Päiväkodissa hometta?

  • Viestiketjun aloittaja hankala vanhempi?
  • Ensimmäinen viesti
hankala vanhempi?
Pitäisi hakea pojalle päivähoitopaikkaa, ja nyt kuulin, että ykkösvaihtoehdoksi ajatellussa paikassa olisi hometta. Siis ihan tuttavalta kuulin, joka oli sitä mieltä, että juttuhan on ihan yleisessä tiedossa. Sen verran tiedän, että ainakin kouluista puhuttaessa, homejutuissa on ei savua ilman tulta -ilmiö, eli jos jotain puhutaan, niin yleensä jotain häikkää onkin.

Soitin terveystarkastajalle, joka sanoi, että hänellä on vaitiolovelvollisuus ja käski soittaa päiväkotiin. No, sinne en kyllä soita. Käytiin pari päivää sitten tutustumassa (ennen kuin tästä kuulin), eikä kukaan henkilökunnasta maininnut mitään, vaikka muussa yhteydessä puhuinkin siitä, että pojalla on taipumusta hengitysoireisiin (tämänkin takia olen aika tarkkana asiasta plus siksi, että itse homekoulussa työskennelleenä ja pahasti oireilleena en halua lapselleni samaa). Ymmärrän tietysti, ettei homeongelmaa haluta mainostaa, mutta törkeää mun mielestä tuollaisessa tapauksessa jättää kertomatta.

Onko tosiaan niin, ettei kaupungissa mikään viranomainen jaa kyseistä tietoa, vaan on esim. päiväkodinjohtajan päätettävissä, kertooko siitä vai ei? Sen toki tiedän, että jos paha ongelma virallisesti saadaan mitattua, rakennus menee käyttökieltoon, mutta kun kovin usein on näitä, että on vain vähän jotain häikkää (tai virallisesti ei mitään, mutta kaikki tuntevat hajun ja moni oireilee)...

No, onneksi on ihan hyvä toinen vaihtoehto, taidan laittaa sen ykköseksi ja sitten varatoiveiksi pari ihan muuta kauempaa, mutta oman työmatkan varrelta. Se vaan harmittaa, jos tämän tekee turhaan...
 
ap.
No siihen on montakin syytä, etten halua päiväkodista kysyä. Lähinnä kaipaisin puolueettomammalta taholta tietoa. Toisekseen tämä on aika pieni paikka, enkä haluaisi päiväkodin tietävän kyselyistäni (varsinkin, jos vouhkaan turhaan, niin mua ainakin nolottaa). PK:n johtaja päättää käsittääkseni koko alueen päivähoitopaikoista, enkä halua, että meidän papereita käsitellään siellä "Tää on tää hankala äiti" -tyyppisesti.

Taidan päätyä siihen, että en laita tuota päiväkotia listalle ollenkaan. Onneksi lähellä on toinenkin hyvä paikka. Mutta silti ihmetyttää, ettei tällaisesta asiasta saa tietoa.
 
EnYmmärrä
Kuule. Jos ihmiset ovat kertoneet, että on yleisesti tiedossa että hometta on, niin eihän se yllätys hoitajillekaan ole, että joku ystävällisesti kysyy. Salata he eivät sitä voi, jos suoraan kysyt. Eiköhän lapsen terveys ole niin tärkeä asia, että jokainen ymmärtää huolen. Voit sanoa, että olet kuullut hometta ehkä olevan. Eiväthän hoitajat p-kotia omista, ei pitäisi olla heille niin henk.koht. juttu.
 
Älä ota riskiä!
Älä riskeeraa vauvasi terveyttä, jos kerran on toinenkin päivähoitovaihtoehto. Itse olen seurannut vierestä läheisen ihmisen taistelua entistä työnantajaansa vastaan hänen altistuttua työpaikallaan homeelle. Työntekijät on peloteltu hiljaiseksi, mitään he eivät saa kommentoida kyselijöille, vaikka asia on yleisesti tiedossa ja oikeudessa asti. Nyt tämä ihminen on loppuelämänsä työkyvytön ja vahvalla lääkityksellä. Homevauriot ei ole leikinasia. Ja asiat ei todellakaan ole niin mustavalkoisia kuin nimimerkki "EnYmmärrä" kirjoittaa. Jos on työpaikka vaakalaudalla, työntekijät ei uskalla kommentoida mitään!
 
ap.
No, siinä mielessä kävi ihan onnellisesti, että käytiin tänään aiemmin kakkosvaihtoehtona olleessa pk:ssa, ja se osoittautui tiloiltaan tosi paljon paremmaksi kuin se ykkönen. Matkaa on vähän enemmän, mutta kun pääasiassa autolla viedään, niin se on minuutti suuntaansa. Juttelin sitten tuolla tämänpäiväisessä paikassa hoitajan kanssa ja mainitsin jossain vaiheessa tuon home-epäilyn toisessa päiväkodissa. Vähän hyssytellen sanoi, että juu sellaisia juttuja liikkuu, että hoitajat oireilee. Se riitti mulle, nyt on tuo "homepaikka" kokonaan jätetty listalta pois, toivotaan vaan, että eivät sitä meille silti tarjoa, kun on lähin paikka.
 
Lastenhoitaja
Ei meille työntekijöillekään aina asiasta kerrota... Esim. omalla työpaikallani meillä työntekijöillä on vahvat epäilykset homeesta, mutta mitään virallista tietoa meille ei ole kerrottu. Eipä siinä mielessä voi vanhemmillekaan alkaa mitään kertomaan...
 

Yhteistyössä