Onko kovasta metelistä haittaa sikiölle?

  • Viestiketjun aloittaja konserttiinko?
  • Ensimmäinen viesti
konserttiinko?
Siinäpä tuo kysymys tulikin. :) Eli voiko raskaana käydä normaalisti konserteissa tms.? Jotenkin tuntuu että miksei, mutta lähinnä se basson jyrinä mietityttää, kun se saa muutenkin sisuskalut tärisemään...
 
konserttiinko?
Voi miten ihanan asiallinen vastaus. No kuule minäpä vuoraudun ja pehmustan sen mahankin..! Idiootti...

Mutta oikeasti, onko tosiaan varmaa, ettei se meteli voi vahingoittaa sikiötä? Itsellä ainakin tekee välillä oikeasti pahaa se jytinä sisuksissa (ja ilman korvatulppia ei kestäisi korvat..!), sen takia mietin... En siis pelkää, että vauva kuuroutuu, vaan just sitä tärinää ym. :)

 
Meille pöljille
Hmh!! Ilmeisesti täällä on toinen pöljä! Minä mietin tuota juuri samaa kun olin menossa livekeikalle, enkä kyllä mene toiste enää, sellainen potkiminen ja vääntyily alkoi mahassa ja sitä kesti koko illan. Kuinka pitkällä sulla raskaus on? Minulla oli reilu 20 viikkoa kun keikalla kävin ja silloin sikiö kuulee jo hyvin.

En tiedä onko siitä varsinaista haittaa, ei siitä missään mitään mainita. Mutta jos pitemmän aikaa (esim. työssä) altistuu kovalle melulle, se voi jo sikiötä vahingoittaa, näin lääkäri minulle kertoi.

Eipä tästä mitään apua tuohon sinun kysymykseen ollut. Lähinnä kirjoitin vain siksi, että olemmeko me todellakin pöljiä jos mietitään tämmöisiä...?? Minusta ihan päinvastoin.
 
Masi*
Meidän oli myös tarkoitus lähteä konserttiin heinäkuussa,mutta olen silloin jo 8kk ja on vielä seisomapaikat,niin päätin olla lähtemättä.Sellaista tönimistä ja riehumista on kuitenkin.Harmi toisaalta,olen yrittänyt samaan konserttiin jo monta vuotta ;(
 
älkääviittikö
Ite kävin konsertissa. Rv 30. Mukavaa oli. Ei siinä mitään, mutta yhdellä soittajista oli vatsan koon perusteella raskaus pidemmällä kuin mulla. Epäilemättä siinä tulee meteliä enemmän kuin kertakonsertissa äidille ja lapselle. Ootteko ikinä ajatelleet ammattimuusikoiden lapsia...


 
konserttiinko?
niin no, se melumäärä ei ole sama lavalla kun mitä yleisössä... Joskin tietty kova sielläkin. Mutta asia selvä, ei siis pitäisi olla mitään vaaraa. Konsertissa olen vk18. Istumapaikoille menen, ehdottomasti. Jotenkin silti vielä epäilyttää, ehkä tarkistan asian neuvolasta! :)
 
joo..
-.-. :lle

kylläpä väittäisin, vaikka kesämökillä kuuleekin naapurin puheet selkeästi, että on se ääni tuolla mahassa melkoista puuroa! kuunteleppa pää vesiämpärissä jonkun puhetta, kuuletko sen kenties selkeämmin kuin ilman, että pää olisi äpärissä :D
 
Hih.
Iltalehdestä:

Esikoinen syntyy kesällä
21.1.2008 10:47
Ennen äitiyslomaa Irina tekee helmikuusta huhtikuun alkuun noin 140 keikkaa sisältävän kiertueen.

Irina iloitsee raskaudestaan, mutta pidättäytyy toistaiseksi kommentoimasta asiaa, tänään julkaistussa tiedotteessa todetaan.

Esikoinen syntyy kesällä. Ennen äitiyslomalle siirtymistä Irina tekee vielä 32 kaupunkia sisältävän kiertueen, joka sisältää kaikkiaan noin 140 keikkaa. Kiertue alkaa helmikuun 1. päivä Hämeenlinnasta ja päättyy 5. huhtikuuta Seinäjoelle.


 
näimpä..
Itse olen miettinyt tätä samaa asiaa vähän toiselta kannalta, ei niinkään toi musiikki mietitytä, musiikkihan on hyväksikin lapselle, mutta entäs muut kovat äänet? Meidän perheessä harrastetaan ammuntaa ja on mietityttänyt on niistä kovista äänistä haittaa kun lapsi ihan selvästi jo reagoi ääniin ja kuulee mitä ympärillä tapahtuu..
 
pölijäkans
Oon ollut töissä tehtaassa, jossa on kova meteli. kuulosuojaimina vaahtomuoviset korvatulpat, joita ei voi edes käyttää työn takia koko aikaa. Kamalaa siellä on muutenkin, esim. suurin osa työntekijöistä todella ikäviä ihmisiä. Yms. Mutta nyt se loppui, enää ei tarvi mennä. Mikä ihana hiljaisuus ja oma rauha! Toivon vaan, ettei lapseni kärsinyt kovasti. itse ainakin kärsin ja rasituin jatkuvasta metelistä. Se tosiaan rasittaa ja ärsyttää varsinkin pitemmän päälle. Esim. musiikkia ei työpäivän jälkeen jaksa kuunnella enää eikä juuri edes viikonlopun levon jälkeenkään. Kamalaa. Mutta nyt: muutaman päivän hiljaisuuden jälkeen taas voi eikä päähän satu. Ihana, pitkä sairasloma ja sitten äitiysvapaa. Tää on parasta pitkään aikaan :)



 
= )
mä kuljin ekan raskauden aikana keikoilla ja oleilin metelissä aina silloin tällöin. mulla ei vauvelilla ollu ainakaan mitään ongelmia. Tiedän kaverin joka kans kulki, mut sano et seuraava yö oli vatsassa levotonta ei muuta. Kokeile ja kato miltä tuntuu, sit sen näkee ja tuntee.
 
..öö..
Ohhoh,enpä tiennyt tuosta ampumisesta, harrastan metsästystä kiväärillä ja kaikkien kolmen lapsen odotusaikana olen ampunut. Eipä ole niin lääkäritkään kuin muutkaan sanoneet minulle ettei pitäisi harrastaa sitä raskauden aikana,ainoastaan toppuutelleet metsässä kävelyä supistelu vaaran vuoksi. Tähän mennessä kuulotutkimuksia mitä lapsilleni tehty,on ollut normaali kuulo.
 
Mietteliäs
Itse työskentelen työssä, jossa melutaso ylittää 85db. Tänään olin juuri työterveyslääkärissä. Tarkoituksena oli laittaa kelalle erityisäitiysvapaahakemukset. Mutta työni ei ilmeisesti täytä kuitenkaan tarvittavia kriteerejä. Silti työterveyslaitoksen sivuilla sanotaan ettei raskaana olevan saisi työskennellä paikassa missä tuo edellä mainittu desibelimäärä ylitttyy. Ja sairaslomasta hän ei osannut sanoa mitään. Hän vain totesi ettei raskaus ole sairaus. Melu voi aiheuttaa sikiölle vaaraa mm. kuulovaurioita, pienikokoisuutta ym. Mietinkin, että jos sairaslomaa en tuolla perusteella saa, niin joutuuko sitä sanomaan itsensä irti oman lapsen terveyden vuoksi?
 
surrurrur
Alkuperäinen kirjoittaja ..öö..:
Ohhoh,enpä tiennyt tuosta ampumisesta, harrastan metsästystä kiväärillä ja kaikkien kolmen lapsen odotusaikana olen ampunut. Eipä ole niin lääkäritkään kuin muutkaan sanoneet minulle ettei pitäisi harrastaa sitä raskauden aikana,ainoastaan toppuutelleet metsässä kävelyä supistelu vaaran vuoksi. Tähän mennessä kuulotutkimuksia mitä lapsilleni tehty,on ollut normaali kuulo.

raskaana oleva nainen ammuskelemassa elaimia...onpa aika hammentava mielikuva.
 
nojaa
Harrastus se on siinä missä moni muukin, ei se vauva siitä tiedä yhtään mitään.

Kaikkein hämmentävin mielikuva mulle kyllä tulee raskaana olevasta äidistä, jolla tupakka suupielessä. Vähän aikaa sitten näin sellaisen kättärin pihalla polttelemassa, vatsa pystyssä...
 
sehc
Mun tosi hyvä kaveri soitti esikoista odottaessaan yhdessä hc bändissä ja aina kun niillä ei ollu keikkaa ittellään, se veteli muiden bändien keikoilla. Ihana ja tasapainoinen lapsi siitä tuli. Taisi olla vielä äitiyslomallakin soittamassa. :D
 
+++
Minäkin harrastan metsästystä, joten pitäneeköhän luopua siitä tänä syksynä... Sorsanalotuksessakin ois jo rv27+... Hmm, ei sitä taida kehata enää siinä vaiheessa passiin lähtee nököttämään :) Jääköön seuraavaan syksyyn!
 
BasistiÄiskä
Kannustan sua ehdottomasti viemään masuasi keikoille ja nauttimaan musasta. Siitä mistä sä nautit, nauttii vauvakin, hän nimittäin aistii mielihyvähormonisi ja lopulta oppii syntymänsäkin jälkeen tunnistamaan sitä musaa josta äiti diggaili odotusaikana. Ja kannustan sua muuten jatkamaan musan soitattamista ja pienessä metelissä pitämistä vauvan synnyttyäkin; oppiipaha nukkumaan sikeästi ja missä tahansa olosuhteissa, eikä kasva niin säikyksi kuin suurin osa suomalaisista vauvoista. En ole koskaan tajunnut äitejä jotka vuoraavat ovikellon sukalla ja ripustavat oveen kyltin "hyss meillä nukutaan" päiväunten aikaan. Mitä ideaa? Radio vaikka hiljaselle soimaan niin vauvakaan ei niin kovin säpsähtele kun on tausta"hälinää" ja hän tietää että paikalla ollaan. Eikä äiskästäkään tule niin säikky, kun ei jokaiseen ynähdykseen reagoi ;) Afrikassa kun on toinen kotini, siellä vastasyntyneet nukkuvat umpiunessa kauheassa generaattorimelussa, ei ihme että meillä on kotosalla puolella perheestä niin sikahyvät unenlahjat. Voi kun itselläkin olisi, nyt kun herää joka rapsahdukseen toisin kuin loput meikäläisistä jotka vois nukkua vaikka lentokone tipahtaisi takapihalle. .. x)

 
Eerika 80
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Itse työskentelen työssä, jossa melutaso ylittää 85db. Tänään olin juuri työterveyslääkärissä. Tarkoituksena oli laittaa kelalle erityisäitiysvapaahakemukset. Mutta työni ei ilmeisesti täytä kuitenkaan tarvittavia kriteerejä. Silti työterveyslaitoksen sivuilla sanotaan ettei raskaana olevan saisi työskennellä paikassa missä tuo edellä mainittu desibelimäärä ylitttyy. Ja sairaslomasta hän ei osannut sanoa mitään. Hän vain totesi ettei raskaus ole sairaus. Melu voi aiheuttaa sikiölle vaaraa mm. kuulovaurioita, pienikokoisuutta ym. Mietinkin, että jos sairaslomaa en tuolla perusteella saa, niin joutuuko sitä sanomaan itsensä irti oman lapsen terveyden vuoksi?

Mistä kohtaa TTL:n sivuja löysit tuon raja-arvon? Jos tällainen ohje tai sääntö on olemassa, työterveyslääkärisi on noudatettava sitä! Eli takaisin lääkärin puheille todistusaineisto (TTL:n sivu) kourassa. Sinun ei todellakaan tarvitse irtisanoutua työstäsi tämän takia!
 
Hor
Melussa on myös se, että jos äiti pitää sitä epämiellyttävänä ja stressihormoneja vapautuu, niin myös lapsi kokee melun epämiellyttävänä (myö tulevaisuudessa). Eli osittain lapsi oppii äidin reaktioista jo mahassa. Ton suhteen tuskin on merkitystä jollain yksittäisellä konsertilla, mutta ehkä pitkäaikainen melu vaikka juuri työpaikalla jo vaikuttaa vähäsen. Sama toisinpäin: jos äiti kokee mielihyvää, vapautuu siihen liittyviä hormoneja.
 

Yhteistyössä