minusta oikein miltään. En enää ilostu, suutu tai tunne surua niinkuin luomuaikoinani, vaan kaikki tuntuu tapahtuvan kuin lasin takana. Sinä aikana, kun olen rengasta käyttänyt, olen myös lihonut yli 20 kiloa, sillä himoitsen jatkuvasti makeaa. Olen lukuisia kertoja yrittänyt laihduttaa, mutta paino ei vain lähde putoamaan, vaikka tekisin mitä.

Onko linjoilla vielä muita, jotka ovat jättämässä Nuvaringin pois? Olisi kiva vaihtaa kokemuksia!
 
Tiuhti-
Heippa! Täällä yksi, joka on nuvaringin juuri lopettanut. Se oli käytössä noin vuoden, sitä ennen pillerit vajaa kymmenen vuotta. Nuvan käytöstä ei ole mitään huonoa sanottavaa!

Jätin renkaan laittamatta kolmisen viikkoa sitten. Tyhjennysvuoto tuli ajallaan, mutta reilu viikko sen jälkeen alkoi vuoto uudelleen. Nyt on 11. (!) päivä menossa, edelleen suhteellisen runsasta vuotoa. Onkos muilla kokemusta tällaisesta....?
 
muumi
Itse olen nyt ollut ilman nuvaringia puolisen vuotta. Tuskastuin jatkuvaan painonnousuun, selluliittiin ja haluttomuuteen.
Ekan 3 kk aikana lopettamisesta jäi mieleen jäätävä päänsärky ja erittäin kipeät nännit! Lisäksi en muuta tehnytkään kun juoksin vessassa, eli ilmeisesti ne viisi pudonnutta kiloa olivat vain nestettä, joka sai selluliitinkin oikein korostumaan. Toisaalta ruokahalukin on tippunut murto-osaan entisestä...

Rasittavin juttu koko tässä lopettamisoperaatiossa on jonkin sortin limakalvojen kuivuminen ja sitä kautta limakalvopuolustuksen heikkeneminen, oli meinaan kesän aikana niin bakteerivaginoosi, hiiva kuin virtsatieinfektiokin.

En IKINÄ vaihtaisi takaisin renkaaseen!! Nyt pysyttelen ihan vain luomuna, sillä olo on ollut kaikista vaikeuksista huolimatta harvinaisen hyvä.
 
Piitu
Haluan nyt minäkin kertoa tarinani.
Olen kuusi vuotta käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, ensin kaksi vuotta pillereitä ja nyt neljä viimeistä vuotta renkulaa.
Ensin rengas tuntui ihan pelastukselta: niin helppo käyttää, ei tarvitse muistaa joka päivä ja mielialanvaihtelut jäivät pois (pillereiden kanssa olin hirviö). Jossain vaiheessa, kuitenkin kuvioihin astui haluttomuus. Se hiipi niin salakavalasti, ettei osattu mieheni kanssa edes yhdistää sitä aluksi nuvaringiin. Kärsin samaan aikaan myös sairaudesta, joka vaikuttaa haluihin, joten syytettiin sitten sitä. Nyt kuitenkin kun sairaus on tasapainossa eivätkä halut ole siltikään palanneet, päätin luopua renkaasta. En meinaa aloittaa mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä - kumilla mennään.
Viimeisen renkaan otin pois reilu viikko sitten ja tyhjennysvuoto tuli ihan ajallaan (ja loppui myös). Nyt olen huomannut ihmeellistä vihlomista vatsassa, vähän kuin menkkakivut.
Mielenkiinnolla odotan, mitä tulevat kuukaudet tuovat mukanaan! Toivottavasti selviän ilman aknea, se on se suurin pelko o_O
 
Mimo
Olen käyttänyt nuvaringiä yhteensä n. 7 vuotta. Ensin neljä vuotta kunnes erosin poikaystävästäni ja päätin lopettaa renkaan käytön. Elämä jatkui normaalisti, kuukautiset tuli ajallaan ja kestivät normaalin ajan. 3 vuotta sitten aloin taas seurustella ja käyttää nuvaringiä. Paino nousi molemmilla aloitus kerroilla n. 10-15 kiloa ja seksihalut katosivat. Muita oireita en muista olleen. Nyt olen 4 viikkoa ollut ilman rengasta ja huomannut nännien olevan hirmu arat. Kuukautisia odottelin viikko sitten ja ne alkoivatkin monta päivää kestäneenä ruskeana vuotona johon olin tottunut nuvaringiä käyttessäni. Tällä kertaa vuoto kesti normaalia pidempään ja vihdoin viimein eilen kunnon kuukautisvuoto alkoi.. ja loppui. Odottelin side pöksyissä josko vuoto kuitenkin jatkuisi. No ei. Mulla on kuukautiskierto ollut aina tasainen ja menkat aina yhtä pitkät. Nyt olen vähän ihmeissäni tästä ja ajattelin hakea kaupasta raskaustestinkin, mutta luettuani tämän ketjun rauhoituin ehkä vähän :D Seksihalut ei ole vielä palanneet, mutta eiköhän ne tästä. Oishan se hienoa tuntea itsensä himokkaaksi pitkästäaikaa!
 

Yhteistyössä