Onko joku jo saanut sikainfluenssa-rokotteen?

  • Viestiketjun aloittaja siri111
  • Ensimmäinen viesti
vieras
27v mies olen. Eilen piikittivät 9:00 ja 17:00 nousi lämpö & flunssainen olo. Illalla paheni vaikka otin parasetamolia ja ibuprofeenia. Kuumeinen ja tärisevä olo nivelkipuineen tuli kunnolla vasta yöllä. Nyt aamulla 37,5 kuuumetta (peruslämpö 36), päänsärkyä, alaselkäkipua molemmilta puolilta, olkapää kipeä edelleen, vasen jalkapohja niin kipeä ettei voi oikeen reteesti kävellä.

Soitin pomolle et aika hiljasta että tästä töihin pääsis. Lisäksi illalla huomasin pienien kipukohtien vaihtelevan paikkaa selän aluella sekä pistoskäden niveltaipeessa. En tiedä olisinko ottanut jos oisin tiennyt. Pelottaa vähän ne vakavat sairaudet mitä on epäilty tämän rokoteaineen tehosteaineiden aiheuttavan... Kun vaan ei tulis mitään niveltulehdusta
 
Sintti.
Sain tänään rokotuksen, ja nyt on koko käsi aivan järkyttävän kipeä. Tähän verrattuna jäykkäkouristusrokote ja immunoglobuliini ei olleet mitään, vaikka niistäkin paikat kipeytyi.

Kaiken lisäksi terkkari sanoi, ettei Panadolia kannattaisi ottaa, ellei nouse kuume tai nukkuminen ole mahdotonta, koska Parasetamoli voi heikentää rokotteen vaikusta.

En ollut tällaisesta ennen kuullutkaan, mutta löysin kyllä uutisen googlettamalla. Ovat tosin tutkineet lapsia ihan muiden rokotteiden jälkeen, mutta saattaa siis päteä tähänkin. Yritän nyt sitkutella ja käydä ajoissa nukkumaan (esikko huusi kasvukipuja koko viime yön, joten olisi kiva nukkuakin vaihteeksi). Mutta jos nyt ihan karmeaksi menee, niin sitten otan kyllä napin.

Viikkoja on tänään 11+5, joten ajattelen käytännössä ekan kolmanneksen olevan aika lailla ohi (ei kai nyt kahdessa päivässä enää suurta kehitystä tapahdu), ja sen takia otin rokotteen suht turvalllisin mielin. Vielä kun saisi sen kaksi viikkoa välteltyä tautia, niin rokote ehtii alkaa vaikuttaa.
 
Salama83
Mä otin maanantaina rokotteen. Illalla tuli käsi kipeäksi ja haittasi nukkumista. Samoin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, tosin on selvästi vähemmän kipeä jo. Ei muita oireita, ainakaan vielä. Raskausviikkoja oli koossa piikityshetkellä 25+6, nyt 26+1.
 
Sintti.
Jatkan vielä tuota eilistä: pakko oli ottaa illalla sitä Panadolia, vaikkei sitä suositeltu. Se vei vähän pahinta kivun terävyyttä ja sain torkuttua alkuyön sellaisina varttitunnin pätkinä. Jossain vaiheessa nukkuminen kävi mahdottomaksi, niin otin toisen tabletin, ja sain nukuttua jopa kahden tunnin pätkän... sen jälkeen koiranunta aamuun asti. Mutta siis aivan järkyttävä kipu, mulla on nilkka murtunut kahdesti ja ranne kerran, eikä se tuntunut läheskään näin pahalta. Mitään en aamulla pystynyt kipeällä kädellä tekemään. Kipeä lapaluusta ranteeseen.

Päivän aikana särky vähän hellitti, mutta töissä rupesi lämpö nousemaan, samalla lihassärkyä ja vilunväreitä. Ei kun lisää Panadolia. Nyt olen yrittänyt keskittyä löhöämään sohvalla. Toivotaan ensi yöstä jo hieman parempaa. Ja luulisi, että huomenna olo on jo parempaan päin??

Mä olen kerran ottanut kausi-influenssarokotteen ja silloinkin sain siitä kuumetta (ei tosin tällaista käsikipua tullut) plus sinä vuonna sain influenssan, muuten en ole sitä saanut. Sen jälkeen en ole influenssarokotetta ottanut, vaikka mulla astma onkin. Mutta nyt en kyllä pahemmin epäröinyt... voihan se olla, että käy samalla lailla kuin viimeksi, mutta todennäköisemmin tästä kuitenkin oli hyötyä kuin haittaa... kunhan näistä sivuoireista ensin selvitään. Normaali influenssakin on kurja, mutta siihen en ole pelännyt kuolevani. Sikainfluenssan tuplariskiryhmään kuuluvana sekin pelko on olemassa.
 
pandemia
Jatkan vielä tuota eilistä: pakko oli ottaa illalla sitä Panadolia, vaikkei sitä suositeltu. Se vei vähän pahinta kivun terävyyttä ja sain torkuttua alkuyön sellaisina varttitunnin pätkinä. Jossain vaiheessa nukkuminen kävi mahdottomaksi, niin otin toisen tabletin, ja sain nukuttua jopa kahden tunnin pätkän... sen jälkeen koiranunta aamuun asti. Mutta siis aivan järkyttävä kipu, mulla on nilkka murtunut kahdesti ja ranne kerran, eikä se tuntunut läheskään näin pahalta. Mitään en aamulla pystynyt kipeällä kädellä tekemään. Kipeä lapaluusta ranteeseen.

Päivän aikana särky vähän hellitti, mutta töissä rupesi lämpö nousemaan, samalla lihassärkyä ja vilunväreitä. Ei kun lisää Panadolia. Nyt olen yrittänyt keskittyä löhöämään sohvalla. Toivotaan ensi yöstä jo hieman parempaa. Ja luulisi, että huomenna olo on jo parempaan päin??

Mä olen kerran ottanut kausi-influenssarokotteen ja silloinkin sain siitä kuumetta (ei tosin tällaista käsikipua tullut) plus sinä vuonna sain influenssan, muuten en ole sitä saanut. Sen jälkeen en ole influenssarokotetta ottanut, vaikka mulla astma onkin. Mutta nyt en kyllä pahemmin epäröinyt... voihan se olla, että käy samalla lailla kuin viimeksi, mutta todennäköisemmin tästä kuitenkin oli hyötyä kuin haittaa... kunhan näistä sivuoireista ensin selvitään. Normaali influenssakin on kurja, mutta siihen en ole pelännyt kuolevani. Sikainfluenssan tuplariskiryhmään kuuluvana sekin pelko on olemassa.

Eiköhän väliaikaisesta käsikivusta selviä kun ei tarvitse sairastaa sitten tuota tautia?

Nyt on Suomessa jo toinen sikainfluenssan uhri, pieni 8 vuotias perusterve tyttö!
 
Viimeksi muokattu:
viikolla 16
Sain sikainfulenssa rokotuksen eilen aamaulla (n.9.30). Pistokohta alkoi kipeytyä iltapäivällä ja iltaa kohti nosti pientä lämpöä (37,5). Yöllä oli hiukan vaikea nukkua, kun heräsin aina kun yritin kääntyä kipeän käden puolelle.

Aamulla oli hiukan niskat ja pää kipeänä (ilmeiseti enemmän huonosta nukkuma-asennosta, kuin itse rokotuksesta). Aamulla lämpöä vielä lämpöä 37,3. Nyt ei enää kuumetta ja käsikään ei ole enää kovin kipeä. Joten taisin selvitä rokotuksesta paljon vähemmällä kuin olisin selvinnyt lievimmästäkään influlenssasta.
 
rv38+
itse olin rokotusta vastaan, muutta neuvola täti sai ylipuhuttua.ja nyt mua kaduttaa!

ensin alkoi käsi kipeytymään, mikä varmasti normaalia... sit alkoi kuume,, kurkkukipu, nyt on kauhee nuha ja keuhkoihin sattuu... eli rokotteesta on viikko aikaa. ja huomenna pitäisi mennä synnyttämään (käynnistetään) eli todella mukava olotila. en olisi ottanu rokotetta missään tapauksessa,jos en olisi raskaana!
 
ABBA
itse olin rokotusta vastaan, muutta neuvola täti sai ylipuhuttua.ja nyt mua kaduttaa!

ensin alkoi käsi kipeytymään, mikä varmasti normaalia... sit alkoi kuume,, kurkkukipu, nyt on kauhee nuha ja keuhkoihin sattuu... eli rokotteesta on viikko aikaa. ja huomenna pitäisi mennä synnyttämään (käynnistetään) eli todella mukava olotila. en olisi ottanu rokotetta missään tapauksessa,jos en olisi raskaana!

Mietin että usea oireista on raskailla :) Lieneekö oireet sen takia voimakkaammat. Ainakin osoittaa tehoa!
 
Viimeksi muokattu:
Sintti.
Eiköhän väliaikaisesta käsikivusta selviä kun ei tarvitse sairastaa sitten tuota tautia?

Nyt on Suomessa jo toinen sikainfluenssan uhri, pieni 8 vuotias perusterve tyttö!

Niin kuin siinä loppuvaiheessa viestiä kirjoittelin, niin suhtautumiseni rokotteeseen on kyllä oikein myönteinen, enkä epäröinyt yhtään.

Täällä kyseltiin sivuoireita, niin ihmettelin oireiden voimakkuutta. Olen kyllä hyvin tyytyväinen, että rokotteen otin. Kunhan nyt vielä selviäisi ilman tautia siihen asti, että rokote alkaa vaikuttaa... ja kun esikoinen selviäisi siihen asti, että saa rokotteen jne. jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nimimerkkiä
eikä mitään pahoja oireita. Eilen illalla pientä arkuutta pistokohdassa. Yön aikana kipu lisääntyi, mutta edelleen sen verran vähäistä, ettei tarvi särkylääkettä siihen ottaa. Rv. 36, ja olo on nyt huojentuneempi, kuin jos olisin jättänyt rokotteen ottamatta (alussa olin täysin sitä vastaan). Pitkän pohdinnan jälkeen luotan kuitenkin ammattilaisiin tässäkin asiassa.
 
niin tai sit ei
itse olin rokotusta vastaan, muutta neuvola täti sai ylipuhuttua.ja nyt mua kaduttaa!

ensin alkoi käsi kipeytymään, mikä varmasti normaalia... sit alkoi kuume,, kurkkukipu, nyt on kauhee nuha ja keuhkoihin sattuu... eli rokotteesta on viikko aikaa. ja huomenna pitäisi mennä synnyttämään (käynnistetään) eli todella mukava olotila. en olisi ottanu rokotetta missään tapauksessa,jos en olisi raskaana!
Kurjaahan tuollainen on, mutta tiedäthän, että rokoite ei noita oireita aiheuttanut? Rokotteessa EI ole elävää virusta, joten siitä ei mitään tautia voi saada. Sinulle on vain sattunut samaan aikaan iskemään joku pöpö.
 
Viimeksi muokattu:
??
itse olin rokotusta vastaan, muutta neuvola täti sai ylipuhuttua.ja nyt mua kaduttaa!

ensin alkoi käsi kipeytymään, mikä varmasti normaalia... sit alkoi kuume,, kurkkukipu, nyt on kauhee nuha ja keuhkoihin sattuu... eli rokotteesta on viikko aikaa. ja huomenna pitäisi mennä synnyttämään (käynnistetään) eli todella mukava olotila. en olisi ottanu rokotetta missään tapauksessa,jos en olisi raskaana!

Hmm... Minulle ei suositeltu neuvolassa rokotetta juuri sen takia koska menen suunniteltuun sektioon maanantaina.... Eli miten joissain paikoissa rokotetaan synnyttämään lähteviä ja joissain ei missään nimessä?
 
Viimeksi muokattu:
rokotettu lukija
Sain rokotteen eilen ja olen todella kipeä. Käsi kipeä ja arka, niskoja särkee. Jalat hyvin kipeät sekä nivelet, että lihakset. Tänään on pahempi olo kuin eilen. Lämpöä hiukan yli 37. Vasenta keuhkoa särkee sydämen kohdalla pistävästi. En jaksa kävellä tai liikkua juurikaan. Yritän vain levätä ja sekin vaikea säryn vuoksi. En kuitenkaan kadu rokotteen ottamista. Pelkään toki tutkimattoman rokotteen sivuvaikutuksa pitkällä tähtäimellä.

Ikävä ja kurja olla. Toivottavasti olo helpottuu lähipäivinä.
 
Tartsu
Sain rokotteen eilen ja olen todella kipeä. Käsi kipeä ja arka, niskoja särkee. Jalat hyvin kipeät sekä nivelet, että lihakset. Tänään on pahempi olo kuin eilen. Lämpöä hiukan yli 37. Vasenta keuhkoa särkee sydämen kohdalla pistävästi. En jaksa kävellä tai liikkua juurikaan. Yritän vain levätä ja sekin vaikea säryn vuoksi. En kuitenkaan kadu rokotteen ottamista. Pelkään toki tutkimattoman rokotteen sivuvaikutuksa pitkällä tähtäimellä.

Ikävä ja kurja olla. Toivottavasti olo helpottuu lähipäivinä.

Minä sain eilen kanssa rokotuksen,kun kuulun riskiryhmään,tänään rupes enemmän särkemään joka paikkaa ja kuumetta 37,8,mutta toivotaan että menee ohi levolla vaikka vaikeata onkin,kun ei kanssa pysty kääntyilemään ja on muutenkin levoton olo.
 
Viimeksi muokattu:
mmooi
Kolmas päivä rokotteen ottamisesta.
Oksettaa, maha sekaisin, lihakset kipeinä, päätä särkee, kuumetta 38 ja risat (kolme päivää putkeen), kuumeinen olo.
Sairastan astmaa joten otin rokotteen ainoastaan sen takia.
En suosittele kellekkään.
 
vierailija
Eilen aamusta sain rokotteen, rv 37! Käsi tosi kipeä eilisestä asti. Ja ihan ku olisin aivain pöhnässä, tosi inhottava fiilis. Toivottavasti vauveli ei olis ihan pöhnäs..
 
tupu
Huomenta! Heräsin klo 03, kun nukkumisesta ei säryn vuoksi tullut mitään. Sain rokotteen pe klo 16 ja lauantaina tuli huono ja kuumeinen olo. Otin särkylääkkeen, kun oli pakko pysyä liikenteessä. Illalla alkoi taas ja jatkuu edelleen, särky päästä jalkoihin. Siis aivan hirveä olo, pistokohdan arkuus on itselläni pikku juttu.
Tämän siitä sitten sain, mietin pitkään otanko koko rokotetta ja aluksi olin vahvasti vastaan, mutta menin kuitenkin piikitettäväksi 1,5 vk "myöhässä".
Rv 30 on juuri alkamassa, masuasukkikin tuntuu olevan levottomampi (toivottavasti kuvittelen) ;) ps. mietin vain olisinko saanut possuflunssaa... nyt sain oireita joka tapauksessa....
 
tiistaina rokotettu
Tiistai aamuna sain rokotteen. Käsi kipeytyi päivän mittaan, illalla särki oikein kunnolla. Yöksi jouduin ottamaan särkylääkettä, jottta sain edes jotenkin nukuttua. Seuraavan päivänä niskat olivat jumissa, ehkä vain koska käsi oli niin kipeä, tuli niskojakin jännitettyä. Käsi kipu kesti kolme päivää vähitellen helpottaen niin, että neljäntenä päivänä ei vaivannut enää ollenkaan. Tosi väsynyt olen myös ollut, mutta en tiedä liittyykö mitenkään rokotteeseen.
 
astmaatikko
Rv 17 ja rokotteesta tuli 6 tunnin viipeellä vesiripuli ja vatsaoireita, sitten nousi lämpö 37 ja risat, kovia nivel ja lihaskipuja sekä päänsärkyä, lievää hengenahdistusta ja huono olo sen käsivarren kivun lisäksi. 2 päivää olin kipeänä kuin flunssassa.

Oireet yllättivät mutta koska olen sekä raskaana että astmaa sairastava, niin koen että oli tärkeää ottaa. Lapsia on ennestään, joten heitäkin on ajateltava. Toivottavasti masuasukilla kaikki hyvin. Ollut hiljaisempi useamman päivän. Huomenna neuvola onneksi, niin sitten voi jutella.

Toivottavasti keräävät tieoa rokotteen sivuvaikutuksista, että voivat sanoa niistä. Olisi reilua kertoa etujäteen, että voi tulla muutakin kuin käsi kipeäksi. Olisin silti kuitenkin ottanut koska astman takia ollut niin monta keuhkoputken tulehdusta ja keuhkokuumetta. Mahtaa itse tauti olla aika paha kun rokkotteesta tulee jo noin kipeäksi.
 
rokotteen ottanut...
tuntuko piikin pistäminen? kirvelikö? alkoko heti särkemään pistoskohtaa? ym.. itellä ei mitään noista?? mietinkin nyt meniköhän lääke edes "oikeaan" paikkaan... kun itse piikityskään ei tuntunut miltään, vaikka olen piikki kammoinen... miten muilla? onko kellekkään käynyt näin? ps. tänään sain piikin.. huomenna voi tilanteeni olla tietty toisin...
 
rokotettu ajat sitten
tuntuko piikin pistäminen? kirvelikö? alkoko heti särkemään pistoskohtaa? ym.. itellä ei mitään noista?? mietinkin nyt meniköhän lääke edes "oikeaan" paikkaan... kun itse piikityskään ei tuntunut miltään, vaikka olen piikki kammoinen... miten muilla? onko kellekkään käynyt näin? ps. tänään sain piikin.. huomenna voi tilanteeni olla tietty toisin...
Minä en tuntenut koko piikkiä! Ensimmäinen kerta elämässäni. Täti vissiin osasi pistää, mutta sanoi, että on niin hyvä neula ja aine ei kirvele. Laastarissa oli tippa verta, joten kyllä piikki oli pistetty ;) Ja noin kuusi tuntia piikin jälkeen alkoi pistoskohtaan tulla lihaskipua, aika kovaakin, ja sitä kesti pari kolme päivää. Ei muita oireita. Kyllä varmaan sinullakin muutaman tunnin päästä kädessä jotain tuntuu!
 
Viimeksi muokattu:
EnnaN
Itse sain sikainfluenssarokotteen viikko sitten. Olen raskaana nyt 10+3 ja sairastan lisäksi astmaa. Käsi oli rokotuspäivän iltana todella kipeä kosketettaessa: ei siis särkenyt muuten. Seuraavana päivänä huomattavasti parempi ja seuraavana yönä nukuin jo rokutuskäden kyljellä. Sairastin pienen kuumeilu-flunssan, lämpöä 37,5, n. viikkoa ennen rokotusta eikä oloni ollut millään lailla huonompi jälkeen päin.

Jos flunssaan on kuollut 8-vuotias terve lapsi niin tupla-altistuksella seuraukset voisivat olla meikäläiselle hyvin ikävät. Luotan terveydenhoidon ammattilaisin sen verran että otin rokotuksen hyvillä mielin.
 
toni
Minut myös rokotettiin tänään, rv12+3, hiehan käsivarsi tuntuu aralle. Neuvolaterkkari neuvoi ottamaan panadolia heti rokotuksen jälkeen ja myöhemmin lisää jos alkaa särkemään.
Ja rokotuksen jälkeen piti odotella neuvolassa n.15min mahdollisten allergisten oireiden takia.

panadolia?

parasetamolia ei ehdottomasti saa ottaa rokotuksen jälkeen!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä